HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Bandtips
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Fri May 27, 2005 16:21 pm    Post subject: Reply with quote

Har nästan alla GalaKAKTÖS rabbla upp.. Bra musik bra bra bra.. Tack för senast också, det var skit kul! Vi får göra söder snart igen allihop...!

Hoppas några tar till sig av detta och lyssnar på lite nytt och inte bara det sina polare eller radion spelar..

Måste dänga till..


Monster - Alla plattor [Svensk Ska/77Punkrock alá Clash]<- bra som fetfri sås!

Blitz - Blitz Hits [Dängig Oi! punk]. Blitz var bandet som fort valde att vara opolitiska och mer åt det vänstra hållet under raskriget mellan skinsen och punksen i england på 70talet.
TIPS lyssna på Razors in the night

Bad Manners - Best of typ om man vill blanda. Gudarna av carneval skinhead ska
TIPS lyssna på Skinheadgirl

Voodoo Glow Skulls - Symbolic (Och alla andra) Beskrivningen är enkel. Tänk er ett mexicanskt sombrero band på speed, med ska/punk influenser.
TIPS lyssna på Closet Monster (inte symbolic skivan)

The Bronx - The Bronx. Helt sjukt energisk street-punk. Gillar man inte punk så börjar man gilla det efter detta. Street-punk med hiphop kläder ?! Stämmer det!!!
TIPS lyssna på Heart Attack American

Fabulous Disaster - Panty Raid. Tjej punk. Knäcker The Donnas fingrar redan efter första låten. Dängig, Gungig ramones punkrock med skön tjej röst.
TIPS lyssna på Next Big Joyride

Operation Ivy - Gratest Hits. Bandet Rancid härstammar från Operation Ivy. Ett 80-tals punkband som anses vara det enda egentligen riktiga punkbanden från USA på 80talet. Underground, Smutsigt och på riktigt.
TIPS lyssna på Take Warning, Knowledge, Bomb Shell (Hela skivan är sjukt bra nuff said)

Skumdum - Det vi kan bäst. När alla andra svenska trall-punkband dog fortsatte Skumdum att leverera sköna, dricka folköl och knulla brudar med klamydia skivor. Varje gång jag sätter på denna skiva ryser jag på hela armarna. Inte för att dom är så bra men för att texterna är så jävla rätt när man var 15-20 bast. SKUMDUM FOR PRESIDENTE!
TIPS lyssna på Kompatibla, annars kan ni hitta Sista Droppen som också är kulbra!
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]RectuM
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1411
Location: Eastside Stockholm , Snakenothing

PostPosted: Sun Jun 05, 2005 21:50 pm    Post subject: Reply with quote

oj oj mycke bra band de där , voodo glow skulls och Operation Ivy lyssnade jag mycke på i yngre dagar. Ett annat band som hängde me mycket för några år sedan va Blackflag , Henry Rollins är inget annat än gud.
_________________
Im the pain in your ass.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Tue Jun 07, 2005 8:13 am    Post subject: Reply with quote

[gobbe]deluxe wrote:
Har nästan alla GalaKAKTÖS rabbla upp.. Bra musik bra bra bra.. Tack för senast också, det var skit kul! Vi får göra söder snart igen allihop...!

Hoppas några tar till sig av detta och lyssnar på lite nytt och inte bara det sina polare eller radion spelar..

Måste dänga till..


Monster - Alla plattor [Svensk Ska/77Punkrock alá Clash]<- bra som fetfri sås!

Blitz - Blitz Hits [Dängig Oi! punk]. Blitz var bandet som fort valde att vara opolitiska och mer åt det vänstra hållet under raskriget mellan skinsen och punksen i england på 70talet.
TIPS lyssna på Razors in the night

Bad Manners - Best of typ om man vill blanda. Gudarna av carneval skinhead ska
TIPS lyssna på Skinheadgirl

Voodoo Glow Skulls - Symbolic (Och alla andra) Beskrivningen är enkel. Tänk er ett mexicanskt sombrero band på speed, med ska/punk influenser.
TIPS lyssna på Closet Monster (inte symbolic skivan)

The Bronx - The Bronx. Helt sjukt energisk street-punk. Gillar man inte punk så börjar man gilla det efter detta. Street-punk med hiphop kläder ?! Stämmer det!!!
TIPS lyssna på Heart Attack American

Fabulous Disaster - Panty Raid. Tjej punk. Knäcker The Donnas fingrar redan efter första låten. Dängig, Gungig ramones punkrock med skön tjej röst.
TIPS lyssna på Next Big Joyride

Operation Ivy - Gratest Hits. Bandet Rancid härstammar från Operation Ivy. Ett 80-tals punkband som anses vara det enda egentligen riktiga punkbanden från USA på 80talet. Underground, Smutsigt och på riktigt.
TIPS lyssna på Take Warning, Knowledge, Bomb Shell (Hela skivan är sjukt bra nuff said)

Skumdum - Det vi kan bäst. När alla andra svenska trall-punkband dog fortsatte Skumdum att leverera sköna, dricka folköl och knulla brudar med klamydia skivor. Varje gång jag sätter på denna skiva ryser jag på hela armarna. Inte för att dom är så bra men för att texterna är så jävla rätt när man var 15-20 bast. SKUMDUM FOR PRESIDENTE!
TIPS lyssna på Kompatibla, annars kan ni hitta Sista Droppen som också är kulbra!


Aaah, inte ett band jag inte har... Very Happy

The Mighty Mighty Bosstones
The Skalatones

För er som gillar musik åt ska-hållet... kul band...

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Snudge_B



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1897

PostPosted: Tue Jun 07, 2005 10:02 am    Post subject: Reply with quote

[siLL]RectuM wrote:
Ett annat band som hängde me mycket för några år sedan va Blackflag , Henry Rollins är inget annat än gud.
Jag måste ju helt klart hålla med eftersom jag ändå har en Black Flag tatuering, Fast jag tycker att de var bäst när de hade Keith Morris på sång (tyvärr bara på första singeln "Nervous Breakdown". Han bildade dock sedermera Circle Jerks som också är riktigt bra). Rollins är dock jävligt bra, bara inte på att sjunga Razz Razz (hans spoken word och hans böcker är bra).

Vad gäller Mighty Mighty Bosstones, så såg jag faktiskt dem en gång på Melody (gammal klubb i Kungsträdgården) typ 1993-1994. Jag tror att de spelade med Fishbone och Stone Temple Pilots, men de kan ha spelat med Bad Brains och/eller RATM (minnet sviker så här 12 år efteråt, vet dock att jag såg alla dessa på den klubben under dessa år). De var iaf rätt coola. Det var ju rätt stor ska-hype under denna perioden, och alla skatepunkband värda namnet skulle ju självklart spela i baktakt och ha blås. Var på Bergslagsrocken i fagersta 1994, och då hade de i princip bokat hela Epitaph och Fat Wreck Chords utom Bad Religion, så det var många skateboards, många punköl, och mycket blås och baktakt, fast i punkfart. Laughing Laughing

_________________
- You know, like numchuck skills, bowhunting skills, computer hacking skills... Girls only want boyfriends who have great skills.
Back to top
View user's profile Send private message
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Tue Jun 07, 2005 11:44 am    Post subject: Reply with quote

[SSRF]Snudge_B wrote:
Fast jag tycker att de var bäst när de hade Keith Morris på sång (tyvärr bara på första singeln "Nervous Breakdown".


Orbehandlingsprogram från microsoft Exclamation

Eller som normalt folk säger: sant...

[SSRF]Snudge_B wrote:
Circle Jerks


Aaah, minnen... ruggigt bra... Very Happy


[SSRF]Snudge_B wrote:
Vad gäller Mighty Mighty Bosstones, så såg jag faktiskt dem en gång på Melody (gammal klubb i Kungsträdgården) typ 1993-1994. Jag tror att de spelade med Fishbone och Stone Temple Pilots, men de kan ha spelat med Bad Brains och/eller RATM (minnet sviker så här 12 år efteråt, vet dock att jag såg alla dessa på den klubben under dessa år). De var iaf rätt coola. Det var ju rätt stor ska-hype under denna perioden, och alla skatepunkband värda namnet skulle ju självklart spela i baktakt och ha blås. Var på Bergslagsrocken i fagersta 1994, och då hade de i princip bokat hela Epitaph och Fat Wreck Chords utom Bad Religion, så det var många skateboards, många punköl, och mycket blås och baktakt, fast i punkfart. Laughing Laughing


Tror det var '93 de släppte två av deras mest populära album. Deras "hitalbum", Don’t Know How to Party och Ska-core, the Devil, and More, med en massa covers på Minor Threat, SSD mm. Så de var säkert här och promotade skivorna.

Själv hade jag inte privilegiet att se dem live förrän '98 när de lirade på pampas i hultsfred.

Bad Brains, också jävligt bra.

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Fatwreck
Senior Admin


Joined: 14 Dec 2002
Posts: 867
Location: Vännäs

PostPosted: Tue Jun 07, 2005 13:25 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]deluxe wrote:



Operation Ivy - Gratest Hits. Bandet Rancid härstammar från Operation Ivy. Ett 80-tals punkband som anses vara det enda egentligen riktiga punkbanden från USA på 80talet. Underground, Smutsigt och på riktigt.
TIPS lyssna på Take Warning, Knowledge, Bomb Shell (Hela skivan är sjukt bra nuff said)


Så vitt jag vet så har dom aldrig släppt någon greatest hits däremot bland deras första skiva "Energy" på 27 låtar som är riktigt grymma, skapunk när det är som bäst. Den har också de låtar som du tipsade om.

_________________
#Citrus.se @ quakenet
live fat, or die trying
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[SSRF]Snudge_B



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1897

PostPosted: Tue Jun 07, 2005 13:52 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]deluxe wrote:
Operation Ivy - Gratest Hits. Bandet Rancid härstammar från Operation Ivy. Ett 80-tals punkband som anses vara det enda egentligen riktiga punkbanden från USA på 80talet. Underground, Smutsigt och på riktigt.
Läste vad du skrivit nu, och den som anser det, anser fel, anser jag!! Laughing Tidigare nämnda Black Flag fick sitt största genomslag i USA under 80-talet. Dead Kennedys hade sin storhetstid på 80-talet.
Misfits Var en ren 80-tals produkt från USA.
Minor Threat också USA Punk, också 80-tal

The list goes on and on and on!
Alla ovanstående var riktigt bra band.

_________________
- You know, like numchuck skills, bowhunting skills, computer hacking skills... Girls only want boyfriends who have great skills.
Back to top
View user's profile Send private message
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Tue Jun 07, 2005 14:25 pm    Post subject: Reply with quote

Det där handlar väl snarast om hur hårt/var man drar gränsen för vad som är punk? Men jag håller med dig Brian.
_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Snudge_B



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1897

PostPosted: Tue Jun 07, 2005 15:19 pm    Post subject: Reply with quote

Rickard wrote:
Det där handlar väl snarast om hur hårt/var man drar gränsen för vad som är punk? Men jag håller med dig Brian.
Sen hela Boston-HC scenen också! Den var ju hård! Laughing Laughing Laughing Laughing
_________________
- You know, like numchuck skills, bowhunting skills, computer hacking skills... Girls only want boyfriends who have great skills.
Back to top
View user's profile Send private message
mUts



Joined: 18 Nov 2003
Posts: 190
Location: Luleå

PostPosted: Tue Jun 07, 2005 17:06 pm    Post subject: Reply with quote

mUts super fina musik val!
Allt i bokstav & kronologisk ordning
*Trumvirvel*

And Oceans - Chyper / techno-trans-metal crossover. MKT bra!
Deathstars - Synthetic Generation / Goth. "The Revolution Exodus" är att rekomendera.
Hellfueled - Volume One / Svensk TIGHT hårdrock! Hör man dom för första gången kan man svära att det är Ozzy som sjunger, men det är det inte.
För alla er som gillar 80-tals hårdrock. I.e Black Sabbath.
Illdisposed - Kokaiinum / Death Metal. Grymma som få. "Fear Bill Gates" är att rekomendera.
In Thy Dreams - Highest Beauty / Melodisk Death Metal. Tänk er gamla In Flames musik, fast med en brutalare röst.
Jorn - Out To Every Nation / Melodisk Hårdrock / AOR. Masterplan sångarens solo platta, Många "Sing A Long" refränger.
Mercenary - Everblack / Death Metal. "Bulletblues" är en käftsmäll om något!!!
Pain - Dancing With The Dead / Techno-Metal crossover. Vet ni inte vem Pain är? Skämms på er! "Shut Your Mouth", ring a bell?
Static X - Shadow Zone / Nu-metal. Är Slipknot bra? HAHAHA, då har ni inte hört Static X. Punkt Slut. Lyssna på "Monster".
Story Of The Year - Page Avenue / Melodisk Rock. Om ni spelat NFSU så har ni hört låten "And The Hero Will Drown" Slappar musik, frånsett förnämda låt.
The Crown - Alla deras skivor! / Death Metal. Detta är gruppen som ingen kan slå! Tamefan dom bästa låtarna och dem mest brutala riffen som går att lyssna på!


Mer Grupper Kan Tillkomma.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Tue Jun 07, 2005 21:53 pm    Post subject: Reply with quote

Acid Bath - Extremt bra rockband som inte låter så extrema som namnet gör. kolla upp dom här skinnie seriöst! Båda plattorna!
Back to top
View user's profile Send private message
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Mon Jul 04, 2005 11:50 am    Post subject: Reply with quote

känns mer som att ni tipsar om skivor och inte band.. då blir ju listan lång

Gengre:Pop-Rock
Grupp: Remy Zero
Album: Villa Elaine
Kommentar: Jag tycker att det är ett askönt band. De har gjort Smallvilles theme låt Razz "Save Me" så det är väl mycket i den stilen. Sen spelar de även Remy Zeros "Fair" i filmen Garden State.. Helt underbar! Så jag blev inte förvånad över att även deras skivor var braaa... Om man lyssnar på "Life in rain" så tycker ajg att det låter som att det skulle kunnat vara en Damien Rice låt..

Gengre: (Alternativ) Rock (?)
Grupp: Muse
Album: Absolution
Kommentar: Kickass skiva! Låtarna är dramatiska (gitarrerna som gör det), intensiva (sångaren) men samtidigt hårda (trummorna) och oftast ganska "catchy". Svårt att placera in dem i en genre, det är lite av varje på något sätt. Jag tycker att det är lite synd att dem inte är mer kända i Sverige, det är en skitbra skiva. Man kan ju börja med att lyssna på "Hysteria" eller "Time is running out" och sen om man inte gillar stilen i de låtarna så lär man ju inte gilla skivan heller.. I England jämför man dem med Radiohead, men jag har inte förstått varför, än... De har en låt som heter "Stockholm Syndrome" också, den e ball!

Gengre: Rock
Grupp: At the Drive-in
Album: Relationship of Command
Kommentar: Maaassor av energi i den här skivan, känns som alla låtar är en stor explosion Razz Personligen älskar jag gitarren i deras musik.
"El Gran orgo" är också en skitbra skiva, men den är mer emo, men det var den jag först föll för.
Det är nog värt att nämna att Sångaren och gitarristen i At the drive-in är nu med i Mars volta, det var dem som startade MV efter att At the drive-in lade ner..har jag för mig Razz.

Gengre: alt-metal/Rock
Grupp: A perfect Circle
Album: Mer De Noms
Kommentar: Maynard från tool.. behöver jag säga ngt mer? Han e för mig en musikalisk talang. Efter att tool släppt Aenima formades A perfect Circle. De är lika intensiva och melankoliska som tool men låtarna är ändå inte lika mörka, och mycket mer melodiska, lyssnar på "Judith". Fenomenal debutskiva!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jan 04, 2006 18:31 pm    Post subject: Reply with quote

Im reviving this thread Very Happy
because I got a great CD for xmas and I just have share Smile

If you like pub music, or folk music you'll probably like this new album from Great Big Sea. There are sound clips on the band homepage where you can hear samples from each song.

http://www.greatbigsea.com/themusic/thte.html

Cant recommend it enough. Very fun Smile

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lace



Joined: 15 Feb 2003
Posts: 879

PostPosted: Fri Jan 06, 2006 18:02 pm    Post subject: Reply with quote

Gengre: Jazz/Funk/Blues
Grupp: Prince
Album: Live in Las Vegas (DVD)
Kommentar: Prince är ett musikaliskt geni, och han kör en salig blandning av låtar på denna dvd, han har med sig grymt duktiga musiker som hjälper honom göra en underbar show. prince är mer än Purple rain och det visar han här, riktigt grymt.

_________________
www.myspace.com/victorlarsson
www.myspace.com/laceband
http://www.purevolume.com/laceband
www.motiveproductions.se
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SlapMore



Joined: 29 Jan 2003
Posts: 248
Location: Shangri La

PostPosted: Sun Jan 08, 2006 14:19 pm    Post subject: Reply with quote

Gengre: Riphop ( punkrock hip hop )
Grupp: Kottonmouth Kings
Album: Kottonmouth kings ( no 7.)

album som passar bra överallt, fester, i bilen överallt musiken är även väldigt lätt att ta åt sig eftersom KMK blandar stilar ganska duktigt

_________________
"Jag är knappt nykter" "du kan inte tro vi är vänner"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
fillebus



Joined: 18 Sep 2004
Posts: 627
Location: Lomma

PostPosted: Tue Sep 05, 2006 21:44 pm    Post subject: Reply with quote

Genre Rock

CKY (Camp Kill Yourself)

Väldigt bra band som jag inte upptäckt förrän på senare dar. Har alltid trott att CKY bara var ett gäng galna människor och inte ett band. Men de är ju både ock Smile Iof är det inte samma gäng i "det galna gänget" som i bandet. Bara att trummisen är bror till Bam Margera Smile

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
sLinzR



Joined: 25 Jan 2003
Posts: 913
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Sep 05, 2006 21:52 pm    Post subject: Reply with quote

fillebus wrote:
Genre Rock

CKY (Camp Kill Yourself)

Väldigt bra band som jag inte upptäckt förrän på senare dar. Har alltid trott att CKY bara var ett gäng galna människor och inte ett band. Men de är ju både ock Smile Iof är det inte samma gäng i "det galna gänget" som i bandet. Bara att trummisen är bror till Bam Margera Smile


Tummen upp! Bra band, såg deras första konsert i Sverige då va... Very Happy *stolt*

In Flames, hela Reroute To Remain plattan är solklar! Framförallt Free fall och Black and White! Värt att höra.

Annars är både Lamb of God och Shadows Fall något värt att lyssna på!
Back to top
View user's profile Send private message
fillebus



Joined: 18 Sep 2004
Posts: 627
Location: Lomma

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 13:19 pm    Post subject: Reply with quote

sLinzR wrote:
fillebus wrote:
Genre Rock

CKY (Camp Kill Yourself)

Väldigt bra band som jag inte upptäckt förrän på senare dar. Har alltid trott att CKY bara var ett gäng galna människor och inte ett band. Men de är ju både ock Smile Iof är det inte samma gäng i "det galna gänget" som i bandet. Bara att trummisen är bror till Bam Margera Smile


Tummen upp! Bra band, såg deras första konsert i Sverige då va... Very Happy *stolt*

In Flames, hela Reroute To Remain plattan är solklar! Framförallt Free fall och Black and White! Värt att höra.

Annars är både Lamb of God och Shadows Fall något värt att lyssna på!


hehe, när var det? Smile Såg deras konsert i malmö för itne så längesedan.. *sprigner till mitt skrivbord där biljetten ligger och kolar datum* den 10 Augusti Smile min polare hittade tillochmed filmklipp från det på YouTube http://www.youtube.com/watch?v=5XGAWULgnEM Very Happy

Kan ta och nämna ett nytt band nu då

Genre Progresiv rock

Dream Theater

Vet inte om någon har nämt dem innan men de tål att upprepas Smile VÄLDIGT bra band rent musikalsika och har många bra låtar.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 13:42 pm    Post subject: Reply with quote

Genre Electronica
Frou Frou

Underbart band bestående av imogen Heap och Guy Sighsworth, perfekt att lyssna till när man är trött och vill ta det lugnt, deras enda skiva "Details" ligger i en liten cd-spelare på min balkong och har så gjort hela sommaren, avslappnande och vackert.


http://en.wikipedia.org/wiki/Frou_Frou

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Wed Sep 06, 2006 21:31 pm    Post subject: Reply with quote

Genre rock ( eller något åt det hållet)
Poets of the fall

lite RHCP stil, spelas en del på radio. låtar med lite tempo blandat med ballad stuk. värt att köpa skivan om ni gillar RHCP, foo fighters mm
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 3 of 5

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies