HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Videokamera, är det fokusfel på den?

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 20:24 pm    Post subject: Videokamera, är det fokusfel på den? Reply with quote

Hej allesammans.

Fick hem min videokamera Samsung HMX-H300 nu i veckan här och började naturligtvis genast att testa den.

Jag är nybörjare på vad allt med videokameror heter.

Till problemet,

när jag zoomar så följer inte fokusen med alls. Eller ja, den ställer om sig varje gång jag trycker på zoom-spaken. Om jag så bara flyttar "markören/zoomspaken" 1mm, så blir bilden suddig och sen då tar det säkert 1-2 sekunder för den att göra bilden någorlunda skarp. Har testat lite olika inställningar men allt ger detsamma. Har ju 3 olika alternativ för fokusen, manuella inställningar, autofokus och touch av skärm. Man tycker ju att man borde kunna dra igång med en gång och filma och ha bra bild, även med autofokus, autoinställningar.
Jag köpte denna på komplett men har testfilmat på mediamarkt och det var ju inte alls så där. Vet ju inte i och för sig vad de hade för inställningar på mediamarkt... Har kollat videos på youtube och folk som gör zoomtest på den och bilden är ju skarp igenom hela inzoomningen. Jag börjar undra om jag fått ett måndagsexemplar... I början på inzoomningen är den skarp, sen blir bilden suddig ändå fram till strax efter mitten av "inzoomningsbanan" där blir bilden bra igen och sen blir ju bilden sådär som det blir efter max inzoomning. |oooxxxxxxxooooooo| <--- Föreställ dig den mätarn som representerar "inzoomningenbanan" där o är bra bild och x är suddig bild.

Det spelar ingen roll om jag zoomar snabbt eller långsamt, bilden blir densamma.
Skulle uppskatta hjälp av kunniga. Jag har mailat samsung men fick inte mycket till svar där. "Gå till din återförsäljare" - ungefär så...
Ska se om jag kan ta fram ett filmklipp som förenklar förståelsen lite

Nån som har en aning?

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 20:29 pm    Post subject: Reply with quote

Detsamma gäller utzoomningen... Precis samma ställen i olika hastigheter. Så det är inte det att jag zoomar för snabbt...
Det känns lite som min systemkamera, håller jag kameran framför ett föremål 1 meter bort och håller in knappen halvt sådär så ställer ju fokusen in sig. Om jag sen byter och ska titta på något längre bort är ju bilden suddig och jag behöver trycka in knappen igen för att fokusen ska ställa in sig. Så känns det med videokameran.

Kan ju inte behöva ställa in fokusen varje gång jag zoomar.

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Fri Aug 11, 2023 3:15 am    Post subject: Awesome Interior Design Details Reply with quote

Why don't you Google it! before you post
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Fri Aug 11, 2023 14:11 pm    Post subject: Useful UK Car Import Blog Reply with quote

To the people talking about importing classic italian cars to the UK, vehicle registration , importing commercial vehicles to the UK, importing vintage buses and coaches to the UK, importing used cars to the UK, car import safety standards UK, car import customs clearance UK, importing sports cars to the UK, importing left-hand drive cars to the UK, car import process step by step, importing off-road vehicles to the UK, customs clearance , importing vintage ambulances to the UK, import duty on cars UK, car transport , I recommend this moving to the uk from the canary islands for car import process step by step, importing vintage ambulances to the UK, ship a car , importing classic italian cars to the UK, importing diesel cars to the UK, help importing my car , importing microcars to the UK, registering a car in the UK , importing performance motorcycles to the UK, importing vintage cars to the UK, car import safety standards UK, importing vintage utility trucks to the UK, customs , importing classic american cars to the UK, importing vintage horseboxes to the UK, also.
-------------------
To the lady talking about seribu buku mimpi, buku tafsir mimpi bergambar, seribu mimpi 4d bergambar, buku mimpi bergambar, tafsir buku mimpi bergambar, gambar tafsir mimpi 2d, buku tafsir 1000 mimpi bergambar, tafsir buku mimpi 4d, erek erek 2d buku, 1000 mimpi 3d, erek erek buku 2d, buku 3d bergambar lengkap, buku mimpi erek erek 3d, buku erek erek 3d bergambar, buku tafsir mimpi 3d, www buku mimpi 3d com, erek erek 4d, erek erek bergambar 2d, I can vouch for this buku mimpi 2d for erek erek lengkap gambar, mimpi seribu, buku erek erek 4d bergambar, erek erek gambar lengkap, seribu mimpi 2d, buku mimpi dan erek erek, erek erek 4 angka bergambar, erek erek 2d 25, buku mimpi 2 bergambar, tafsir mimpi 3d lengkap, tafsir mimpi 4d bergambar, tafsir mimpi dalam angka, erek erek buku mimpi 3d, erek erek 2d, tafsir 3d gambar, erek erek 2d 3d 4d bergambar, buku mimpi 2d, buku mimpi 2d gambar, also. See More Top UK Car Import Tips 39eb47a

_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies