HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Hårdvaruproblem? Läs detta först.
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Mon Dec 02, 2002 22:45 pm    Post subject: Hårdvaruproblem? Läs detta först. Reply with quote

Finns en hel del topics om en och samma sak så snälla läs detta innan ni postar en ny topic!

1) Behöver ni hjälp med hårdvara så tar ni reda på info först om vad det e för hårdvara ni har, märket, drivrutiner osv.
Har ni t.ex strul med ljudkortet men inte vet vad det är för nåt märke på det så gräver ni fram manualen som ni fick med datorn då står det t.ex "Inbyggt ljudkort" Är det inbyggt så kollar ni vad ni har för moderkort, vilket företag som gjort det och modellbeteckning. Så här kan d se ut i manualen M/B Biostar: M7VKB. M/B Står för MotherBoard = Moderkort. Biostar är utvecklaren av kortet. M7VKB är modellbeteckningen.
Då vet vi som hjälper dig vad du har för hårdvara.
Har du nu en dator som inte har ett inbyggt ljudkort så är det inte lika bökigt. Hur ser man att ljudkortet inte är inbyggt? Jo du kollar på baksidan av datorn och ser att ljudkortet sitter på en PCI plats. En vit socket på moderkortet. Du kan öppna lådan och kolla på ljudkortet vad det heter.

1.2 Grafikkort Vissa grafikkort är inbygga på moderkortet och det är oftast på lite äldre köp datorer men du går tillväga på samma sätt som med inbyggda ljudkort om du inte vet vad du har för modell lr drivrutinerna inte funkar som dem skall.

1.3 USB. USB kontakter kan ibland inte funka när man ominstallerat lr windows bara knasar allmänt. Funkar inte USB kontakter så tar man reda på vad man har för moderkort Smile precis samma sak som med ljudkortet. USB 2.0 har tendens att strula så man skall helst uppgrader drivrutinerna.

1.4 Skärm HZ Folk som kör win2000 och XP kan ha problem med skärmens HZ. Detta fenomen uppstår oftast med Geeforce kort. Då skall man tanka ner nåt som heter Nvidia refresrate fix.
http://www.3dcht4u.de/3dc/8f43jd/w2k-nvidia-refresh-rate-fix.zip

Bra länkar

Drivrutiner till nvidia kort. http://www.nvidia.com
Drivrutiner till ATI kort. http://mirror.ati.com/support/driver.html och http://mirror.ati.com/support/drivers/powered.html
Drivrutiner till Creative ljudkort. http://www.soundblaster.com/
Drivrutiner en massa olika kort. http://www.techspot.com/drivers.shtml

Har du köpt delar och byggt ihop en dator men den vill inte gå igång lr den låser sig lr kanske nåt annat problem, besök då denna sidan: http://www.motherboards.com/forums/ <---- helt guldvärd sida!

_marauder wrote:

MotherBoard Monitor. Ger information om bl.a temperaturer och RPM på fläktar.
MotherBoard Monitor

Sisoft Sandra. Ger information om alla komponenter i datorn, samt har möjlighet att köra prestandatest som visar hur varje område av datorn presterar. Kan t.ex. visa om det är cpu, minne, hdd etc. som är en flaskhals.
Sisoft Sandra

Dtemp. Visar HDD-temperatur (om disken har en tempsensor)
DTemp

Memtest86. Kontrollerar om det är något fel på minnet.
Memtest86


Last edited by Bruno on Sat Oct 25, 2003 21:49 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
milk^



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 226
Location: Trelleborg

PostPosted: Sat Jan 18, 2003 15:25 pm    Post subject: Reply with quote

mkt snyggt Adam - the warrior.

Du kan ju dra upp en lista på frågor som du är osäker på svaren.
så kan vi ju försöka komma på ett vettigt och enkelt svar.

fast då skall ju denna topicen helst mkt gärna slippa massa spam.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
-niemela-



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 733
Location: Borås..

PostPosted: Sat Jan 18, 2003 15:27 pm    Post subject: Reply with quote

Kul att vissa länkar till maffia forumet inte fungerar där duke.. kanske för att topicarna är *gone* Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Mon Jan 20, 2003 4:22 am    Post subject: Reply with quote

ajdå ;( dem var där när jag skrev ner allt :\ får la uppdatera lite efterhand Neutral
Back to top
View user's profile Send private message
Nerox



Joined: 22 Apr 2003
Posts: 18
Location: Nässjö

PostPosted: Fri May 09, 2003 21:36 pm    Post subject: Reply with quote

min dator hr blivit skadad efter ett glas fanta på tangenbordet, knappr har ställts om, hur kommer man in på en meny om det nu finns en sådn och ändrar tillbka knappar Question pls!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Guest






PostPosted: Sat May 10, 2003 13:24 pm    Post subject: Reply with quote

Nerox wrote:
min dator hr blivit skadad efter ett glas fanta på tangenbordet, knappr har ställts om, hur kommer man in på en meny om det nu finns en sådn och ändrar tillbka knappar Question pls!!


Ifall du spillt ut ett glas fanta på tangentbordet så rekommenderar jag att du rengör tangentbordet invändigt och utvändigt... funkar den inte efter det är det stor chans att nån krets har korslutits inne i tangentbordet... och då är det inte mycket att göra med den tangentbordet

/Apilas
Back to top
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Sat May 10, 2003 15:11 pm    Post subject: Reply with quote

HAHAHAHAHHAHAHHA jag var oxå på nåt lan o spillde fanta på tangentbordet.. alla knapparna ställdes om, fick slänga det keybordet... hahhaa Razz
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Sat May 10, 2003 16:41 pm    Post subject: Reply with quote

Det kan gå att rädda keyboardet men det kräver en rejäl rengöring. Om du
har ont om pengar så kan det vara värt att skruva isär och tvätta rent.
Funkar det inte är det bara att köpa nytt.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Nerox



Joined: 22 Apr 2003
Posts: 18
Location: Nässjö

PostPosted: Sun May 11, 2003 11:41 am    Post subject: Kul! Reply with quote

Nu sitter jag här på min BRORS dator.. t-bordet på den stora datorn har "flippat ur" jag spillde på det i fredags och först igår slutade vissa knappar fungera och andra började fungera, störande som f*n..
Jag har en HP det sägs att om man byter något på den, dvs grafikkortet så kan hela datorn slockna, är det samma sak med t-bord? Skulle inte tro det men men inte så kunnig om sånt..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Nerox



Joined: 22 Apr 2003
Posts: 18
Location: Nässjö

PostPosted: Sun May 11, 2003 11:45 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
HAHAHAHAHHAHAHHA jag var oxå på nåt lan o spillde fanta på tangentbordet.. alla knapparna ställdes om, fick slänga det keybordet... hahhaa


Låter inte så jätte bra, och grabbar en sak till, jag vill helst inte öppna t-bordet om det inte är YTTERST nödvändigt, dvs det enda som går o göra..[/quote]
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
guest2k
Guest





PostPosted: Sat May 17, 2003 16:27 pm    Post subject: Reply with quote

buhuhuhuu jätte problem!! För någon vecka sen började ja få upp ett fel meddelande där de stog nått om minnes fel (lägger upp bild senare)
sen då skulle jag ominstallera XP sen under installationen får ja bara upp samma meddelande nån som haft liknande problem eller vet vad felet är...
vill gärna ha snabba svar inte kunnat köra CS på typ 4 veckor...
Back to top
Apilas



Joined: 10 Dec 2002
Posts: 1114
Location: Göteborg

PostPosted: Sat May 17, 2003 17:22 pm    Post subject: Reply with quote

Kan vara att minnet är lite dåligt eller att den inte är helt komptible med XP... XP är känslig när det gäller minnen...

testa minnet genom att köra memtest86 hittas på:

http://www.memtest86.com/

/Apilas
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Sat May 17, 2003 18:38 pm    Post subject: Reply with quote

NE XP gnäller ínte på minne... det är Mobo som är kinkigast! kolla om det är ena minnet som är sönder... ta ut d ena o kör med får du blåskärm o minnesknas är d du har kvar som är fuxxat!
Back to top
View user's profile Send private message
Banten



Joined: 17 Apr 2003
Posts: 755

PostPosted: Sat May 17, 2003 19:59 pm    Post subject: Reply with quote

Nerox wrote:
Låter inte så jätte bra, och grabbar en sak till, jag vill helst inte öppna t-bordet om det inte är YTTERST nödvändigt, dvs det enda som går o göra..

Jag öppnade ett tangentbord en gång... det ramlade massor med lösa bitar ur det. så skit i det du... Embarassed

min brorsa har kört ettannat tangenbord i diskmaskin, och det funkade perfekt! no shit faktiskt! Idea
edit: men låt det torka ORDENTLIGT för bövelen
Back to top
View user's profile Send private message
guest2k
Guest





PostPosted: Fri May 23, 2003 6:29 am    Post subject: Reply with quote

svårt att göra mem test när man inte ens kan ominstallera XP så just nu har ja ingenting på min dator... argh! jaja lägger up bild senare vet ej fan hur digital kamran funkar Very Happy .... btw har inte kunnat gå in på maffia på nåra dagar vet nån va de va för fel lr så...
Back to top
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Wed Jun 11, 2003 10:09 am    Post subject: Reply with quote

Tycker det allt som oftast dyker upp problem med värme, komponenter, och lite allmänna komponentproblem.
Tänkte att DukeSwe kanske kunde lägga till några länkar i denna för övrigt eminenta sticky.

MotherBoard Monitor. Ger information om bl.a temperaturer och RPM på fläktar.
MotherBoard Monitor

Sisoft Sandra. Ger information om alla komponenter i datorn, samt har möjlighet att köra prestandatest som visar hur varje område av datorn presterar. Kan t.ex. visa om det är cpu, minne, hdd etc. som är en flaskhals.
Sisoft Sandra

Dtemp. Visar HDD-temperatur (om disken har en tempsensor)
DTemp

Memtest86. Kontrollerar om det är något fel på minnet.
Memtest86
Back to top
View user's profile Send private message
JabbanTheHut



Joined: 09 Oct 2002
Posts: 108
Location: Östersund

PostPosted: Tue Jul 22, 2003 21:00 pm    Post subject: Reply with quote

Jag råder er att tanka hem "rätt" drivrutin till skjärmen+dx9 o de skadar inte om ni har Win XP de stabilaste OS som jag vet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Freezer



Joined: 04 Jan 2003
Posts: 438
Location: Vansbro

PostPosted: Fri Jun 11, 2004 22:16 pm    Post subject: Re: Hårdvaru problem? läs detta först. Reply with quote

DukeSwe wrote:

Drivrutiner en massa olika kort. http://www.techspot.com/drivers.shtml

Den är flyttad till:
http://www.techspot.com/drivers/

_________________
| Athlon64 3000+ | 2*256 MB PC3200 400 Mhz | 360 Gb HDD (80+120+160) | Gainward GeForce FX 5900 Ultra 128 MB DDR Golden Sample 400+/900+ @ 471/961 |
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Winnienie



Joined: 02 Mar 2015
Posts: 1

PostPosted: Mon Mar 02, 2015 9:09 am    Post subject: Reply with quote

"As the New Year is fresh in mind, the dominant question in mind of everyone is, “How will you make 2015 a great year?”
(\__/)
(='.'=)
(")_(")

_________________

FIFA 15 Coins
Buy RS Gold
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Tue Dec 06, 2022 11:34 am    Post subject: Top Yak Merino Wool Info Reply with quote

In response to the man asking about thermal pants and shirt, calvin klein thermal long johns, moisture wicking long underwear, tesla thermal underwear, I highly suggest this high rated merino wool base layer info and don't forget smartwool merino 250 color block base layer hoodie, icebreaker merino everyday base layer, hanes x temp thermal pants, mens white thermal, thermal long johns near me, rocky long johns, castelli merino wool base layer, mens long john bottoms, look at this useful thermals for men link not to mention smartwool men's merino 150 baselayer bottom, mens thermal underwear near me, black thermal underwear, heavy weight thermal underwear, merino lightweight base layer, longjohns for men, under armour thermal underwear, icebreaker long underwear mens, try this cool ski base layer info for mens white thermal underwear, hawke and co thermal underwear, smartwool merino base layer, smartwool 150 women's long sleeve, simms merino wool base layer, carhartt thermal bottoms, faded glory mens thermal shirts, mens cotton base layer, not forgeting this useful merino wool base layer url alongside all nike thermal t shirt, minus33 leggings, best long underwear, russell men's long underwear, minus 33 merino wool base layer, merino wool mid layer, icebreaker wool base layer, merino wool shirt big and tall, as well this great ski base layer blog for specialized merino base layer, best long sleeve thermal shirts, men's merino 260 tech thermal leggings with fly, tall thermal shirts, mens heated thermal underwear, short sleeve thermal shirt, best base layer skiing women, smart wool base layers, See More @ Great Debt Relief Details 4894b08
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies