HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Stämmer detta?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 0:43 am    Post subject: Stämmer detta? Reply with quote

Jag har en fråga:

Jag hörde idag att datorn knappt drar någon El...
Den drar lite El, sen generar den ström...
Så alltså så blir det inga stora el-räkningar om man har på datorn 24/7 ?
Har haft på datorn så länge jag kan minnas.. fast skulle vara bra att veta..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 0:53 am    Post subject: Reply with quote

hmm låter konstigt. En normal dator ligger på kanske 100-200 watt. Sedan
skärmen ovanpå den med all värme som kommer ur den (så tillvida man
inte kör plattskärm dvs). Jag tvivlar på att en dator drar lite ström.

Däremot så har jag läst att det är många företag som vill att de anställda
inte ska stänga av datorerna över natten. Detta för att minska på slitaget
då en dator oftast går sönder då den ändrar temperatur kraftigt (vid
uppstart och när den sedan stängs av och den kyls ner). Beräknat ska det
vara dyrare att byta fler datorer (med det driftstopp som blir) / år än det är
att låta alla stå på hela tiden. Om det stämmer är en dock en annan fråga.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 1:19 am    Post subject: Reply with quote

Sen är det så att precis som med lampor så drar datorn/monitorn mer än 100ggr så mycket el när den strikar (sätts på/tänds) så att stänga av datorn när du inte använder den under dan är dumt.
Över natten är nog klokare.

Jag fick en restfaktura från mitt elbolag på 5000:- (!) och alla okunniga sa att det berodde "på den där jävla datorn" som står på 23/7.

Nej nej, det var nåt annat.

Jämför din dator med en micro, som drar c:a 1KW, eller spis/disk-/tvättmaskin som drar betydligt mer, dock under kortare tid.

Sen att datorn plus skärm genererar värme gör att du kan sänka värmen på elementet vintertid Wink
Back to top
View user's profile Send private message
mik-all
Anti Spam Force


Joined: 08 Oct 2002
Posts: 1654
Location: På toppen av småländska höglandet

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 1:58 am    Post subject: Reply with quote

hur är det med viloläge då???

fick också jordens elräkning nyss... Sad
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
-niemela-



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 733
Location: Borås..

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 4:50 am    Post subject: Reply with quote

Min bror sa att man kan jämföra med att man kokar vatten alltså att om man kokar vatten på spisen 1 gång så är det lika mycket som om man har datorn igång i 3-4 dagar.. konstant då..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 5:37 am    Post subject: Reply with quote

-niemela- wrote:
Min bror sa att man kan jämföra med att man kokar vatten alltså att om man kokar vatten på spisen 1 gång så är det lika mycket som om man har datorn igång i 3-4 dagar.. konstant då..


saning med modifickationer (hur det nu stavas sorry fren Smile )

men ganska nära om du har en server som min en P2 500 med ett vanligt nätag Ca 2 år gamalt så drar den med skärmen avstängd Ca: 80 till 150 watt altså som en glöd lampa.

Om du sen kör en nyare burk som den jag har nu en AMD 900 med hyfsat grafekort lägg sedan på en bränare,snabare HDD
och scasikort så vips är det helt plötsligt över 280 watt jag har mätt up min burk en gång bara för att förklar
för bostadsräts ägaren att när jag har lan hos mig så går det inte mer ström för det Smile (jag har strömen på hyran)

om vi nu säger att ni bor hema hos mor o far och dom gnäller på er om strömen som din dator gör av med när du sover/tankar
så kan du helt enket förklara att när du sover på naten med burken igång
så drar den mindre ström än vad din mammas
6 prydnads lampor och den där ireterande garage lampan som din far tvunget ska ha lysandes på natten
tillsamans.

om man ska vara petig så fins det en factor till att tänka på om dina föräldrar har el värme så förklara
att din dator i drift med skärm förser ett helt rum med värme och cirkulation
ding 1-0 datrorn Vs element Very Happy

ska man vara petig så har även värmen Vs kylan en viktig facktor ju kalare det är desto mer ström går det
har inte riktigt klurat ut hur det går till men så sa dom til mig på fysiken i alla fall när dom föklara de ström
bortfall i lednigar under kyla men efter som en dator snabt blir varm och att det är väldigt lite lednigar i den
så är ström bortfalet marginelt.

hoppas att jag svarat på nogra frågor för dom som orkade läsa det jag yra till här..... jag är inte 100 % säker på allt,
så säg til om ni ser att jag ha fel någon stans (förutom stavningen Very Happy ).


Ps. fins ström mätare att köpa via Clas olssons om jag inte miss miner mig om ni vill prova vad eran dator gör
av med på en vecka/dag.
själv använde jag min fars EL lab när jag provade vad min burk drog.
kom ihåg att jag snakar bara om burken,
vad skärmen drar är så olika från skärm till skärm men det brukar stå bakpå skärmen Ds.
Back to top
View user's profile Send private message
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 8:11 am    Post subject: Reply with quote

Saker som drar el en vanlig dag hos alpha:

1 - Toalett lampan tänd (så jag kan hitta dit i mörktet)
2 - TV på 100% av den tid jag är hemma under dagen. (mellan 0-24 h)
3 - Datorn är på 24/7
4 - Jag har slagit sönder mitt kök så jag har ingen spis eller ugn som drar el.

Min senaste elräkning hamnade på 588 kr under en 3 månadsperiod.
Back to top
View user's profile Send private message
JabbanTheHut



Joined: 09 Oct 2002
Posts: 108
Location: Östersund

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 8:16 am    Post subject: Reply with quote

[gobbe]alpha wrote:
Saker som drar el en vanlig dag hos alpha:

4 - Jag har slagit sönder mitt kök så jag har ingen spis eller ugn som drar el.


Varför har du slått sönder Köket för Pöjk?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 8:22 am    Post subject: Reply with quote

Datorn är inte den del som tar ström idag...

Det är mycket som föregående talare har sagt..

Att ha datorn igång är inte värre än att ha ett par lampor igång, har du dessutom så att skärmen går i viloläge efter ett tag så är det ju minimal strömförsörjning som används..
Back to top
View user's profile Send private message
skum



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1270
Location: Ölberga

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 11:06 am    Post subject: Reply with quote

Det som drar mest ström är alla "kärring grejer" micro, tvätt maskin, spisen, kylskåp, frys osv.... Låt burken va på och stäng av monitorn när du inte andvänder den. Det blir inte dyrare på elräkningen, har testat.... Men efter som min dator låter som en jumbojet så stänger jag av den för att höra tex TVn.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 11:23 am    Post subject: Re: Stämmer detta? Reply with quote

Tollezone wrote:

Jag hörde idag att datorn knappt drar någon El...
Den drar lite El, sen generar den ström...
Så alltså så blir det inga stora el-räkningar om man har på datorn 24/7 ?

Nja... det du hörde om att datorn knappt drar nån ström var säkert ganska sant för några år sedan. Precis som an_oger var inne på så drar gamla datorer mindre ström än nya... gamla Pentium I maskiner och äldre behövde ju knappt fläktar för att kyla processorerna, chassit, hårddiskarna, bridgarna etc... ju mindre grejjer som står och drar el, desto mindre totalförbrukning.

Att "den drar lite el, sen genererar den ström" låter som om nån inte var helt vaken på fysiklektionerna... Wink el och ström är i vardagsmun samma sak...

Förr i tiden drog själva processorn inte mer ström än en glödlampa som folk varit inne på... Monitorn drar dock en hel del ström/el. Stäng av den när den inte används...
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 11:43 am    Post subject: Reply with quote

Första frågan var:

Quote:
Jag hörde idag att datorn knappt drar någon El...
Den drar lite El, sen generar den ström...


En dator genererar ingen ström. El = ström i enlig det sätt vi ser på det här.

Ett vanligt nätaggregat ligger idag på 300W = 0,3kW. Om dessa 0,3W utnyttjas maximalt dygnet runt så förbrukar datorn således: 7,2 kWh / dygn. En kWh kostar ungefär en krona så ha varje dag kostar det således runt 7 kronor att ha datorn igång. I praktiken så drar datorn mindre, men å andra sidan har du ju en skärm som drar en del också.

Själv fick man en tilläggsfaktura på 2900 i år. Har bott i samma lägenhet många år och den stora skillnaden är datorna. 2 burkar som står på dygnet runt.
Back to top
View user's profile Send private message
DeX



Joined: 08 Jan 2003
Posts: 31

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 11:54 am    Post subject: Reply with quote

Men min processorfläkt är lite opålitlig, jag skulle inte bli förvånad om den stannade en vacker dag som min kompis gjorde (likadan och köpta samtidigt)..... jag vågar inte ha på datorn om jag bara ska ut en timma.... jobbigt.. hur ska jag göra?

sen låter den ju också=svårt att sova! gillar inte att saker ligger o är igång..
Back to top
View user's profile Send private message
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 12:16 pm    Post subject: Reply with quote

Hmm.. har tagit en del slutsatser nu, som jag kommer sprida vidare
till mor och far.. Dom började att klaga nu efter år på att jag måste stänga av datorn på natten av orsak till att den drar så mkt ström, fast eftersom att jag har en liten skärm och en 600:a o.s.v. så lär den inte dra så mkt...
Tack för all hjälp

// Tollezone
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
-niemela-



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 733
Location: Borås..

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 12:22 pm    Post subject: Reply with quote

Tollezone wrote:
Hmm.. har tagit en del slutsatser nu, som jag kommer sprida vidare
till mor och far.. Dom började att klaga nu efter år på att jag måste stänga av datorn på natten av orsak till att den drar så mkt ström, fast eftersom att jag har en liten skärm och en 600:a o.s.v. så lär den inte dra så mkt...
Tack för all hjälp

// Tollezone
Tolle det va inte jag som sa det med ström gene.. grejset kom ihåg det!!!





Razz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
[gobbe]wormwood



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 46
Location: SKÅNE

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 14:49 pm    Post subject: Reply with quote

Jo det är ett stort Poirot-uppdrag att finna boven i dramat för de
omänskliga elräkningar de flesta av oss får efter nyår!

Oger påstod att en nyare dator drar 280W. Det kan ju inte stämma.
Läs på era nätagg, på t.ex. mitt som är specificerat till 350W står det 'Maximum output: 185W'. Sedan tvivlar jag på att den drar så mycket hela tiden.

Alla komponenter drar ju mer ström om de används. En processor som inte beräknar tal på 100% av sin förmåga drar inte lika mycket som en som _gör_ det.

Jag hade velat ha ett allsmäktigt inlägg av STED på den här sakfrågan,
för jag vet att han kan detta bättre än någon av oss. Vi bara gissar ju, eller hur? Smile

I vår lägenhet hittade jag en möjlig bov, ringklockan (till ytterdörren) har glappat under hela året som gått.
Länge har jag undrat vad fan det är som surrar, som ett kylskåp x 10 i ljudvolym, ovanför ytterdörren, men avfärdat det som ett elskåp inbyggt och tillgängligt utifrån lägenheten. Men häromnatten slog det mig, efter att ha läst om ringklockor på www.howstuffworks.com att det kan vara den jäveln som ligger på. Mycket riktigt, jag gick ut, mitt i natten, eftersom jag vaknat av bruset, och touchade ringknappen, bruset slutade.

Man kan fantisera om hur mycket ström detta dragit. I detta fallet är det en väldigt gammal ringklocka, vilket är synonymt med att den säkert är ineffektiv och drar mycket ström.

Har vi någon el-nisse som kan ge oss lekmän lite PURE FREAKING FACTS?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 16:10 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Oger påstod att en nyare dator drar 280W. Det kan ju inte stämma.
Läs på era nätagg, på t.ex. mitt som är specificerat till 350W står det 'Maximum output: 185W'. Sedan tvivlar jag på att den drar så mycket hela tiden.


du har rätt m8 jag hade nog lite bråtom i morrse när jag sat o skrev,
när jag fick ut 280 som resutat var när jag
körde info melan 2 diskar brände från den ena via scasikortet till min scasi bränare samt att jag hade winampen på med
så du har aldeles rätt 280 var vid max belastning normalt går den på 100 till 150 watt.

Ps. såg på teve här om naten vad wormwood var för place.... trevligt liten semesterort det Very Happy Ds.
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Snudge_B



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1897

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 16:16 pm    Post subject: Reply with quote

OFFTOPIC:
an_oger wrote:
Ps. såg på teve här om naten vad wormwood var för place.... trevligt liten semesterort det Very Happy Ds.
finns det en ort som heter Wormwood? Det betyder annars Malört (en ingridiens i Absint, som ger hallisar).
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 16:37 pm    Post subject: Reply with quote

[SSRF]Snudge_B wrote:
OFFTOPIC:
an_oger wrote:
Ps. såg på teve här om naten vad wormwood var för place.... trevligt liten semesterort det Very Happy Ds.
finns det en ort som heter Wormwood? Det betyder annars Malört (en ingridiens i Absint, som ger hallisar).


wormwood är även ett engelsk fängelse där dom har högrisk fångar
ungefär som kumla bunkern Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Lonnberg



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 459
Location: kalmar slott

PostPosted: Fri Jan 10, 2003 19:26 pm    Post subject: Reply with quote

jobbade med el och energi förra terminen i skolan... då har jag för mig att jag läste att under tio timmar drog en symaskin och en dator ungefär lika mycket..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies