HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Gringo "tidningen om ett Sverige du sällan läst om"
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Sep 24, 2004 10:06 am    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Fairlane wrote:
Du anser alltså:
1. att tidningen är dålig
2. att det är dumt att skapa en tidning skriven på rinkebysvenska

jepp eftersom sk rinkebysvenska borde vara en temporär dialekt.

Jo, du skrev att den förmodligen kommer att vara borta inom några generationer. Jag är inte alls säker på att det blir så. Alla dialekter förändras förstås äver tiden
[KACFM]Volvo 240 wrote:
Fairlane wrote:
3. att vill man inte lära sig att bli svensk så har man inte mycket här att göra

sa ja inte, sa att vill man inte försöka anpassa sig och kanske släppa endel grejer som inte är förenligt med våran västliga livsstil har man inte mycket här att göra (hedersmord, tvångsgifte av 12åringar etc)

OK, jag läste "Man ska anpassa sig dit man kommer och göra sitt bästa för att lära sig seder och språk, i know i would. Vill man inte lära sig har man inte mycket att göra här imo." Att det var hedermord och bortgifte av 12-åringar du syftade på var för mig inte klart. Å andra sidan innebär väl det att om du skulle flytta till ett land där detta var seden så skulle du försöka lära dig den seden?

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Fairlane wrote:
6. att invandrarna trycker ner den svenska kulturen och beteendet såsom exempelvis jantelagen

inte jag som skrev men håller delvis med, inte heller invandrarna utan denna tindingen

Nej det var inte du som skrev, men det var du som postade det. Är jantelagen så viktig så den inte får förstöras? Kommer den förstöras? Vilka andra beetenden samt vilken del av kulturen trycker de ner? Jag kan inte ens komma på en enda kulturgrej som trycks ner så du får gärna ge ett exempel.
[KACFM]Volvo 240 wrote:
Fairlane wrote:
7. att det inte kommer finnas respekt, vördnad och hänsyn om vi följer invandrarnas väg

Det skriver de ju själva i princip, fortfarade inte jag som skrev det.

Var skriver de att det?
[KACFM]Volvo 240 wrote:
Fairlane wrote:
9. att slang inte ska förekomma i tv

helst inte nej, speciellt inte den typ av slang som härstammar från andra språk, utom tekniska termer.

Spelar det någon roll varifrån orden kommer? Om alla förstår slangordet som kommer från ett utländskt ord borde det väl vara bättre att använda det än ett regionalt ord?

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Sep 24, 2004 10:08 am    Post subject: Reply with quote

Johannes wrote:
som jag skrev "än så länge". Jag kommer läsa mer i tråden när jag har tid... men än så länge håller jag med volvo.

Men då ingen av oss har någon aning om vad du har läst så har vi inte heller någon aning om vad du håller med om.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Fri Sep 24, 2004 10:12 am    Post subject: Reply with quote

här skriver de det
Citat:
Ursprungligen postat av Gringo
Kommer vi då att sakna Jantelagen? Kanske. Någon som var uppväxt i det kollektiva bonde- och folkhemssverige kommer nog försiktigt påpeka: "Fast hänsynen då, förlåt, men vart tog hänsynen vägen och respekten vägen" ?"

Skulle jag behöva fly skulle ett muslimskt land va bland det sista på listan.
Helst norden sen europa sen nordamerika.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Sep 24, 2004 10:55 am    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
här skriver de det
Citat:
Ursprungligen postat av Gringo
Kommer vi då att sakna Jantelagen? Kanske. Någon som var uppväxt i det kollektiva bonde- och folkhemssverige kommer nog försiktigt påpeka: "Fast hänsynen då, förlåt, men vart tog hänsynen vägen och respekten vägen" ?"

OK, de säger inte att hänsynen och respekten kommer att försvinna bara för att jantelagen försvinner. De säger att vissa personer kanske kommer sakna jantelagen eftersom dessa personer anser att jantelagen = hänsyn och respekt. Själv tycker jag att jantelagen är långt ifrån respekt och hänsyn, snarare dess motsats.

Quote:
Skulle jag behöva fly skulle ett muslimskt land va bland det sista på listan. Helst norden sen europa sen nordamerika.

Om man kan välja ja. Hedersmord finns i många icke-muslimska länder. Det är egentligen inte en religionsfråga.
Om jag skulle fly/flytta till ett annat land skulle jag försöka lära mig språket så gott jag kan och skulle även vilja förstå och kanske delta i deras seder. Dock kommer jag inte automatiskt acceptera alla seder. Jag kommer inte tycka att valjakt är finfint om jag hamnar i Norge (nordiskt land). Jag kommer inte att titta på tjurfäktningar i Spanien till exempel (europeiskt land). Jag kommer inte sluta att dela ut paket på julafton för att jag flyttar till exempelvis Holland eller USA. Är det för att jag är inskränkt som inte vill lära mig derasseder, eller är man mer inskränkt om man inte kan acceptera harmlösa skillnader?

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Fri Sep 24, 2004 11:00 am    Post subject: Reply with quote

alternativ nr 2, men de som kommer hit måste ju även acceptera att vissa saker går inte för sig här, tex tvångsgifte
min systers kompis som är kurd är livrädd för att bli bortgift och tagen till irak tex. Släkten har redan sett ut en make åt henne, sånt är inte vad ja kallar harmlösa skillnader.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Sep 24, 2004 12:24 pm    Post subject: Reply with quote

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,537465,00.html

"Många ungdomar misshandlas och trakasseras av sin familj på grund av sin sexuella läggning. Hedersvåld förekommer både i traditionella svenska familjer och i familjer med utländsk bakgrund."

Quote:
min systers kompis som är kurd är livrädd för att bli bortgift och tagen till irak


And harsh and sad as it is (she may be thrown out of her family), your sister's friend has the choice of going to one of the special organizations/myndigheter to do something about that before it happens. They are getting much better at helping people in that situation.

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Fri Sep 24, 2004 22:55 pm    Post subject: Reply with quote

hedersmord och allt det där överrepresenterat i media..
( http://www.bra.se/extra/apropa/?button_read_old_article.252.=1 )


Om man blir svensk medborgare så lär man ju ha accepterat rätt mkt i Sverige, man blir ju inte medborgare bara sådär, dessutom måste man ha levt här i 4-5 år innan man får det.. tänk på det!

aja jag stör mig på såna här diskussioner för det visar bara hur alla fortf delar upp folk i invandrare, och svenskar.. och inte som individer
som har samma sorts problem, i familjen, överallt! *morr!*

Klart de måste acceptera saker i Sverige, men är det inte det som lagarna här är till för att reglera?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Sep 25, 2004 10:34 am    Post subject: Reply with quote

Sara, jag håller helt med dig. Jag tycker det är dummt att inte alla inser att det spelar ingen roll hur man ser ut eller var man kommer ifran. Om man kollar genetiskt sett så är ALLA till stor del lika, det som skiljer är i princip antalet pigment som bildas i hår/hud/ögon osv. Det är vad folk kallar för "färgade", en cellskillnad som bidrar till att mer pigment bildas. Alltså, folk som har "rasistiska" tankar gillar inte pigment? hallå? vakna, hur dum får man bli?

Och vad alla tjafsar om svenska språket, Volvo, eftersom jag fullkomligt suger på Svenska och är i princip bättre på Engelska(för övrigt ett mycket bättre språk än Svenska eftersom Svenska suger), gör det mig till icke Svensk? när båda mina föräldrar är födda i Sverige och jag med. är jag icke svensk för att jag inte är bra på/gillar svenska? Har ett språk som pratas i 1 land någon betydelse? NEJ! varför skall folk som kommer hit från andra länder lära sig Svenska? helt onödigt, visst, det pratas här, men ingen annanstanns. jag säger igen, bort med svenskan och in med Engelskan som nationalspråk i Sverige.

Jag säger som alla affischer(kan inte äns stava det) gör på T-centralen, "allting är bättre på Engelska".
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Sep 26, 2004 15:34 pm    Post subject: Reply with quote

Om du skriver ordet "svenne" på ett tomt pappersark, skulle du då säga att det är stötande? Antagligen inte. Skriver du ordet "blatte" på ett tomt pappersark, är det då stötande? Skulle tro att fler tycker det, men jag liksom väldigt många andra gör inte det. Orden i sig är alltså inte stötande, jag har inget emot om man använder "svenne" för att säga att någon inte har invandrarbakgrund. Däremot blir det betydligt mer stötande om man lägger till "-jävel", "-hora" osv efteråt. Men å andra sidan så gäller det i stort sett alla ord i det svenska språket.

Ord som har med hudfärg att göra kommer nog alltid automatiskt vara mer laddade pga. slaveriet. Klart att du inte blir speciellt populär hos alla latinos i USA om du går runt och kallar Mexikaner för "spicks", men det är ingenting emot att som vit traska runt i Harlem och kalla alla du möter för "nigger". "boy" är väl ingen höjdare heller. Detta just för att dessa termer använts inom slaveriet. Skämt med Judar och ugnar uppfattas också värre än liknande skämt om andra folkgrupper (Även om man väl inte ofta hör sådana).

En del av dessa ords verkan handlar ju om vad den stötta personen själv har för åsikter och värderingar. Ingen blir förolämpad av att bli kallad "jävla hetero". Däremot använder många "bög" och annat som skällsord, och folk tar åt sig. Just därför att det alltid, i samhällets ögon, varit "fel" att vara homosexuell. En väldigt öppen person som inte har minsta fördom om homosexuella kanske inte bryr sig det minsta. Även om det ju kan vara kränkande ändå, mycket beror ju på situationen, tonfallet, relationen mellan de båda parterna osv och inte bara ordet i sig.

Om man då istället skulle snacka lite om nationalitet;
Svårt att definiera sånt här, men jag skulle säga att en person som känner sig Svensk och har bra grepp om språket/kulturen är svensk. Det viktiga är, tycker jag, att man själv ser sig som svensk. Enligt ex. Volvo så är inte jag svensk. Min mamma kommer från Värmland och hennes släkt har sina rötter där och i Norrbotten, även om nån liten gren där är Norsk. Min pappa däremot kom från Polen på 70-talet. Han är idag svensk medborgare, talar flytande svenska, håller på Sverige i idrott (även när man möter Polen) och ser sig själv som i allra högsta grad svensk. Själv räknas jag då alltså, dels enligt Volvo men även av en hel del statistik i frågan, som invandrare. Detta trots att jag
Aldrig varit i Polen
Inta talar ett enda ord polska
Ser fullkomligt svensk ut
Talar "perfekt" svenska utan någon brytning (Bortsett från Göteborgskan då).
(EDIT, glömde det viktigaste Wink): Känner mig enbart svensk, och älskar det här landet trots alla dess brister och fel.

Så vad kan man dra för slutsats av det då? Tja, kanske att det här med nationalitet inte är svart och vitt. Kan upprepa det igen, enligt mig så är det viktigaste vilken kultur man själv identifierar sig med. Och för att då gå vidare till nästa punkt;

Jag håller absolut inte med Derox om att svenska språket är dåligt och borde avskaffas, inte på något sätt. Öka gärna Engelskaundervisningen i skolan så att vi alla kan prata mycket bra engelska, det är ju enormt bra att kunna, men behåll svenskan. Hur tråkig skulle inte världen vara utan olika kulturer? Tänk om ALLA i hela världen skulle göra samma saker??? Om thanksgiving och midsommar med sill o snaps firades såväl på Galapagosöarna och Kreta som på Mauritius och i Asuncion. Man kanske inte tänker på hur mycket ett språk faktiskt betyder för en kultur, men ta och gör det lite. Jag läste några enormt bra artiklar på det ämnet för ett tag sen, ska ta och se om jag hittar dem igen, för det var verkligen helt rätt. Människor vill kunna identifiera sig med en, eller snarare flera, grupper och "svensk" är en av dessa. Vilket även hårdrockare, kristen och gnagare är. Detta finns ju till på både gott och ont, men är enligt mig mer till det goda. Jag har svårt att förklara exakt varför jag inte vill att "det svenska" ska försvinna eller förändras alltför mycket, kanske är det bara rädsla för förändring eller så finns det något bättre skäl, men jag vill det iaf inte.

Så försök bevara alla små lokala språk SAMTIDIGT som dessa personer lär sig majoritetens språk samt ett internationellt språk, vilket i de flesta fall är Engelska och i andra fall Spanska (Mellan- & Sydamerika) eller Arabiska (Arabvärlden).

Hoppas det här lät lite vettigt Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Sun Sep 26, 2004 17:54 pm    Post subject: Reply with quote

MYCKET bra skrivet lathund!
håller med till 100%

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
mUts



Joined: 18 Nov 2003
Posts: 190
Location: Luleå

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 9:27 am    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
Och vad alla tjafsar om svenska språket, Volvo, eftersom jag fullkomligt suger på Svenska och är i princip bättre på Engelska(för övrigt ett mycket bättre språk än Svenska eftersom Svenska suger)



Derox wrote:
jag säger igen, bort med svenskan och in med Engelskan som nationalspråk i Sverige.



okej! varför är svenska så jävla dåligt då? är det för att du inte kan språket så bra? är det därför det (citat) "suger" ? Och varför skulle engelska bli nationaltspråk? om vi slutar prata svenska kan vi väl lika gärna byta landsnamn till tex amerikan virgin islands eller liknande... eller så landsflyr vi alla till amerika eller england och bor där för då behöver vi ju inte byta nationalspråket, vi kan ju lika gärna bara flytta härifrån. är det de du vill?

Enligt mig så kan dialekter och språk gärna få blandas, här i norrbotten så hör man om en kommer från piteå, kalix, arjeplog etc och det är bra! för vi har en massa underbara dialekter, ja praktiskt taget så är det egna språk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 9:43 am    Post subject: Reply with quote

Håller med fullständigt. Svenskan är ett helt ok språk med många trevliga dialekter. Det är ett rätt rikt språk om man väljer att lära sig att utnyttja det. Orkar man inte det eller om man inte kan, så blir det inte lättare med engelska.

Jag skulle gissa att min engelska är som gemene mans i Sverige, dvs rätt ok för att göra sig förstådd och kunna kommunicera med folk från andra länder, men att tro att den är bra, så naiv är jag inte. Jag tror många svenskar är rätt naiva om sina engelskakunskaper.
Det är inte helt ovanligt att man ör folk som talar flytande svenska utan brytning säga saker som "Det blir så svårt att uttrycka sig på svenska. Skulle jag få använda engelska skulle det vara lättare." Jag tror man tycker det är svårt på svenska för att man vill vara mer nyanserad och man tycker det låter torftigt. Det beror isåfall på att man inte ansträngt sig att hitta rätt ord (de finns). Anledningen till att man tycker det går bättre på engelska är normalt att man inte hör hur torftigt det låter.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 12:06 pm    Post subject: Reply with quote

håller med dig till en viss del fairlane.... MEN finns undantag... många gånger har det hänt mig att jag vet ordet på engelska men inte kan komma på det svenska..

Tittar väldigt mycket på film som inte är subtitlad, kan kanske ha lite med det å göra men aa...

_________________
Kreditkort. Billiga linser
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 19:20 pm    Post subject: Reply with quote

det var lite det jag menade Medium... när folk ber mig t.ex. förklara ord... i många fall vet jag många synonymer på engelska, men inga på svenska. Och enligt mina engelskalärare och amerikaner jag pratat med skulle jag klara mig bra i amerikansk engelska undervisning. men ta det inte som att jag inte kan prata svenska, har väll MVG i gymnasiet... men jag tycker inte svenska är ett lika fint språk faktiskt. alla böcker jag läser försöker jag läsa på engelska, mycket mer stimulerande och intressant på detta viset.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 20:39 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:

Och vad alla tjafsar om svenska språket, Volvo, eftersom jag fullkomligt suger på Svenska och är i princip bättre på Engelska(för övrigt ett mycket bättre språk än Svenska eftersom Svenska suger), gör det mig till icke Svensk? när båda mina föräldrar är födda i Sverige och jag med. är jag icke svensk för att jag inte är bra på/gillar svenska? Har ett språk som pratas i 1 land någon betydelse? NEJ! varför skall folk som kommer hit från andra länder lära sig Svenska? helt onödigt, visst, det pratas här, men ingen annanstanns. jag säger igen, bort med svenskan och in med Engelskan som nationalspråk i Sverige.
Jag säger som alla affischer(kan inte äns stava det) gör på T-centralen, "allting är bättre på Engelska".

Derox i annan post wrote:
men ta det inte som att jag inte kan prata svenska, har väll MVG i gymnasiet...

Det här var väl märkliga resonemang? att du säger att svenska språket är ett dåligt språk, du säger att du har MVG i svenska i gymnasiet men särskriver och stavar fel om vartannat?
Jag pratar tre språk flytande (svenska, engelska, franska om än lite knackigt) samt har lite koll på tyska och italienska. Jag håller med dig om att svenska är ett dåligt språk, men på helt andra grunder nämligen att vi har ytterst besynnerliga böjningar på ord och i övrigt en väldigt knepig grammatik.
Däremot tycker jag att svenskan är ett väldigt vackert språk, nästan lika vackert som norskans trallande men ändå långt ifrån franskan och italienskan. De jag pratat med som lärt sig svenska säger i stort sett samma sak.

Nu har jag inte läst igenom varje inlägg i den här topicen, kan bara tala för mig själv när jag tycker att det är beklämmande att prata med ungdomar idag som inte ens kan föra en vettig diskussion pga bristande ordförråd och en överdos av talspråk.
Ser man till invandrare finns det enligt mig två typer: nämligen de som försöker och de som inte gör det. När jag gick i grundskolan frågade jag mig själv om det verkligen kan vara så svårt att lära sig ett språk, men när jag i gymnasiet fick klasskamrater från flemingsberg (som både var födda i sverige och invandrare) förstod jag att det inte bara är svårt ibland, utan även lätt att glömma bort sin svenska när omgivningen är dålig på det.
Vad som lärs ut på lektionerna i grundskolan nuförtiden är ganska skrämmande, tittade på utbildningsradions program när jag fikade i förmiddags där de visade att skolbarn inte ens kunde utföra enkel subtraktion utan lånade från alla möjliga ställen.
Visst, svenska är ett svårt språk, men inte omöjligt. En av mina vänner som är född fransman och har varit i sverige i lite mer än två år och pratar nu betydligt bättre än vad många som bott i landet hela sitt liv gör. Att kalla delar av talspråket och särskrivningar för "språklig utveckling" är kanske delvis rätt, men i min synvinkel tyder det bara på lättja och åsikten att "varför läsa boken när man kan kolla filmen?". Hur många som går ur grundskolan har läst t.ex strindberg? (min äldre bror som jobbar på en friskola i stockholm berättade häromdagen att större delen av hans åttondeklassare inte ens vet vem strindberg var).
Jag kan hålla på i en halv oändlighet och argumentera för att grundskolan idag är kass mot vad den var redan för fem-tio år sedan. Mina föräldrar (akademiker) påstår att skolan är sämre nu än vad den var för 20-25 år sedan osv.
Nä usch och fy barn, läs böcker istället för att kolla på BB, farmen, etc. etc. för att inte tala om all tid ni spenderar med att stirra på en bildskärm klickandes med musen och knappandes på tangentbordet. Uttrycken "kunskap är makt, en bok om dagen är bra för magen" osv är bra grejer.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 21:11 pm    Post subject: Reply with quote

Vilket språk som är vakrast är ju upp till lyssnaren, jag anser svenskan vara ett rent och klart och vackert språk. Franskan är fulast näst efter finska tror ja.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 21:53 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
det var lite det jag menade Medium... när folk ber mig t.ex. förklara ord... i många fall vet jag många synonymer på engelska, men inga på svenska.

Det beror väldigt mycket på ämnet. Talar du datorer så är det ofta lättare med engelska. Talar du ett språk som går hem i de flesta filmer funkar engleska väldigt bra. Ska du beskriva en trasig del på bilen, väljer du nog helst svenska. Försöker du beskriva en naturscen tro jag också svenskan är lättast.
Quote:
Och enligt mina engelskalärare och amerikaner jag pratat med skulle jag klara mig bra i amerikansk engelska undervisning. men ta det inte som att jag inte kan prata svenska, har väll MVG i gymnasiet... men jag tycker inte svenska är ett lika fint språk faktiskt. alla böcker jag läser försöker jag läsa på engelska, mycket mer stimulerande och intressant på detta viset.

En bok, blir förstås ofta bättre på orginalspråket (om man kan det), sen spelar det mindre roll om det är svenska, engelska, ryska eller franska. När det gäller engelskakunskaperna så bör man ta det med en nypa salt. Jag vill inte vara elak nu, utan bara ge min syn på det. Min bror bor sen många år i USA. Han flyttade dit efter att ha träffat kvinnan i sitt liv. Först gick han ett år som utbytesstudent på high school, sen hem till Sverige ett år för att sen åka till USA igen. Han har alltid haft högsta betyg i engelskan där, dvs att klara sig bra på amerikansk engelsk undervisning är inte toksvårt.
När min bror skulle gifta sig flög jag såklart dit och var ute med honom på en svensexa med hans amerikanska vänner. Under kvällen fick jag höra att min engleska var så bra att de skulle kunna gissa på att jag var amerikan. BS tyckte jag, men med tanke på att det finns folk som talar spanska, kinesiska etc där så varför inte? Skillnaden där är att man räknas som en amerikan, även om man är kinesamerikan och inte kan många ord engelska, medan i sverige räknas man som utlänning om man ser lite mörk ut, oavsett språket. Återigen, i USA klara vi oss väldigt bra, men att tro att vår engeska därmed är lika bra som vår svenska är antingen naivt, eller så är vår svenska väl torftig.

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Vilket språk som är vakrast är ju upp till lyssnaren, jag anser svenskan vara ett rent och klart och vackert språk. Franskan är fulast näst efter finska tror ja.

Oj, svår fråga. Många fina språk finns det, men onekligen är du ju lättare om man förstår språket. Därför kanske "obegripliga" språk får låg poäng i ett sånt här test?

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 22:23 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Vilket språk som är vakrast är ju upp till lyssnaren, jag anser svenskan vara ett rent och klart och vackert språk. Franskan är fulast näst efter finska tror ja.
absolut. Det är ju som allt annat. Smaken är som baken... klöven.

Jag börjar gilla finskan mer och mer.
Har alltid tyckt den är tvär och kantig, men nu ligger den på min top 5
...efter svenskan. australiensinkan, spanskan och ryskan.

Franskan gillar jag inte alls. Den är så mjäkig Razz

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 23:27 pm    Post subject: Reply with quote

I just need to add.. swedish is wonderful just for having a "saying" that I can translate to "taste is like your ass..."

i mix swedish and english freely when i write lists and when i talk to fred.. some swedish words are just better Very Happy

Tidey
lagom förtjust i svenska

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 23:37 pm    Post subject: Reply with quote

... but i do love it when you order tea in swedish tidz' Smile
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 6 of 8

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies