HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Serpents Aimguide

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Guides
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 11:12 am    Post subject: Serpents Aimguide Reply with quote

Hur kan du sikta bättre?
Denna guide är skriven utifrån mina egna tankar så den får tolkas som var och en vill. Jag är ingen spelare av den högre skolan, men jag har spelat så pass länge att jag förstår spelet.

Denna guide berör följande saker:
    • Generellt om att sikta
    • Sikta på långt håll
    • Sikta på medeldistans
    • Närstrid
    • Sitta eller stå?
    • Lådor och dörrar



1. Generellt om att sikta.
Sikta är A och O i Counterstrike som säkert de flesta har upptäckt redan, tyvärr är det inte så lätt att sikta bra. Det vanligaste felet man gör är att stressa upp sig i en strid, siktet far då fram och tillbaka över gubben och automateld är inte ovanligt. Försök att ta det lugnt, skjut inte förräns du har siktat in dig eftersom första skottet är viktigt, missar du det kommer nästa skott oftast inte på samma ställe eftersom siktet vidgar när man skjuter flera skott efter varandra. Sikta högt men brett, med det menar jag att du ska sikta runt axel höjd, sikta på huvudet är svårt och siktar du i axelhöjd så kommer rekylen göra att ditt andra skott träffar i huvudhöjd men var någa med att kontrollera rekylen genom att dra musen neråt när du skjuter. Ni som sett "Patrioten" med Mel Gibson kanske känner igen detta citat som säger väldigt mycket "Aim small, miss small"


2. Sikta på långt håll.
Detta är viktigt eftersom de flesta köper AK eller M4A1, rätt använd kan den vara lika effektiv som en AWP på långt håll. Sitt alltid ner på långt håll, vänta på att siktet krymper och skjut alltid singelskott eventuellt dubbelskott aldrig mer. Rör dig inte fram och tillbaka utan sitt stadigt, den som siktar fortast och bäst vinner en lång strid men det är oxå viktigt att ta det lugnt, din motståndare kanske inte är lugn det märker du om han träffar dig ett par gånger och sen får du lugn och ro. Håll siktet på samma ställe och singla, nu behöver du därför inte reglera rekylen med musen, siktet går ner till samma ställe igen när du singlar. Om personen rör på sig där långt borta så använd dubbelskott för att öka chansen att träffa.


3. Sikta på medeldistans.
Nu kommer vi närmare och pulsen ökar lite, nu gäller det att döda eller bli dödad. Återigen ta det lugnt det vinner du på. Sikta högt och använd dubbelskott eller korta "burstar", inte automateld! Axelhöjd och reglera rekylen. Här kan du oxå röra dig i sidled och skjuta, men sitt ner på huk när du skjuter låt din motståndare springa fram och tillbaka om han vill det gör bara att han missar dig oftare. Försök oxå hitta ett bra skydd i närheten som du kan ladda om bakom, eftersom det avlossas fler skott på detta håll kommer du kanske att behöva ladda om i striden med ett undantag. Nämligen om du ser att din motståndare oxå får slut på skott, då laddar du inte om, ta fram pistolen och gör slut på honom medans han springer fram och tillbaka för att ladda om.


4. Närstrid.
Pulsen är nu 180 minst och du vill inte dö! Nu är det viktigt att röra sig, spring fram och tillbaka eller hoppa vid kontakt. Nu kan du använda automateld men kom för guds skull ihåg att reglera rekylen annars är det bortkastat! Börja sikta i huvudhöjd men sänk siktet till midjan senare. Var oxå beredd att ta fram pistolen utifall det skulle behövas, skjuter du ett helt mag med AK/M4 + ett mag med pistol så förtjänar du troligen inte att leva heller, därför ladda aldrig om ditt "Primary Weapon" utan ta fram pistolen och tillslut använd kniven! Bli inte osäker och backa undan eller försök ta skydd, då blir det bara svårare och din motståndare får övertaget direkt. Rörlighet och mycket bly i luften är medicinen i närstrid.



5. Sitta eller stå?
Detta beror till stor del på avståndet som jag nämnt tidigare, men ibland kanman välja att stå eftersom det minskar risken att din motståndare skall träffa dig i huvudet. En bra sak som jag ofta gör är att stå första skotten och sedan huka ned. Siktar din motståndare i huvudhöjd på dig kommer han att missa några av skotten och du får ett övertag.


6. Lådor och dörrar?
Dessa går att skjuta igenom, använd det som en fördel. Ser du en motståndare som springer in bakom en låda så skjut lådan full, det kommer han inte må så bra utav. Viktigt är oxå om du ser en motståndare springa förbi i dörrhålet, följ honom med siktet och skjut när han försvinner så skjuter du där du tror att han springer. Om du själv sitter bakom en låda, du vet vart din motståndare sitter och väntar på dig. Sikta ungefär där du tror att han sitter och skjut korta "burstar". Lär dig använda det som ett vapen så kommer du få fina frags i framtiden, kanske oxå en och annan fuskanklagelse för WH av lamers... Men det hör till eftersom du är en bra aimare nu...
Hoppas denna Guide har fått polletten att trilla ner hos några och som jag sade tidigare, jag är ingen spelare av någon högre klass så tolka denna Guide som ni själv vill. Detta är mina tankar och tips till de som känner att de behöver lite hjälp att komma vidare.


mvh
FLU|Serpent
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Guides All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies