HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Tror du man blir påverkad av dataspelsvåldet?
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Poll
View previous topic :: View next topic  

Tror du man blir påverkad av dataspelsvåldet?
Nej (varför?)
63%
 63%  [ 413 ]
Kanske lite
23%
 23%  [ 153 ]
Ja (varför?)
12%
 12%  [ 83 ]
Users Voted : 0
Total Votes : 649

Author Message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 14:45 pm    Post subject: Tror du man blir påverkad av dataspelsvåldet? Reply with quote

Tror du man blir påverkad av dataspelsvåldet?
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Korben Dallas



Joined: 01 Nov 2002
Posts: 416
Location: Gbg

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 14:57 pm    Post subject: Reply with quote

Svarade nej, men det gäller mig själv. Yngre kanske påverkas. Sen skall tilläggas att jag inte har så bra koll på spelmarknaden. Hörde om något spel, tror det var postal, som verkade helt sjukt. Det kan ju iaf inte påverka ngn positivt.
_________________
P180 | A8N SLI Premium | X2 4400+ | Scythe Ninja | TWINX 2048 3200c2 | 7800 GTX 512 | 2x74Gb Raptors | Tagan EASYCONN 580W
Back to top
View user's profile Send private message
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 15:01 pm    Post subject: Reply with quote

Jag kan bara tala för mig själv när jag svarar (kanske därför jag tycker Fren borde byta från "man" till "du" i frågan.

Jag som vuxen person tycker inte jag påverkas av våldet i de datorspel jag spelar eftersom jag kan se skillnad på datorspel och verklighet Exclamation
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Raskolnikov



Joined: 09 Feb 2003
Posts: 727
Location: sthlm

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 15:05 pm    Post subject: Reply with quote

Man påverkas ju av allt...på nåt sätt. CS kanske gör att jag är mer positivt inställd till våld vad vet jag. Men det kommer inte göra att jag skjuter nån.
Det som skulle få mig att skjuta nån är kanske år av mobbing, en psykisk sjukdom, en fetingdepression eller nåt annat spännande.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 15:20 pm    Post subject: Reply with quote

Nej inte enskilt av dataspelsvåld iaf. Det måste ligga mkt mer bakom för att en person ska gå utå skjuta folk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
&Korean_Hap



Joined: 16 Jan 2003
Posts: 1546
Location: Helsingborg

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 15:36 pm    Post subject: Reply with quote

Definitivt. Jag ser det tydligt på grabben. Ni kan ha märkt att han inte lirar så mycket som han gjorde innan. Han kunde få hiskeliga utbrott om jag bad honom att gå o handla eller nått liknande när han lirade. Dessutom blev hans beteende lite aggresivare. Så nu har det blivit en kraftig begränsning av CS och MOHAA. Så fort det spårar ur och språket får en touch av den mörka sidan är det marsch från burken som gäller.

Klart att man kan hojta till lita ibland när man för sitt liv inte fattar hur skotten inte träffar när siktet är klockrent i huvudet men när det börjar osa i rummet har det gått för långt. Jag känner själv att jag flippar ibland när jag lirar och det har gjort att mitt lirande har reducerats en hel del.

_________________
SAOL:
Bitch [bit´ç] s. -en -ar
självständig aggressiv kvinna; rivjärn
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Korben Dallas



Joined: 01 Nov 2002
Posts: 416
Location: Gbg

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 16:08 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tror att flipper hade kunnat ge liknande effekter. Tror inte det har med våldet i spelen att göra utan mer en slags spelberoende.

Känner igen det från vissa andra beroenden.

_________________
P180 | A8N SLI Premium | X2 4400+ | Scythe Ninja | TWINX 2048 3200c2 | 7800 GTX 512 | 2x74Gb Raptors | Tagan EASYCONN 580W
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 18:48 pm    Post subject: Reply with quote

Allt våld, på dator, på tv, på video, radio, nyheter, filmer och verkligheten påverkar nog oss alla, på ett eller annat sätt.

Även ifall den allra största merparten av oss alla inte märker av det mer än att man blir lite mer avtrubbad.

Tidigare när Doom hade en dataspelsundersökning på quoterade jag en artikel från Vetenskapens Värld där de hade kommit fram till att dataspel visst är beroende. När vi gör bra ifrån oss i dataspelet, flisläpps vissa ämnen i kroppen, som vi blir beroende av.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 18:51 pm    Post subject: Reply with quote

ja de e klart de e beroendeframkallande. kolla bar på CS
men med påverka trodde ja de mena typ bli våldsamma
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 19:06 pm    Post subject: Reply with quote

Pollen är ett önskemål av Keuban
Det är 'man' ist för 'du' för att det ska bli en liten diskussion om det hela och inte bara en statistikmätning.

Självklart pverkas man av spelndet, men det polen syftar på är våldet, dvs om man blir mer våldsam/avtrubbad/osv jämtemot själva våldet i spelen.

Som vuxen fattar man ju att det är på låtsas, men är man i livets uppbyggnad är jag säker på att man tar en viss skada av att skjuta virtuella människor.
Det är coolt att skjuta med m4a1 och man ser tuff ut.
Jag vet att jag själv skulle vilja köpa en SAG-deagle och stå framför spegeln och se tuff ut.
Man får ett överhängande sug av att spela paintball eller lasergame.
Tänk då de som kan komma över riktiga vapen och de som inte fattar hur saker och ting funkar.
I USA skjuter 8-åringar ihjäl kompisar med vapen de fått tag i. Dock influeras de oftast inte av dataspel utan av verkligheten och TV, men det visar att barn påverkas negativt av saker och ting och tror att de de ser på TV/bio/spel osv är på riktigt.

Drar en paralell till Britneys kommande video, där hon "tar livet av sig", som folk är oroade över att unga kan förja hennes "spår". Självklart!

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 19:19 pm    Post subject: Reply with quote

Jag svarar "ja".
Men som sagt, så tror jag att allting påverkar de som påverkas kan. Så visst, om någon begår våldsaktioner pg.av att de är psykiskt instabila, så tror jag att t.ex våld i spel kan "färga" den personens aktioner, men jag tror inte att dom är grunden för dom.

_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Praest[Man]
Anti Spam Force


Joined: 01 Nov 2002
Posts: 1761

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 19:55 pm    Post subject: Reply with quote

Jag röstade nej, men det är för att de flesta INTE påverkas av det. Däremot finns det instabila människor som påverkas av det, men det är inte våldets fel, det är deras psyke som behöver fixas.
Back to top
View user's profile Send private message
MrWalker



Joined: 13 Feb 2003
Posts: 210
Location: Oskarshamn

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 21:06 pm    Post subject: Reply with quote

Jag rösta på lite.

Dock detta med att bli sne när det går dåligt har inte med våldet i spelet att göra. Utan med en själv som person är trött/stressad/eller behöver koffin

_________________
"Du kan inte lära en dum hund att sitta"
Back to top
View user's profile Send private message
ade



Joined: 14 Jun 2003
Posts: 4166
Location: där gräset växer

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 21:41 pm    Post subject: Reply with quote

ung, dum och oförståndig = kan påverka lite
mogen, smartare och kanske lite förståndigare = borde inte påverka i normala fall.

_________________
WAH GWAAN?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Gramner



Joined: 21 May 2003
Posts: 1326
Location: Luleå

PostPosted: Fri Mar 19, 2004 22:54 pm    Post subject: Reply with quote

De flesta spelar nog bara som ett nöje, lika gärna som att titta på TV t.ex. Om man bestämmer sig för att gå ut och skjuta någon efter att ha spelat CS så ligger det nog MYCKET annat bakom. Dock tror jag att man blir lite påverkad av att "utsättas" för saker under en längre tid.
Back to top
View user's profile Send private message
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Sat Mar 20, 2004 0:01 am    Post subject: Reply with quote

klart man påverkas... hur mycket och på vilket sätt lär dock vara individuellt

"kanske lite" mao
Back to top
View user's profile Send private message
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Sat Mar 20, 2004 10:18 am    Post subject: Reply with quote

Nej svarade jag.

Den större delen som spelar datorspel är ju dem yngre (barnen eller ungdomarna), men jag tror vuxna kan påverkas lika mycket av spelen.

Människan vet vad som är rätt och vad som är fel, ska man
man bli påverkad så ska man enligt mig ha något psykiskt fel.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Lorinia



Joined: 17 Jul 2003
Posts: 335
Location: Skåne

PostPosted: Sat Mar 20, 2004 14:50 pm    Post subject: Reply with quote

jag svarade nej, för jag blir inte det, men jag tror däremot att yngre personer kan bli det, och nu snackar vi barn som inte riktigt förstår skillnaden mellen spel och verklighet.
_________________
They say that life is nothing but a dream, but then, I wonder, who's dreaming?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[siLL]RectuM
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1411
Location: Eastside Stockholm , Snakenothing

PostPosted: Sat Mar 20, 2004 18:54 pm    Post subject: Reply with quote

ja svarade nej och utgår då från mig själv , däremot så tror ja att om folk e psykiskt labila redan innan så kan ju dom få för sig vad som hälst . Spelar ju sen ingen roll om de e film eller spel.
_________________
Im the pain in your ass.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Linker



Joined: 17 Jun 2003
Posts: 5

PostPosted: Sun Mar 21, 2004 19:41 pm    Post subject: påverkan ja Reply with quote

Självklart blir en människa påverkad av allt våld som den människan exponerar sig för. Oavsätt om det är film, spel, böcker eller vardagliga exponeringar så påverkas man. Hur man påverkas skilljer sig naturligtvis från person till person. Mindre barn har dock svårt att hantera mycket av våldet och därför är det varje förälders ansvar att ansvara för vad deras barn exponeras för. I alla tider har fiktivt våld blivit anklagad för orsaker till mördares handlingar men sanningen är att det är hur vi uppträder mot varandra och vilka värderingar som gäller i sammhället som är den största boven. Själsligt skadade personer kommer alltid att förekomma och det är allas ansvar att hjälpa våra medmänniskor i stället för att anklaga det fiktiva våldet. Hindra mobbing, utfrysning och elitistiskt tänkande och handlig. Var rädda om varandra. Ta ut er agrissivitet på spel, sport och annat som är kreativt i stället för på människor. Fiktivt våld har sin nytta.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Poll All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies