HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Gringo "tidningen om ett Sverige du sällan läst om"
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
DiRoZ



Joined: 20 Nov 2002
Posts: 1095
Location: .::Partille::.

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 14:09 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:

Jag vill också ställa samma fråga som Nimda redan har ställt, men inte fått svar på.
Vi antar att Sverige skulle bli drabbat av ett krig, svält, radioaktivt utsläpp eller liknande som gör att miljontals tvingas lämna landet. Vi hamnar då som flyktingar i ett annat land, säg USA. En dag träffas vi alla från maffia på en gemensam fest. Då kommer vi väl självklart gå omkring och prata engelska med varann? Den som pratar svenska (eller "rinkebyengelska") verkar ju inte vilja anpassa sig till den nya situationen och kan gott åka hem till krigets/svältens/det radioaktiva Sverige. Är det så ni ser på det?

Själv tycker jag att de allra flesta invandrare talar en väldigt bra svenska, vill göra rätt för sig, vill lära sig svenska seder, vill lära känna svenskar etc. De allra flesta svenskar däremot, dömer ut hela invandrargruppen efter ett fåtal som är kriminella eller som liknande. Självklart med tillägget "Jag är inte rasist, men ..."


Det är så jävla rätt... Det är tyvärr det många inte tänker på när dom argumenterar... När man känner sig själv rätt trygg i ett samhälle vill man väl inte att folk skall komma och förstöra.... eftersom alla kan inte vara perfekta.. det finns idioter i alla folkslag..

Behandla andra som du själv vill bli behandlad !!!

_________________
>>>Kallar du mig fjolla, klipper jag till direkt<<<
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 14:13 pm    Post subject: Reply with quote

Tidningen är stenhård tycker jag. Garvade som fan åt överlevnadsguiden.

Dock kan det bli farligt.

Quote:
Svartskalle inget skällsord

Det roligaste som fanns att göra på rasterna i sexan var att spela bandy. Jag, lika normal som alla andra, hängde allt som oftast på och spelade. Det var en underbar vårmorgon. Solen sken och lungorna kändes starka och friska, mest på grund av den våta daggen som gav en fräsch känsla för varje andetag. Perfekt för bandy alltså.
När klockan ringde ut för dagens första rast sprang jag snabbt ut för att norpa åt mig allas våran favoritklubba, den mest färggranna så klart. Jag misslyckades och fick finna mig i att spela med en fulare klubba.
Tyvärr är det dock inte denna händelse som jag minns från den där dagen för nästan nio år sedan. Under rasten råkade nämligen en av de sämre förlorarna i klassen klämma ur sig “jävla svartskalle” när jag gjorde mål. Personligen brydde jag mig inte ett skvatt, men min klasskamrat blev upprörd och förmedlade det till magistern, Björn.
Efter rasten gick vi alla in och satte oss vid våra bänkar. När tystnad infunnit sig tog Björn till orda och förklarade att man minsann aldrig fick kalla någon “jävla svartskalle”. Kamraten som hade gjort det verbala påhoppet fick be om ursäkt. Björn förklarade att det dessutom fanns en lag som indirekt gjorde det olagligt att kalla någon svartskalle.
Den indirekta rasismen hade lyckats. I samma veva som Björn tvingade min kamrat att be om ursäkt visade magistern på en svaghet som inte ens jag visste att jag hade. Jag var inte längre en klasskamrat. Jag var något hemskt, något tabubelagt som det inte pratades högt om. Jag kunde höra
snacket gå i korridoren:
- Han är svartskalle.
- Sshyss! Säg inget till honom, det är elakt.
Nej! Elakt är det att kalla någon för ful eller missfoster.
Jag är inte något av dem och bortsett från “jävla” stämmer allt i uttalandet. Jag är en svartskalle, något som jag är sådär svenskt halvstolt över. Genom att kriminalisera ordet svartskalle gjorde regeringen främlingsfientligheten en större tjänst än den någonsin vågat drömma om. Istället för att visa på svartskallar som en svensk folkgrupp i dagens Sverige sopade de undan oss som smuts under mattan.
Än idag undrar jag varför min lärare tvingade, och tvingar, min kamrat att be om ursäkt, för min hårfärg? Vad är det för fel på den?
Jag vet inte när den antogs och jag vet inte hur den formuleras. Men jag vet att den finns. Lagen som förbjuder dig att kalla mig det jag är, en svartskalle.
- Så älskade regering, vore det inte på plats att ge oss en chans och göra om lagstiftningen?
Om det ändå måste finnas en lag som “skyddar” svartskallar mot verbala påhopp från deras “onda” svennebröder för att fiska förortsröster så finns det bättre ord att tillgå.
Det ryktas till exempel att begreppet “Social turism” både är ledigt och inte skulle få någon att ta illa upp.

Publicerad: 2004-09-20
Av: Siavosh Zarrasvand


För er som inte orkar läsa hela texten så handlar det om en kille som inte tycker det är farligt att bli kallad "svartskalle".
Han tycker inte det nä. Men vad händer när nån (ickerasist men nyfiken på den sociala utvecklingen) läser detta och tänker "Jaha, så det är OK att kalla dem för svartskallar. Det ska jag minsann göra fr.o.m nu".
*Smack* säger det då.

Jag personligen tar INTE illa upp när jag hör ordet svenne.



Kom ihåg att det ALLTID kommer vara ok att säga 'blatte' till en blatte om man är blatte själv. Och Aldrig tvärt om. (om man inte är goda vänner)



Rinkebyscvenskan är som sagt en egen dialekt. Att de som pratar den kan prata "vanlig" svensla oxå spelar väl ingen roll.
När jag pratar med mina killkompisar pratar jag på ett sätt (röstläge, ord, meningsuppbyggnad), när jag pratar med min flickvän pratar jag åp ett mildare, lite gulligare sätt, med främmande vuxna människor pratar jag på ett tredje sätt.
Jag anpassar mig efter den jag pratar med. Det gör rinkebysvenskarna oxå.

äh! jag pallar inte med ännu en invandrardebatt.
Gringo rox0zrs!!

ps, kan nån definiera 'blatte' för mig

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Saibot



Joined: 21 Nov 2003
Posts: 1585
Location: Sweden, stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 14:29 pm    Post subject: Reply with quote

FReNuLuM wrote:
[...]
ps, kan nån definiera 'blatte' för mig

Kanske inte jag då men här kan du få en liten definition.
Så ursprunligen betyde förmodligen "blatte" "löjlig figur" men på senare tid har det (också) bilvit en synonym till "neger".

_________________
Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev alojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 17:04 pm    Post subject: Reply with quote

Varför bryr sig alla om detta så mycket? Varför ska vi äns ha ord som svenne och blatte? varför finns dom? jo, eftersom folk som tex några som postat här tycker att folk är annorlunda beroende på fysiska differenter. Spelar det nån roll hur man ser ut? Inte enligt mig, men tydligen finns det vissa som gör det.

Också, det här om att vissa inte tycker att "utbölingar" ska influera det svenska språket... Jag måste bara säga, "please! influence us!". Enligt mig borde Svenska slopas och Engelska borde bli det officiella språket i Sverige. Varför? Engelska är ett mycket "bättre" språk. Med det menar jag att man dels kan göra sig förstådd i andra länder, Svenska funkar bara i Sverige, på sin höjd i Norge och Danmark. Också, Engelska är ett språk som har många fler möjligheter, om man t.ex. tar litteraturen så är det de böckerna med bästa beskrivningar/målande texter osv som är på Engelska.

Och även, ni som är "stolta Svenskar" som man får höra ofta från folk som har vissa ras-fördommar. Det finns inget som heter Svensk, alla har vi invandrat till Sverige. Så ingen skall någonsin säga att "utbölingar" inte för komma hit och influera, om man säger det betyder det att man själv inte får influera.

That's my 50 cent! Wink

*EDIT* Glömmde att lägga in detta, att de personerna som tog illa upp av att bli kallade "svenne". Varför gör ni det? ni säger ju att ni är Svenskar. Och även, de ni säger kallar er "svenne" blir kallade värre saker. Tyvärr är det så i dagens samhälle att folk inte godtar varandra som jämnlikar. Så om ni separerar någon ifrån andra på grund av t.ex. hudfärg ska ni inte klaga om ni blir kallade Svensk för det. Jag tänker just nu på mycket värre ord jag skulle vilja kalla folk som vissa här, men dessa ska jag behålla för mig själv.

Om jag har missuppfattat eran mening bakom det ni skrev ber jag om ursäkt, detta är mitt svar till min uppfattning. So please, tell me if I'm wrong Wink


Last edited by Derox on Tue Sep 21, 2004 17:08 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 17:06 pm    Post subject: Reply with quote

dcH- wrote:
Jag är ett barn Rolling Eyes

Jag förväntade mig lite mer. Men ifall det är det enda du har att skriva till ditt försvar, okej..

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Saibot



Joined: 21 Nov 2003
Posts: 1585
Location: Sweden, stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 17:16 pm    Post subject: Reply with quote

Derox: Hm, jo, ett internationellt språk skulle sitta fint.
_________________
Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev alojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
OneSideRed



Joined: 04 May 2004
Posts: 265
Location: Landskrona / Skåne

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 17:20 pm    Post subject: Reply with quote

Läste igenom överlevnads guiden... det sorliga att vissa saker stämmer..

t.ex "Visa inte ditt bling bling, dölj mobiltelefon och allt som kantänkas ha ett värde. Ha inte det senaste märket av basketskor,"

Var ute på stan med några polare för typ 6mån sen. När vi var ute så kom det ett par utländska killar fram till oss, en av dem hotar mig och säger att jag ska lämna ifrån mig mina pengar. Jag frågar varför han tror att jag har mkt pengar och svaret jag får är att en person med sånna skor måste ha mkt pengar. Jag hade ett par Nike skor som kostar omkring 800:-. Men iaf jag säger att jag inte har bnågra pengar och precis efter att jag har avslutat menning drar han fram en kniv och försöker knivhugga mig. Jag rycker bakåt i en ren reflex och kniven rispar inte ett streck på ca. 5 cm på mitt högra bröst. Därefter flyr de från platsen. Jag som var något chokad gick hem... som tur var så krävde såret ingen medesinsk tillsyn och läkte av sig själv men har kvar ett är där....

Det ska tillägas att jag inte bor i någon förort men Landskrona är nog så närma man kan komma...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 17:43 pm    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
dcH- wrote:
Jag är ett barn Rolling Eyes

Jag förväntade mig lite mer. Men ifall det är det enda du har att skriva till ditt försvar, okej..


Nä, jag bara skojade. Kunde inte hålla det undan. Det enda jag kan ha som mitt försvar är att jag har ett uruselt temprament, minsta lilla grej kan få min hjärna att brista. Och för er som tror att jag inte gillar folk pga hudfärg etc. etc. Har fel, alla människor är lika, om de är svarta, vita, gröna, långa, korta, fula, snygga.

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 21, 2004 21:28 pm    Post subject: Reply with quote

Spyker a.k.a One Side Red wrote:
Läste igenom överlevnads guiden... det sorliga att vissa saker stämmer..

t.ex "Visa inte ditt bling bling, dölj mobiltelefon och allt som kantänkas ha ett värde. Ha inte det senaste märket av basketskor,"

Var ute på stan med några polare för typ 6mån sen. När vi var ute så kom det ett par utländska killar fram till oss, en av dem hotar mig och säger att jag ska lämna ifrån mig mina pengar. Jag frågar varför han tror att jag har mkt pengar och svaret jag får är att en person med sånna skor måste ha mkt pengar. Jag hade ett par Nike skor som kostar omkring 800:-. Men iaf jag säger att jag inte har bnågra pengar och precis efter att jag har avslutat menning drar han fram en kniv och försöker knivhugga mig. Jag rycker bakåt i en ren reflex och kniven rispar inte ett streck på ca. 5 cm på mitt högra bröst. Därefter flyr de från platsen. Jag som var något chokad gick hem... som tur var så krävde såret ingen medesinsk tillsyn och läkte av sig själv men har kvar ett är där....

Det ska tillägas att jag inte bor i någon förort men Landskrona är nog så närma man kan komma...

Alltid otrevlig at höra att sånt händer, men det är inte hela sanningen. Själv har jag gått genom Tensta hur många gånger som helst, med väldigt rakad skalle och utan att sett alltför fattig ut. Träffar man fel personer så gör man, svenskar som invandrare.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
OneSideRed



Joined: 04 May 2004
Posts: 265
Location: Landskrona / Skåne

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 10:40 am    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Spyker a.k.a One Side Red wrote:
Läste igenom överlevnads guiden... det sorliga att vissa saker stämmer..

t.ex "Visa inte ditt bling bling, dölj mobiltelefon och allt som kantänkas ha ett värde. Ha inte det senaste märket av basketskor,"

Var ute på stan med några polare för typ 6mån sen. När vi var ute så kom det ett par utländska killar fram till oss, en av dem hotar mig och säger att jag ska lämna ifrån mig mina pengar. Jag frågar varför han tror att jag har mkt pengar och svaret jag får är att en person med sånna skor måste ha mkt pengar. Jag hade ett par Nike skor som kostar omkring 800:-. Men iaf jag säger att jag inte har bnågra pengar och precis efter att jag har avslutat menning drar han fram en kniv och försöker knivhugga mig. Jag rycker bakåt i en ren reflex och kniven rispar inte ett streck på ca. 5 cm på mitt högra bröst. Därefter flyr de från platsen. Jag som var något chokad gick hem... som tur var så krävde såret ingen medesinsk tillsyn och läkte av sig själv men har kvar ett är där....

Det ska tillägas att jag inte bor i någon förort men Landskrona är nog så närma man kan komma...

Alltid otrevlig at höra att sånt händer, men det är inte hela sanningen. Själv har jag gått genom Tensta hur många gånger som helst, med väldigt rakad skalle och utan att sett alltför fattig ut. Träffar man fel personer så gör man, svenskar som invandrare.



Jo det vet jag men det jag ville få fram att sådana saker kan inträffa i verkligheten.. det var inte min mening att dra alla över en kant. Jag vet att det finns invandrare som är snälla....
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 12:08 pm    Post subject: Reply with quote

dcH- wrote:
magnus wrote:
dcH- wrote:
Jag är ett barn Rolling Eyes

Jag förväntade mig lite mer. Men ifall det är det enda du har att skriva till ditt försvar, okej..


Nä, jag bara skojade. Kunde inte hålla det undan. Det enda jag kan ha som mitt försvar är att jag har ett uruselt temprament, minsta lilla grej kan få min hjärna att brista. Och för er som tror att jag inte gillar folk pga hudfärg etc. etc. Har fel, alla människor är lika, om de är svarta, vita, gröna, långa, korta, fula, snygga.

Tänk till lite extra då. Ifall du beter dig agressivt och använder uttryck som "jävla blatte" så kommer folk anta att du är rasist. Detta är ett faktum som du själv borde förstå. Det är ingen idé att bli upprörd när du märker att även så är fallet.

dcH- wrote:

Självklart så tänker jag inte ta emot det och skrek "jävla blatte jävel!" och ett par andra saker som inte bör tas upp här.

Mitt råd till dig är att du tänker om varför det är så självklart. Vad vinner du på att sänka dig till samma nivå? Ingenting! Förr eller senare så kommer du stöta på folk som drar kniv eller liknande. Vad ska du göra då? Fortfarande köra med samma mynt??

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 12:42 pm    Post subject: Reply with quote

I really like the Gringo magazine... because I see the humor in it just like I can laugh at the "how to spot a canadian" pages..

And wtf is so bad about calling swedes "svenne" ---Sallows DAD is called that and he's mr. typical swede... Likes his whisky, has a boat, enjoys hockey, goes mushroom picking, plus hes really, really nice once you get to know him. Personally I think you should all be proud to be compared to sallows dad. :p

And maybe you who think its a terrible magazine should think about how you would feel if you moved somewhere and didnt understand the culture etc ... íts much better to be able to laugh about the things people think are different or difficult, than to get your panties in a twist about the possiblity that people dont think everything you do is the most fantastic ever.

Gringo takes up issues that I have never heard spoken about in the media by the actual PEOPLE WHO HAVE EXPERIANCED IT. Hearing a swedish reporter talk about problems that immigrants always seems kinda weird, being as they cant possibly understand.

Tidey

p.s. im sorta doped on cough syrup so forgive me is my post is messy and unclear.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 12:52 pm    Post subject: Reply with quote

Spyker a.k.a One Side Red wrote:
Jo det vet jag men det jag ville få fram att sådana saker kan inträffa i verkligheten.. det var inte min mening att dra alla över en kant. Jag vet att det finns invandrare som är snälla....
Sant, men det kunde lika gärna vara svenskar som rånat honom, så det känns inte helt korrekt att det stämmer med den guiden.
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 13:58 pm    Post subject: Reply with quote

Det känns som att folk går rädda för invandrare. Jag själv gör det jämnt och ständigt när jag inte går med mina "rätta" kompisar, som är invandrare. När jag hänger med dom kan jag känna mig lugn, pga. diverse olika anledningar.
Jag är inte den som verkligen står och blänger på ett invandrargäng. Jag är rädd för att det som hände Spyker, ska hända mig.
Jag måste säga att jag inte alls är lika rädd för att blänga på ett "svenskt" gäng. Oavsett vilka jag hänger med...

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
OneSideRed



Joined: 04 May 2004
Posts: 265
Location: Landskrona / Skåne

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 14:19 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Spyker a.k.a One Side Red wrote:
Jo det vet jag men det jag ville få fram att sådana saker kan inträffa i verkligheten.. det var inte min mening att dra alla över en kant. Jag vet att det finns invandrare som är snälla....
Sant, men det kunde lika gärna vara svenskar som rånat honom, så det känns inte helt korrekt att det stämmer med den guiden.


Den personen som blev rånad var jag... om vi skulle träffas nån gång så kan jag vissa ärret jag fick av den lniven....
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 14:59 pm    Post subject: Reply with quote

Spyker a.k.a One Side Red wrote:
Den personen som blev rånad var jag... om vi skulle träffas nån gång så kan jag vissa ärret jag fick av den lniven....

Ah, sry. Fick av någon anledning för mig att det var en kompis till dig vi talade om. Riktigt otrevligt som sagt, men eftersom det kan hända var som helst och eftersom det inte alltid så stämmer ändå inte bilden helt in. Dvs man måste nog ändå ta artikeln för ett humoristiskt inlägg, även om det självklart inte var ett dugg roligt det som drabbade dig.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 17:28 pm    Post subject: Reply with quote

använder man ordet blatte så klankar man ju ner på någons härkomst och det är därmed rasistiskt? så dCh- det där håller inte riktigt.

sen kan man förstås göra det med glimten i ögat som gringo nu gör.
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 17:53 pm    Post subject: Reply with quote

Svenne är ju nerklankande på oss svenskar, dvs det är rasistiskt.
De kanske förösker avdramatisera orden eller nåt, det tycker jag är dumt, då kommer folk bara på nya ord å skit.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 20:29 pm    Post subject: Reply with quote

Alltså, jag frågade min mörkhyade kompis (Iranier) och han sa att en svenne är en svensk person och en blatte är ett nedsättande ord om invandrare/mörkhyade. Så uppfattar han det.

Jag uppfattar inte svenne som något skällsord, mer något som sägs med glimten i ögat mellan en svensk och en invandrar/mörkhyad kompis.

Att svenne - blatte skulle vara varandras motsvarigheter är för mig främmande.
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 20:53 pm    Post subject: Reply with quote

Här där jag bor (invandrarrikt samhälle), här är "svenne" ett nerklankande ord. I alla fall för oss ungdomar, svenskar och invandrare. Men blatte ses mer som ett "fulare" ord.
_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 3 of 8

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies