HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
KLIMATHOTET - GLOBAL WARMING
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 4:43 am    Post subject: KLIMATHOTET - GLOBAL WARMING Reply with quote

Hur ser ni på detta? Jag rekomenderar alla att se PLANETEN som SVT sänt under hösten, den går att ladda ner, vet in om detta är lagligt, tillrättavisa mig då, men det är fan viktigt att alla ser detta program då det tar upp viktiga frågor för vår framtid.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14650994.asp

Bara det att vi har en sjukt varm vinter får en att tänka, skidtävlingar ställs in, björnar går inte i ide osv.

Vad har du för tankar?

_________________
Kreditkort. Billiga linser
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 10:25 am    Post subject: Reply with quote

Jag tycker det är asläskigt och att vi ska definitivt välja minskade utsläpp av koldioxid före ekonomisk tillväxt bara för att vara säkra.

Men på samma gång så stör jag mig som fan på skrämselpropagandan där ute. Det är sant att det är ett hot, och det kan till och med vara sant att det är ett omedelbart hot men är det verkligen anledning att skrämmas såhär som de gör?
Skidtävlingar ställs alltid in till exempel men nu när det står i tidningarna om vilken störning som helst i naturen så är det automatiskt en hel kolumn om global uppvärmning och ibland även en intervju där någon pekar direkt på global uppvärmning och säger att det är på grund av det.
På ett sätt tycker jag det är bra för jag vill att även lata giriga människor ska stödja förbättrad miljö men på ett sätt stör det mig eftersom det är ett allvarligt maktmissbruk. Eller det var iallafall innan FN:s senaste konferens då världens forskare var eniga i att global uppvärmning existerar och att det är vårt fel.

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[SM]Sha
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 223
Location: Borås

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 16:06 pm    Post subject: Reply with quote

Såg "An Inconvenient Truth" som Al Gore gjort häromdan och man får sig defenitivt en tankeställare. Rekomenderar alla som inte sett den att se den.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 17:08 pm    Post subject: Reply with quote

Skrämselpropaganda är oftast inte bra.
Vi matas av så mycket sånt att man tillslut slutar bry sig.

Sen är det inte kreti och pleti som ska ta sig i kragen vad gällande miljö, det är de stora företagen.
Att det fortfarande är tillåtet att använda gamla stora olje- och lasttankers på våra vatten är för mig ofattbart.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 18:06 pm    Post subject: Reply with quote

Tja alla som gillar mode och gärna köper nya kläder så fort det går igång ett nytt mode kan tänka på att textil industrin (bomul mest) står för 45 % av alla gifter som sprids i naturen...... Tjoho kan man nog säga.
_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
Sg



Joined: 05 Dec 2002
Posts: 1250

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 18:32 pm    Post subject: Re: KLIMATHOTET - GLOBAL WARMING Reply with quote

[siLL]MediuM wrote:
Hur ser ni på detta? Jag rekomenderar alla att se PLANETEN som SVT sänt under hösten, den går att ladda ner, vet in om detta är lagligt, tillrättavisa mig då, men det är fan viktigt att alla ser detta program då det tar upp viktiga frågor för vår framtid.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14650994.asp

Bara det att vi har en sjukt varm vinter får en att tänka, skidtävlingar ställs in, björnar går inte i ide osv.

Vad har du för tankar?


Att det inte är första gången tex.
Vi hade en vinter på 30 talet som var lika mild som denna typ.

VI har haft flera istider under historien.


Det jag vill ha sagt är att det faktiskt är normalt att jordens klimat skiftar. Även om "växthuseffekten" så klart spelar in.

Jag tycker inte att det är det minsta läskigt. Dock är min flickvänn en sådan som får panik om allting så hon stänger av tvn om det är sådant på nyheterna till exempel. Därför tycker jag att det är lite irriterande att diverse forskare och personer ständigt ska göra en massa utlåtanden i tidningar osv. Men det kanske bara är jag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sg



Joined: 05 Dec 2002
Posts: 1250

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 18:34 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Skrämselpropaganda är oftast inte bra.
Vi matas av så mycket sånt att man tillslut slutar bry sig.

Sen är det inte kreti och pleti som ska ta sig i kragen vad gällande miljö, det är de stora företagen.
Att det fortfarande är tillåtet att använda gamla stora olje- och lasttankers på våra vatten är för mig ofattbart.


Word.

Som jag förstått det är det tex Kolkraft/oljekraft som det bör vara nolltolerans på.


MERA KÄRNKRAFT -> TACK!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 18:54 pm    Post subject: Reply with quote

Sg wrote:
Fren wrote:
Skrämselpropaganda är oftast inte bra.
Vi matas av så mycket sånt att man tillslut slutar bry sig.

Sen är det inte kreti och pleti som ska ta sig i kragen vad gällande miljö, det är de stora företagen.
Att det fortfarande är tillåtet att använda gamla stora olje- och lasttankers på våra vatten är för mig ofattbart.


Word.

Som jag förstått det är det tex Kolkraft/oljekraft som det bör vara nolltolerans på.


MERA KÄRNKRAFT -> TACK!


Mer vindkraft är det som komer rädda oss ur energikrisen och konkurera ut kol och oljekraft.

Kärnkraften är "ren" tills den är slut men med tanke på att det komer ta över 100 000 år att slutförvara skiten så käns det rätt ohålbart att tro att vi ska kunna leva på kärnkraft förs den dagen dom löser det genom att All energi i uranet går att förbruka så att restprodukten bli en promille satt av det som matas in i reaktorn.

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 19:29 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]&an_oger wrote:
Mer vindkraft är det som komer rädda oss ur energikrisen och konkurera ut kol och oljekraft.

Vindkraft är inte smutsigt men det förstör ju naturen iallfall. Man måste placera ut en miljard stycken ute i skogen + att de är rena fågelgiljotinerna.

Och kärnkraft är inte en ren energikälla.

Det finns inga bra energialternativ.

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Sg



Joined: 05 Dec 2002
Posts: 1250

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 20:07 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]&an_oger wrote:
Sg wrote:
Fren wrote:
Skrämselpropaganda är oftast inte bra.
Vi matas av så mycket sånt att man tillslut slutar bry sig.

Sen är det inte kreti och pleti som ska ta sig i kragen vad gällande miljö, det är de stora företagen.
Att det fortfarande är tillåtet att använda gamla stora olje- och lasttankers på våra vatten är för mig ofattbart.


Word.

Som jag förstått det är det tex Kolkraft/oljekraft som det bör vara nolltolerans på.


MERA KÄRNKRAFT -> TACK!


Mer vindkraft är det som komer rädda oss ur energikrisen och konkurera ut kol och oljekraft.

Kärnkraften är "ren" tills den är slut men med tanke på att det komer ta över 100 000 år att slutförvara skiten så käns det rätt ohålbart att tro att vi ska kunna leva på kärnkraft förs den dagen dom löser det genom att All energi i uranet går att förbruka så att restprodukten bli en promille satt av det som matas in i reaktorn.


Mer vindkraft kommer INTE rädda oss. Det krävs en helvettes massa vindkraftverk för att ge byar osv elförsörjning. Skulle sverige endas klara sig på vindkraftverk, skulle det i princip vara fullt med dom överallt.

Kärnkraften är såklart inte ren, ren är ingen. men den har hög effekt, vilket gör den till en vinnare i tider som dessa då vi faktiskt har energibrist och importerar el från andra länder.

Idag försörjs ju sverige med kraftverk som inte ens borde få finnas, talar om vattenkraftverken som förstör älvarna totalt.

Dock är jag possitiv till vågkraftverken som håller på att utvecklas på uppsala universitet (har jag för mig det var) som ska ha relativt hög effekt. Och de stör inte ekostrukturen märkbart jämför med det som finns idag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 20:08 pm    Post subject: Reply with quote

Då får vi väl sluta använda energi då. Inte för att jag direkt bryr mig om globaluppvärmningen, men ändå.
_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Sg



Joined: 05 Dec 2002
Posts: 1250

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 20:09 pm    Post subject: Reply with quote

n3uro wrote:
Då får vi väl sluta använda energi då. Inte för att jag direkt bryr mig om globaluppvärmningen, men ändå.


Minska på användandet är såklart en bra åtgärd som de flesta borde tänka på.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zirape



Joined: 21 Nov 2005
Posts: 972
Location: leksand

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 21:22 pm    Post subject: Reply with quote

Visst är det de stora företagen som smutsar ner, men det skadar ju inte att "hjälpa" naturen med tex att gå den där km istället för att åka bil osv. Skadar inte direkt
Back to top
View user's profile Send private message
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 23:37 pm    Post subject: Reply with quote

Tur att man är död innan jorden går helt under. Tyvärr så bryr jag mig inte ett skit om miljöpratet. Jag är som vanligt slösar med el eldar saker ja ej får å sorterar ej mina sopor.

Borde skärpa mig men med tanke på hur det ser ut runt om i världen så tror ja inte att ens om hela sverige "skötte" sig så skulle de gö någon skillnad.

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Sun Feb 18, 2007 23:47 pm    Post subject: Reply with quote

woody wrote:
Tur att man är död innan jorden går helt under. Tyvärr så bryr jag mig inte ett skit om miljöpratet. Jag är som vanligt slösar med el eldar saker ja ej får å sorterar ej mina sopor.

Borde skärpa mig men med tanke på hur det ser ut runt om i världen så tror ja inte att ens om hela sverige "skötte" sig så skulle de gö någon skillnad.


Tänk om alla skulle resonera som dig, var skulle vi då stå?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SilentPredator



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4882
Location: Malmö City !

PostPosted: Mon Feb 19, 2007 5:42 am    Post subject: Reply with quote

[SM]Sha wrote:
Såg "An Inconvenient Truth" som Al Gore gjort häromdan och man får sig defenitivt en tankeställare. Rekomenderar alla som inte sett den att se den.


Också sett den för ett litet tag sen, riktigt bra dokumentär. Som du sa så får man sig en rejäl tankeställare asså!

Och ja, ni som ej sett den, se den! ;P

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Sg



Joined: 05 Dec 2002
Posts: 1250

PostPosted: Mon Feb 19, 2007 11:26 am    Post subject: Reply with quote

SilentPredator wrote:
[SM]Sha wrote:
Såg "An Inconvenient Truth" som Al Gore gjort häromdan och man får sig defenitivt en tankeställare. Rekomenderar alla som inte sett den att se den.


Också sett den för ett litet tag sen, riktigt bra dokumentär. Som du sa så får man sig en rejäl tankeställare asså!

Och ja, ni som ej sett den, se den! ;P


Är det AL gore som gjort den? Intressant med tanke på att USA inte skrivit på Kyotoavtalet Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Mon Feb 19, 2007 11:41 am    Post subject: Re: KLIMATHOTET - GLOBAL WARMING Reply with quote

Fren wrote:
Skrämselpropaganda är oftast inte bra.
Vi matas av så mycket sånt att man tillslut slutar bry sig.

Sen är det inte kreti och pleti som ska ta sig i kragen vad gällande miljö, det är de stora företagen.
Att det fortfarande är tillåtet att använda gamla stora olje- och lasttankers på våra vatten är för mig ofattbart.

Det blir 3 punkter, varav den första är mer "vad ska vi göra" och de andra "varför". Smile
A. Jag tror att jag ännu mer tror att det är olika länders regeringar och styren i samverkan som måste ändra spelreglerna och själva förutsättningarna för företag (såväl små som stora, men mest "di store stygge kapitalisterna"), genom att i kort göra det mer intressant (lönsamt) att vara energisnål och grön och fin på alla sätt och vis. Piska och morot. Det måste vara hårda sanktioner på "miljöbrott" och utebliven ansträngning.

B. Att sätta sitt hopp till att storföretagen frivilligt lägger en herrans massa pengar på att bli gröna och sköna är ju allmänt önsketänkande. Våra elbolag här i landet är ju ett bra exempel på temat att så fort det blåser lite så blir Agda i glesbygden utan el i två veckor.. (min egen tolkning av deras agerande följer).. det pratas om att förbättra och säkra elförsörjningen, bredda gator och gräva ner kablar.. det görs dock inte.. varför.. jo.. för det är så sjukt mycket billigare att ta lite taskig PR och ev. betala några fjuttiga straffavgifter till ett fåtal än att faktiskt göra en ansträngning. Argumentet "det har vi inte råd med" kan ju ställas i relation till "flertal miljarder i vinst". De kan, men de vill inte. Det är inte bra business helt enkelt.

C. Vi konsumenter är inte beredda att direkt gå och betala +40% för något som är ekologiskt, rättvist, närproducerat eller kravmärkt. Den klassiska "jag vill ju köpa ekologiskt alltså, om det inte kostade mer, varför är inte allt ekologiskt???".

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Mon Feb 19, 2007 14:36 pm    Post subject: Reply with quote

Visste ni att FN har kommit fram att det är människans fel till den globala uppvärmningen/växthusgaserna.....

Blev så glad att denna nyhet är bekräftad har trott att det var blåvalens fel sedan jag var liten......

Ska isf be om ursäkt för de fyra hundra blåvalar jag försök döda eftersom jag trott att de har varit problem till världens undergång....

Hade tänkt döma kon för en tid sedan, därför har jag även under en tid endast ätit nötkött... de står ju för en hel del av metangas utsläppen i världen....


För att sedan vara lite seriös i diskussionen, så är jag väl inte helt 100% bågon slags miljönisse. Kan intyga att jag sett samtliga program, som Phille snackar om. Men det ska mycket till innan jag blir någon aktiv miljökille. Även om vi får samtliga forumanvändare att tänka till om miljön finns det fortfarande en hel del nation som står för en större och enorm del av procentenheter som tillför uppvärmningen. Kommer inte direkt engagera mig eller aktivera mig förrens samtliga länder är med i något miljöavtal och dessutom håller de.

Annars känns det lite som att "hälla vatten på en gås"...

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
SilentPredator



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4882
Location: Malmö City !

PostPosted: Mon Feb 19, 2007 16:49 pm    Post subject: Reply with quote

Sg wrote:
SilentPredator wrote:
[SM]Sha wrote:
Såg "An Inconvenient Truth" som Al Gore gjort häromdan och man får sig defenitivt en tankeställare. Rekomenderar alla som inte sett den att se den.


Också sett den för ett litet tag sen, riktigt bra dokumentär. Som du sa så får man sig en rejäl tankeställare asså!

Och ja, ni som ej sett den, se den! ;P


Är det AL gore som gjort den? Intressant med tanke på att USA inte skrivit på Kyotoavtalet Laughing


Han drar även upp det att USA och Australien är de ända länderna som inte skrivit på det avtalet

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies