HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Scripting... För dem som är intresserade av att lära sig...

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Guides
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Mon Feb 03, 2003 14:47 pm    Post subject: Scripting... För dem som är intresserade av att lära sig... Reply with quote

Här kommer en guide för att öka förståelsen för scripts i CS.

I Counter-Strike kan man gå, springa, hoppa, skjuta, chatta, kasta bort sina vapen, ducka, ta med sig gisslan, defusa bomber, köra fordon och så vidare. Vad alla inte vet är att man kan göra ALLT detta enbart genom att skriva in kommandon i konsollen på CS. Vill man att gubben ska gå framåt kan man öppna konsollen och skriva +forward. Då kommer man att gå framåt tills dess att man ger order om att sluta gå framåt. Vill man att gubben ska stanna skriver man -forward.

Det finns även en hel del andra konsollkommandon med olika innebörd. Status tar fram information dels om vilka spelare som är inne, men även information om servern (namn, ip, om den är skyddad av VAC, etc.), timeleft visar återstående tid på banan, kill gör att man tar livet av sig, votemap gör att man röstar för vilken bana man vill att servern ska byta till, connect xxx.xxx.xxx.xxx gör att man ansluter till en speciell server och så vidare.

Om man startar CS och går in på Options/Keyboard kan man välja vilken knapp som ska vara bunden till vilken funktion. Detta innebär i praktiken att man binder olika konsollkommandon till speciella knappar. Det här är viktigt att förstå, så jag repeterar det hela: binds binder olika konsollkommandon till speciella knappar.

Det är här som config.cfg kommer in i bilden. Detta är en fil som CS läser in varje gång spelet startas. I filen (som man öppnar med Notepad/Anteckningar) finns det lagrat vilka knappar som ska bindas till vilka funktioner. Öppnar ni filen ser ni ganska högt upp till exempel att det står att knappen TAB ska vara bunden till funktionen +showscores och att knappen ESC ska vara bunden till funktionen cancelselect och så vidare.



Om man vill är det fullt möjligt att definiera, hitta på, sina egna konsollkommandon. Vi har ju som sagt färdigbyggda konsollkommandon för att gå, springa, hoppa, ducka, skjuta och så vidare. Dessa är redan "med i paketet" när man installerar CS. Om man nu vill definiera ett eget kommando för att säga till sina vänner: "Alla rushar höger" kan man göra detta genom att skriva ihop ett alias. Nu repeterar vi igen för tydlighetens skull: med ett alias definierar man sina egna konsollkommandon.

För enkelhetens skull och för tydlighetens skull brukar vissa personer lägga alla nya, egna alias i en egen fil på datorn. Med fördel kan man till exempel lägga alla egna grejjer i en fil som heter autoexec.cfg. Ofta saknas den filen när man installerar CS, men som tur är är det väldigt enkelt att skapa den filen själv. Öppna din cstrike-mapp och öppna en fil med Anteckningar/Notepad. Döp den till autoexec.cfg och välj Spara som, Alla Filer.


Ska sanningen fram så har jag alla mina egna alias och binds direkt i min egen config.cfg (urre.cfg, se nedan). Då har jag alltid bara en enda fil att hålla reda på. Vissa föredrar dock att lägga alla nya grejer i en egen fil. I praktiken spelar det ingen roll hur man gör. Varje gång CS startar så läser datorn in och utför allt som står i autoexec.cfg. Många lägger därför flera funktioner redan här, till exempel att läsa in andra filer. I min autoexec.cfg har jag därför med raden "exec urre.cfg" . Mer om det senare.


Let's get down to business...

Först ska vi göra ett enkelt alias. Vi ska skapa ett konsollkommando för att säga till sina vänner: "Alla rushar höger".
Bestäm dig för ett namn på ditt kommando som är ganska säkert att det inte krockar med namn på andra kommandon. Jag väljer här att ge kommandot namnet UrreHgrRush. Öppna autoexec.cfg i Notepad. Först skrivs ordet alias, därefter (inom citationstecken) det namn man önskar ge sitt kommando, och därefter (inom citationstecken) vad kommandot ska göra. Det fina är att man i sina alias kan använda andra konsollkommandon. I vårt fall behöver vi veta vad konsollkommandot är för att skriva saker i chatten till sina lagkamrater. Det kommandot heter say_team. I autoexec.cfg skriver vi alltså in raden:
alias "UrreHgrRush" "say_team Alla rushar hoger"



Nu har vi skapat ett nytt konsollkommando. Öppnar vi nu konsollen och skriver UrreHgrRush så kommer man att säga ett team-meddelande med precis de orden. Men det är ju fortfarande lite bökigt att behöva dra ner konsollen och skriva det där.

Nu vill vi binda en speciell knapp till just det kommandot. Det gör man med funktionen bind. Öppna filen config.cfg med Notepad. bestäm dig för en knapp som du vill ha till just det kommandot, och skriv på lämplig plats i filen. Antingen kan man skriva in sitt nya bind längst ner i filen, eller så kan man göra ny rad mitt i filen där den passar. I mitt exempel tänker jag använda knappen "6" på keypaden till höger på tangentbordet.

I en bind skriver man först ordet bind, sedan (inom citationstecken) vilken knapp som ska bindas, och till sist (inom citationstecken) vilket eller vilka kommandon som ska bindas till knappen. I det här fallet vill jag alltså binda kp_rightarrow (som knappen "heter" i CS) till funktionen UrreHgrRush. Då blir det såhär:
bind "kp_rightarrow" "UrreHgrRush"

Startar man nu CS så borde det fungera. Trycker jag på "6" på keypad dyker det alltså ett team-say-meddelande "Alla rushar hoger". Ibland kan man vara tvungen att starta CS två gånger för att få det att fungera första gången, men sen bör det vara felfritt därefter. (I praktiken räcker det med att man drar fram konsollen och skriver "exec urre.cfg" eller "exec autoexec.cfg" eller vilken fil det nu var modifierade.)

Vi har alltså nu lärt oss att man
1) kan definiera egna konsollkommandon med hjälp av alias
2) kan binda speciella knappar till olika konsollkommandon

I följande inlägg kommer jag bland annat att ta upp lite mer avancerat hur man gör sina egna buyscripts och olika funktioner när man bindar knappar.


Last edited by [siLL]Urethra on Sat May 29, 2004 17:05 pm; edited 7 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Mon Feb 03, 2003 14:58 pm    Post subject: +/- respektive Toggle Reply with quote

+/-

Om ni tittar i er config.cfg ser ni att vissa kommandon har ett + eller ett - framför namnet, till exempel +speed, +forward. Det betyder att kommandot med det namnet utförs så länge som knappen man har bindat är nedtryckt. Som ni vet går man framåt så länge man håller nere framåtknappen. När man släpper framåtknappen stannar gubben. Kommandot för att röra sig framåt heter +forward, och när man släpper knappen utförs i själva verket automatiskt tvillingkommandot -forward. Det kommandot (aliaset) kan man inte se i config.cfg, men det finns inbakat i CS. Alla kommandon med ett + framför måste ha ett tvillingkommando med ett - framför namnet som beskriver vad som ska hända när man släpper knappen.

För att beskriva vad jag menar ska jag visa hur man gör ett duck-hopp med samma knapp... alltså ett hopp som man kommer upp på lådor och lite högre grejjer med. Först ska vi skapa ett kommando som gör att att man både hoppar och duckar samtidigt, sedan ska vi se till att man inte slutar hoppa eller ducka förrän man släpper knappen. På så vis slipper man t ex att gubben slutar ducka innan man kommit upp på lådan. Konsollkommandona för att hoppa är +jump, och för att ducka +duck. Lägg in dessa rader i din autoexec.cfg:

alias "+hojdhopp" "+jump; +duck"
alias "-hojdhopp" "-jump; -duck"


Den observante lägger naturligtvis rakt märke till att vi har två kommandon i samma alias och att dessa är separerade med ett semikolon ";". Detta är helt i sin ordning. Observera att CS läser kommandot från vänster till höger och utför allt i tur och ordning. Nu har vi alltså sett till gubben hoppar innan han duckar. Det vore ju tråkigt om han skulle ducka innan han hoppade, resultatet skulle bli helt fel. Vi har även sett till att man avlutar hoppet och duckandet när man släpper knappen. Skulle vi bara ha raden alias "hojdhopp" "+jump; +duck" skulle gubben iofs göra ett korrekt duck-hopp, men skulle sedan fastna som med ducka och hoppa nedtryck i CS. Skulle detta hända kan man öppna konsollen och manuellt skriva -duck och -jump.

I vanlig ordning vill vi även binda en knapp till funktionen. Det räcker då med att man bindar en knapp till +kommandot. Vill vi ha denna funktion på SPACE öppnar vi config.cfg och letar upp den rad där SPACE finns med redan. I min config.cfg ligger den nästan högst upp och raden ser ut såhär:
bind "SPACE" "+jump"

Nu vill jag alltså ändra så att man istället utför kommandot +hojdhopp/-hojdhopp. Då ändrar jag helt enkelt så att så att det ser ut såhär i min config.cfg:
bind "SPACE" "+hojdhopp"

En annan variant av binds och alias är Togglefunktionen.

Tänk om man kunde göra en knapp som funkar som CAPS LOCK istället för som SHIFT... Det går alldeles utmärkt. Man kan även jämföra en toggle med att ha ljuddämparen på eller av på colten. Det vi ska lära oss nu är att man i en alias kan omdefiniera andra alias och binda om knapparna till andra kommandon. Låter krångligt?

Ett exempel på hur man bindar om knappar:
1) Vi vill att knappen "L" växelvis ska utföra kommandot bortforklaring1 resp bortforklaring2 vart annan gång man trycker på knappen.
2) i config.cfg har vi bundit knappen "L"

bind "L" "bortforklaring1"
alias "bortforklaring1" "say Jag snubblade pa en ekorre; bind L bortforklaring2; "
alias "bortforklaring2" "say Strommen gick, sa skarmen slocknade; bind L bortforklaring1; "


Det vi har gjort nu är alltså att vi så fort vi trycker på knappen och utför det bundna aliaset så bindas knappen om till det andra aliaset. Den uppmärksamme ser att det saknas citationstecken runt L inne aliasen. Det är OK sålänge det handlar om en knapp och en funktion i taget. I det här fallet är det till och med nödvändigt i och med att citationstecknen annars hade klippt av halva kommandot och det hade blivit helt knas när man försökt köra kommandot.


En annan variant som liknar den ovan är att omdefiniera ett alias.

1) Vi vill att knappen "L" växelvis ska utföra kommandot bortforklaring1 resp bortforklaring2 vart annan gång man trycker på knappen.
2) i config.cfg har vi bundit knappen "L"

bind "L" "bortforklaring"
alias "bortforklaring" "bort1"
alias "bort1" "say Jag snubblade pa en ekorre; alias bortforklaring bort2"
alias "bort2" "say Strommen gick, sa skarmen slocknade; alias bortforklaring bort1"


Istället för att binda om knappen har vi alltså omdefinierat den funktion som knappen är bunden till. Samma sak gäller här angående citationstecken. Hela stycket som aliaset bort1 ska göra måste finnas inom samma citationstecken, skulle vi slänga in massa fler citationstecken skulle det hela bli knas.

Naturligtvis kan toggles användas till helt andra saker än bara till say-meddelanden.


Last edited by [siLL]Urethra on Sat May 29, 2004 17:07 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Mon Feb 03, 2003 16:18 pm    Post subject: Gör din egen config, genvägar etc. Reply with quote

GÖR DIN EGEN .CFG
Som vi redan tidigare har gått igenom är det bra att göra en ny fil som heter autoexec.cfg. Dessutom rekommenderar jag att ni tar och gör en kopia på er config.cfg som ni döper till någonting trevligt, till exempel ert egna namn. Jag har följdaktligen en egen config.cfg som heter jonas.cfg. Det här är extra användbart om man är flera personer som brukar spela på samma dator med olika inställningar, eller om man spelar hemma hos sina kompisar ibland på deras datorer.

Det är nämligen så att filen config.cfg skrivs om varje gång man ändrar nån inställning i CS. Om man till exempel vill mixtra lite med cl_cmdrate, cl_updaterate, rate, sensitivity, och plötsligt sitter där med massa choke och loss och en mus som är helt uppåt väggarna så kan det vara skönt att bara lägga in sin backup.cfg, i mitt fall jonas.cfg. Hemma hos mig är vi två som delar dator, det är jag och min flickvän anna. Hon vill ha högre sensitivty än jag (ni vet hur tjejer är Razz ), hon har bytt plats på smyga och ducka, hon har ett eget namn osv... så vi har anna.cfg och jonas.cfg...

Vad har vi nu lärt oss? Jo ALLT går att ändra på i konsollen. Kommandot exec gör att CS läser in en .cfg-fil i minnet. När CS läser in anna.cfg ändras alla inställningar till vad som står i den filen. Skriver man sedan exec jonas.cfg i konsollen ändras allt till vad som står i den filen.


VÄXLA MELLAN TVÅ OLIKA CFG
Lat som jag är har jag naturligtvis tröttnat på att skriva exec jonas.cfg i konsollen hela tiden. Det här har jag löst genom att binda en knapp i hennes .cfg som ändrar till min .cfg respektive bindat samma knapp i min egen .cfg till att starta anna.cfg. Vi har knappen Insert (ovanför till höger om Enter) till att byta spelare med. I min config har jag alltså raden:
bind "INS" "exec anna.cfg" och hon har på samma sätt i sin .cfg raden
bind "INS" "exec jonas.cfg"


GENVÄGAR
Jag är också lat på andra sätt... jag ansluter alltid till servrar genom konsollen. Antingen kan man manuellt skriva connect cs4.maffia.dk för att ansluta till maffias server 4. Eller så kan man slänga ihop några alias för att förkorta skrivprocessen. I min autoexec.cfg har jag bl a följande rader:
alias "M1" "connect cs1.maffia.dk:27015"
alias "M2" "connect cs2.maffia.dk:27015"
alias "M3" "connect cs3.maffia.dk:27015"
alias "M4" "connect cs4.maffia.dk:27015"
alias "M5" "connect cs5.maffia.dk:27015"
alias "M6" "connect cs6.maffia.dk:27015"
alias "M7" "connect cs7.maffia.dk:27015"
alias "M8" "connect cs8.maffia.dk:27015
"

Det räcker alltså med att jag skriver m1 för att CS ska ansluta till cs1. Sen om man vill kan man alltså binda knappar till varje enskild server om man känner för det. Personligen har jag inte bindat några knappar då jag redan har alla knappar upptagna, och dessutom är det så pass enkelt att skriva m1, m2 osv...


GENVÄG FÖR ATT STARTA EGEN LISTENSERVER
Man kan som bekant starta en egen server om man vill in och spela med kompisar eller bara lattja runt lite. Antingen kan man starta detta som en lan-server eller som en som är öppen mot internet. Man kan antingen starta servern genom att klicka sig fram i huvudmenyn på CS, eller så kan man enkelt skriva några kommandon i konsollen. För att starta en server i konsollen måste man ange hur många spelare som ska kunna ansluta (maxplayers) och vilken bana man ska spela (map). Säg att jag vill starta banan de_cbble med 8 spelare som max, då skriver jag i konsollen:
maxplayers 8; map de_cbble

Eftersom jag ofta vill in och testa grejjer har jag naturligtvis en genväg även till detta i min autoexec.cfg med ett password inlaggt.
alias "cbble" "maxplayers 8; map de_cbble; sv_password siLLgryta;"

[CS 1.5]Men är det inte jobbigt att starta CS och gå in i konsollen hela tiden då? Jo det är det... därför har jag två ikoner för CS - en som startar CS på vanligt sätt och en som direkt öppnar konsollen! I mortals tråd http://www.swm.se/viewtopic.php?t=1890 finns en beskrivning på hur man ändrar startraden till CS. Parametern för att få CS att starta direkt i konsollen heter -toconsole. Min CS-Console-ikon har alltså startraden:
D:\Sierra\Counter-Strike\cstrike.exe -console -noforcemparms -noforcemaccel -nojoy -noipx -zone 4096 -toconsole[/CS 1.5]


Last edited by [siLL]Urethra on Sun May 23, 2004 14:21 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Mon Feb 03, 2003 17:21 pm    Post subject: Buyscripts. Reply with quote

Buyscripts

När ska vi lära oss buyscripts? skriker alla nu.... jo det ska vi göra nu. Jag hoppas att ni har läst alla tidigare delar av denna tråd, allra viktigast är det att läsa det första inlägget om binds och alias. Buyscripts handlar som ni nu kanske har förstått
1) om att definiera egna konsollkommandon för att köpa speciella vapen snabbt, och
2) om att binda dessa nya kommandon till specifika knappar.
Vill man så kan man lägga både binds och alias i ens egen jonas.cfg (eller vad era nu heter), eller så kan man lägga bindsen där, men alias i autoexec.cfg. Man gör som man vill helt enkelt.

De kommandon som är intressanta i sammanhanget är
buy (som öppnar själva köpmenyn),
menuselect X (som gör att man väljer ett sifferalternativ i en öppen meny),
buyequip (samma som buy, fast man öppnar köpmeny 8 direkt, den med granater och kevlar etc.),
buyammo1 (som är ett magasin till primary weapon) och
buyammo2 (extra ammo till secondary weapon/pistol)

Om man vill köpa en MP5 med full ammo med ett enkelt kommando blir det till att göra ett alias. Det kan se ut på lite olika sätt. Här är ett förslag:
alias "tjackaMP5ammo" "buy; menuselect 3; menuselect 1; buyammo1; buyammo1; buyammo1; buyammo1; "
Här köpte man ett magasin i taget. Ett alternativ som funkar precis lika bra är att använda menyvalet 6 i huvudmenyn när man handlar vapen, det alternativet köper full ammo direkt och då ser det ut såhär:
alias "tjackaMP5ammo" "buy; menuselect 3; menuselect 1; buy; menuselect 6; "
Naturligtvis funkar det lika bra att skriva alla dessa saker i tur och ordning i konsollen
buy (öppnar köpmenyn)
menuselect 3 (går vidare till K-pistmenyn)
menuselect 1 (väljer att köpa en MP5, köpmenyn stängs automatiskt)
buy (öppnar köpmenyn igen)
menuselect 6 (väljer att köpa primary ammo, samma effekt som att trycka på siffran eller att klicka med musen)

Nu tror jag att ni har fattat själva principen. Nu har vi kommandot för att köpa MP5 med ammo, och detta kommando kan man antingen binda en knapp till eller skriva direkt i konsollen.
bind "F3" "tjackaMP5ammo"
(trycker på F3) *klatsch, klatsch, klatsch, klatsch, ...vips står man med ett vapen i handen*

//Buyscripts för olika vapen
alias buyDEAGLE "buy; menuselect 1; menuselect 3; buy; menuselect 7"
alias buyMP5 "buy; menuselect 3; menuselect 1; buy; menuselect 6"
alias buyAK "buy; menuselect 4; menuselect 1; buy; menuselect 6"
alias buyCOLT "buy; menuselect 4; menuselect 3; buy; menuselect 6"
alias buyAKCOLT "buyAK; buyCOLT"
alias buySSG "buy; menuselect 4; menuselect 2; buy; menuselect 6"
alias buyAUG "buy; menuselect 4; menuselect 4; buy; menuselect 6"
alias buySSGAUG "buySSG; buyAUG"
alias buySCOUT "buy; menuselect 4; menuselect 5; buy; menuselect 6"
alias buyAWP "buy; menuselect 4; menuselect 6; buy; menuselect 6"
alias buyFB "buyequip; menuselect 3"
alias buyHE "buyequip; menuselect 4"
alias buySG "buyequip; menuselect 5"
alias buyARMOUR "buyequip; menuselect 2; buyequip; menuselect 1"
alias buyDEF "buyequip; menuselect 6"

Tittar man på buyARMOUR ser man att aliaset först försöker köpa kevlar+helmet, därefter försöker aliaset köpa bara kevlar... Har man pengar köper man ju kevlar+helmet sedan försöker man köpa kevlar igen... men det kommer då inte hända något. Har man mellan $650-995 lyckas aliaset först inte köpa kevlar+helmet, då försöker den köpa bara kevlar vilket kommer att lyckas bättre. Det saknas citationstecken som ni kanske noterat. Det är OK ibland. Huvudregeln säger att man ska sätta citationstecken runt namn på alias och innehållet i aliaset.... gör det så ofta ni kan, det är lika bra, så slipper vi gå in på detaljer om när det inte fungerar. Smile Nu kanske ni är nyfikna på vilka knappar jag har till buyscripts. En del av mina binds ser ut såhär:

bind "F3" "buyMP5; close"
bind "F4" "buyAWP; close"
bind "F6" "buyDEF; close"
bind "F7" "buyDEAGLE; close"
bind "F8" "buyFB; close"
bind "F9" "buyHE; close"
bind "F10" "buySG; close"
bind "F11" "buyARMOUR; kevlar; close"


Vad är då close för något? Jo, dessvärre är det ofta så när det gäller buyscripts att köpmenyn fastnar utan att stängas ordentligt, trots att man köpt vapen och ammo ordentligt. Då kan man lägga in ytterligare ett alias som har till syfte att stänga menyn i efterhand. Öppnar man radiomenyer och köpmenyer finns ofta alternativet 0 med för att stänga menyn. Då ser vi till att lägga till en rad för att garantera att menyerna stänger sig som de ska. Att trycka på 0 är samma sak som att skriva slot 10 eller menuselect 0. Jag använder slot10.
alias close "wait; wait; wait; wait; wait; slot10; wait; wait; wait; wait; wait; slot10; wait; wait; wait; wait; wait; wait; wait; wait; wait; wait; slot10"

wait är ett kommando man lägger in för att CS ska vänta lite, lite grann innan den går vidare till nästa del av kommandot. En wait är kanske en hundradels sekund ungefär, jag är lite osäker. Dock är det intressant att en wait är olika lång på olika snabba datorer! Spelar ingen roll här egentligen, men kan vara intressant i andra sammanhang.


Överkurs - Det mer avancerade scriptet (och roligare)
Nu har vi i alla fall lärt oss att skriva ihop alias för de olika vapnen och att binda knappar till det. Nu tar vi det ett steg längre... Jag har i vanliga fall mina sifferknappar bindade till slot1, slot2, slot3, etc... det har du med, titta efter i din config.cfg så får du se.
Quote:
bind "0" "slot10"
bind "1" "slot1"
bind "2" "slot2"
bind "3" "slot3"
bind "4" "slot4"
bind "5" "slot5"
bind "6" "slot6"
bind "7" "slot7"
bind "8" "slot8"
bind "9" "slot9"

Nu ska vi kombinera flera saker vi har lärt oss tidigare. Jag vill använda knappen "P" till att binda om alla mina siffertangenter till ett buyscript och när jag släpper knappen ska knapparna bindas tillbaka igen. Dvs jag ska kunna köpa vapen på sifferknapparna endast om jag samtidigt håller nere "P". För att ytterligare snygga till det vill jag att en meny ska visas upp till vänster som beskriver vad man köper på varje knapp ifall att jag skulle glömma bort det. Låter det intressant? Då kör vi... jag börjar med att presentera det nya scriptet och därefter de nya kommandona jag använder.

Quote:
//Toggla Buyscripts on'n'off
alias "+buyscripts" "contimes 12; developer 1; kopmeny; developer 0; vapenlista"
alias "-buyscripts" "contimes 4; normalsiffror; close"

alias "vapenlista" "bind 1 buyAKCOLT; bind 2 buySSGAUG; bind 3 buyMP5; bind 4 buyAWP; bind 5 buySCOUT; bind 6 buyDEF; bind 7 buyDEAGLE; bind 8 buyFB; bind 9 buyHE; bind 0 buyARMOUR"

alias "kopmeny" "echo 1)--AK/Colt; echo 2)--AUG/SSG; echo 3)--MP5; echo 4)--AWP; echo 5)--Scout; echo 6)--Defuse kit; echo 7)--Deagle; echo Cool--Flashbang; echo 9)--HE; echo 0)--Armour;"

//Buyscripts för olika vapen
alias buyDEAGLE "buy; menuselect 1; menuselect 3; buy; menuselect 7"
alias buyMP5 "buy; menuselect 3; menuselect 1; buy; menuselect 6"
alias buyAK "buy; menuselect 4; menuselect 1; buy; menuselect 6"
alias buyCOLT "buy; menuselect 4; menuselect 3; buy; menuselect 6"
alias buyAKCOLT "buyAK; buyCOLT"
alias buySSG "buy; menuselect 4; menuselect 2; buy; menuselect 6"
alias buyAUG "buy; menuselect 4; menuselect 4; buy; menuselect 6"
alias buySSGAUG "buySSG; buyAUG"
alias buySCOUT "buy; menuselect 4; menuselect 5; buy; menuselect 6"
alias buyAWP "buy; menuselect 4; menuselect 6; buy; menuselect 6"
alias buyFB "buyequip; menuselect 3"
alias buyHE "buyequip; menuselect 4"
alias buySG "buyequip; menuselect 5"
alias buyARMOUR "buyequip; menuselect 2; buyequip; menuselect 1"
alias buyDEF "buyequip; menuselect 6"

//Normalisera Knapparna
alias "normalsiffror" "bind 1 slot1; bind 2 slot2; bind 3 slot3; bind 4 slot4; bind 5 slot5; bind 6 slot6; bind 7 slot7; bind 8 slot8; bind 9 slot9; bind 0 slot10;"
alias "normalkeypad" "unbind kp_end; unbind kp_downarrow; unbind kp_pgdn; unbind kp_leftarrow; unbind kp_5; unbind kp_rightarrow; unbind kp_home; unbind kp_uparrow; unbind kp_pgup"

Jag börjar alltså med ett +/-alias som använder sig av kommandona contimes, developer, kopmeny, vapenalias, normalsiffror och close.
contimes anger hur många rader text som ska synas uppe till vänster på skärmen, tex servertext.
developer 0/1 anger att text som syns i konsollen ska visas även på skärmen när konsollen är stängd.
kopmeny ar mitt eget alias som skriver ut menyn på skärmen med echo-text
echo är ungefär som say, fast det syns bara i den egna konsollen, har man developer på 1 syns alltså echo-texten på skärmen i CS
vapenlista är mitt eget alias som bindar om knapparna 0-9 till de nya buy-aliasen
normalsiffror är mitt eget alias som bindar tillbaka knapparna 0-9 till slot1-slot10 (som var standard)

När jag trycker på "P" aktiveras +buyscripts vilket gör att textraderna uppe till vänster ändras till 12 rader text, developer sätts till 1 så att echo-texten ska synas, alias kopmeny skriver ut alla textrader så jag kan läsa vilken knapp som köper vad, developer ändras tillbaka till 0 (fast texten är kvar en stund), och vapenlista bindar om alla knappar. När jag släpper "P" aktiveras -buyscripts som ändrar tillbaka till 4 rader text (standard), aktiverar mitt egna alias normalsiffror, och även kör en close.

Hängde ni med? Så länge jag har knappen "P" nedtryckt kan jag handla vapen på knapparna 0-9. När jag släpper försvinner vapen-bindsen.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Guides All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies