HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Fick just kortet skimmat
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kneeo



Joined: 16 Aug 2005
Posts: 68
Location: Skellefteå

PostPosted: Thu May 24, 2007 18:27 pm    Post subject: Fick just kortet skimmat Reply with quote

Hej! Fick ett telefonsamtal för ca 15 minuter sedan från Nordea i Stockholm. De ville veta om det var jag som försökt betala varor på Elgiganten för 24.000 kr. Till att börja med så hade jag inte i närheten av så mycket pengar på kontot och sedan hade jag inte besökt Elgiganten på över 1 år heller.

Medan jag pratade i telefonen med kvinnan som jobbade på Nordea så surfade jag in på min sida på Nordea för att kolla om andra transaktioner gjorts. Då visade det sig att innan detta tänkta köp på 24.000 kr så hade de nästan tömt mitt konto med 5 siffrigt belopp på Confused

Då bad jag såklart henne att spärra kortet så snabbt som möjligt för att hindra bedragarna från att handla sina illegala korvar igen!

Är det någon som har råkat ut för något liknande och kan berätta hur det gick till för er?

Mvh, Christian

_________________


Jag sökte jobb som Exorcist men platsen var redan besatt..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Quickis
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 26 Jul 2006
Posts: 290

PostPosted: Thu May 24, 2007 18:45 pm    Post subject: Reply with quote

Hörde av en kompis idag att Sparbanken har varit snabba med att skicka ut nya visakort.
eftersom flertal av deras bankomater varit riggade. skimmat eller vad det heter.
verkar vara någon stor cup :S.

Riktigt tråkigt att höra föresten. Vet hur knäckt jag skulle bli om jag såg att mitt konto var tomt. jag är samtidigt korkad som inte har ett separat sparkonto
Back to top
View user's profile Send private message
Kneeo



Joined: 16 Aug 2005
Posts: 68
Location: Skellefteå

PostPosted: Thu May 24, 2007 18:56 pm    Post subject: Reply with quote

Som tur var har jag två andra sparkonton där alla stora pengar ligger.
Hade jag bara haft ett konto hade exakt alla mina pengar varit borta Surprised

_________________


Jag sökte jobb som Exorcist men platsen var redan besatt..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
kulor



Joined: 09 Nov 2003
Posts: 79

PostPosted: Thu May 24, 2007 19:20 pm    Post subject: Reply with quote

Min pappa fick i veckan reda på att hans sparkonto på skandiabanken hade blivit skimmat som tur va hade dom bara tagit runt 5000. Hur är det brukar bankerna betala tillbaka pengarna när det gäller sånt här?
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Thu May 24, 2007 19:30 pm    Post subject: Reply with quote

kulor wrote:
Min pappa fick i veckan reda på att hans sparkonto på skandiabanken hade blivit skimmat som tur va hade dom bara tagit runt 5000. Hur är det brukar bankerna betala tillbaka pengarna när det gäller sånt här?


ofta så betalas pengarna tillbaka samma dag... Iaf i dem fall jag har hört talas om Smile jag trodde att mitt mastercard hade blivit spärrat nu i den här härvan med sålda kortnummer, men det var tydligen bara fel på den terminalen som jag försökte tanka bilen vid Smile

tjoo1
Back to top
View user's profile Send private message
Kneeo



Joined: 16 Aug 2005
Posts: 68
Location: Skellefteå

PostPosted: Thu May 24, 2007 19:36 pm    Post subject: Reply with quote

Hon jag pratade med sade till mig att göra en polisanmälan och sedan reklamera pengarna.
Så på henne lät det som jag skulle få tillbaka dem.
Det tror de flesta jag pratat med om det också faktiskt.

Hoping for the best!

_________________


Jag sökte jobb som Exorcist men platsen var redan besatt..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Thu May 24, 2007 21:11 pm    Post subject: Reply with quote

Normala fall så brukar bankerna göra en undersökning för att utesluta att man försöker lura dom och sedan betala igen hela belopet så fort som möjligt.

Bankerna vill att alla lösa pengar i framtiden ska försvinna från jorden för då skulle dom slipa ta massa risker med bankomater osv men för att lyckas med det så måste dom sköta alla fel med snabbhet så inte kunderna blir rädda för kort.

Ett starkt tips är att ha 2 konton och försöka hålla kredit kortet så tomt som möjligt och att alldrig någonsin söka kredit på det.
Hur mycket än bankerna försöker lura en att kredit är bra så är det i slutet bara negativt för kunden.


Lycka till med pengarna kneoo och hoppas dom även dena gång sköter sig snällt o smidigt.

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Thu May 24, 2007 21:14 pm    Post subject: Reply with quote

Det som hänt (senaste vågen) är att ett företag i Norrköping "råkat" fippla bort ca 35000 kortnummer med pga en säkerhetsbrist i hanteringen. Därav bankens välvilliga inställning just nu till sånt här.

Men ha ALDRIG pengar på samma konto du gör korttransaktioner med, du vet aldrig vad som händer och inte heller kan du vara 100 på att du får tillbaks pengarna. Svenskar är på tok för naiva och godtrogna...

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Thu May 24, 2007 21:21 pm    Post subject: Reply with quote

Spar mina pengar på swebank sedan för jag över det ja ska använda till mitt LF konto å tar ut med kort har inget kort inge internetgrejjs bara ett rent konto på swebank sen är LF förbaskat bra som bank å hitills har deras kunder aldrig råkat ut för skimring men jag fick nytt kort med chip på i veckan så dom hänger med iaf
_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Thu May 24, 2007 22:18 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
Det som hänt (senaste vågen) är att ett företag i Norrköping "råkat" fippla bort ca 35000 kortnummer med pga en säkerhetsbrist i hanteringen. Därav bankens välvilliga inställning just nu till sånt här.

Men ha ALDRIG pengar på samma konto du gör korttransaktioner med, du vet aldrig vad som händer och inte heller kan du vara 100 på att du får tillbaks pengarna. Svenskar är på tok för naiva och godtrogna...


Håller med på de senare...

Men måste fråga, varför inte ha pengar på samma konto som korttransaktionerna? Eller ja, jag förstår ju vad du menar... Men jag betalar alltid med kort, jag menar, det blir ju skitjobbigt att föra över pengar hela tiden. Och jag gör inte heller alltid planerade köp liksom... Smile

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Thu May 24, 2007 22:40 pm    Post subject: Reply with quote

well, ha aldrig mer pengar än du kan tänka dig att bli skimmad på om vi säger så...
Det kan ju ta ett tag innan man får tillbaks dem emellanåt.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Fri May 25, 2007 8:40 am    Post subject: Reply with quote

Alltså, läser jag fel, eller har vissa i den här tråden på allvar kopplat kredit- och bankkort till sina sparkonton?! Question Question

Jag måste ha läst fel, men om jag inte gjorde det, inte undra på varför dessa "skimmningar" blir ruggigt lönsamma.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Fri May 25, 2007 8:53 am    Post subject: Reply with quote

mitt visa går till mitt lönekonto, har inga pengar någon annan stans Razz mitt kreditkort är ett rent kreditkort från statoil och det går max att plocka ut 20000 på det.

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri May 25, 2007 10:34 am    Post subject: Reply with quote

[GTI]Zwonka wrote:
mitt visa går till mitt lönekonto, har inga pengar någon annan stans Razz mitt kreditkort är ett rent kreditkort från statoil och det går max att plocka ut 20000 på det.

tjoo!


Just som du har tycker jag man skall ha det, kopplat till LÖNEKONTOT, enkelt att snabbt använda men de sparade pengarna kommer de inte åt! Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Fri May 25, 2007 13:45 pm    Post subject: Reply with quote

Mitt blev skimmat nu i veckan också! Men inga pengar han försvinna innan jag åtgärda det.

Hoppas de löser sig!

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Fri May 25, 2007 14:13 pm    Post subject: Reply with quote

Balzamon wrote:
Mitt blev skimmat nu i veckan också! Men inga pengar han försvinna innan jag åtgärda det.

Hoppas de löser sig!


Hur vet du att det blev skimmat om ingen har tagit pengar från dig? Var det nån som ringde dig o berättade att han skimmat ditt kort som en varning?

_________________
You´re cr...You´re crazy....I like you.....but you´re crazy!!
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Fri May 25, 2007 17:18 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
[GTI]Zwonka wrote:
mitt visa går till mitt lönekonto, har inga pengar någon annan stans Razz mitt kreditkort är ett rent kreditkort från statoil och det går max att plocka ut 20000 på det.

tjoo!


Just som du har tycker jag man skall ha det, kopplat till LÖNEKONTOT, enkelt att snabbt använda men de sparade pengarna kommer de inte åt! Wink



Well well knulla utan kondom är ochså lättsamt och smidigt.

Skitsamma om kycklingen är stekt rosa det går snabbare så.

Mycket är snabbt o smidigt här i livet men inte fasen är det smart.
Om man inte klara av o planera sitt liv mer än att man tar sig tid o föra över ett par tusen mellan konton på morgonen inan man drar ut på stan för att shopa stuff.
För om du lever efter den normen så förstår jag inte varför du har ett kort är det inte lättare o be chefen o betala ut lönen i ett kuvärt direkt i handen på dig den 25e ?


Skriver inte deta för att vara taskig utan mer en lite hådrare tanke om att du kanske ska tänka över din syn på pengar en gång till.

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri May 25, 2007 17:50 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]&an_oger wrote:
Derox wrote:
[GTI]Zwonka wrote:
mitt visa går till mitt lönekonto, har inga pengar någon annan stans Razz mitt kreditkort är ett rent kreditkort från statoil och det går max att plocka ut 20000 på det.

tjoo!


Just som du har tycker jag man skall ha det, kopplat till LÖNEKONTOT, enkelt att snabbt använda men de sparade pengarna kommer de inte åt! Wink



Well well knulla utan kondom är ochså lättsamt och smidigt.

Skitsamma om kycklingen är stekt rosa det går snabbare så.

Mycket är snabbt o smidigt här i livet men inte fasen är det smart.
Om man inte klara av o planera sitt liv mer än att man tar sig tid o föra över ett par tusen mellan konton på morgonen inan man drar ut på stan för att shopa stuff.
För om du lever efter den normen så förstår jag inte varför du har ett kort är det inte lättare o be chefen o betala ut lönen i ett kuvärt direkt i handen på dig den 25e ?


Skriver inte deta för att vara taskig utan mer en lite hådrare tanke om att du kanske ska tänka över din syn på pengar en gång till.


Nu är det ju så att på lönekontot har du ju aldrig mer pengar än din lön Wink Ta det med sannolikheten att du blir skimmad. Ta det med sannolikheten att du INTE får tillbaka pengarna om du blir skimmad. Tror sannolikheten att bli ihjälstucken av bistick är högre om jag ska vara ärlig. Kan inte vara paranoid, allt blir bara jobbigt då.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Sat May 26, 2007 15:37 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]LocStock wrote:
Balzamon wrote:
Mitt blev skimmat nu i veckan också! Men inga pengar han försvinna innan jag åtgärda det.

Hoppas de löser sig!


Hur vet du att det blev skimmat om ingen har tagit pengar från dig? Var det nån som ringde dig o berättade att han skimmat ditt kort som en varning?


du är alltid pricken över i:et Staffan Laughing Laughing


ligger ju en hel del i vad mts, an oger och oskar säger.

Själv har jag mitt kort bundet till mitt personkonto dock har jag inte mer än 1000:- på de kontot utan har mina övriga pengar på ett kapitalkonto eller i aktier/fonder/m.m.

Så ska jag ut och shoppa loss, som allt för ofta inte händer drar jag enkelt in på internetbanken för att föraöver lite extra. I månadsslutet för jag över den exakta summan för samtliga fakturor till mitt konto. Dessa pengar ligger inne på mitt personkonto knappt en dag, så att försöka skimma mig vid just detta tillfälle är i så fall oehört lyckosamt Razz men dock till stor sannolikhet rätt så liten Razz

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Sat May 26, 2007 18:27 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
[GTI]&an_oger wrote:
Derox wrote:
[GTI]Zwonka wrote:
mitt visa går till mitt lönekonto, har inga pengar någon annan stans Razz mitt kreditkort är ett rent kreditkort från statoil och det går max att plocka ut 20000 på det.

tjoo!


Just som du har tycker jag man skall ha det, kopplat till LÖNEKONTOT, enkelt att snabbt använda men de sparade pengarna kommer de inte åt! Wink



Well well knulla utan kondom är ochså lättsamt och smidigt.

Skitsamma om kycklingen är stekt rosa det går snabbare så.

Mycket är snabbt o smidigt här i livet men inte fasen är det smart.
Om man inte klara av o planera sitt liv mer än att man tar sig tid o föra över ett par tusen mellan konton på morgonen inan man drar ut på stan för att shopa stuff.
För om du lever efter den normen så förstår jag inte varför du har ett kort är det inte lättare o be chefen o betala ut lönen i ett kuvärt direkt i handen på dig den 25e ?


Skriver inte deta för att vara taskig utan mer en lite hådrare tanke om att du kanske ska tänka över din syn på pengar en gång till.


Nu är det ju så att på lönekontot har du ju aldrig mer pengar än din lön Wink Ta det med sannolikheten att du blir skimmad. Ta det med sannolikheten att du INTE får tillbaka pengarna om du blir skimmad. Tror sannolikheten att bli ihjälstucken av bistick är högre om jag ska vara ärlig. Kan inte vara paranoid, allt blir bara jobbigt då.


Tja nästa fråga är om den minimala chansen finns att man får hiv om man jubbar utan kondom är värd nöjet ?

Om du står på någon grekisk party ö när du uptäcker att kortet är tömt är det vär bekvämlighete ?


Med internet bank och telefon överföring så är man alldrig utan pengarna utan det tar bara ett par secunder extra att betala.
Om jag hittar något till jäkligt bra pris brukar jag bara fråga i butiken så får jag låna deras telefon så har jag fört över pengarna på under 30 secunder och jag kan betala med kortet direkt.

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies