HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Gringo "tidningen om ett Sverige du sällan läst om"
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 20:41 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Utveckling är inte alltid av godo, sådetså!



Utan utväckling, finns bara stagnation, med stagnation finns bara sönderfall.
Problemet är att välja rätt utväckling.
Back to top
View user's profile Send private message
X9



Joined: 13 Jan 2003
Posts: 486

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 20:56 pm    Post subject: Reply with quote

Jag hoppas att dom ler lika brett som jag gör när jag kallar dom för blattar.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 21:10 pm    Post subject: Reply with quote

Verkar vara en vettig tidning med glimten i ögat.

och ang. språket; ingen bestämmer över språket. Inte ens svenska akademien (har ni sett på Värsta Språket?).

Du som individ har makt att påverkar språket. Kommer du med vettiga ändringar accepteras dem och används mer, tvärtom med dåliga ändringar. Dessutom varierar språket i olika delar av Sverige, det kallas dialekt Smile

Så du kan nog andas ut Stefan Smile *krama om*
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 21:18 pm    Post subject: Reply with quote

X9 wrote:
Jag hoppas att dom ler lika brett som jag gör när jag kallar dom för blattar.


Exakt. Jag kan gå i centrum (själv) och bli kallad "jävla svenne", visst, jag kanske kaxar emot. Men det är ingen som bryr sig, runtomkring. Men när jag säger "jävka blatte" tillbaka så rygger alla mot mig och blänger stort på mig som om jag var någon jävla rasist eller liknande.

De två orden tycker jag är väldigt lika, men uppfattas olika här i Sverige. Svenne verkar vara "accepterat", medans "blatte" verkar vara något ord som är striktförbjudet och anses som ovårdat och fult.

För att dra ett exempel för ett par veckor sedan:
Jag gick iväg till kiosken för att handla mig lite godis och läsk inför kvällen. Jag mötte två stycken invandrare som var kanske 1-2 år äldre än mig. Jag kom där med mina jeans, rakade huvud och en tjock munkjacka. Antagligen tog de mig för rasist eller liknande och började spy galla över mig, "jävla svenne hora" and so on. Självklart så tänker jag inte ta emot det och skrek "jävla blatte jävel!" och ett par andra saker som inte bör tas upp här. Men i alla fall, de blev förbannade (vilket jag redan var) och började kalla mig rasist och allt annat de kom på - allt för att intala sig själva att jag inte gillar deras hudfärg.

Jag var under detta tillfälle väldigt nära affären jag skulle till och struntade tillslut i dessa lirare och gick in för att handla det jag skulle ha. Medans jag vände dem ryggen och skulle in så fortsatte de skrika "jävla rasistunge, kom hit får du smaka riktig dase!". Men jag brydde mig inte, jag gick vidare och köpte det jag skulle ha. Gick ut och borta var de.

När de där grabbarna terrade mig, så fanns det drygt 10-15 personer runt omkring, var säkerligen invandrare, svenskar och äldre. När de där grabbarna började skrika "jävla svenne" till mig, så tror jag inte någon reagerade. Men när de skrek "hora" och andra känsord så tittade de självklart bittert på dem. Däremot när jag skrek "blatte jävel" till dem, så glodde alla i omgivningen på mig och såg ut att vilja halshugga mig.

Visst är jag rakad, visst är jag skinhead. Men det har ingenting med de orden som utbyttes här, rakad, hudfärg, längd, vikt. Ingenting har med saken att göra, det är orden och betydelsen som jag vill bevisa.

Om jag hade fått en krona per gång jag blivit kallad "svenne" eller liknande, så skulle jag vara rik nu.

Vill även klargöra att jag inte har någonting mot invandrare och mörkhyade i allmänhet. Men de dreggen som går runt och rånar, misshandlar och kallar oss för "svenne jävlar", de kan banne mig ta sin resväska och sticka hem. De har ingenting här att göra. Och de svenskar som rånar och misshandlar, de kan vi ju inte kasta ut. Så dem spärrar vi in istället.

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
kanzinho



Joined: 23 Mar 2003
Posts: 907
Location: Göteborg

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 22:47 pm    Post subject: Reply with quote

ALLVARLIGT! att ens skriva svennar i En svensk tidning e fan rasistiskt redan! tänk om jag började skriva Svartskallar som svensk i svensk tidning! HEJDÅ med mitt hus i Bergsjön och med mig! nee usch å fy! ok om ni säger att tidningen e bra men jag slutade att hoppas då jag såg ordet "svennar" direkt!
_________________
carpe diem!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
kanzinho



Joined: 23 Mar 2003
Posts: 907
Location: Göteborg

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 22:55 pm    Post subject: Reply with quote

[FB]Sara wrote:
vänta nu ett tag kallar ni det här för rinkebysvenska http://www.gringo.se/articles.asp?id=26
!?!?!?!

eller den här http://www.gringo.se/nr1/svenne.asp

det känns som att ni inte har nån aning om vad ni snackar om, rinkebysvenskan kommer inte att dö ut, tvärtom fler och fler sådana ord som används i förortarna börjar komma in i SAOL o.s.v.
Olika språk har blandats med varandra i åratal men varför är det så svårt för svenskarna att acceptera att ord som "jalla" kommer med i ordboken? Länder runt omkring varandra influerar varandras kulturer och språk, det är helt naturligt, det här med blatte och svenne alltså..vem fan har sagt att det är okej att kalla nån svenne eller kalla nån för blatte, jag har inte upplevt att tidningen tagit nånslags ställning, de använder ju både ordet svenne och blatte! Försök se ironin i artikeln svenneskolan, och vadå har man inte gjort narr av invandrare som bryter på ett annat språk? joooodå

Jag tycker att det är du som överdriver dch


Du kan väl inte mena att det e "skoj" att ironin med "Svenne samt blatte" ord i tidingen är rolig ironi? Ok va e d för person som skriver? är det än svensk som skriver så e det rasistiskt mot "invandrarna" e det en invandrare som skriver så e d rasistiskt mot Svenskarna! I och med att det verkar som att invandrare inte bryr sej om sin kompis säger "haha jävla blatte kommer du te mej idag eller? klart jag gör nigga" :S säger en svensk så e han död.. samma gäller om en invandrare säger så till en om han e invandrare i annat land!

sammanfattningsvis! JAG TYCKER INTE DET E SKOJ MED ATT HA EN IRONI SOM TAR UPP ORD SOM BLATTE OCH SVENNE för va fan e d roliga?

p.s sara har man gjort narr av en invandrares språkkunnigheter offentligt i en offentlig tidning som når 500 000 läsare? i så fall vill jag se den tidningen!

_________________
carpe diem!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 0:17 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
Exakt. Jag kan gå i centrum (själv) och bli kallad "jävla svenne", visst, jag kanske kaxar emot. Men det är ingen som bryr sig, runtomkring. Men när jag säger "jävka blatte" tillbaka så rygger alla mot mig och blänger stort på mig som om jag var någon jävla rasist eller liknande.


dcH...när du säger jävla blatte så måste du ju mena att det är något fel att vara just blatte, vad den exakta definitionen nu är, och då kan du ju inte säga att du inte är rasist eller har fördomar.

Jag är besviken på 90 % av inläggen i den här topicen, alla förutom skaparen själv, vad är det för superkonservativa äppelskrutt som sitter där hemma framför burken egentligen.

Tidningen använder både blatte och svenne med samma ironi och det hade ju inte gjort någon skillnad om svenskar hade skrivit den.

Skit på er alla svennar och blattar Wink Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 0:35 am    Post subject: Reply with quote

mm håller med Kitano här ovan, dcH-! Du skriver att du inte har några som helst fördomar eller att du absolut inte är rasist whatever...
Du tar inte emot skit från en invadrare, och därför säger "jävla blatte jävel", vilket jag anser vara riktigt korkat om man inte har några fördomar alls. Där får man välja sina ord efter vad man har för åsikter. Har du inget emot de så hade du nog inte skrikt det där tillbaka. Utan något mycket mer smartare, som kan knäcka personen ist. Kanske fråga hur många fingrar du har bakom ryggen eller nåt sånt. Så kanske ni blir hangout-polare! *fnizz*

Jag tycker för övrigt att det är rätt nice att få en uppdatering om hur det är att leva i den kulturen som förortsmänniskorna gör. Sen kan jag tycka att de skämtas både hit och dit (blatte, svenne) vilket jag tycker är helt okej. Jag får en känsla att man försöker samsa ihop blattar och svennar. Sen så tycker jag att det är jävligt bra gjort att folk tar tag i sånt här överhuvud taget.

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Saibot



Joined: 21 Nov 2003
Posts: 1585
Location: Sweden, stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 5:53 am    Post subject: Reply with quote

Är det här värkligen något att driva om i en tidning?

Tycker värkligen en "invandrare" att det är "okej" att bli kallad för "blatte" som det nämns om i tidningen? Jag har svårt att tänka mig det.

_________________
Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev alojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 7:00 am    Post subject: Reply with quote

Dch, kalla dem rasister istället för blattar vetja Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 9:29 am    Post subject: Reply with quote

jag tror att det har lagts en mycket mer negativ klang på ordet blatte jämfört med ordet svenne. att inte bli accepterad när man kommer till ett nytt land för att vanorna och sederna är annorlunda måste kännas förjäkligt. många ser nysvenskar precis på det sättet som volvo visar, nämligen att de bara förstör (citat:"- språket förfaller") och tar från oss det som är vårt. Att det då används ett ord som blatte, som bara uttrycker den "avskyn" mot dem, gör naturligtvis att ordet får stort genomslag. Svenne kom upp som en motpol till blatte men det har inte fått samma effekt. kallar någon mig jävla svenne så rycker jag på axlarna och säger något i stil med: ja... jag är svensk, vadå?
_________________
Se An Inconvenient Truth!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 9:40 am    Post subject: Reply with quote

tycker svenne ska va lika oaccepterat som blatte men men
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 10:07 am    Post subject: Reply with quote

Det är ju väldigt tydligt att man skrivit blatte och svenne med glimten i ögat här. Det är en gammalt klassiskt grepp att fånga sina läsare/åhörare, att man börjar med något kontroversiellt. Säger man blatteskolan reagerar folk och undrar vad som komma skall. Säger man invandrartät skola så tappar en massa människor intresset direkt. En klassiker som ni borde hört talas om på svenskalektionerna. Jämför med boken som "Fittstim" tex. Varför valde man det namnet istället för att döpa boken till "Fördomar könen emellan" eller något liknande? Hade man fått den debatt som man ville ha om man valt det senare alternativet?

Vad gäller Rinkebysvenskan så ser jag inte ett spår av den i de artiklar jag har läst i Gringo. Jag tror att en stor del inte ens vet vad Rinkebysvenskan är och vilka som talar den. Det finns ett antal helsvenska (ursvenska föräldrar) ungdomar som talar den. Det är mer en regional dialekt än ett eget språk.

Jag vill också ställa samma fråga som Nimda redan har ställt, men inte fått svar på.
Vi antar att Sverige skulle bli drabbat av ett krig, svält, radioaktivt utsläpp eller liknande som gör att miljontals tvingas lämna landet. Vi hamnar då som flyktingar i ett annat land, säg USA. En dag träffas vi alla från maffia på en gemensam fest. Då kommer vi väl självklart gå omkring och prata engelska med varann? Den som pratar svenska (eller "rinkebyengelska") verkar ju inte vilja anpassa sig till den nya situationen och kan gott åka hem till krigets/svältens/det radioaktiva Sverige. Är det så ni ser på det?

Själv tycker jag att de allra flesta invandrare talar en väldigt bra svenska, vill göra rätt för sig, vill lära sig svenska seder, vill lära känna svenskar etc. De allra flesta svenskar däremot, dömer ut hela invandrargruppen efter ett fåtal som är kriminella eller som liknande. Självklart med tillägget "Jag är inte rasist, men ..."

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 10:11 am    Post subject: Reply with quote

Svenne och blatte är båda negativa ord det håller jag med om, men som de används i texterna här är det kolugnt. Skillnaden mellan dem är också att "svennarna" är i jättemajoritet, medan "blattarna" alltid är minoriteten. Det är alltid lättare för den stora massan. Vilket ord kom först? Jag kan garantera att blatte och andra nedvärderande ord kom före och att invandrare försvarar sig mot massan som alltid trampar på dem, genom att bunta ihop dem i ett enhetsbegrepp.
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 10:22 am    Post subject: Reply with quote

I alla fall jag syftar mest på ungdomarna som är födda här. De som är uppväxta här på dagis och allt annat, precis som oss "vanliga"(ursäkta.) svenskar. Visserligen kanske de måste lära sig sitt ursprungligahemlands språk men de växer ju ändå upp i svenska skolor, mesta delen av dagen tillbringar dem just där. Och sedan pratar de "rinkebysvensk" ändå, visst, de får prata hur de vill men jag tror att de bara "fejkar". Genom att säga "Yo vad händerrr ikväll machmud?" "ey len jag ska gitta, måste fan cutta den där svennen" , "abooooouv". Jag tror nog att många invandrare kan prata ren svensk precis som oss "vanliga" (ursäkta.) svenssons. Jag har själv träffat och känner många invandrare som inte ens är födda här, som pratar helt korekt svnska.

Självklart skulle vi prata svenska på en fest för bara SM i Usa, om allt det där hände som du just beskrev. Men om jag var där i USA, stog bredvid och svensk och en engelsk lirare, då skulle jag prata engelska till svensken. Om jag känner de båda, eller är bekant, men bra pratar med svensken. Då skulle jag prata engelska. Well, vi alla är annorlunda.

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 10:32 am    Post subject: Reply with quote

dcH- wrote:
I alla fall jag syftar mest på ungdomarna som är födda här. De som är uppväxta här på dagis och allt annat, precis som oss "vanliga"(ursäkta.) svenskar. Visserligen kanske de måste lära sig sitt ursprungligahemlands språk men de växer ju ändå upp i svenska skolor, mesta delen av dagen tillbringar dem just där. Och sedan pratar de "rinkebysvensk" ändå, visst, de får prata hur de vill men jag tror att de bara "fejkar". Genom att säga "Yo vad händerrr ikväll machmud?" "ey len jag ska gitta, måste fan cutta den där svennen" , "abooooouv". Jag tror nog att många invandrare kan prata ren svensk precis som oss "vanliga" (ursäkta.) svenssons. Jag har själv träffat och känner många invandrare som inte ens är födda här, som pratar helt korekt svnska.

Visst är det rätt att många kan prata en bra svenska. Vilken svenska person pratar beror på var vederbörande befinner sig. Det finns invandrare som pratar svenska som vilken svensk som helst. Det finns svenskar som bor i Tensta som pratar som invandrarkompisarna runt om. Varför? Det har ingenting med kunskaper att göra utan att man influerar varann. Man påverkas av sin omgivning, oavsett var man är. Det är inte konstigare än att cs-spelare har ett "eget" språk också.

Quote:
Självklart skulle vi prata svenska på en fest för bara SM i Usa, om allt det där hände som du just beskrev. Men om jag var där i USA, stog bredvid och svensk och en engelsk lirare, då skulle jag prata engelska till svensken. Om jag känner de båda, eller är bekant, men bra pratar med svensken. Då skulle jag prata engelska. Well, vi alla är annorlunda.

Ok då är vi överens, fast jag har då aldrig träffat på två invandrarkillar som pratar sitt språk när vi tre umgås. De pratar svenska då. Så jag ser inte skillnaden mellan att vi skulle prata engelska om det var en amerikan närvarande och att de pratar svenska när det finns svenskar närvarande.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 11:00 am    Post subject: Reply with quote

Fast, jag har ingenting emot att de pratar "sitt" språk med varandra, bara de inte gör det när någon som inte kan det är aktiv i konversationen. Vilket inte lär hända ofta .. Okej, du har fått mig att ändra min åsikt. Jag håller med dig om att omgivningen ger mycket till ens språk. Så sant. När du drog upp om cs-språket så började jag tänka om Rolling Eyes

*EDIT* Men jag tycker ändå som innan med orden "svenne" och "blatte".

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
TheMighty. Mistress



Joined: 07 Apr 2003
Posts: 1539
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 11:44 am    Post subject: Reply with quote

dcH- wrote:
I alla fall jag syftar mest på ungdomarna som är födda här. De som är uppväxta här på dagis och allt annat, precis som oss "vanliga"(ursäkta.) svenskar. Visserligen kanske de måste lära sig sitt ursprungligahemlands språk men de växer ju ändå upp i svenska skolor, mesta delen av dagen tillbringar dem just där. Och sedan pratar de "rinkebysvensk" ändå, visst, de får prata hur de vill men jag tror att de bara "fejkar". Genom att säga "Yo vad händerrr ikväll machmud?" "ey len jag ska gitta, måste fan cutta den där svennen" , "abooooouv". Jag tror nog att många invandrare kan prata ren svensk precis som oss "vanliga" (ursäkta.) svenssons. Jag har själv träffat och känner många invandrare som inte ens är födda här, som pratar helt korekt svnska.

Självklart skulle vi prata svenska på en fest för bara SM i Usa, om allt det där hände som du just beskrev. Men om jag var där i USA, stog bredvid och svensk och en engelsk lirare, då skulle jag prata engelska till svensken. Om jag känner de båda, eller är bekant, men bra pratar med svensken. Då skulle jag prata engelska. Well, vi alla är annorlunda.


Alltså, det här med rinkebyssvenska. Det är inget annorlunda med att tala Rinkebyssvenska som det är att tala skånska eller om man kör stockholmstugget. Rinkebysvenskan är en dialekt, och den talar "invandrare" som "svenskar" eller svarta och vita om ni föredrar den uppdelningen. Sedan måste man ju komma ihåg att de olika slanguttryck som försikommer i rinkebysvenskan och övriga dialekter oftast är något man använder sig av i tonåren och som sedan försvinner i mogen ålder.

_________________
Nicket gubbslem har jag lånat av en feministisk organisation.
Dock är även gubbslem en av sveriges vanligaste alger, på latin Gonyostomum semen.
All annan tolkning står för er..

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 13:35 pm    Post subject: Reply with quote

dcH- wrote:
X9 wrote:
Jag hoppas att dom ler lika brett som jag gör när jag kallar dom för blattar.


Exakt. Jag kan gå i centrum (själv) och bli kallad "jävla svenne", visst, jag kanske kaxar emot. Men det är ingen som bryr sig, runtomkring. Men när jag säger "jävka blatte" tillbaka så rygger alla mot mig och blänger stort på mig som om jag var någon jävla rasist eller liknande.

De två orden tycker jag är väldigt lika, men uppfattas olika här i Sverige. Svenne verkar vara "accepterat", medans "blatte" verkar vara något ord som är striktförbjudet och anses som ovårdat och fult.

För att dra ett exempel för ett par veckor sedan:
Jag gick iväg till kiosken för att handla mig lite godis och läsk inför kvällen. Jag mötte två stycken invandrare som var kanske 1-2 år äldre än mig. Jag kom där med mina jeans, rakade huvud och en tjock munkjacka. Antagligen tog de mig för rasist eller liknande och började spy galla över mig, "jävla svenne hora" and so on. Självklart så tänker jag inte ta emot det och skrek "jävla blatte jävel!" och ett par andra saker som inte bör tas upp här. Men i alla fall, de blev förbannade (vilket jag redan var) och började kalla mig rasist och allt annat de kom på - allt för att intala sig själva att jag inte gillar deras hudfärg.


Du tar ju tydligen illa upp när någon säger jävla svenne, varför säger du själv då jävla blatte?! Känns jävligt korkat. Att tänka ett öga för ett öga funkar inte i alla lägen.. Så länge du ligger på den nivån så är du inte 5 öre bättre än dem!

Jag förstår inte folk som skriker jävla "vad som helst" till folk. Sådan barnmentalitet blir jag bara förbannad på.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 14:08 pm    Post subject: Reply with quote

Jag är ett barn Rolling Eyes
_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 2 of 8

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies