HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Finns det nog med vuxna på internet-communitys

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Poll
View previous topic :: View next topic  

Känner ni att det finns vuxenstöd på nätet?
(Är över 18 år) Nej
44%
 44%  [ 30 ]
Vet ej, inte insatt.
30%
 30%  [ 21 ]
Nej
14%
 14%  [ 10 ]
(Är över 18 år) Ja
5%
 5%  [ 4 ]
Ja
4%
 4%  [ 3 ]
Users Voted : 0
Total Votes : 68
This poll has expired.

Author Message
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Mon Oct 30, 2006 22:24 pm    Post subject: Finns det nog med vuxna på internet-communitys Reply with quote

En lite knepiga fråga egentligen.
Är det nog med vuxna som kollar vad som händer på nätet?
Finns det "stödpersoner" för dom som faktiskt blir utsatta för E-mobbning?

_________________
Are you about done with your pathetic whining?
Feel free to untwist your panties and have a nice, tall, cold, refreshing glass of shut the fuck up already.

[url=http://bullshit.shacknet.nu:8000/stream.ogg.m3u]
Back to top
View user's profile Send private message
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Tue Oct 31, 2006 10:15 am    Post subject: Reply with quote

Även om det finns många äldre (över 18) på forumet här, så känns det inte som att någon förälder eller annan vuxen har inblick i vad som skrivs här. Nu har Maffia väldigt bra regler vilket motverkar det mesta, men mobbing kan ju ta sig i uttryck i former som inte kan regleras av regler.

Det är intressant att se hur personer i WoW (som jag spelar en del) tror att de kan bete sig hur som helst bara för att det är ett spel. Samma sak ser man ju på servrarna ibland.

Jag tror det skulle vara väldigt svårt att vara stödperson till en som blivit e-mobbad om man själv inte har koll på vilka sätt mobbingen kan ske på.

Mer föräldrar på Internet! (Vilket det nog naturligt kommer bli i och med att vår generation växer upp och blir föräldrar.)
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Tue Oct 31, 2006 12:31 pm    Post subject: Reply with quote

tänkte skriva något i stil med Tusse.

Frågan är ju som sagt hur man definierar vuxna?

Är det personer som är 18+ eller? Finns ju en hel del 18+ som är sjuk omogna och finns även en del mindreåriga (under 1Cool som är lite mer vuxen.

Som tusse skriver är ju swm.se en relativt bra community där det inte i någon större utsträckning vad jag kan förstå föresgå någon mobbing. Givetvis kan de hända små fall då och då, men givetvis finns de andra communitys där de inte finns några regler alls och man kan gör i princip hur man vill. På servrar som ex Wc3 ev i WoW där serverägarna inte har några större insyn föresår sägerligen mobbing i större utrsträckning.

Hur man kan lösa detta är en bra poäng som tussi också lyft fram. De bör vara en person som är insatt i datorvärlden som kan stötta personer som fara illa. E-mobbing är inte utformat på sammasätt som vanlig mobbing eller ska man uttrycka sig 1900-tals mobbing Razz

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Tue Oct 31, 2006 13:25 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tror att alla som rör sig på Internet behöver tänka på att de själva är en förebild för andra. Du är förmodligen "den coole"/"den tuffe"/osv för åtminstone en person (även om du inte vet om det så är du med stor sannolikhet det). Därför är det viktigt att börja med sig själv och tänka på hur du är mot andra, både jämngamla som yngre och äldre.

Om du skojmobbar någon så är det inte säkert att den som ser upp till dig uppfattar det som skoj, och på så sätt signalerar du att det är okej för en "cool" person att mobba. Så det är viktigt at vara tydlig vad man signalerar.

(Givetvis gäller detta i "verkliga livet" också, men nu pratar vi om Internet.)

Nu när jag skrivit det här ovan så inser jag att jag behöver börja jobba med mig själv på det här området. Hjälp! Exclamation

Jag tycker swm.se som community har en bra grund att stå på med de regler som finns för forum och servrar. Jag är tacksam över att jag har hittat hit!

Oskar är inne på det här med en insatt person. Kanske ska swm.se ha en ombudsman på detta område (mobbing)?
En som man kan kontakta om man vet om någon förekommande mobbing eller är utsatt själv. Denne kan sedan föra det vidare på ett snyggt sätt till admins och/eller de berörda för att försöka finna en lösning.

Nu vet inte jag alls hur det är med mobbingen här på swm.se (forum, IRC och servrarna), så det kanske inte är något problem. Men det kanske kan vara ett dolt problem(?).
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Fri Nov 03, 2006 12:03 pm    Post subject: Reply with quote

Rätt intressant att se att det är fler som är över 18 som säger nej än vad det är folk under 18 som säger nej.

Är det så att man inte vill att det ska finnas vuxna på nätet från dom yngre och att dom äldre tycker att det är en nödvändighet.
Jäkligt intressant Razz

_________________
Are you about done with your pathetic whining?
Feel free to untwist your panties and have a nice, tall, cold, refreshing glass of shut the fuck up already.

[url=http://bullshit.shacknet.nu:8000/stream.ogg.m3u]
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Sat Nov 04, 2006 0:13 am    Post subject: Reply with quote

[GTI]Quest wrote:
Är det så att man inte vill att det ska finnas vuxna på nätet från dom yngre och att dom äldre tycker att det är en nödvändighet.
Jäkligt intressant Razz


Tror de mesta beror på att man tänker på ens föräldrar som vuxna. En hel del av sina vuxna föräldrar är inte lika tekniskt uppdaterade som oss. Att de kan dra runt på nätet för att kontrollera vad ens son ev. dotter skriver. Nu menar jag inte att alla föräldrar är totalt väderlösa på datorer, men en hel del, som har föräldrar i 45+ åldern iaf.

Inte röstat än. Mest pga att jag tycker frågan är svår att definierara. Vem är vuxen.

Vuxen en person med barn?

eller

Vuxen att man är över 18 år?

eller

Vuxen man sköter sitt eget hushåll?

Alt. 1: Nej
Alt. 2: Ja
Alt. 3: En del iaf

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Sat Nov 04, 2006 11:44 am    Post subject: Reply with quote

att definera vuxen är upp til var och en, men att man är över 18 är väl en grej iaf.
_________________
Are you about done with your pathetic whining?
Feel free to untwist your panties and have a nice, tall, cold, refreshing glass of shut the fuck up already.

[url=http://bullshit.shacknet.nu:8000/stream.ogg.m3u]
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Sat Nov 04, 2006 14:32 pm    Post subject: Reply with quote

från 18 och uppåt är man vuxen punkt slut.

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Mon Nov 06, 2006 0:11 am    Post subject: Reply with quote

[GTI]Zwonka wrote:
från 18 och uppåt är man vuxen punkt slut.

tjoo!


Inte för att dra alla Halmstabor under samma kam, men juridiskt/teoretiskt stämmer det, men praktiskt??? Razz

Det jag menar givetvis har man rätt till sin egenförmögenhet, har rätt att gifta sig utan päronens insyn osv osv osv.

Men bara för det behöver man inte uppföra sig som en vuxen person, har skrivit det tidigare och skriver det igen.
Finns många personer som är "vuxna", men snackar, uppför sig, osv som barn. Det finns även personer som är mindreåriga (under 18 år.), som uppför sig vuxet (så att säga).

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Poll All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies