HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Krönika: McQwert's språkskola
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
McQwert



Joined: 16 Jan 2003
Posts: 1639
Location: Västkusten

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 0:48 am    Post subject: Krönika: McQwert's språkskola Reply with quote

Tja!

Efter att ha lekt ideel språkpolis på servrarna här ett tag och insett hur kul det egentligen är att rensa upp lite tycker jag det börjar bli dags att se saker och ting ur ett annat perspektiv. Som nog de flesta här har märkt finns det en och annan spelare som har problem med språket. Nu menar jag naturligtvis inte det svenska språket, utan konsten att vårda språket (Kanske bör tillägga att en och annan har problem med grammatiken också efter det jag såg att en admin hade stor lust att permbanna en spelare för särskrivningar, eller jag kanske ska skriva "sär skrivningar")

Problemet ligger i att vissa ord missbrukas. Små spelare som har kommit in i puberteten har upptäckt att det är vansinnigt kul att jämföra ett "lotto"-hs med den detalj som finns mellan benen. Vissa har upptäckt att det går visst ganska bra att jämföra en välriktad granat med kvinnor som har till yrke att sälja sex. etc etc... Listan kan göras lång.

Men vad är då orsaken till detta tro? Kan det vara att "det är ju lixom ba fett coolt att skriva f**ta"? Kan det vara en taskig barndom? En teori är ju att anledningen till att folk gillar att skriva f**ta är att de måste kompensera bristen på den i deras eget liv genom att dela med sig av ordet med andra. Men det mest troliga, kan det vara att just de orden är det bra kraft i, månne?

Hur som helst, Det vore ju onekligen trevligt att få bårt dessa verbala skapelser från servrarna. Men hur mycket man än bannar få man nog räkna med att de återkommer med andra personer i förnyad kraft, redo att ännu en gång rota sig in i de väluppfostrade spelarnas ögonhålor. Nej, en metod borde vara att införa substitut för alla kraftiga slagord. Detta är inte alls svårt, det kan bara bli lite knepigt i början.

Låt mig nu presentera mina förslag på substitut och hur man kan använda dem. Ni som har sett "South Park, the movie" känner nog igen principen

Den gyllene regeln: "Byt ut de kraftiga orden mot mindre kraftiga ord, med samma betydelse"

Några exempel:

F**ta = Kärleksgrotta
K*k = Pillesnopp
F*n = Attans
J*vlar = Nedrans
H*lv*te = Uschlans
H*ra = Prostituerad
B*g = manlig homosexuell
A*sle = Rumpa

Ja, ni förstår principen.

Om man då tillämpar detta blir resultatet bra mycket trevligare än vad som brukar skrivas:

Exempel:
"Men din h*ra!!" = "Men din prostituerade!!"
"H*lv*tes j*vla sk*t!!" = "Uschlans nedrans bajs!!"
"Men s*g k*k, din j*vla b*g!!!" = "Men ge oralsex till pillesnoppen din nedrans homosexuella!!!"
"Rör på era feta a*slen!" = "Rör på era korpulenta rumpor!"
"H*lv*tes j*vla h*ra! s*g min feta k*k ditt a*sle!!" = "Uschlans nedrans prostituerade! ge min korpulenta pillesnopp oralsex din rumpa!!"

Just dessa uttryck behöver inte användas, men principen är lätt att lära in

Visst blev det lite trevligare i alla fall? Nåja, det är ju fortfarande kanske inte bra, så det bästa tipset till er som känner starkt behov av att släppa barnförbjudna uttryck runt om kring er är nog: Var tysta!

Dags att gå och sova, ska bara hitta den attans nedrans kudden! Var i kärleksgrotta har jag lagt den nu då? *mummel*

Over and out!
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 0:51 am    Post subject: Reply with quote

Låtom oss hämed flama denna tråd med fina synonymer till kränkande ord Very Happy

(att kalla nån för prostituerad/glädjeflicka eller homosexuell kommer fortfarande inte tolereras, men pillesnopp istället för kuk är en aning skojjigare; fortfarande omoget, men skojjig)
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 1:01 am    Post subject: Reply with quote

Kan vi inte smurfa smurfspråket istället? Så slipper vi smurfa så fula ord ord alls. Det finns för övrigt nordsmurfiska och sydsmurfiska. På sammansatta ord sätter ena dialekten "smurf" där fram, medans andra dialekten smurfar på smurfändelsen där bak. Personligen skulle jag nog vilja blandsmurfa lite och smurfa dit ordet där det känns bäst för stunden, utan krångliga regler.

"Ta din försmurfade AWP och smurfa upp den i smurfhålet!!!"
Back to top
View user's profile Send private message
Static



Joined: 09 Jan 2003
Posts: 108
Location: East Side

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 1:29 am    Post subject: Reply with quote

Jojagog fofatottotaror inongogenontotinongog. sosmomurorfofhohåloletot?
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 2:53 am    Post subject: Reply with quote

Efter alla språkliga dispyter här på forumet ser jag skånskan, med sina slagkrafitga synonymer, som en värdig ordersättare.

H**a = Köbetös
Bö* = Gåsapåg
Skit/Bajs = Päragröd (läs. Potatismos)
Helvete = Hilvede
Fan = För bövelen

Smaka bara på:
FÖR BÖVELEN! Hilvedes päragrödköbetös. Gåsapågstur!

Gogononatott! Sosovov sosötott
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 8:09 am    Post subject: Reply with quote

Mycket vältaligt skrivet McQwert och för den delen rätt så kul på ett sätt....... Very Happy Very Happy

Men troligen så är det som du säger att alla dessa kommer komma tillbaka med förnyad kraft....(tyvärr)

Men å andra sidan kan man ju se det som att när dom fått sina flertalet tillsägningar så får dom sin ban och möjligtvis en liten tankeställare på varför, vilket i sin tur har gett dom en större erfarenhet i livet än man kan ana...
Tyvärr så är det kanske så att dom spelare med lite år på nacken och admins framför allt har fått ta på sig att guida en del genom en crachcourse av lämpligt uppförande på internet...
Detta pga att föräldrar,skola och andra personer i många ungdomars omgivning är rätt så dåliga på att ta sitt ansvar och lära dessa att respektera och vårda sin omgivning på ett bra och trevligt sätt..

Den då det vill till att få lite språkförslag så kan jag ju alltid skriva ner en del "Pitebonska"...

K*K=Moyl,Bolla
Moyl betydel även boll
Helvete=helwitansh
Vad gör du= Men du då!, ett skämt men än dock beröm med underton..


Last edited by [GTI]Quest on Wed Feb 19, 2003 12:20 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 8:26 am    Post subject: Reply with quote

Man kan har GAG på alla default och sen får man "förtjäna" att kunna prata om man e maffian... Smile

Eller skickar 100Kr/Mån till en ny server... Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 8:49 am    Post subject: Reply with quote

Hora = Hosta
kuk = buk
Fitta = Fiska
as = jas
bög = hög
cp = gp (göteborgsposten)

en kille på ett lan vi hade för några år sen som svor så jävla mkt så jag o polarn började ändra på hans svordomar så dem lät trevliga... resultat ser ni däruppe... Very Happy
Din jävla hosta, jävla fisk lotto, sug min buk ditt jas.
lirar man midtown madness lr nåt annat bilspel kan det låta så här "JÄVLA GP BIL"
Back to top
View user's profile Send private message
Promille



Joined: 13 Feb 2003
Posts: 8
Location: Sundsvall

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 9:25 am    Post subject: Reply with quote

Kanske ska hota med permban på allt ?(är seriös nu)

Att man nångång blir förbannad är väl klart men att häva ur sig ord som inte varken låter bra och kan "skada" andra finns det ingen som helst mening med.

Att sitta som vissa gör(10-yngre tonåren,kanske även en och annan gammal best) och skrika med caps K*K, F**TA, osv. förtjänar man enligt mig en permban för då har man visat att man inte kan föra sig som en normal individ i ett spel. Även om det är ett spel så förtjänar man liksidig respekt och att slippa bli kallad för könsord respk. skällsord.


/me vote for permban
Back to top
View user's profile Send private message
Sg



Joined: 05 Dec 2002
Posts: 1250

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 10:17 am    Post subject: Reply with quote

Jävlar = Gäddan
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
BLizZie-



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 304
Location: Å-berga

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 12:05 pm    Post subject: Reply with quote

Static wrote:
Jojagog fofatottotaror inongogenontotinongog. sosmomurorfofhohåloletot?
Gogisossosa etottot poparor gogånongogeror. Smile Dodu bobemomäsostotroraror joju
rorövovarorsospoproråkoketot, soså enon lolitotenon anoninongog boborordode dodu alolloltot hoha Razz Wink
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
hickenZliZe



Joined: 22 Oct 2002
Posts: 232
Location: Oxelösund

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 12:37 pm    Post subject: Reply with quote

Ärligt McQwert,det kommer inte funka för de som svär att byta ut orden.
Det är för många stavelser i dem,Och svordomar är ett uttryck att ge kraft åt sina ord tex i Counter-Strike att det gick dåligt och tyvärr så innebär det dålig svenska om man inte kan hitta på något bättre.


Själv så KAN jag svenskan så pass bra att jag undviker "dumma" svordomar i det dagliga språket och i CS,det allvarligaste jag skrivit i cs är nog "helvetes jevla skit vilket uselt skott".Jag tycker personligen det ger mera om det är någon som förolämpar mig så är jag artig tillbaka.
Det får de flesta ur balans och kanske får dem uppföra sig(hänt några gånger)

Ordet "lottoh*ra"(märk väl nu ingen särskrivning) skriver jag aldrig,utan där är det"Snyggt skott Smile" som gäller! Jag skyller bristen på uppförande på skolan,ungarna har inte lärt sig att uppföra sig mot andra(Jobbat som hemkunskapslärare) och ibland var de ju jäv**** mot mig och andra,fast jag lyckades få pli på dem.

For the record I am 20 years old
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
& pySen



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 561
Location: GBG Hisingen.

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 13:17 pm    Post subject: Reply with quote

Hoppelanta är ett bra uttryck för att det inte gick så bra under en CS runda. Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 14:17 pm    Post subject: Reply with quote

hickenZliZe wrote:
Själv så KAN jag svenskan så pass bra


No,offence,men jobba lite,på kommateringen.
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Galactus



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1076
Location: LångtbortiJymden

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 16:05 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har sagt det förr men jag säger det igen: SKÅNSKA DONT APPLY!!!!!!! Laughing Razz
Back to top
View user's profile Send private message
McQwert



Joined: 16 Jan 2003
Posts: 1639
Location: Västkusten

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 17:47 pm    Post subject: Reply with quote

Hehe, kul att se att min krönika, som smälldes ihop på en kvart då jag var övertrött, fångar intresse Smile

Dock kanske jag bör tillägga att den inte var speciellt seriös menad, utan bara lite flams med vissa små seriösa, sarkastiska uttalanden Very Happy

Kul att se också att ni är såpass kreativa att ni redan har kommit på enormt många egna varianter, vilket ju var lite av poängen.


Nåja, nästa gång jag blir tillräckligt övertrött kommer jag skriva krönika #2 - konsten att ta bort svordomar m.h.a enkel matematik

Och ja, jag pluggar matte på univeritetsnivå Cool
Back to top
View user's profile Send private message
& pySen



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 561
Location: GBG Hisingen.

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 18:37 pm    Post subject: Reply with quote

McQwert wrote:
Hehe, kul att se att min krönika, som smälldes ihop på en kvart då jag var övertrött, fångar intresse Smile

Dock kanske jag bör tillägga att den inte var speciellt seriös menad, utan bara lite flams med vissa små seriösa, sarkastiska uttalanden Very Happy

Kul att se också att ni är såpass kreativa att ni redan har kommit på enormt många egna varianter, vilket ju var lite av poängen.


Nåja, nästa gång jag blir tillräckligt övertrött kommer jag skriva krönika #2 - konsten att ta bort svordomar m.h.a enkel matematik

Och ja, jag pluggar matte på univeritetsnivå Cool



Ha detta i åtanke när du lägger upp ett ämne här. ALLT SOM LÄGGS UPP ÄR 100% SERIÖST. Denna gången kommer du undan, men nästa oj oj oj. Jag vågar inte ens tänka på vad som kommer att hända Razz Razz Razz Very Happy Very Happy Very Happy Smile Smile Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
^ZerOne^



Joined: 10 Jan 2003
Posts: 236
Location: Karlshamn

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 20:41 pm    Post subject: Reply with quote

Vill bara i min enkelthet påpeka att de största hotet mot ett språk är dem som inte låter det utvecklas.

Att ha dåligt vokabulär fyllt med fula ord är dock inget som försvaras av ovanstående.
Back to top
View user's profile Send private message
hickenZliZe



Joined: 22 Oct 2002
Posts: 232
Location: Oxelösund

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 20:41 pm    Post subject: Reply with quote

siLL]karlos,jag är usel på just kommatering.
Men jag kan fina ord och vet hur man uppför sig.. Very Happy
Jag tar inte illa upp,bra att få kritik som kan förbättra ens eget skrivande
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Wed Feb 19, 2003 21:17 pm    Post subject: Reply with quote

hickenZliZe wrote:
siLL]karlos,jag är usel på just kommatering.
Men jag kan fina ord och vet hur man uppför sig.. Very Happy
Jag tar inte illa upp,bra att få kritik som kan förbättra ens eget skrivande

Fan vad jobbigt du skriver... du skriver ju jobbigare än mig :\ lixom jobbigt o läsa.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies