HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
BIOS-klockning
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Fri Mar 12, 2004 23:46 pm    Post subject: BIOS-klockning Reply with quote

Hej mina vänner..
Jag sitter med en AMD AthlonXP 2600 333mhz (inte säker på om det är Thouroughbred(?) eller Barton, men om det är av importans kan jag nog luska ut det) och har klockat den till 2075mhz (166*12.5). Jag antar, hoppas och vill ha den högre men problemet är att i min BIOS går inte multipeln högre än 12.5 och väljer jag högre mhz än 166 så vill inte datorn funka. En nöt jag inte lyckats knäcka är att i de lägre multiplarna (typ 9 och neråt) så står det dubbla vid sidan av, ex:
9...18
8...16
7...14
6.5...13
osv.

men jag vet inte hur jag får den att multiplicera med de högre siffrorna, väljer jag alternativet "8...16" så blir det *8.
Ska jag uppdatera BIOS? Isåfall hur? Andra knep? tacksam för hjälp!

Övrig hårdvara:
ASUS A7N8X Deluxe 333mhz
TwinMOS 512mb DDR 333mhz
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 2:17 am    Post subject: Reply with quote

Tyvär är inte moderkortslivet så enkelt att varje model endast kommer i en utgåva. T ex mitt förra moderkort
som kom en smula för tidigt och därför inte klarar av Thoroughbred-processorer medans
samma model fast något nyare klarar av dessa. Något irriterande då moderkortet klarar av bra höga
hastigheter men i realitet (för icke överklockare) stannar vid 1400 mhz.

Hur som helst så har allt den texten en poäng. Det finns något som heter PCB (Printed Circuit Board) och
versionsnumret ska enligt manualen finnas tryckt på moderkortet brevid moderkortets produktnamn.

Sen kan man titta i en liten lista som asus har fixat ihop på:
http://www.asus.com/support/cpusupport/cpusupport.aspx

Där ser man att alla PCB-versioner av ditt moderkort kan köra till och med +2000 Thoroughbred. Efter det så
behövs PCB-version 1.04 för en del processorer. Asus utlovar att med PCB-version 1.04 och bios-version 1004
så ska XP +3200 Barton gå att köras.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 3:27 am    Post subject: Reply with quote

Vet inte hur duktig du är på överklockning, men jag vet att jag precis håller på att läsa mina första guider i ämnet.

Du säger att du testat att höja FSB men att datorn inte vill funka då. Har du testat att höja Vdimm och Vcore försiktigt? Generellt gäller att klockning av FSB ger mer prestanda än vad klockning av multipel gör. Så ofta väljer överklockare att sänka multipeln för att kunna höja FSBn. Detta kräver dock att man har minnen som klarar av att hänga med, vilket kanske är kruxet i ditt fall. Något högre FSB än 166 tycker man vill iofs att de borde palla. När man drar upp FSB kan det ibland krävas lite mer spänning till minnena eller till CPUn för att det ska funka. När man höjer spänningen ökar temperaturen och kylningen blir viktig att hålla koll på. Om datorn inte funkar kan det alltså bero på att antingen minnena eller CPUn behöver lite mer spänning.

Sen är det ju aldrig fel att uppdatera BIOS om du inte har gjort det på åratal.

http://www.nordichardware.se/guider/Processorer/2001/socketa_oc/

_________________
-Give a man a fire and he is warm for a day. Set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 9:44 am    Post subject: Reply with quote

Tusen tack till er båda, wish me luck! Cool
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 12:25 pm    Post subject: Reply with quote

det som är nackdelen med att höja fsb:n är ju att du höjer även strömmen till agp porten ...

Ditt mobo kan ju dock köra fsb högre än så utan problem så höj den och sänk multi till 12 eller nåt..

_________________
Are you about done with your pathetic whining?
Feel free to untwist your panties and have a nice, tall, cold, refreshing glass of shut the fuck up already.

[url=http://bullshit.shacknet.nu:8000/stream.ogg.m3u]
Back to top
View user's profile Send private message
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 18:29 pm    Post subject: Reply with quote

Asus A7N8X har nforce2-chipset, vilket gör att man inte behöver bry sig om dividers. AGP går att låsa på 66Mhz (och därmed PCI på 33Mhz).

På ren svenska, du kan höja FSB utan att bry dig om agp/pci Smile

Det är en Barton du har eftersom den kör på 166 (333) Mhz. Tbreds kör på 133 (266) Mhz.

Det första du vill göra är att testa din max FSB. Jag är rätt säker på att det är minnena som kommer stoppa dig, men exakt hur högt du kommer vet jag inte.

Max FSB:
- Sätt ner multiplier till typ 8.
- Sätt minneshastigheten (Dram clock eller vad det heter) till "100%", "1:1", "1/1" eller "6/6". (Heter olika på olika moderkort). Sätt inte på "By SPD" eller "Auto".
- Sätt upp vdimm (memory voltage) till 2.9V. Det brukar vara max på nforce2-brädor, och är ändå safe.
- Har du inställning för vdd (chipset voltage) så sätt upp den till 1.8V.
- Sätt minnes-timings på 7-3-3-2.5 (tror inte dina twinmos PC2700 klarar mkt bättre)

Dags att börja höja.. Öka med 5 Mhz åt gången ungefär, tills datorn vägrar boota eller hänger sig på väg in i windows. Då är det dags att backa lite.

När du hittat en hastighet du kommer in i windows på är det dags att köra lite benchmark för att se att det är stabilt. Prime95 brukar säga ifrån inom några minuter om det inte är stabilt. Isf får du sänka lite till tills det blir stabilt.

Min gissning är att du kommer upp till 180-190 Mhz ungefär.. men det kan gå både bättre och sämre.

Sen är det dags att ge sig på att OC:a processorn.


Max CPU:
Höj multipeln med 0.5 tills datorn börjar tjuta och pipa och vägra boota. Korrigera då med lite mer vcore (0.25V i taget). Håll koll på tempteraturen eftersom ökning av spänning till cpu gör processorn betydligt varmare. Lyckas du få den stabil och fortfarande har mer att ge på temperaturen så höj multipeln lite till och fortsätt korrigera med vcore. När du nått max vcore (som temperaturen tillåter) är det dags att se om burken verkligen är stabil. Kör prime95 igen.


GL HF Very Happy

Glömde nästan det viktigaste... när du höjt för mkt och datorn vägrar ens komma in i bios, så håll inne insert under tiden du bootar så ska den starta med felsäkra inställningar. Funkar inte det får du cleara cmos och mata in alla inställningar igen.

_________________
"The better you look the more you see" - Victor Ward
XP1700+ @ 2400MHz (210x11.5) (JIUHB - 0308MPMW) | Epox 8RDA+ | 2x256 MB Corsair XMS3200 | Hitachi Deskstar 7K250 160GB| Radeon 9800 PRO 380/340 @ 410/360 | 3dmark '01: 18203
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 14:26 pm    Post subject: Reply with quote

Nu är jag uppe i 195*10.5 running steady.. wish me luck =)
Back to top
View user's profile Send private message
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 14:37 pm    Post subject: Reply with quote

najs dude!

De flesta A7N8X brukar toppa vid 200 ungefär, även med bättre minnen. Finns dock ett "überbios" (ja, det heter så Razz ) som i princip alla jag vet med Asus-mobos kör.

390 Mhz DDR med ett par Twinmos PC2700 är inte illa pinkat heller.


Bra info om Asus-mobos:
http://www.nforcershq.com/forum/viewforum.php?f=13

Kolla den här tråden för info om uberbios:
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=15505

_________________
"The better you look the more you see" - Victor Ward
XP1700+ @ 2400MHz (210x11.5) (JIUHB - 0308MPMW) | Epox 8RDA+ | 2x256 MB Corsair XMS3200 | Hitachi Deskstar 7K250 160GB| Radeon 9800 PRO 380/340 @ 410/360 | 3dmark '01: 18203
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 18:16 pm    Post subject: Reply with quote

Allt körde ihop sig, så jag fick jumpra om kortet så att CMOS nollställdes.
Tror inte jag fortsätter mer Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 19:26 pm    Post subject: Reply with quote

SAC | karlos wrote:
Allt körde ihop sig, så jag fick jumpra om kortet så att CMOS nollställdes.
Tror inte jag fortsätter mer Rolling Eyes


Äh... det är standard procedure att få resetta cmos några gånger Smile
Man sätter lite i halsen när burken vägrar starta.. men det vänjer man sig vid Razz

_________________
"The better you look the more you see" - Victor Ward
XP1700+ @ 2400MHz (210x11.5) (JIUHB - 0308MPMW) | Epox 8RDA+ | 2x256 MB Corsair XMS3200 | Hitachi Deskstar 7K250 160GB| Radeon 9800 PRO 380/340 @ 410/360 | 3dmark '01: 18203
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 21:54 pm    Post subject: Reply with quote

Exakt hur uppgraderar man bios?
Back to top
View user's profile Send private message
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 22:12 pm    Post subject: Reply with quote

Gör en bootbar diskett (har för mig att det går att välja "bootable" när man formatterar en diskett i XP/2k).

Sen är det bara att lägga awdflash.exe där tillsammans med bios-filen (en .bin) och starta om.

När du hamnar i dos-prompten skriver du "awdflash xxxxxx.bin" (vad nu bios-filen heter)

Se till att ta rätt bios bara, kan gå illa annars Wink

_________________
"The better you look the more you see" - Victor Ward
XP1700+ @ 2400MHz (210x11.5) (JIUHB - 0308MPMW) | Epox 8RDA+ | 2x256 MB Corsair XMS3200 | Hitachi Deskstar 7K250 160GB| Radeon 9800 PRO 380/340 @ 410/360 | 3dmark '01: 18203
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 22:23 pm    Post subject: Reply with quote

Kan jag köra med den uberbios 1007 som jag hittar i länken du visade ovan?
Back to top
View user's profile Send private message
& pySen



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 561
Location: GBG Hisingen.

PostPosted: Mon Mar 15, 2004 13:11 pm    Post subject: Reply with quote

Jag kommer in med en lite fråga hår i Karlos tråd "sry m8" Men det där med BIOS har jag undrat över, jag har en Compaq Presario 8000, och jag vill uppgradera mitt BIOS. Hur vet jag exakt vilket BIOS jag ska uppgradera till. Eftersom om jag misslyckas så är det kört.
_________________
Eh va!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Mon Mar 15, 2004 13:22 pm    Post subject: Reply with quote

Du bör ta reda på vad det är för sorts moderkort du har.. Nån specifikation du fick till datorn eller nåt? Sen letar du upp det moderkortets hemsida och modellen. Då bör du hitta det.
Back to top
View user's profile Send private message
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Mon Mar 15, 2004 18:40 pm    Post subject: Reply with quote

SAC | karlos wrote:
Kan jag köra med den uberbios 1007 som jag hittar i länken du visade ovan?


I tråden finns det en post med bios för varje version av moderkortet. För deluxe-varianten finns det antingen rev1 eller rev2.

Om du inte vet vilken version det är (svårt att veta) så testa med nvidia system utility. Finns att ladda ner bland drivrutinerna på Nvidias hemsida. För mitt moderkort så står revisionen i infon i nv system utility ialf.


& pySen wrote:
Jag kommer in med en lite fråga hår i Karlos tråd "sry m8" Men det där med BIOS har jag undrat över, jag har en Compaq Presario 8000, och jag vill uppgradera mitt BIOS. Hur vet jag exakt vilket BIOS jag ska uppgradera till. Eftersom om jag misslyckas så är det kört.


Vill du uppgradera bios som ren uppgraderingshygien, eller vill du byta bios för att komma åt en massa låsta features?

Alternativ 1)
Det är bara att surfa in på HPs sida, gå vidare till supporten, hitta din modell och sen välja ur deras officiella uppgraderingskit.

Alternativ 2)
Det här är ganska risky business. Du kan kolla på moderkortet så brukar tillverkarens namn stå någonstans, eller så kan du kika i program som nvidia system utility (om det är nforce2) eller aida32 eller något annat sånt. Sen kan du tanka den "riktiga" bios för det kortet och flasha in den. Risken är att det är ett moderkortsmodell från en vanlig tillverkare, men som är modifierat för Compaq, och då kan det gå åt helvete ändå.

Helst ska man hitta någon som lyckats flasha med just den modellen förut. Sök lite på www.sweclockers.com och www.nordichardware.se

_________________
"The better you look the more you see" - Victor Ward
XP1700+ @ 2400MHz (210x11.5) (JIUHB - 0308MPMW) | Epox 8RDA+ | 2x256 MB Corsair XMS3200 | Hitachi Deskstar 7K250 160GB| Radeon 9800 PRO 380/340 @ 410/360 | 3dmark '01: 18203
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Mon Mar 15, 2004 18:53 pm    Post subject: Reply with quote

_marauder wrote:
SAC | karlos wrote:
Kan jag köra med den uberbios 1007 som jag hittar i länken du visade ovan?


I tråden finns det en post med bios för varje version av moderkortet. För deluxe-varianten finns det antingen rev1 eller rev2.

Om du inte vet vilken version det är (svårt att veta) så testa med nvidia system utility. Finns att ladda ner bland drivrutinerna på Nvidias hemsida. För mitt moderkort så står revisionen i infon i nv system utility ialf.



Jag har nvidia system utility, men under "mother board information"
står det "Not Reported" under alla 3 kategorierna.
Back to top
View user's profile Send private message
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Mon Mar 15, 2004 21:54 pm    Post subject: Reply with quote

SAC | karlos wrote:
Jag har nvidia system utility, men under "mother board information"
står det "Not Reported" under alla 3 kategorierna.


Crappy ass ASUS Razz


Kika här:
http://www.techspot.com/vb/showthread.php?s=&threadid=7934
(andra posten)

_________________
"The better you look the more you see" - Victor Ward
XP1700+ @ 2400MHz (210x11.5) (JIUHB - 0308MPMW) | Epox 8RDA+ | 2x256 MB Corsair XMS3200 | Hitachi Deskstar 7K250 160GB| Radeon 9800 PRO 380/340 @ 410/360 | 3dmark '01: 18203
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Mon Mar 15, 2004 23:42 pm    Post subject: Reply with quote

Nu har jag iaf lyckats med att uppdatera min BIOS, yey!
Du får fan komma hit nån dag och klocka datorjäveln Erik, jag misslyckas gång på gång Evil or Very Mad
Back to top
View user's profile Send private message
TheMighty. Mistress



Joined: 07 Apr 2003
Posts: 1539
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Mar 16, 2004 9:29 am    Post subject: Reply with quote

Varför vill man klocka datorn över huvud taget?
_________________
Nicket gubbslem har jag lånat av en feministisk organisation.
Dock är även gubbslem en av sveriges vanligaste alger, på latin Gonyostomum semen.
All annan tolkning står för er..

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies