HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Gringo "tidningen om ett Sverige du sällan läst om"
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 21:45 pm    Post subject: Reply with quote

jag tycker mer som David,
svenne är mer slang för mig,de gånger jag blivit kallad blatte eller svartskalle så har det sagts på skämt, de orden betyder ingenting för mig, jag vet att jag är svartskalle så jag blir inte sur ( !? ). Jag kallar ingen för svenne eftersom jag inte snackar med sånt "slarvigt" språk..

tycker iofs susning.nu ger en bra förklaring;

1. En smeknamnsform av Sven.
2. Även för vissa människor ett nedsättande slanguttryck för en svensk utan invandrar- eller utländsk bakgrund.

1. Blatte nedsättande benämning på person med ursprung från Jugoslavien (jugge) eller Mellanöstern. Används ibland allmänt om personer med mörk eller svart hudfärg.

Se även svartskalle.


men nu är min fråga den att , varför hakar ni upp er på att de använt just de två orden i tidningen,
dch vägrar du läsa tidningen p.g.a det eller? Jag förstår inte hur man kan reagera så starkt på det att man dömer ut tidningen pga det, för mig så känns det mer som att ni inte vill läsa den för att ni vet att det e förortsungdomar som skrivit det och dvs kanske en av de "gängen" ni inte gillar, aja jag kanske e ute och cyklar men det ligger något slags hat bakom det ni säger iaf..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Sep 22, 2004 23:48 pm    Post subject: Reply with quote

yeesh!

I think Gringo is a great newspaper, and even tho Im not (to quote many swedes Ive met) "one of THOSE immigrants" I recognise a LOT of what the newspaper takes up and deals with...

On another note, Svenne is an actual name.. in Canada we use the term "Mary" to descirbe a very feminine homosexual man.. and not in a rude way either.. its like "butch" with lesbians.. it just IS, its not rude. Like, if we're all supposed to turn so freaking swedish when we move here (ie learn the langauge, buy the "sju sorters kakor" book and start whittling butter knives) then shouldnt we ALL be "svenne"'s (eep.. pluralisation hell!)?

Why are people so upset at being called what I basically understand to be "typical swedes"? Is there a REASON you dont want to be one?

Im pretty sure if they started using the term "Volvo's" instead there would be at least one less screaming voice of outrage here...

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
TheMighty. Mistress



Joined: 07 Apr 2003
Posts: 1539
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 5:08 am    Post subject: Reply with quote

Tideypoo wrote:

Im pretty sure if they started using the term "Volvo's" instead there would be at least one less screaming voice of outrage here...

Tidey

HAHAHHAHAHAH!!!! Laughing Laughing Laughing OMG! You are absolutly hilarious! I love you Meigh!!! Laughing Laughing Laughing

_________________
Nicket gubbslem har jag lånat av en feministisk organisation.
Dock är även gubbslem en av sveriges vanligaste alger, på latin Gonyostomum semen.
All annan tolkning står för er..

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 7:15 am    Post subject: Reply with quote

lite såhär, tatt citatet från ett annat forum

"De trycker ner svensk kultur och beteendesätt såsom den kända sk. 'Jantelagen' och mer eller mindre erkänner att i framtidens Sverige kommer det inte finnas någon hänsyn, respekt eller vördnad.


Citat:
Ursprungligen postat av Gringo
Kommer vi då att sakna Jantelagen? Kanske. Någon som var uppväxt i det kollektiva bonde- och folkhemssverige kommer nog försiktigt påpeka: "Fast hänsynen då, förlåt, men vart tog hänsynen vägen och respekten vägen" ?"

So tolkar även jag det.

enl SAOB är svenne
om svensk (se SVENSK, sbst. 1 ); vanl. (särsk. av invandrarungdomar) använt föraktfullt l. ss. skymford.
Det används nedsättande, de kan skriva svensk istället.

Ponera att en tidning hade gjorts av svenskar som trycker ner utländska kulturer, den hade blivit tvingad till nerläggning och dömd till hets mot folkgrupp.

De säger även att de hade blivit anmälda för hets mot svenskar och att om de skulle bli dömda skulle de bli dömda för hets mot sin egna folkgrupp, HALLÅ de är INTE svenskar, för kan man inte bli dömd för hets mot svenskar borde man inte kunna bli dömd för hets mot nåt annat folkslag heller. Finns det inga svenskar så finns det heller inga andra folkslag.

Och nej, jag tycker inte om någon sorts rasism. varken mot svarta el mot vita. lika jädra idiotiskt.
Tycker bara det är orättvist att enligt samhället verkar det bara som vita kan va rasister och det är fel, alla oavsett ursprung kan vara rasist.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 7:53 am    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
lite såhär, tatt citatet från ett annat forum

"De trycker ner svensk kultur och beteendesätt såsom den kända sk. 'Jantelagen' och mer eller mindre erkänner att i framtidens Sverige kommer det inte finnas någon hänsyn, respekt eller vördnad.

Det där inlägget verkar ju inte så genomtänkt. Jantelagen är väl knappast en förutsättning för hänsyn, respekt och vördnad. Jantelagen innebär i korthet att man av avundsjuka trycker ner den som gör något bra. Är det respekt?
Jantelagen innebär också att man inte kan säga "Jag är bra på det här", utan att andra tycker att man är en dryg skitstövel. Ska man skämmas för att man är bra på något?

Jag tror inte ett smack på att svensk kultur skulle försvinna bara för att andra seder också finns i landet. Korvkiosken lever, trots alla pizzerior och kebabställen. Midsommar firas lika mycket idag som förr. Jul och påsk firas fortfarande. Morahästar tillverkas fortfarande, etc etc.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 9:10 am    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
De säger även att de hade blivit anmälda för hets mot svenskar och att om de skulle bli dömda skulle de bli dömda för hets mot sin egna folkgrupp, HALLÅ de är INTE svenskar, för kan man inte bli dömd för hets mot svenskar borde man inte kunna bli dömd för hets mot nåt annat folkslag heller. Finns det inga svenskar så finns det heller inga andra folkslag.
Dom är svenskar jo.
Har du ett svenskt medborgarskap är du svensk.

När blir man annars svensk?
Hur länge ska man ha bott här?
Hur många generationer ska familjen ha bott i sverige?
Vilken hudfärg ska man ha?
Vilket land ska man ha invandrat från?

Varför skulle 'svenne' vara ett rasistiskt ord när 'finne' eller 'turk' eller 'grek' eller 'amerikan' inte är det!?

Ord blir dåliga när folk använder dem fel.

CP är fortfarande ett handikap, men varje gång ni hör nån säga 'CP', oavsett sammanhang, så reagerar ni direkt. Eller hur?
Det är för att Maffia är strikta mot att använda ordet i negativ bemärkelse.

Samma sak med svartskalle, neger, svenne osv osv osv.
Till och med 'invandrare' har en negativ klang.
Alexandra Pascalidou (stavning?) blir förbannad om man kallar henne(?) för invandrare. "Jag är minsann svensk"
Ja sorry då, men du ser inte ut att härstamma från nordeuropa...

Som sagt, när blir man svensk och när slutar man vara invandrare?

Jag är per definition invandrare då min morsa är född i finland och farsan är 75% tysk (farfar född i tyskland och farmors mor likaså).
Jag är alltså
50% finsk
37,5% tysk
12,5% svensk
DVS mer invandrare än många svartskallar eller blattar.

Grejjen är att jag känner mig 100% svensk och reagerar inte om nån säger invandrare till mig eller nån annan.

'Svartskalle' tycker jag är rasistiskt
'Svenne' är det absolut inte
'blatte' är det, men eftersom det används av blattarna själva så antar jag att det är ok att kalla dem det. samma sak som att amerikaerna kallar varann för 'niggah'.

Eller hur är det?

Är det bara ok att kalla en blatte för blatte om man själv är blatte?

Kan inte ni blattar och svartskallar på Maffia berätta för mig?

//Finn-tysk-svennen

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 9:26 am    Post subject: Reply with quote

jaha, om alla är svenskar så kan man ju lika gärna ta bort hmf lagen. eftersom det inte finns några andra folkgrupper här i princip, bara turister och de som väntar på medborgarskap/utvisning.

sånt här är svårt men jag gör ett försök.

Svensk torde vara en person född av två svenskfödda föräldrar.

Andra är svenska medborgare med utländskt ursprung(andra generationens invandrare). Eller Kurd/Iranier/Somalier etc som flyttat till Sverige.


Men inte är de andra sämre än svenskar för det, och inte bättre heller för den delen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Irushinase (Faergon)



Joined: 03 Oct 2002
Posts: 138
Location: Sandared, Borås

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 9:51 am    Post subject: Reply with quote

FReNuLuM wrote:

'Svartskalle' tycker jag är rasistiskt
'Svenne' är det absolut inte
'blatte' är det, men eftersom det används av blattarna själva så antar jag att det är ok att kalla dem det. samma sak som att amerikaerna kallar varann för 'niggah'.

Eller hur är det?

Är det bara ok att kalla en blatte för blatte om man själv är blatte?

Kan inte ni blattar och svartskallar på Maffia berätta för mig?

//Finn-tysk-svennen


Den frågans svar tycker jag också är intressant, men jag tror dock att det varierar från person till person, precis som att vissa inte tycker att svenne är ok.

Jag kan tycka svenne är ok i vissa situationer och inte i andra, samma sak med blatte. Det beror på hur och när det sägs. Glimten i ögat är väldigt viktig för att jag skall få ett bra intryck av ordet. "jävla svenne Wink".

Jag använder inte något av orden.

_________________
Insanity is a matter of mind, and I am out of my mind, thus how can I be insane? - Venefyxatu


#Saishuuheiki @ Quakenet
#Anime-ost @ Mirc-x
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 10:25 am    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
jaha, om alla är svenskar så kan man ju lika gärna ta bort hmf lagen. eftersom det inte finns några andra folkgrupper här i princip, bara turister och de som väntar på medborgarskap/utvisning.
kompis... det är fortfarande skillnad på folkgrupp och nationalitet...
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 12:36 pm    Post subject: Reply with quote

Vad är egentligen problemet? Folk klagar på att bli kallad svenne... problemet med det? ni verkar så stolta över att vara "svenska" och inte "svensk" med invandrar bakrund. Vem bryr sig hur man ser ut och var äns föräldrar ursprungligen kommer ifrån. Spelar ingen som helst roll. "Svenne" är inget nedsättande ord enligt mig.

Och för inte er som visste, människan kan helt byta hudfärg under 2 generationer. Så att använda hudfärg för att "lokalisera" invandrar är ännu mer idiotiskt än rasism är. Och rasims är jävligt(ursäkta ordet) dumt. But then again, no one have ever criticized racists for being smart...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 12:42 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:


Det finns inget som heter Svensk, alla har vi invandrat till Sverige. Så ingen skall någonsin säga att "utbölingar" inte för komma hit och influera, om man säger det betyder det att man själv inte får influera.

That's my 50 cent! Wink

Wink


det finns VISST svenskar och svenskt beteende, finns det inga svenskar finns det heller inga turkar eller amerikaner eller vad du nu vill. ALLA härstamma från afrika.
Alla har alltid influerats av varandra så som sagt, påstår du att inget svenskt finns så finns ju heller inget att kalla tex italienskt heller eftersom de åxå influerats.
Att det inte skulle finnas några svenskar elelr svenskt det är ju så patetiskt så ja vet inte vad.
herregud är du på riktigt?

.Svenne ÄR nedsättande beskrivning på en svensk.
Går ej att jämföra med orden turk Irakier etc, eftersom ordet för oss är svensk och INTE svenne. herregud...


Last edited by Volvo 240 on Thu Sep 23, 2004 12:50 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[SSRF]Remoulade



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1709
Location: Sthlm

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 12:50 pm    Post subject: Reply with quote

ja men återigen vad spelar det för roll?

Det är väl skitsamma om det finns svenskar eller inte, det viktiga är väl ändå att man accepterar att alla inte ser likadana ut och att man inte generaliserar etnisk tillhörighet och tillskriver det ett specifikt beteende.

_________________
http://www.ssrf.webb.se/
http://www.sinanju.com/
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 14:19 pm    Post subject: Reply with quote

Sara, jag läser inte tidningen pga av deras nedtryck mot Sverige och svenskar. Så uppfattar jag det i alla fall, sedan så intresserar det språket inte mig och det tappar min koncentration!
_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 14:49 pm    Post subject: Reply with quote

ha! if you actually believe that Gringo is doing "nedtryck mot Sverige och svenskar" then ffs dont ever, EVER read a message board of people who moved to sweden... you'd report us all for "hets mot folkgrupp" based on the fact that we are INCREDIBLY FRUSTRATED with the way things are here sometimes. We like it 98% of the time, but the other 2% makes our hair turn prematurely grey (just ask my hairdresser :p )

Maybe realizing that not all people who live here think everything swedish is made out of the essance of fantasticness bothers some people, but thats how it is... Finally some journalism that isnt mainstream, lingonberry-worshipping shows up! AWESOME. GREAT. GIMME MORE!

I WANT to read about the real problems that are being delt with regarding immigration policy and intregration politics, cause the way things are now sucks so hard it gives my dead grandmother hickeys.

I wonder how many blond haired, blue eyed, svennsons go into arbetsförmedlingen and say "i want to go to xx university and become xxx" only to get a 20 minute lecture on why they should just go into nursing or health care... probably not very many. But at least 10 people that I know PERSONALLY who moved here from north america got that lecture, some of them were already educated and had years of work experiance in another field. Im thinking that indicates a serious problem, and having your regular journalists talk about it in the same way they tell you about a local flower show or how Nils the pensioär likes to make toy boats doesnt do CRAP to get people interested.

I'll say this much for the language they use, I understand what they write about 100 times better than I understand a lot of obscure swedish dialects from the south... So is "invandrarsvenska" a dialect? No, its just considered a bastardization of the language by most people... intersting, va?

When the first issue of Gringo came out, I read ever single article, and called Sallow to make sure he had a copy. And guess what.. he's Swedish and he actually LIKED IT (!).. .difficult to understand, I know..

Anyone who gets past the headline of this article

http://www.gringo.se/articles.asp?id=26 And takes the time to READ IT will probably get something out of it, to think about.

If youre all hot and bothered about not reading a newspaper based on their choice of terminology, how do you feel about papers that blatently mislead with their headlines, and are filled with worthless drivel that is an insult to the trees that were cut down so they could be made into paper for this trash... like.. say.. Aftonbladet and Expressen.. yet these papers sell out like hotcakes as soon as they hit the stands. Id say that there is more degenerate content in those two papers, hands down.

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 15:09 pm    Post subject: Reply with quote

Jag kikade igenom ett par artiklar och jag hittade inte ett enda ställe där blatte eller svenne användes i någon negativ form. Bara för att ordet i sig är laddat betyder inte att det alltid används i sin negativa form (som Fren var inne på). Ex: ett sådant ord är neger som jag här använder endast för att visa på ord som är starkt laddade men fortfarande går att använda utan att trycka ner någon individ eller grupp.

Det är så extremt jädra tramsigt att bråka över att de använder ett visst ord när betydelsen i sig inte är nedvärderande. När de homosexuella började använda bög och flata så hurrade alla över deras tappra försök att ta bort den negativa stämpeln över orden. Nu när ett gäng med (som polisen så vackert skriver det) annan kulturell och etnisk bakgrund än svensk (hädanefter kallad invandrare för enkelhetens skull) så blir det ett jädra kacklande. Jag som är gammal nog minns dessutom att orden bög och flata en gång i tiden var klart mer laddade än ordet svenne är nu.

Jag tycker det jag har läst är väldigt bra. De har lyckats väl med att vinkla innehållet från invandrarnas synvinkel* utan att på något sätt trycka ner på svenskar. En invit att besöka en främmande men spännande värld under säkra och (därmed) mer rättvisa former än jag tidigare läst.

* Ett antagande från min sida då jag inte är invandrare av annan kulturell och etnisk bakgrund än svensk även om jag är invandrare enligt Volvo då min mors föräldrar var finnar. (Fast vem vet hur de har flyttat omkring över gränsen däruppe. Jag får klassa mig som skandinav i fortsättningen istället).

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 15:19 pm    Post subject: Reply with quote

naj då äru svensk, om din morsa är född här, som jag sa sånt är svårt och det där va bara ett litet försök att definera vem som är svensk, inget du ska ta på för stort allvar Smile
En vars släkt kom här runt år 1900 skulle jag definetivt kalla svensk oavsett hudfärg och liknande.

Invandrarsvenskan borde ju bara va nåt som pratas medan man försöker lära sig språket, eller?
Prata utan brytning från sitt gamla hemlands språk är iaf ett kriterie för att va svenskt enligt mig, men men.

De som emigrerade från tyskland och sverige med flera länder till amerika på artonhundratlalat, de pratar ju knappast med sina hemländers brytning.
Eller ja, deras avkommor då. Därför att de anppassat sig och lärt sig engelska och kanske antagligen pratat engelska hemma efter ett tag.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 15:35 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Invandrarsvenskan borde ju bara va nåt som pratas medan man försöker lära sig språket, eller?

De som immigrerade från tyskland och sverige med flera länder till amerika på artonhundratlalat, de pratar ju knappast med sina hemländers brytning.
Eller ja, deras avkommor då. Därför att de anppassat sig och lärt sig engelska och kanske antagligen engelska hemma efter ett tag.

Jo men de stora skaror från vissa länder som bosatt sig i samma delar av ett land bidrar ofta till en distinkt dialekt. Uttalet i USA och Kanada skiljer sig väldigt mycket från plats till plats.

Språket fungerar på det sättet vare sig man vill eller ej. Det influeras av utomstående och ännumera av innevånarna. Vi har väl en bit över en miljon invandrare i Sverige och att tro att 15% av befolkningen INTE kommer påverka språket är ju rätt konstigt. Att ord ifrån dessa befolkningsgrupper hittar in i svenska språket och SAOL är ju inte så värst konstigt då det finns ord däri som kommit ifrån klart mindre grupperingar.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 15:44 pm    Post subject: Reply with quote

Ne att nåt sånt ord kommer in i SAOL är ju inget farligt, så länge de inte börjar användas i officiella grejor som TV och tidningar med mera är jag nöjd.
Inga problem med invandrade programledare tex, så länge de använder sig av korrekt svenska. tycker de borde lära den där tone beckestad att prata bättre svenska för att få va i tv men men...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 15:50 pm    Post subject: Reply with quote

dude, if the people on TV are supposed to speak correct swedish then they have to fire the guy from "Upp Till Bevis" cause I STILL cant understand 80% of what he says.

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Sep 23, 2004 15:56 pm    Post subject: Reply with quote

hehe i knew u were gonna mention him, all i can say is that skånska is a ingrown dialect, and most people dont have trouble understanding it. he is using correct words after all and not skånska slangwords.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 4 of 8

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies