HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Xbox surroundljud

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[Harliga]Nerf



Joined: 05 Feb 2004
Posts: 372
Location: Borås / Sjömarken

PostPosted: Fri Jan 07, 2005 18:59 pm    Post subject: Xbox surroundljud Reply with quote

Kom på det nu att vore ju mycket skönare med lite 5.1 ljud än det gammla vanliga tv-ljudet.
Vi har 5.1 ljud med 4 ingångar/utgångar där bak (video1,video2,tv,aux) alla har samma in/ut-gångar där bak.

Men som jag förståt det så måste man ha speciella kablar till sitt xbox för att koppla det på förstärkaren (surroundljuds-manicken).

Någon som har svar på vad det är för kablar man ska ha, skicka gärna en länk om du vet.

_________________

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Guest






PostPosted: Fri Jan 07, 2005 20:03 pm    Post subject: Reply with quote

http://www.swemods.com/catalog/popup_image.php/pID/56/index.html

Finns på Elgiganten och liknande affärer.
Back to top
[Harliga]Nerf



Joined: 05 Feb 2004
Posts: 372
Location: Borås / Sjömarken

PostPosted: Fri Jan 07, 2005 20:50 pm    Post subject: Reply with quote

Anonymous wrote:
http://www.swemods.com/catalog/popup_image.php/pID/56/index.html

Finns på Elgiganten och liknande affärer.


Är detta samma sak som du visar?
http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE63777&sName=Xbox+-+Konsoler+%26+Tillbeh%c3%b6r

Men finns det inga sladdar till?

Det måste ju gå en röd och en vit ifrån den apparaten till förstärkaren.

_________________

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[WDB]Rullstol
Senior Admin


Joined: 09 Jan 2003
Posts: 1169

PostPosted: Fri Jan 07, 2005 21:19 pm    Post subject: Reply with quote

Om du köper den du länkar till så måste din förstärkare ha en optisk ingång. Då behöver du köpa till en optisk kabel också.

Rullis

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
[Harliga]Nerf



Joined: 05 Feb 2004
Posts: 372
Location: Borås / Sjömarken

PostPosted: Fri Jan 07, 2005 21:21 pm    Post subject: Reply with quote

Om jag har optiskt ingång, är det bättre att använda optisk eller vanlig då?

Är du säker på att den bara har optisk, förstår det som att den har vanliga portar också.

_________________

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[WDB]Rullstol
Senior Admin


Joined: 09 Jan 2003
Posts: 1169

PostPosted: Fri Jan 07, 2005 21:33 pm    Post subject: Reply with quote

en optisk-kabel eller en coaxial-kabel gör att du kan få ljudet överfört så det klassas som "digitalt". Är dock osäker på att det blir bättre än med en vanlig RCA-kabel då jag har svårt att tro att X-boxens utgång är digital.

Vad jag kan läsa mig till så har du 1st RGB-kabel med en scartkontakt och en optisk utgång. alltså 1 möjlighet att få ut bild+ljud=Scart. 2 möjligheter att få ut ljud=Scart och optisk.
Den optiska utgången är endast för ljud, medans en scart är en "kombi" kontakt med både ljud, bild, jord etc.
Vet inte om jag rörde ihop det ännu mera för dig nu.

Rullis

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Chef



Joined: 03 Jun 2003
Posts: 186
Location: Linköping

PostPosted: Sat Jan 08, 2005 1:57 am    Post subject: Reply with quote

Som jag har kopplat så har jag en advanced scart cable istället för den man får med. På den finns det ett optiskt uttag och ett likadant optiskt på min förstärkare/DVD. Sen en optisk kabel mellan båda.

Advanced Scart Cable: http://www.webhallen.com/prod.php?id=5133&traff=1
Back to top
View user's profile Send private message
[Harliga]Nerf



Joined: 05 Feb 2004
Posts: 372
Location: Borås / Sjömarken

PostPosted: Sat Jan 08, 2005 9:58 am    Post subject: Reply with quote

Jag ringde till Game här i Borås och frågade, han sa att man kunde köpa ett packet för 250 kr med kablar till förstärkaren(det som du visa mig), men han sa att du kan få betala 28 kr istället.

ja "ba": Shocked

han "ba": i andra ändan på xbox sladden som går till tv:n sitter det 1röd,1gul och 1 vit (röd och vit till ljudet, och gul till tv), då kunde man bara köpa en förlängingssladd till dom 2 ljudkablarna så att dom räcker till förstärkaren, men då är min fråga:

Blir det lika bra ljud och bild då som det skulle bli med det packetet, eller blir det till och med sämre än vad det var från början?

_________________

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Sat Jan 08, 2005 15:44 pm    Post subject: Reply with quote

Ta reda på hur bra bild och ljud din tv/stereo klarar, och köp sen en kabel som kan ge det.

När det gäller bild är rgb bäst, sen svideo och sist komposit. När det gäller ljud är optiskt bäst.

Det paketet han på game rekommenderade är det enklaste och sämsta, men störst chans att det fungerar med de prylar folk har.

_________________
"The better you look the more you see" - Victor Ward
XP1700+ @ 2400MHz (210x11.5) (JIUHB - 0308MPMW) | Epox 8RDA+ | 2x256 MB Corsair XMS3200 | Hitachi Deskstar 7K250 160GB| Radeon 9800 PRO 380/340 @ 410/360 | 3dmark '01: 18203
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]tjusju



Joined: 10 Nov 2002
Posts: 385
Location: UDDEVALLA korpens stad

PostPosted: Sat Jan 08, 2005 19:46 pm    Post subject: hmm Reply with quote

1 vad har du för audio ut möjligheter på xboxen

troligtvis en röd och en vit eller motsvarande om du har avncerad scart, med dessa två kan du få stereoljud inget mer

ock sen har du optisk ut från xboxen den är troligen den som ger ut den digitala signalen som behövs för att du skall få surroundet att funka om du inte har tre utgångar från xboxen som typ heter front left och center/sub den optiska kabeln skall du ansluta till den optiska ingången i surroundsystemet du har välja digital input på surroundförstärkaren eller dyl så skall det funka har du inte optisk in på surroundsystemet tuff luck då vet jag inte hur man gör (finns konverterare? nån som vet

_________________
nya innesporten är motorvägsbowling
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies