HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Slinzer skriver om: Marie Curie, radioaktivitetens mamma!
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
sLinzR



Joined: 25 Jan 2003
Posts: 913
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 2:21 am    Post subject: Slinzer skriver om: Marie Curie, radioaktivitetens mamma! Reply with quote

Det här är igentligen ett skolarbete men det kan väl funka ändå? Ge gärna kommentarer och dylik. tar emot konstruktiv kritik.. Kan innehålla en del stavfel men dessa kan ni ju bortse ifrån lr säga vart d är så rättar jag till d Smile

Ha det så kul nu!

MvH
Slinz

Marie Curie

Marie Curie född 1867, död 1934. Marie kom till världen som Marya Sklodowska i det rysk okuperade Polen och var den som skulle sätta hela världens forskare på plats. Mania som hennes mor kallade henne, kunde läsa flytande redan vid fyra års ålder och kudne även en del franska och geografi. Då hennes föräldrar såg detta försökte de uppehålla henne med annat istället för att låta henne läsa böcker. När Marie växte upp och började skolan gick hennes studier bra.

När Marie är 9 år dör hennes äldre syster Zosia i tyfus. Två år senare dör hennes mor i TBC efter 11 års sjukdom. Men Marie kämpar på med studierna. Och när hon går ut gymnasiet 1883 har hon bästa betyg och får både tal och guldmedalj av rysslands utbildningsminster. Även om Marie vet att detta inte har något att göra med den ryska utblidningen hon fått. Då hennes far nästan varje helg läste om fysik, kemi och olika böcker på både ryska, franska, tyska, grekiska, latin och polska.

Efter gymnasiet tog Marie ett sabbatsår och bodde med sina släktingar på landet. Detta var sista gången Marie tog det lugnt med lek, dans och ridning.

När Marie kom tillbaka till Warszawa 1884 var hon knappt 17 år gammal. Då hennes äldre syster Bronia börjat studera till läkare, följde Marie hennes exempel och började arbeta för att få ihop penagr till att studera utomlands - då det var förbjudet att studera många ämnen i Polen - men hon fick ändå en del utbildning i sitt hemland, detta var möjligt då en del lärare som ville protestera mot censuren valde att starta ett universitet för alla, kvinnor, män, svarta som vita. Efter som de inte ville bli upptäckta av staten och kanske bli skickade till Sibirien. Flyttade de runt sitt universitet och därav kommer namnet "Det Flyttande Universitet".

1891 flyttar Marie äntligen till Paris för att bo hos sin syster Bronia och hennes man, samtidigt som hon ska studera på Sorbonne. Efter tre års hårda studier tar hon licentiatexamen i fysik - självklart som bästa elev - och ett år senare tar hon licentiatexamen i matematik. Då tar Marie's pengar slut och hon tror att hon måste sluta studera. Men då söker hennes klasskamrater stipendium till henne och hon kan fortsätta med sina studier.

När Marie återupptar sina studier får hon i uppdrag av "Sälskapet för främjande av nationell industri" att undersöka olika metallers magnetiska egenskaper. Men för detta behöver hon ett laboratorium och alla på universitetet är upptagna av manliga "kollegor" - då de inte vill dela med sig till en kvinna - försöker Marie's lärare hjälpa henne med att hittat ett laboratorium. Det är nu hon träffar Pierre Curie som senare skall bli hennes man och kollega.

Marie blir gravid och föder den 12 september 1896 Iréne, några få dagar senare dör Marie's svärmor. Nu blir Marie färdig med sitt arbete om magnetism och får 600 rubel som hon skickar till Alexandrowitch-fonden - där hon fått sitt stipendium från - och skriver i ett brev: "...jag har aldrig ansett summan som min egendom utan alltid betraktat den som en hedersskuld. Idag kan jag återbetala de sexhundra rublerna av de första pengar jag själv förtjänat och hoppas, att någon annan ung studentska ska få lika god hjälp av dem som jag själv en gång."

Nu vill Marie försöka doktorera, hon väljer att skriva om hur uran avger energi. Henri Becquerel hade 1896 upptäckt att uran avger någon sorts strålning. Marie skriver och frågar Henri om hans samtycke till att hon arbetar med detta, och Henri är glad över att någon fortsätter med arbetet då ingen forskat vidare. Marie komfram till att thorium hade samma egenskap som uran. Denna strålning kallade Marie för radioaktivitet, Marie förstod att hon var ett nytt grundämne på spåren och intensifierade sin forskning.

Pierre slutade nu med sitt eget projekt och började hjälpa Marie för att lösa gåtan. Och den 12 april 1898 tillkännager Marie att det finns ett nytt radioaktivt ämne i pechbländemalmer. Detta nya ämne kallar Marie för polonium, efter Polen. Den 26 december tillkännages att makarna även funnit ett till ämne med betydande radioaktiv strålning. Detta ämne kom makarna att kalla radium. Men innan makarna kunde sätta detta som namn var de tvugna att bevisa att det överhuvudtaget existerade. För att bli trode var de tvugna att mäta den exakta automvikten. För att kunna hitta radium köpte de 1 ton avfall från en pechblände gruva Böhmen. I fyra år var paret tvugna att koka avfallet i en liten gryta. Och 1902 har de framställt 1 gram radium. Marie doktorerar med högsta betyg och blir den första kvinna som lyckats med detta.

Den 10 december får paret lön för sin möda och belönas med Nobelpriset i fysik, tillsammans med Henri. Och 1963 släpps frimärken i Sverige som pryds med deras ansikten.

Den 19 april 1906 händer något som inte får hända. Efter ett långt möte vill Pierre komma hem. Och för att komma fram fortare går han ut i körbanan bakom en droska. När han skall snedda över gatan skymmer droskan sikten och Pierre stöter emot en tung lastvagn dragen av två hästar. Han halkar på de hala stenarna, men får tag runt ena hästens hals. Hästen stegrar sig och Pierre tappar taget, kusken försöker hålla in hästarna men vagnen rullar vidare av sin egna tyngd och Pierre's skalle krossas under ett av hjulen.

Sorgen förlamande Marie, hon varken pratade, grät eller sörjde (iallafall inte öppet) sin mans död. Nu tar Marie över som professor vid Sorbonne och föreläser i sin mans ställe.

1909 insjuknar Pierre's far i lunginflänsa och dör året därpå. Hon blir ensam ännu en gång då hennes barn bor på landet i ett vackert hus.

1911 får Marie nobelpriset i kemi. Hon tar med sig sin syster och äldsta dotter till Stockholm. Nobelföreläsningen håller hon till sin älskade Pierre. Trots Nobelpriset var 1911 ett svårt år för Marie, då de franska tidningarna skrev elak saker om henne och hon blev nekad till inträde i den franska vetenskapsakademin för att hon var kvinna! Samma år börjar man i Polen bygga ett radiuminstitut och i Frankrike börjar man nästan samtidigt bygga ett laboratorium för radium och biologi innom cancer vård med radium.

Under sommaren 1913 åker Marie på semester med sina döttrar och Albert Einstein med sin son ansluter sig till sällskapet. Albert och Marie förblir vänner i flera år framöver. 1914 är laboratoriet i Paris klart och Marie känner sig nöjd. Nu behövs bara radium för att verksamheten ska börja.

Tyvär han Marie inte börja på institutet för den 3 augusti 1914 börjar Första Världskriget. Marie anmälde sig till medicinsktjänstgöring, och lånar bilar av vänner för att kunna köra runt röntgen utrustning hon lånat på Sorbonne universitetet. Med hjälp av utrustningen räddar Marie och hennes sköterskor otaligt många liv. Hon reser med tåg ut till Bordeaux med en kappsäck full med blyinkapslat radium. Kappsäcken väger 20 kilo och värdet är över en miljon i guld! Hon sover tillsammans med kappsäcken och inte förens den är säker i ett bankvalv i Paris slapnar hon av. Maries dotter hjälper till med röntgen vid 17 års ålder, hon har även tagit en examen i fysik. Marie lånar även ut sitt Nobelpris till den Franska regeringen som tar emot pengarna med stor glädje. Marie får dock aldrig tillbaka sina 140 000 kr som hon lånat ut. Allt Marie fick var strålskador och en medalj.

Den 4 juli 1934 dör Marie Curie, 66 år gammal i leukemi. Hon blev ett offer för sin egen upptäckt.


Källa:
http://w1.548.telia.com/~u54808711/inswedish/katrin/MarieCurie/index.html
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 3:57 am    Post subject: haha Reply with quote

ORKA LÄSA Razz Razz Razz

haha puss
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 8:22 am    Post subject: Reply with quote

Se över meningslängden på vissa ställen, en perfekt mening består av ca 28 bokstäver. Det var även några stavfel här och där men läs igenom den du så skall du märka dem. Bra annars!
_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 12:57 pm    Post subject: Reply with quote

fint skrivet, styckeindelning o sånt har du juh Very Happy.. Men man får inte använda sig utav bara en källa väl? Våra lärare hängde oss om vi inte använde minst 2-3 källor.. Jag vet inte vad din uppgift var, men jag antar att du e medveten om att det bara är.. typ ren fakta ? Razz Vilket kan va aningen segt att läsa Surprised
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 13:12 pm    Post subject: Reply with quote

SkvadHack . strei wrote:
Se över meningslängden på vissa ställen, en perfekt mening består av ca 28 bokstäver.


Det skulle jag gärna vilja ha lite uppbackning på...
Meningen som du printa ner här var på ~65.. Så var än du har fått 28 bokstäver ifrån så har du blivit rejält lurad.

Slinz, bra skrivet, men akta dig för sär skrivningarna. Dom är jätte jobbiga att läsa. (see my point) Smile

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
sLinzR



Joined: 25 Jan 2003
Posts: 913
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 13:49 pm    Post subject: Reply with quote

SkvadHack . strei wrote:
Se över meningslängden på vissa ställen, en perfekt mening består av ca 28 bokstäver. Det var även några stavfel här och där men läs igenom den du så skall du märka dem. Bra annars!


Hade precis skrivit klart när jag la upp den. Så därför är den inte rättad och så.

[FB]Sara wrote:
fint skrivet, styckeindelning o sånt har du juh Very Happy.. Men man får inte använda sig utav bara en källa väl? Våra lärare hängde oss om vi inte använde minst 2-3 källor.. Jag vet inte vad din uppgift var, men jag antar att du e medveten om att det bara är.. typ ren fakta ? Razz Vilket kan va aningen segt att läsa Surprised


Tack så mycket! Smile Jag har använde mig av bara en källa för att den var helt perfekt allt om hennes liv stod där... vad sak jag lägga till för att det inte bara ska vara ren fakta? Smile

&Cat wrote:

Slinz, bra skrivet, men akta dig för sär skrivningarna. Dom är jätte jobbiga att läsa. (see my point) Smile


Tack katten Smile
Back to top
View user's profile Send private message
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 13:59 pm    Post subject: Reply with quote

pr|Slinzer wrote:
[FB]Sara wrote:
fint skrivet, styckeindelning o sånt har du juh Very Happy.. Men man får inte använda sig utav bara en källa väl? Våra lärare hängde oss om vi inte använde minst 2-3 källor.. Jag vet inte vad din uppgift var, men jag antar att du e medveten om att det bara är.. typ ren fakta ? Razz Vilket kan va aningen segt att läsa Surprised


Tack så mycket! Smile Jag har använde mig av bara en källa för att den var helt perfekt allt om hennes liv stod där... vad sak jag lägga till för att det inte bara ska vara ren fakta? Smile


Som sagt beror det på vad din uppgift var att skriva om, men du har väl kort sagt bara skrivit om hennes liv o.s.v.. och då kan man lägga till egna åsikter/bedömningar, om det tillåts eller t ex hur hennes forskning påverkat oss/världen och hur upptäckten fortf är viktig för oss/människan, dvs varför hon är/var en så viktig person etc..
(btw tyvärr stavas med 2 r Razz)

anledning till varför man inte ska använda sig utav en enda källa e ju för att man ska försöka få med lite olika saker, se det från olika perspektiv (kan iofs inte behövas om det bara ska va en faktatext) och ja för att det är mkt svårare att skriva en text när man bara har en källa Razz dessutom om man bara använder sig utav en källa så måste det vara en väldigt bra källa, som du måste va källkritisk mot o så.. fast det där kan va lite överkurs om du inte går på gymnasiet.. kanske.. hehe Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
sLinzR



Joined: 25 Jan 2003
Posts: 913
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 17:50 pm    Post subject: Reply with quote

[FB]Sara wrote:
pr|Slinzer wrote:
[FB]Sara wrote:
fint skrivet, styckeindelning o sånt har du juh Very Happy.. Men man får inte använda sig utav bara en källa väl? Våra lärare hängde oss om vi inte använde minst 2-3 källor.. Jag vet inte vad din uppgift var, men jag antar att du e medveten om att det bara är.. typ ren fakta ? Razz Vilket kan va aningen segt att läsa Surprised


Tack så mycket! Smile Jag har använde mig av bara en källa för att den var helt perfekt allt om hennes liv stod där... vad sak jag lägga till för att det inte bara ska vara ren fakta? Smile


Som sagt beror det på vad din uppgift var att skriva om, men du har väl kort sagt bara skrivit om hennes liv o.s.v.. och då kan man lägga till egna åsikter/bedömningar, om det tillåts eller t ex hur hennes forskning påverkat oss/världen och hur upptäckten fortf är viktig för oss/människan, dvs varför hon är/var en så viktig person etc..
(btw tyvärr stavas med 2 r Razz)

anledning till varför man inte ska använda sig utav en enda källa e ju för att man ska försöka få med lite olika saker, se det från olika perspektiv (kan iofs inte behövas om det bara ska va en faktatext) och ja för att det är mkt svårare att skriva en text när man bara har en källa Razz dessutom om man bara använder sig utav en källa så måste det vara en väldigt bra källa, som du måste va källkritisk mot o så.. fast det där kan va lite överkurs om du inte går på gymnasiet.. kanske.. hehe Very Happy


Nej, går inte på gymnasiet Smile Tack för hjälpen sara Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 17:53 pm    Post subject: Reply with quote

&Cat wrote:
SkvadHack . strei wrote:
Se över meningslängden på vissa ställen, en perfekt mening består av ca 28 bokstäver.


Det skulle jag gärna vilja ha lite uppbackning på...
Meningen som du printa ner här var på ~65.. Så var än du har fått 28 bokstäver ifrån så har du blivit rejält lurad.

Slinz, bra skrivet, men akta dig för sär skrivningarna. Dom är jätte jobbiga att läsa. (see my point) Smile



hahaha skrev jag bokstäver! Menade ord, my bad! Bra att du är uppmärksam!

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 19:35 pm    Post subject: Reply with quote

Orkade läsa 4 ord, sorry Very Happy
_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
sLinzR



Joined: 25 Jan 2003
Posts: 913
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 20:10 pm    Post subject: Reply with quote

[GD] Balzamon wrote:
Orkade läsa 4 ord, sorry Very Happy

Du är nog lamast Balza :/
Back to top
View user's profile Send private message
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 21:54 pm    Post subject: Reply with quote

Antar att du går på högstadiet då du säger att du inte går på gymnasiet? Isf ska du se till att fixa alla stavfel och kolla språket noga, för i övrigt verkar det rätt bra. Men försök att undvika alltför många årtal och daturm. Säg att du i föregående stycke nämnt något datum, gör då så att du i nästa paragraf säger typ "Två år senare", "Nio månader efter att..." eller något liknande. Försök också att inte starta flera meningar i rad med samma ord, såsom "Marie", "Och" eller "Då". Håller förresten också med strei om meningsuppbyggnaden, några korta meningar borde nog sättas ihop till en enda längre. Det skapar lite mer flyt i texten, även om min svensklärare tycker jag skriver väl långa paragrafer, och ibland också meningar Wink Nu är ju det här antagligen inte en uppsats i Svenska, men ett bra språk ger alltid ett bättre intryck. Variation och synonymer är alltid viktigt i en text, tänk på det Wink Word brukar ta hand om de flesta stavfel.

Ta inte det här på fel sätt, eller som gnäll, utan som konstruktiv kritik med syfte att ge dig ett MVG i kursen, en bra gymnasieskola och ett bra liv! (Nåja, kanske lite väl dramatiskt, men avsikten är iaf god Very Happy)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
sLinzR



Joined: 25 Jan 2003
Posts: 913
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 22:39 pm    Post subject: Reply with quote

Lathund wrote:
Antar att du går på högstadiet då du säger att du inte går på gymnasiet? Isf ska du se till att fixa alla stavfel och kolla språket noga, för i övrigt verkar det rätt bra. Men försök att undvika alltför många årtal och daturm. Säg att du i föregående stycke nämnt något datum, gör då så att du i nästa paragraf säger typ "Två år senare", "Nio månader efter att..." eller något liknande. Försök också att inte starta flera meningar i rad med samma ord, såsom "Marie", "Och" eller "Då". Håller förresten också med strei om meningsuppbyggnaden, några korta meningar borde nog sättas ihop till en enda längre. Det skapar lite mer flyt i texten, även om min svensklärare tycker jag skriver väl långa paragrafer, och ibland också meningar Wink Nu är ju det här antagligen inte en uppsats i Svenska, men ett bra språk ger alltid ett bättre intryck. Variation och synonymer är alltid viktigt i en text, tänk på det Wink Word brukar ta hand om de flesta stavfel.

Ta inte det här på fel sätt, eller som gnäll, utan som konstruktiv kritik med syfte att ge dig ett MVG i kursen, en bra gymnasieskola och ett bra liv! (Nåja, kanske lite väl dramatiskt, men avsikten är iaf god Very Happy)



Jag går på högstadiet. Detta är bara en rå version har inte läst den ordentligt själv.. Tyvär så är det en svenska uppstats Razz Men pappa ska hjälpa mig att göra layout och fixa ltie meningar och så. Smile Tackar Lathund!
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Mon Oct 04, 2004 3:35 am    Post subject: Re: Slinzer skriver om: Marie Curie, radioaktivitetens mamma Reply with quote

Har inte tid att läsa genom allt just nu, men här är lite synpunkter.
Korrekturläsning wrote:
Marie Curie

Marie Curie född 1867, död 1934. Marie kom till världen som Marya Sklodowska i det rysk okuperade *ryskokuperade Polen och var den som skulle sätta hela världens forskare på plats. Mania som hennes mor kallade henne, kunde läsa flytande redan vid fyra års ålder *Punkt och ny mening. och -ta bort: och -lägg till: Hon kudne kunde även en del franska och geografi. Då hennes föräldrar såg detta kommatecken försökte de uppehålla henne med annat kommatecken istället för att låta henne läsa böcker. När Marie växte upp och började skolan kommatecken gick hennes studier bra.

När Marie är 9 år dör hennes äldre syster Zosia i tyfus. Två år senare dör hennes mor i TBC efter 11 års sjukdom. Men Ta bort: Men, man inleder helst inte meningar med men, och, dock och andra "uppfyllnadsord" Marie kämpar på med studierna. Och Ta bort: och av samma skäl när hon går ut gymnasiet 1883 kommatecken har hon de bästa betygen kommatecken och får både tal och guldmedalj av rysslands utbildningsminster. Även om Marie vet att detta inte har något att göra med den ryska utblidningen hon fått. Otydlig mening. Skriv om så att man lättare förstår att Ryska utbildningsväsendet, inte är jättebra. Då hennes far nästan varje helg läste om fysik, kemi och olika böcker på både ryska, franska, tyska, grekiska, latin och polska. Var lite mer rak på sak. Skriv om att det var hennes fars förtjänst.

Efter gymnasiet tog Marie ett sabbatsår och bodde med sina släktingar på landet. Detta var sista gången Marie tog det lugnt med lek, dans och ridning.Syftningsfel? Marie tog det lugnt OCH lekte, dansade och red, menar du väl?

När Marie kom tillbaka till Warszawa 1884 kommatecken var hon knappt 17 år gammal. Då hennes äldre syster Bronia börjat studera till läkare, följde Marie hennes exempel och började arbeta för att få ihop penagr *pengar till att studera utomlands - punktTa bort: då det var förbjudet att studera många ämnen i Polen -kommatecken men hon fick ändå en del utbildning i sitt hemland,punkt detta var möjligt då en del lärare som ville protestera mot kommatecken censuren valde att starta ett universitet för alla, kvinnor, män, svarta som vita. Efter som Ta bort: Eftersom de inte ville bli upptäckta av staten och kanske bli skickade till Sibirien. Flyttade de Ersätt med: De flyttade, det är en ny mening runt sitt universitet och därav kommer namnet "Det Flyttande Universitet".

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Mon Oct 04, 2004 6:15 am    Post subject: Reply with quote

Det stavas väl ändå ockuperade magnus? Smile
_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Wed Jan 25, 2023 15:52 pm    Post subject: Great Accident Legal Service Site Reply with quote

In reply to the person talking about female personal injury lawyer, the best injury lawyer, new york injury lawyers, the best personal injury attorney, allstate finance, car accident law firm near me, I highly suggest this best accident attorneys forum or seattle injury law, geico car loan, mesa personal injury attorney, good injury lawyers, maritime accident lawyer, alexander shunnarah personal injury attorneys, not to mention this new accident attorneys link on top of sj injury attorneys, the best injury lawyer, no insurance on financed car, lawyers for injury at work, law firms for accident, geico auto loan, alongside all this top rated accident law firm details which is also great. Also, have a look at this recommended injury attorney link on top of personal injury claim lawyer, personal injury near me, physical injury law, hyundai gap insurance, personal injury firm, new york life financial services professional, and don't forget this new accident legal services tips not to mention new port richey personal injury attorney, top 10 personal injury lawyers near me, top personal injury lawyers near me, fairfax personal injury lawyer, car accident lawyer long beach, allstate loans, alongside all useful injury lawyers link which is also worth a look. I also suggest this excellent injury legal services tips and don't forget new port richey personal injury attorney, one main financial insurance, top injury attorney, personal injury attorney long beach, cigna financial, hupy and abraham law firm, and don't forget this useful injury legal services blog not to mention the injury law firm of south florida, close car injury lawyer, la injury attorneys, best motorcycle accident lawyer in the usa, gap on car loan, boohoff law firm, as well as new accident lawyer blog alongside all accident injury lawyer, mike morse michigan injury law firm, liberty mutual financial, insurance on car loan, construction negligence attorneys, best accident attorneys near me, which is also great. Finally, have a look at this top injury lawyers forum with charlotte injury lawyer, aig loans, personal injury lawyer for car accident, midwest injury lawyers, plaintiff personal injury law firm, geico car loan, for good measure. Check more @ Updated Roof Repair Blog dd80_b9
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Tue Apr 18, 2023 13:13 pm    Post subject: Free Tips On Selecting Swing Towns Reply with quote

In reply to the people inquiring about the definition of an open relationship, open relationship tumblr, i was in an open relationship, swinger finder, an open relationship is not a relationship, open marriage erotic stories, being open and honest in a relationship, open relationship break up, swingar, opening up to your partner, tips for an open relationship, swinging lifestyle website, swinger lifestyle reddit, first time open relationship, gay open relationship advice, types of open marriages, being more open in a relationship, open marriage website, open marriage counseling, open marriage does it work, I suggest this awesome swinger lifestyle link for monogamous gay, sexless marriage open marriage, opening up in a relationship, kassidy swinger, open casual relationship, monogamy doesnt work, gay open relationship meaning, social swinging, open relationship after infidelity, different types of open relationships, open relationships australia, opening up your relationship, opening your marriage, new york times open marriage, temporary open relationship, open to relationship, do open relationships last, semi open marriage, senior swingers, open marriage meetup, also. See More Free Hints To Considering ¸ÞÀÌÀú»çÀÌÆ® ab66248
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Sat Apr 22, 2023 18:55 pm    Post subject: Top News On Selecting Software Download Reply with quote

In reply to the person asking about anydesk key free, corel draw x8 free download full version with crack, foxit pdf editor 3.0 5.0 full crack, winzip crack download, corel draw 2022 crack download, photoshop cs6 free download, I highly suggest this additional info on software keygen hack link or ms office crack version for windows 10, free download winrar 64 bit with crack, winzip 24.0 keygen, snagit keygen, 7 zip download for pc, hard disk health check software free download, as well as this the original source for software keygen crack tips and don't forget windows movie maker download windows 10, download driver booster 9 pro crack, faststone capture 9.7 serial key, sketchup pro 2021 crack free download 64 bit, coreldraw 2018 free download full version with crack 64 bit, minitool movie maker download, as well as this more helpful hints about software keygen hack site which is as good as gaussian 16 free download with crack, antivirus free download for windows 7, izotope rx 8 free download 64 bit, iobit uninstaller 11 serial key, avg tuneup keygen, sketchup pro 2022 crack free download full version, not to mention look what i found about free software download site and don't forget edius 7 free download full version with crack 64 bit, easeus mobimover key, ms office 2010 crack, ccleaner licence key 2022, mp3 studio youtube downloader full crack, adobe acrobat free download, as well as this on bing for free software download forum not to mention free download online, beyond compare free download, download corel draw x7 full crack 64 bit, download 4k video downloader full crack, wondershare filmora 11 download crack, filmora free download for windows 10 with crack, not to mention he said about free software keygen site which is about homer software free download with crack, cracks and serials and keygens free download, stata 17 free download, coreldraw 14 free download full version with crack, free video to mp3 converter for pc, sketchup 2017 free, on top of this sources tell me on free software keygen blog not to mention winzip 27.0 activation key, winrar 94fbr, corel draw crack download, download adobe reader for windows 11, download ccleaner full crack, cool edit pro free download full version with crack, on top of this great post to read about free software download info as well as acrobat dc free, manycam download, download nitro full crack, fabfilter pro q 3 free download, best software for pc free download, vmix crack download, not to mention killer deal about software free download info on top of adobe photoshop cs3 crack keygen free download, download format factory 64 bit full crack, download microsoft office crack 2022, winrar full version crack, winrar free download for pc, camtasia 2019 keygen, which is also great. Finally, have a look at this on bing about free software download tips with windows games free download, vsdc pro key, download easyworship 7 full crack, filmora 11 download crack, coreldraw download full version with crack, coreldraw 2020 crack free download, for good measure. Check more @ Top Info For Deciding On Software Download b993dd8
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Thu Apr 27, 2023 20:06 pm    Post subject: Recommended Suggestions For Deciding On Business Massage Reply with quote

For the person asking about thai herbal massage, thailand hot massage, star massage, scalp massage near me, best neck massager, thai massage home services, smile massage, thai massage milnerton, business trip limited, massage me, thai sport massage, home massage, rpm massage, body scrub massage, lymphedema massage, business travel destinations, full body massage, thai massage mayo, thai massage boscombe, wellness thai massage, I recommend this for independent massage therapist, sun massage, good massage places near me, now massage, alicia thai massage, business travel eu, overseas business travel, thai massage open now, thai massage soho, full body thai massage prices near me, arm massager, lifelong massager, traveling massage therapist, thai male massage, sauna massage, energy massage, business trip hotel, massage thailand reflexology, foot massage spa near me, best thai massage near me, also. See More [url=http://www.subaruxvthailand.com/forum/index.php?topic=1236.new#new]Best Advice For Deciding On Business Massage 24894b0
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Mon May 22, 2023 15:52 pm    Post subject: Good Reasons For Choosing Free Software Keygen Reply with quote

In response to the lady talking about acemovi video editor crack download, avast activation key, winrar full version download, free rar password cracker, download ccleaner professional plus full crack, 4ukey for android crack download, I highly recommend this these details about free software keygen url or vce simulator free download with crack, vsdc pro key, download restoro full crack, download surfer 13 full crack, photoshop cs6 free download, iobit uninstaller serial key, as well as this for beginners on free software keygen advice as well as crack software download, videoscribe crack download, foxit reader download free, wondershare crack version download, coreldraw x8 crack free download, foxit pdf editor key, as well as this click for source about free software keygen link which is as good as live tv app for pc, photoshop cs6 free, filmora 11 crack version, foxit pdf editor pro 12 crack, vmware workstation 10.0 1 license key, wondershare filmora cracked, as well as this guy for free software keygen forum on top of download avast antivirus, vegas pro 19 download cracked, winrar for mac free, avg tuneup key free, adobe photoshop 8.0 free download, ableton live crack download, alongside all this continued about free software keygen info alongside all autocad free download full version 2010 with crack for mac, ms office free download for windows 7 crack, imyfone magicmic crack download, teracopy download, filmora 11 with crack, pdf editor cracked version for pc, on top of the original source about free software keygen tips which is about adobe photoshop free download for windows 11, winzip with crack and keygen, best website for cracked software, anydvd download, filmora 2022 crack, ms office 2010 crack, on top of this look at this about free software keygen url alongside all winzip crack download 64 bit, easyworship 6 crack, idm full version with crack free download rar 32 bit, download hysys full crack, wondershare edraw max crack version download, download unity full crack, and don't forget this click for source about free software keygen details alongside all crack wondershare filmora x, global mapper crack 64 bit, turnitin free download crack, adobe pdf reader free download, adobe photoshop download for windows 11, celtx cracked version, and don't forget recommended reading on free software keygen site alongside all idm crack download for pc 32 bit windows 7, flexisign pro 8.1 free download with crack 64 bit, embird free download crack, affinity designer free download with crack, best crack software site for pc, eset smart security crack, which is also great. Finally, have a look at this made my day about free software keygen site with free download autocad 2007 64 bit full version with crack, download matlab 2019 full crack 64 bit, adobe photoshop 2020 crack download, dvdfab download, recuva data recovery, recuva free download, for good measure. Check more @ Recommended Facts On Selecting Business Trip Massage 39eb47a
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies