HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Att överklaga eller inte överklaga?

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sorcerer



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 1446
Location: Angered

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 11:39 am    Post subject: Att överklaga eller inte överklaga? Reply with quote

Parkeringsböter. Det enda tillfället jag glömmer sätta parkeringstillståndet i rutan så får jag så klart en smäll på 600 kr. Bilen står i garage dessutom.

Men det är två saker som fångat min uppmärksamhet, det första är att jag fick 600 kr böter för att parkeringstillståndet saknas / ej synligt, morsan fick samma typ av böter ("kod" 28 ), i samma område när hon var här o hälsade på, fast hon fick 300 kr, med samma "kod", dock var detta på betalplats, så det kanske har med det att göra.

Det andra - jag har två stycken O i mitt regnr, men på lappen är det ett "danskt ö" som skrivits in, alltså ett O med ett snedstreck igenom.

Det första som slog mig när jag såg att jag fått böter var om man kanske kunde gnälla sig fri från det, men jag hade väl antagligen fått höra att bara för att jag glömt så är inte det en ursäkt, detta var innan dessa två "felen" uppdagades.

Nu är min fråga såhär: Är det värt att överklaga? Eller ska jag bara skita i det o betala eftersom jag imorgon (tisdag 23/10) ska jobba till sjöss i två veckor, och jag vet inte hur mycket av ens uppmärksamhet sånt här kräver. Egentligen bryr jag mig inte speciellt mycket iom. att om man räknar antalet gånger jag fått böter öht. sedan jag fått mitt körkort inte ens är en gång per år, men vad tycker ni? Själv retar jag mig mest på att det var det enda tillfället jag glömde sätta tillbaka p-tillståndet i rutan.

Någon som har erfarenhet av att överklaga parkeringsböter, som kanske tom. fått rätt? Hur tidskrävande och mödosamt är det? Orkar jag vägra betala för att böteslappen är utfärdad på "fel sätt"?

Sen så har jag också en åsikt om detta, jag tror att detta bara är ett sett för carpark att tjäna pengar, jag menar, ett företag stort som carpark borde väl kunna förse sina parkeringsvakter med handdatorer där bilarna finns listade med regnummer och var dom får stå?

_________________
http://mybigcock.istheshit.net/
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 11:45 am    Post subject: Reply with quote

Först och främst så tror jag inte att nollorna med streck igenom är Ö utan helt enkelt nollor. Strecket är där just för att klargöra att det inte är ett O utan 0.

I övrigt vet jag inte om det är värt att överklaga, jag menar glömmer du sätta tillståndet där får du böter, jag tror inte det hjälper att du har rätt att stå där med ditt tillstånd utan då får du ju böta för att du slarvat.

Kontenta: Överklaga inte och spar dig pinsamheten av att ha fel, för som jag ser det så har du tabbat dig.

All the best! Smile

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
Sorcerer



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 1446
Location: Angered

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 12:00 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Zwonka wrote:
Först och främst så tror jag inte att nollorna med streck igenom är Ö utan helt enkelt nollor. Strecket är där just för att klargöra att det inte är ett O utan 0.


Det är just det, det ska vara bokstaven O, inte siffran 0 (noll). OTO466, dom två O:na har streck genom sig, men om det ska klargöra att det ska vara en siffra & inte en bokstav är det ju ännu mer fel Laughing (jag visste inte att man drar streck genom siffran noll för att klargöra att det är en siffra)

Då är det ju inte bara jag som gjort bort mig Laughing Very Happy

Så på p-boten står det alltså såhär om jag tolkat det du menar rätt: 0T0466 (nolla T (som i Tango) nolla fyra sexa sexa) och inte OTO466 (Oscar Tango Oscar fyra sexa sexa) som det egentligen ska stå?

Men du har nog rätt, den här dagen är snart slut och sen har jag inte tid för det här på 14 dagar, så det är väl lika bra att betala skiten.

_________________
http://mybigcock.istheshit.net/
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 12:44 pm    Post subject: Reply with quote

haha va fan jag får nog börja läsa texten ett par gånger innan jag skriver Razz

My bad!

Tror endå att det är mest besvär att överklaga...

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 17:14 pm    Post subject: Re: Att överklaga eller inte överklaga? Reply with quote

Sorcerer wrote:
Parkeringsböter. Det enda tillfället jag glömmer sätta parkeringstillståndet i rutan så får jag så klart en smäll på 600 kr. Bilen står i garage dessutom.

Men det är två saker som fångat min uppmärksamhet, det första är att jag fick 600 kr böter för att parkeringstillståndet saknas / ej synligt, morsan fick samma typ av böter ("kod" 28 ), i samma område när hon var här o hälsade på, fast hon fick 300 kr, med samma "kod", dock var detta på betalplats, så det kanske har med det att göra.

Det kan säkert skilja, även om det är konstigt. Är det samma parkeringsbolag? Är det ett parkeringsbolag eller kommunen?

Quote:
Det andra - jag har två stycken O i mitt regnr, men på lappen är det ett "danskt ö" som skrivits in, alltså ett O med ett snedstreck igenom.

Som Zwonka skrev så brukar man dra ett streck igenom för att visa att det är en nolla och inte bokstaven o. Således så har de gjort ett litet fel, men jag tror inte det räcker för att du ska slippa betala.

Quote:
Nu är min fråga såhär: Är det värt att överklaga? Eller ska jag bara skita i det o betala eftersom jag imorgon (tisdag 23/10) ska jobba till sjöss i två veckor, och jag vet inte hur mycket av ens uppmärksamhet sånt här kräver.

Jag tror att det är rätt hopplöst att överklaga detta. Det spelar ingen roll att du har tillstånd. De tar ut en avgift för att de inte kan se tillståndet. Du har nog större chans mot kommunen än mot ett privat parkeringsbolag.

Om det är kommunen så måste du först betala in pengarna för att de överhuvudtaget ska börja hantera ärendet. Pengarna får du tillbaks om de anser att du har rätt.

Är det ett privat bolag så betala inte in en spänn om du ska överklaga, men se till att ärendet är levande hela tiden. Om du väljer att överklaga skriv då att du ska vara borta 2 veckor så att de inte svarar dig och sen anser att din tid att svara gått ut.

Oavsett om det är kommunen som satt böter eller ett privat bolag, så måste du ljuga för att ha en chans, exempelvis säga att tillståndet visst låg där och att du har vittnen på det. Där lever du dock lite farligt eftersom p-vakter ofta har digitalkamera nuförtiden. Även om de inte har det, så förvänta dig inte att de ger sig direkt.

Quote:
Någon som har erfarenhet av att överklaga parkeringsböter, som kanske tom. fått rätt? Hur tidskrävande och mödosamt är det? Orkar jag vägra betala för att böteslappen är utfärdad på "fel sätt"?

Det är ett helvete, men jag har vunnit några gånger. I ett fall så var det zon-förbud i hela stadsdelen, men turligt nog för mig så fanns det en väg in där de missat att skylta. Smile
I ett annat fall så hade idioterna inte skrapat rutan. Det var mot ett privat bolag och det gick nu 5-6 brev fram och tillbaka (5-6 brev åt vardera hållet) innan de insåg att jag inte tänkte släppa ärendet. De hotade med domstol och sa att de skulle vinna trots att jag hade vittnen. Jag sa att jag tar risken och till slut gav de sig, men jobbigt värre var det.

Quote:
Sen så har jag också en åsikt om detta, jag tror att detta bara är ett sett för carpark att tjäna pengar, jag menar, ett företag stort som carpark borde väl kunna förse sina parkeringsvakter med handdatorer där bilarna finns listade med regnummer och var dom får stå?

Och här kom visst svaret på kommun eller privat. Jag läste visst inte hela innan jag började svara. Klart som tusan att de har råd med det, men det är som du säger, de tjänar pengar på folks misstag.
Vissa bolag tar ju inget betalt för att övervaka en stor parkering, utan nöjer sig med att de får böterna. Enda sättet att ha råd att skicka personal dit är såklart att fälla allt som går.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 18:26 pm    Post subject: Reply with quote

betala aldrig en p-bot innan påminnelsen kommer, om ni bara visste hur dåligt en del företag sköter sin pappershantering, det är många som försvinner varje dag.
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Sorcerer



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 1446
Location: Angered

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 18:37 pm    Post subject: Re: Att överklaga eller inte överklaga? Reply with quote

Tack, Fairlane.

Fairlane wrote:
Sorcerer wrote:
Parkeringsböter. Det enda tillfället jag glömmer sätta parkeringstillståndet i rutan så får jag så klart en smäll på 600 kr. Bilen står i garage dessutom.

Men det är två saker som fångat min uppmärksamhet, det första är att jag fick 600 kr böter för att parkeringstillståndet saknas / ej synligt, morsan fick samma typ av böter ("kod" 28 ), i samma område när hon var här o hälsade på, fast hon fick 300 kr, med samma "kod", dock var detta på betalplats, så det kanske har med det att göra.

Det kan säkert skilja, även om det är konstigt. Är det samma parkeringsbolag? Är det ett parkeringsbolag eller kommunen?


Här är det jag som gjort fel. Jag är inte 100% om det var samma anledning, för jag upptäckte precis att 23 så står det samma sak som 28, bara att på 23 står det parkeringsbiljett och på 28 parkeringstillstånd. Sen hittade jag "parkeringsbiljett felvänd/ej avläsbar" också, vilket också kan vara anledningen till att morsan bara fick 300 kr, eftersom biljetten hade glidit så den hamnade längst fram på ett ställe där bara ett hörn stack upp, men inget kunde läsas på den. Hos mig var den alltså helt borta, hos morsan såg man att den fanns, den gick bara inte o läsa.

Men tack igen, Fairlane o Zwonka... och btw Fairlane, jag antar att det där med o skrapa rutan, jag antar att dom körde på att det är ditt ansvar att skrapa rutan och därmed var det ditt fel att biljetten/tillstådnet inte var synlig(t) Laughing jag tror jag börjar förstå hur parkeringsbolagen tänker - vilket är "tjäna pengar på så många situationer som möjligt".

mts wrote:
betala aldrig en p-bot innan påminnelsen kommer, om ni bara visste hur dåligt en del företag sköter sin pappershantering, det är många som försvinner varje dag.


Är inte påminnelsen också 50 kronors höjning? Sen så känns det inte riktigt som att ett stort bolag som Carpark skulle slarva med sin pappershantering Razz plus att det på lappen står att dom förväntar sig att den ska vara betald inom 8 dagar, så jag lär inte vara hemma när den påminnelsen kommer (om det är efter 8 dagar dom skickar påminnelse dvs.) >_<

_________________
http://mybigcock.istheshit.net/
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 19:21 pm    Post subject: Reply with quote

första påminnelsen kan det inte vara nån avgift på, isf skulle de vara tvungna att göra personliga överlämningar istället för att bara lsätta lappen på rutan.
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 23, 2007 8:01 am    Post subject: Reply with quote

Första påminnelsen tar de ingen extra avgift för, eftersom du kanske aldrig sett boten.

I mitt fall med den igenisade rutan sa parkeringsbolagen att alla deras kontrollanter hade med sig en fönsterskrapa. Jag svarade "Ja, men det hjälper väl inte om den inte används". Och så där höll vi på. Till slut gav de upp. De insåg väl att jag var beredd att driva det långt och då kostar det mer än det smaka för dem.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Tue Oct 23, 2007 19:33 pm    Post subject: Reply with quote

Ok, har satt ett 1000 tal p-böter i mina dagar när jag joibbade på securitas, så ja jag kan nog svara på dina frågor.

För det första vill jag klargöra att det är Tomtmark det handlar om och inte Kommunal Gatumark, förmodligen sköts bevakningen av ett bolag och marken ägs utav någon annan.

På kommunal gatumark måste man betala in boten/anmärkningen före du kan överklaga men det behövs inte i ditt fall då det är tomtmark.

Det bästa är att höra med företaget som satt dit anmärkningen och förklara för dem och hur du skall gå till väga för att överklaga/ få den avskriven.

Säg då att du har ett tillstånd och även vilket nummer på tillståndet, och att det måste ha glidit ner på golvet eller bakom instrumentbrädan eller liknande.
Då kommer de (förmodligen) att säga att du mailar in överklagan som ett skrivet brev samt en kopia på ditt tillstånd.

Sen kan du också vända dig till dem du köpte tillståndet av och fråga hur du skall göra.

Har du några fler frågor eller kanske någon annan om parkering så kan ni ställa dem här, med största sannolikhet kan jag svara på dem Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Fri Dec 16, 2022 14:47 pm    Post subject: Best Indoor Air Quality Services Blog Reply with quote

In response to the people asking about emergency boiler repair, perry hall heating and air, heating and cooling systems, cooling and heating, steam humidifier for furnace, plumbing and heating companies near me, I highly suggest this awesome indoor air quality services forum or furnace tune up near me, heating forced air, lennox heating and cooling, pardee heating and air, furnace companies near me, smith plumbing and heating, on top of this top cooling services site not to mention smith heating and air, heat pump servicing, complete hvac, heating and air service near me, boiler installation, commercial hvac maintenance, alongside all this updated indoor air quality services info which is also great. also have a look at this awesome heating services blog and don't forget boiler tune up, byrum heating and air, oil boiler installation near me, pro plumbing and heating, best boilers for home heating, oil furnace service near me, alongside all this awesome indoor air quality services site alongside all 1st choice heating and air, air source heat pump engineers near me, gills plumbing, gas heater repair, hvac repair, best heating and air, and don't forget top cooling services site which is also worth a look. i also recommend this top rated heating services forum as well as air source heat pump engineers near me, davies plumbing, ingrams heating and air, family heating and air conditioning, one hour air conditioning & heating, gas ducted heating service near me, on top of this new indoor air quality services advice not to mention standard heating and air, air solutions heating and cooling, trusted plumbing and heating, masters heating and air, my guy heating and air, gleason plumbing and heating, on top of best indoor air quality services tips alongside all heating and cooling contractors near me, emergency heating engineer, commercial boiler repair, home heating, furnace companies near me, solutions heating and air, which is also great. finally, have a look at this awesome heating services site with heating and air service, commercial heating and cooling, oil central heating, heating furnace repair, amana heating and cooling, ductless mini split installation, for good measure.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Tue Dec 20, 2022 18:44 pm    Post subject: Top Rated Marketing Agency Site Reply with quote

In response to the guy talking about kpmg management consulting, amazon advertising consultants, web and graphic design, video production company, j walter thompson advertising, advertising marketing agency, I highly suggest this updated content marketing services tips or google ads management company, fig advertising agency, havas advertising agency, iot consulting, broadway consulting, growth marketing consultants, on top of this awesome web design real estate link not to mention top advertising agency, most creative advertising agencies, ace marketing, web development company, shopify web design, top creative advertising agencies, not to mention this useful explainer video production forum which is also great. also have a look at this useful e commerce seo services info and don't forget social media advertising agency, best digital advertising companies, tv ad agency, web development consultants, bernbach advertising, strategy and consulting, alongside all this excellent design a web app blog as well as conference video production, lawyer seo services, unit 7 consulting, tbwa advertising, proactive marketing, e commerce advertising agency, and don't forget new seo services for lawyers site which is also worth a look. i also suggest this new b2b advertising agency url alongside all video advertising agency, print media agency, magento web development, kpmg strategy consulting, outsourcing seo services, companies looking for advertising agencies, alongside all this best web design services for small business tips on top of advertising and pr services, affiliate marketing agency, marketing consulting company, peoplesoft consulting companies, bozell advertising, top global advertising agencies, on top of new web development consultants blog alongside all creative agency advertising, ey management consulting, advertising branding agency, programmatic media buying agency, top healthcare advertising agencies, digital marketing agency, which is also great. finally, have a look at this excellent pay per click advertising agency details with doner agency, seo services usa, social media advertising agency near me, production in advertising, cfo consulting company, branding for professional services, for good measure.
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Thu Jan 19, 2023 11:40 am    Post subject: Top Online Marketing Site Reply with quote

For the people asking about private equity consulting, gyro advertising, two worlds consulting, branding services company, ad in marketing, facebook advertising services, I highly recommend this great marketing agency link or international advertising agency, local seo services pricing, radio ad agency, ad agency company, social media advertising services, e commerce web design services, on top of this best web service tips as well as automotive marketing agency, known creative agency, ooh advertising companies, web design company, concept marketing, capco consulting, as well as this top online service info which is also great. Also, have a look at this recommended web service advice on top of roofing web design, advertising production agency, traditional advertising agency, largest ad tech companies, ooh agency, best strategy consulting firms, on top of this top web service info on top of top digital agency, kpmg risk consulting, salt creative agency, process of web design, abm marketing, google ads in digital marketing, as well as great marketing agency forum which is also worth a look. I also suggest this high rated web service tips and don't forget best digital marketing, advertising ad agency, web advertising companies, deutsch ad agency, digital marketing services company, ppc campaign management company, not to mention this top web service tips not to mention ux design web, fallon advertising, local seo solutions, small business web design services, influencer marketing companies, o&m advertising, not to mention recommended online service blog on top of diversity consulting, creative media agencies, ads creative studio, mobile ad agency, grey marketing agency, scientific consulting, which is also great. Finally, have a look at this new online service tips with top digital ad agencies, reddit consulting, attorneys web design, va consulting, branding design agency, largest advertising holding companies, for good measure. Check more @ Top Online Marketing Blog eb47ab6
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Mon Feb 27, 2023 20:28 pm    Post subject: Free Reasons For Selecting A Toto Site Reply with quote

For the man talking about win win lose lose, www sport toto, playground soft fall material, playground floor material rubber, major search engines 2021, steve lukather website, I highly suggest this dig this for toto site or 4 major search engines, sports toto lucky number, play area rubber matting, playground safety inspection kit, sporttoto4d, major social media outlets, on top of this more about the author for toto tips and don't forget the national program for playground safety, soft playground covering, national playground safety advocates recommend the area around playground equipment, sports toto result check, toto 6d past result, malaysia toto today, on top of this how you can help about toto advice which is as good as playground fall protection, merry go round safety, sport toto website, eat and run verification, mlb fan site, rubber mulch safety 2020, . Also, have a look at this do you agree for toto tips and don't forget sport toto 6d result, soft play area flooring outdoor, sport toto result today, sport toto sport toto, commercial playground surfaces, outdoor playground surfaces, as well as this his response about toto site on top of the national program for playground safety, swing set safety, major couponing sites, major news websites, singapore 4d online betting, playground safe mulch, alongside all read full report about toto tips which is also worth a look on top of rubber matting for swing sets, synthetic playground surfaces, toto official site, sports toto site, sprt toto 4d, sports toto 6d, also. I also recommend this homepage about toto link alongside all rubber safety surface playground, magnum toto kuda hari ini, sports toto go for it, sport toto result, major ecommerce sites, major job sites, and don't forget this the full report about toto url alongside all major search engines in the world, eat and run verification, major mayan sites, outdoor padding for playground, playground equipment inspection, sports toto magnum 4d, as well as click this about toto tips not to mention win lose approach conflict resolution, playground equipment inspection, playground ground rubber, major websites that use wordpress, sport toto result, sports toto news, which is also great. Finally, have a look at this home page on toto advice with monkey bars safety, win win win lose, major site of blood filtration, toto band website, fall height playground equipment, major dating sites, for good measure. Check more @ More Helpful Hints For Great Mastiff Dog Tips 39eb47a
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies