HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Rymingen från Hall
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jul 28, 2004 18:09 pm    Post subject: Reply with quote

SaFt wrote:
Allt du skrev är så sant, äntligen någon som förstår !

Stora Applåder Till dch


Tack så mycket!

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Wed Jul 28, 2004 18:10 pm    Post subject: Reply with quote

När kommer invandrardebatten igång? Att det var tre invandrare och bara en svensk? Very Happy Det var fyra bagare och alla smet.

Livstids utvisning är ett straff som man ibland utdelar till kriminella ulänningar. Varför kan man inte utdöma samma straff till svenskar? "Som Svensk medborgare har du förverkat din rätt att vistats i Sverige. Du kommer därför utvisas till valfritt land på egen bekostnad. Blir du påträffad i Sverige vid ett senare tillfälle kommer du tilldömas fängelsevistelse, böter och förnyad utresa på egen bekostnad." ?

Vidare tycker jag att vi ska vara mer restriktiva med att dela ut svenskt medborgarskap till flyktingar etc. Uppehållstillstånd javisst. Så länge situationerna kräver det. Men medborgarskap finns det ingen anledning att dela ut.

_________________
-Give a man a fire and he is warm for a day. Set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
Back to top
View user's profile Send private message
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Wed Jul 28, 2004 18:12 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Viscera wrote:
Herr Oberst wrote:
Man kan fråga sig varför en snubbe som Mahmoud Amaya är med på en sån här aktion, sitter 3 år för ett sketet rån [...]

Inte så konstigt alls, egentligen.
I sverige är det så finurligt uträknat att det inte finns nån straffsats för rymning/rymningsförsök. I princip samma som för att gå mot röd gubbe, det är olagligt, men det finns inget straff.
Så teoretiskt sett kan han rymma när han har ett år kvar på tiden, vara borta i 35 år. När (om) snuten väl tar honom, så sitter han bara sitt sista år... ingen "påbackning" alltså.
Sen kan de ju naturligtvis dömma honom för vapenhot, olaga frihetsberövande (gisslan) osv o ge honom mer tid för de brotten. Men det blir alltså ingen förlängning på det straff han redan sitter av.

Slutsattsen är alltså att en rymmling inte har nått att förlora o allt att vinna. Helt sjukt.

Det här med dödstraff tänker jag inte ge mig in i överhuvud taget. Finns det inte nån gammal topic om det som vi kan gräva upp istället?

/Visc


Mjo jag känner också till det där, men hur många rymningar sker fridfullt utan att nya brott begås?
I detta fallet som dessutom blivit väldigt uppmärksammat så kan Mr. Amaya räkna med en dom på långt över 3 år för denna rymningen.

Fan jag skulle nästan skratta mig lycklig över 3 år på kåken, vilka möjligheter man har. Tänker då på gratis studier, fri mat som man inte ens själv behöver kocka, bra träningsmöjligheter...Ja jag kan hålla på i en evighet med denna listan.
Sen den dagen man kommer ut så söker man sig ett puttenuttigt arbete, blir man inte anställd p.g.a sitt förflutna så vänder man sig till facket och gnäller om diskriminering.

Ishi wrote:
De flesta här tycker att man ska förbättra säkerheten på sveriges fängelser..

okej det låter logiskt men vart ska man få pengar ifrån...som någon tidigare nämnde kostar det massor att hålla folk inlåsta!!


Som jag skrev tidigare, det kostar att skicka hela landets poliskår på att leta rymmare också. Vem vet, i längden kanske det blir billigare med bättre bevakning

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Wed Jul 28, 2004 18:18 pm    Post subject: Reply with quote

[siLL]Urethra wrote:
När kommer invandrardebatten igång?

Ropa inte hej förräns du sett kriget du skapat innan du kommit över andra sidan av ån

[siLL]Urethra wrote:
Varför kan man inte utdöma samma straff till svenskar?

Ja ett slitet skabbit arbetsläger i sibirien hade inte suttit fel faktiskt, finns säkert nån plats där som används till att dumpa radioaktivt avfall eller nåt, där skulle man väl kunna slänga dit några tältsängar och varsin spade så kan de fördriva tiden med att gräva onödiga hål. En sån grej hade jag hyllat.

[siLL]Urethra wrote:
Vidare tycker jag att vi ska vara mer restriktiva med att dela ut svenskt medborgarskap till flyktingar etc. Uppehållstillstånd javisst. Så länge situationerna kräver det. Men medborgarskap finns det ingen anledning att dela ut.


SÅ SANT

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Xp aka XiQter



Joined: 02 Apr 2003
Posts: 194
Location: Piteå, battlefield 2

PostPosted: Wed Jul 28, 2004 19:45 pm    Post subject: Reply with quote

Hmm jävligt tur att jag inte är justitieminister, hade fan haft dom inlåsta i en isolerningscell i totalt mörker och gett dom sondmat, gett dom hiv och köra dropp tortyr... fy fan vilka avskum, å dom betalar vi skatt för..
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jul 28, 2004 19:51 pm    Post subject: Reply with quote

Xp wrote:
Hmm jävligt tur att jag inte är justitieminister, hade fan haft dom inlåsta i en isolerningscell i totalt mörker och gett dom sondmat, gett dom hiv och köra dropp tortyr... fy fan vilka avskum, å dom betalar vi skatt för..


haha, jag blir tvungen att dra ett uselt skämt, men jag måste få det ur mig Razz
Hade DU tänkt ge dem Hiv då eller? Surprised

Jag var bara tvungen Razz

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
PeTTy is d:)



Joined: 21 Jan 2003
Posts: 1328

PostPosted: Wed Jul 28, 2004 21:07 pm    Post subject: Reply with quote

Så var en gripen då
Back to top
View user's profile Send private message
MemOreX



Joined: 01 Jun 2003
Posts: 19

PostPosted: Wed Jul 28, 2004 22:28 pm    Post subject: Reply with quote

DE är absolut inte konstigt att nåt som detta skulle hända skulle inte förvåna mig om de skulle hända något störe.. Med den fri heten som man har i detta land borde inte finnas längre för de finns sjuka människor som inte kan ta vara på sånt... Snart kan jag mörda människor men säga att jag inte visste vad jag gjorde då skulle jag också få den finaste och vården.. för de skulle tycka att jag är psykist sjuk... Sad Svergie lär sig aldrig en Läxa och kommer nog inte göra de va jag tror

Last edited by MemOreX on Wed Jul 28, 2004 22:47 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jul 28, 2004 22:38 pm    Post subject: Reply with quote

MemOreX wrote:
DE är absolut inte konstigt att nåt som detta skulle hända skulle inte förvåna mig om de skulle hända något störe.. Med den fri heten som man har i detta land borde inte finnas längre för de finns sjuka människor som inte kan ta vara på sånt... Snart kan jag mörda människor men säga att jag inte visste vad jag gjorde då skulle jag också få den finaste och vården.. för de skulle tycka att jag är psykist sjuk... Sad Svergie lär sig aldrig en Läxa och kommer nog inte göra de va jag tror


Och sedan får du vård, i ett år eller så, sedan är du på fri-fot igen och kan fortsätta din "mördar-triangel".

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Ishi



Joined: 28 Jul 2004
Posts: 5

PostPosted: Wed Jul 28, 2004 22:43 pm    Post subject: Reply with quote

Herr Oberst wrote:

Ja ett slitet skabbit arbetsläger i sibirien hade inte suttit fel faktiskt, finns säkert nån plats där som används till att dumpa radioaktivt avfall eller nåt, där skulle man väl kunna slänga dit några tältsängar och varsin spade så kan de fördriva tiden med att gräva onödiga hål. En sån grej hade jag hyllat.


Det finns ett bra finskt ordspråk på tal om sibirien

Sibirien lär

Svenska psykvården suger också!

_________________
Ishi är vår gud
Back to top
View user's profile Send private message
Eclipse



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 180
Location: Borås

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 1:42 am    Post subject: Reply with quote

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,511014,00.html
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
EKA



Joined: 15 Jun 2003
Posts: 33

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 9:32 am    Post subject: Reply with quote

Aaah, äntligen någon som sade något vettigt...Sallow! När är man 100% säker på att en kriminell har gjort det han dömts till? Schysst att skjuta en oskyldig i bakhuvudet? Inte för att jag är på deras sida i detta fallet men hur kan man vara säker? När man är 100 %, först då kan man börja ta till med dödsstraff. Hur många oskyldiga har inte blivit grillade i de amerikanska fängelserna. Ack! Jag håller med om att de borde inte få så mycket pengar. Jag menar, 1.46 miljoner/år! Skamligt. Man måste kunna göra något.

Och hur ska man kunna utvisa en svensk? Vilket land vill ha en kriminell utlänning?
Back to top
View user's profile Send private message
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 9:42 am    Post subject: Reply with quote

Samt om en brottsling vet att den kommer att få dödsstraff för vad den gjort, kommer denne att göra ALLT för att komma undan; skjuta poliser, ta gisslan osv. (om han/hon blir jagad menar jag då). Det kan liksom inte bli värre än döden, så de vill juh komma undan.

En del tycker att det är lyxigt i svenska fängelser och att det inte är något match att sitta inne i 3 år eller så. Tänk er då att där inne har man ingen frihet. Du kan inte gå ut och köpa godis/snus i kiosken om du känner för det, du kan inte sticka och bada med polarna, du måste underordna dig dagordningen i fängelset. Visst, de får mat, husrum och utbildning (om de vill det), men de saknar frihet och det är en stor grej. Så 3 år är inte en go semester för er som skulle tro det. Det är inte som på film Wink
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Galactus



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1076
Location: LångtbortiJymden

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 10:01 am    Post subject: Reply with quote

Hmmm Diskussionen kring den här rymningen upprör mig nästan mer än själva händelsen...

För det första: Jag hoppas att ni inte har Aftonbladet som er enda källa för information? Det finns knappt en story, ett reportage eller en liten notis i kvällspressen som inte är vinklad. Antingen för att tjäna politiska syften eller ekonomiska. Det finns stora intressen i tex Bodströms avgång som man börjar höra höjda röster för. Läs gärna fler tidningar och jämför, varför skriver DN så och Expressen så?

För det andra: INTE ENS om man kunde bevisa att en dödsdömd var till 100% skyldig till ett mord eller annat "dödsstraffberättigande" dåd så kan väl aldrig en stat begå samma övergrepp på en enskild individ? Det vore/är ju helt absurt?

_________________
eru eller?
Back to top
View user's profile Send private message
PeTTy is d:)



Joined: 21 Jan 2003
Posts: 1328

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 10:05 am    Post subject: Reply with quote

Så var dom bara 2 kvar
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Raskolnikov



Joined: 09 Feb 2003
Posts: 727
Location: sthlm

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 12:02 pm    Post subject: Reply with quote

Dödsstraff har debatterats förut i forumet och jag står fortfarande för
ståndpunkten att det inte är acceptabelt i något fall.

Det som är fel i det här fallet tycker jag är:
1. Det ska ge förlängning av straffet att rymma. Det är helt absurt att det inte
gör det nu. Om jag satt i fängelse och visste att det inte skulle kosta mig
något med ett misslyckat rymningsförsök så klartsomfan att jag skulle
försöka.

2. Säkerheten på fängelset måste ju uppenbarligen vara bristfällig. En pistol
borde inte kunna komma in överhuvudtaget.

3. Mediernas rapportering. Iaf det jag har läst på aftonbladet har varit den
gamla vanliga tabloidpressen. Jag tycker att folket på aftonbladet borde
skämmas för att de skapar sån smörja...har de ingen yrkesstolthet? Är det
bara antal lösnummer som räknas? Evil or Very Mad
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 12:39 pm    Post subject: Reply with quote

Det är ju bara patetiskt att de kunde få in ett vapen - på ett FÄNGELSE! Evil or Very Mad
_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Ogge72



Joined: 03 Nov 2003
Posts: 92

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 13:21 pm    Post subject: Reply with quote

Ninjja wrote:
Att sätta en kula i skallen på dom?
Det går mot alla mina principer. Då kan vi lika gärna skaffa dödstraff jag också är emot av många anledningar.
Visst dom är avskum, och Sveriges fängelsestraff och fängelser borde bli hårdare.

Men avskum kan också vara människor. Jag tror inte ni skulle vilja att de satte en kula i din brorsa för att han har varit än ligaledare (o din brorsa har gjort allt för er) och gjort grejer som ni blir äklade av. Dock så går blod för allt annat i världen, ialla fall för mig.

Den här diskutionen är väldigt svår enligt mitt tycke pågrund av så många olika faktorer som ligger inne. Men den är klart intressant.

Mitt tycke är, hårdare fängelstraff och hårdare fängelser med strängare regler.
vettefan om man förtjänar att kallas människa om man avrättar 2 poliser. Varför egentligen inte införa dödsstraff?
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 13:57 pm    Post subject: Reply with quote

Ogge72 wrote:
Ninjja wrote:
Att sätta en kula i skallen på dom?
Det går mot alla mina principer. Då kan vi lika gärna skaffa dödstraff jag också är emot av många anledningar.
Visst dom är avskum, och Sveriges fängelsestraff och fängelser borde bli hårdare.

Men avskum kan också vara människor. Jag tror inte ni skulle vilja att de satte en kula i din brorsa för att han har varit än ligaledare (o din brorsa har gjort allt för er) och gjort grejer som ni blir äklade av. Dock så går blod för allt annat i världen, ialla fall för mig.

Den här diskutionen är väldigt svår enligt mitt tycke pågrund av så många olika faktorer som ligger inne. Men den är klart intressant.

Mitt tycke är, hårdare fängelstraff och hårdare fängelser med strängare regler.
vettefan om man förtjänar att kallas människa om man avrättar 2 poliser. Varför egentligen inte införa dödsstraff?


De är [url]INTE[/url] människor, de är psykopater, utan känsla eller moral. Ingen respekt för andra människor och framförallt, inget hjärta.

Men tänk på alla oskyldiga som skulle bli avrättade då, det skulle inte ens komma på fråga i Sverige - vilket är bra.

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
PeTTy is d:)



Joined: 21 Jan 2003
Posts: 1328

PostPosted: Thu Jul 29, 2004 14:10 pm    Post subject: Reply with quote

Så var det bara tony kvar då

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,63765938_852__,00.html
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 3 of 5

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies