HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Dagbok -- WoW
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> World Of Warcraft
View previous topic :: View next topic  
Author Message
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Wed Nov 09, 2005 22:45 pm    Post subject: Reply with quote

Jag dissa ju hela vinter/vårterminen för wow, no more! Juni-Sep spelade jag inte och nu spelar jag bara som en reserv i guildet. Rätt skönt att göra andra saker än att sitta och spela hela tiden. Även om det fortfarande blir för mycket ibland så har jag iaf ingen press att jag måste spela.
Kommer bli minst ett extra år i skolan pga WoW. Det har varit riktigt kul och jag är inte så säker på att jag egentligen ångrar mej, men nu får det räcka. Träffa fasen en ny tjej förra helgen, det va det ett tag sen man hade tid med. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Micke



Joined: 06 Sep 2004
Posts: 712

PostPosted: Wed Nov 09, 2005 23:15 pm    Post subject: Reply with quote

ninjja wrote:
o nu kommer de en sak, ehm guys...get a life!??!?!?!

När man prioterar wow för verkliga livet då borde man fatta att de kanske e dags att lägga ner!
Skolan är verkliga livet bland annat.
Tragiskt bara.
Sjukanmäla sig en dag för att lira wow? Shocked

som sagt, dags att skaffa sig lite nya prioteringar i livet kanske?!


Hallå? Sjukanmäler mig inte för att spela wow! Sjukanmälde mig för att jag orka inte att gå till skolan? ser du skillnad?

_________________
WSAD! QE! (SPACE)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Wed Nov 09, 2005 23:29 pm    Post subject: Reply with quote

Micke wrote:

Hallå? Sjukanmäler mig inte för att spela wow! Sjukanmälde mig för att jag orka inte att gå till skolan? ser du skillnad?

Jo, det där med att "orkar inte" är ju riktigt mycket bättre argument till att skippa skolan. Grats!

Du skippade skolan och då spelade du WoW, ser du den röda tråden?

_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ice-4-Man



Joined: 18 Jun 2003
Posts: 3874
Location: Borås

PostPosted: Wed Nov 09, 2005 23:30 pm    Post subject: Reply with quote

Micke wrote:
ninjja wrote:
o nu kommer de en sak, ehm guys...get a life!??!?!?!

När man prioterar wow för verkliga livet då borde man fatta att de kanske e dags att lägga ner!
Skolan är verkliga livet bland annat.
Tragiskt bara.
Sjukanmäla sig en dag för att lira wow? Shocked

som sagt, dags att skaffa sig lite nya prioteringar i livet kanske?!


Hallå? Sjukanmäler mig inte för att spela wow! Sjukanmälde mig för att jag orka inte att gå till skolan? ser du skillnad?


jag gör inte det Razz
Orkar man inte gå till skolan så sätter man sig automatiskt framför WoW Smile

Jag har ALDRIG tagit ledigt från skolan p.g.a WoW. Det är bra löjligt och dumt.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Wed Nov 09, 2005 23:53 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har aldrig skippat skolan enbart för att spela WoW/CS, men å andra sidan är det ju ofta det man gör de dagar man skippar (Även om det ju blir till att sova hela förmiddagen). Dock skippar jag aldrig prov, redovisningar eller liknande. Även om betygen blev lite lidande i trean gick jag ändå ut med ~18.3 i snitt, vilket får vara klart godkänt. Så.. kan ni skippa en del skola och ändå klara er bra... tja, ingen större skada skedd. Men iaf jag tycker inte det skulle vara värt att behöva gå om eller läsa upp ämnen bara pga WoW.

Har klarat två tentor hittills i höst trots WoW, får se hur länge jag kan hålla uppe den sviten :p
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Narya/neonb



Joined: 22 Feb 2003
Posts: 1630
Location: Åkersberga!

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 14:52 pm    Post subject: Reply with quote

Dom som kände sig imba o kallade mig geek och sa att jag borde tänka mer på skolan borde faktist vara tysta innan dom pratar.
SJälv har jag betygen MVG(3) VG(1) alltså ungefär 3/4 MVG och 1/4 VG.
Jag brukar skippa lektioner där det slutar med att jag kollar på Friends för att jag lärde mig skiten som 7åring, jag går nämnligen i skolan för att lära mig.
Då jag redan kan det mesta inom media ser jag gymnasiet som en biljett till högskolan, det vill säga, jag går inte här för att lära - jag går här för betyg.
När jag sedan börjar inrikta mig på något speciellt inom media på högskolan, då kommer jag självfallet studera det till 100%.

Skola = Ha skojj och lära sig.

_________________
Det finns saker som vi inte ser, bara för att vi inte vet att dom finns.
Nra <Core>
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Mole^^



Joined: 30 Apr 2003
Posts: 1215
Location: Borås...

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 16:27 pm    Post subject: Reply with quote

Narya/neonb wrote:
Dom som kände sig imba o kallade mig geek och sa att jag borde tänka mer på skolan borde faktist vara tysta innan dom pratar.
SJälv har jag betygen MVG(3) VG(1) alltså ungefär 3/4 MVG och 1/4 VG.
Jag brukar skippa lektioner där det slutar med att jag kollar på Friends för att jag lärde mig skiten som 7åring, jag går nämnligen i skolan för att lära mig.
Då jag redan kan det mesta inom media ser jag gymnasiet som en biljett till högskolan, det vill säga, jag går inte här för att lära - jag går här för betyg.
När jag sedan börjar inrikta mig på något speciellt inom media på högskolan, då kommer jag självfallet studera det till 100%.

Skola = Ha skojj och lära sig.


Men ibland måste man ha tråkigt, livet kan inte vara "skojj" hela jävla tiden, och att skippa skolan ( även fast du har 3MVG Shocked och 1VG Shocked ) för att spela WoW, då är man geekig. You know it, I know it, the whole world knows it.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 17:22 pm    Post subject: Reply with quote

Ge er. Vi är alla geeks, att skippa skolan är inte geek om man inte behöver gå där för att få bra betyg. Det är frivilligt (då jag utgår att han går på gymnasiet) så ni har ingen rätt att klaga på hur han sköter sin utbildning (sålänge ni inte är hans föräldrar)
Ni kanske är oroliga för att han är beroende men han har nog tillräkligt många i sin närhet som kan kontrollera det åt honom ska ni se.

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Narya/neonb



Joined: 22 Feb 2003
Posts: 1630
Location: Åkersberga!

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 17:34 pm    Post subject: Reply with quote

mycket bra post av narcisst.
Jag är ingen geek för att jag skippar något jag känner att jag spiller tid på.
Och med Mvg(3) och VG(1) menade jag att mina betyg kan vara 15olika men att 1/4 är VG och 3/4 MVG.
Och då jag har kunskaperna och nu också betygen kan jag gå vidare dit jag vill.



DAGBOK:
4-1 mot LA Very Happy hela gejmet Very Happy
på SS är det 2 pvp guild, Warder (alliance) och LA (horde).
Grymt bra att klara 4-1 mot LA Smile mycket stolt över mitt och mina medspelares spel.
33k yesterday, det är gott, minst 20k idag också och detsamma resten av veckan så lär jag ranka.

_________________
Det finns saker som vi inte ser, bara för att vi inte vet att dom finns.
Nra <Core>
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 18:34 pm    Post subject: Reply with quote

Narya/neonb wrote:
mycket bra post av narcisst.
Jag är ingen geek för att jag skippar något jag känner att jag spiller tid på.
Och med Mvg(3) och VG(1) menade jag att mina betyg kan vara 15olika men att 1/4 är VG och 3/4 MVG.
Och då jag har kunskaperna och nu också betygen kan jag gå vidare dit jag vill.



DAGBOK:
4-1 mot LA Very Happy hela gejmet Very Happy
på SS är det 2 pvp guild, Warder (alliance) och LA (horde).
Grymt bra att klara 4-1 mot LA Smile mycket stolt över mitt och mina medspelares spel.
33k yesterday, det är gott, minst 20k idag också och detsamma resten av veckan så lär jag ranka.


Use teh S-button son!

LA står förövrigt för Llaw Arian.


Var nyss på öppet hus på John Bauerskolan, jäkligt fräscht tbh.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Shogun



Joined: 26 Nov 2002
Posts: 353
Location: Orsa / Svenstavik

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 18:52 pm    Post subject: Reply with quote

För att hoppa in i tidigare diskussion lite. Har ni hört talas om; "Första steget är förnekelsen.", "Den sista som inser ett beroende är personen själv.".

Jag tycker detta är 2 klockrena citat. Jag själv har en gång i tiden varit "beroende", mer eller mindre, av att spela ett MMORPG(Tibia). Inte för att jag spolade mitt sociala liv för att lira tibia, men så fort jag umgicks med någon av mina KILLkompisar så var tibia allt snacket handlade om. Man verkligen kände suget av att få komma hem och spela, det låg där undermedvetet.

Flera gånger intalade jag för mig själv; "Jag kan sluta när jag vill, men varför sluta när det är så kul?". Men grejjen var den att jag fick dåligt samvete för att jag spelade så mycket, även fast det var kul. Trots detta fortsatte jag att spela! Jag var beroende; jag ville sluta(Hade dålig samvete), men kunde inte(Jag gick ju inte där ifrån!).

Numera har jag glömt allt vad MMORPG's heter, eftersom de alltid går att powergama dem. Det finns inget slut!


Så ställ den här frågan till er själva; "Är det värt det?"...

Är det värt att ödsla 5-10 timmar varje dag på något som egentligen inte leder någonvart? Är det värt att gång på gång försumma andra roliga saker för att spela ett datorspel? Är det värt att totalt kasta bort en stor del av eran ungdom på lite ettor och nollor?


Jag insåg att så var inte fallet, och jag tycker ni som kan vara i riskzonen bör reflektera över samma sak.

_________________
Motto...

We must trust time, to reveal all things.
Back to top
View user's profile Send private message
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 20:14 pm    Post subject: Reply with quote

Shogun wrote:
För att hoppa in i tidigare diskussion lite. Har ni hört talas om; "Första steget är förnekelsen.", "Den sista som inser ett beroende är personen själv.".

Jag tycker detta är 2 klockrena citat. Jag själv har en gång i tiden varit "beroende", mer eller mindre, av att spela ett MMORPG(Tibia). Inte för att jag spolade mitt sociala liv för att lira tibia, men så fort jag umgicks med någon av mina KILLkompisar så var tibia allt snacket handlade om. Man verkligen kände suget av att få komma hem och spela, det låg där undermedvetet.

Flera gånger intalade jag för mig själv; "Jag kan sluta när jag vill, men varför sluta när det är så kul?". Men grejjen var den att jag fick dåligt samvete för att jag spelade så mycket, även fast det var kul. Trots detta fortsatte jag att spela! Jag var beroende; jag ville sluta(Hade dålig samvete), men kunde inte(Jag gick ju inte där ifrån!).

Numera har jag glömt allt vad MMORPG's heter, eftersom de alltid går att powergama dem. Det finns inget slut!


Så ställ den här frågan till er själva; "Är det värt det?"...

Är det värt att ödsla 5-10 timmar varje dag på något som egentligen inte leder någonvart? Är det värt att gång på gång försumma andra roliga saker för att spela ett datorspel? Är det värt att totalt kasta bort en stor del av eran ungdom på lite ettor och nollor?


Jag insåg att så var inte fallet, och jag tycker ni som kan vara i riskzonen bör reflektera över samma sak.


Word.

Jag spelar från att jag kommer hem tills långt efter normal "gå-och-lägga-sig"-tid(För mig). (Inte nu dock p.g.a. problem i skolan)

Det som fick mig att sluta med Cs för WoW var p.g.a. just det att Cs leder ingenstans.
Cs är för mig en sport, kalla mig g33k men jag anser att om man i ett lag spelar mot ett annat lag, bygger upp taktiker, har träningar etc. så är det fan i mig en sport.
Det gäller att sticka ut, gör man inte det så kommer du ingenstans, du sitter i #cscup och #pracc.se dag ut och dag in.
Det är samma sak hela tiden.

Det är där WoW är så väldigt mycket annorlunda, nya saker HELA tiden, verkligen hela tiden.
Nya miljöer, nya människor, och sedan på högre nivå ännu mer saker.
Och jag tycker inte att det är speciellt svårt att komma till den höga nivån(MC/BWL), bara man inte är en fucktard rakt igenom, har lite kontakter så går du väldigt långt.

Detta är på så sätt också väääldigt negativt, jag blev HELT uppslukad, skolan fanns inte, ofta att jag stannade hemma för att spela, om jag gick till skolan så var jag bara där, jobbade inte speciellt mycket, och precis som du, Shogun, sa så var/(Är) WoW samtalsämne #1.

Och detta ledde till vart jag är idag, morsan/farsan låter mig inte spela över huvud taget och skolan är, inte överdrivet men jobbig och det sewger.

Det som jag nästan tycker är lite läskigt är att jag faktiskt helt ärligt inte tycker om så många andra saker, datorn är mitt allt, utan datorn så sätter jag mig och gör läxor i ca. 1h sen sover jag i princip till nästa dag(Oftast).
Jag har inget som helst intresse av idrott eller andra aktiviteter, läser inga böcker, bygger inga modellflygplan etc. ni förstår vad jag menar.
Det är bara datorn som ger mig den där "lycko-känslan".

Så ja, jag anser att jag är beroende av datorn men jag ser ingen anledning att sluta, hade jag brunnit för fotboll så hade jag gått ut och spelat fotboll men eftersom jag inte gör det så gör jag inget annat än att sitta vid datorn.
För mig kvittar det hur länge man sitter vid datorn sålänge man tar vara på viktiga saker så som skola, jobb, husdjur eller vad fan vet jag.

Och det värsta är att jag inte är dum i huvudet, jag har väldigt lätt för mig i skolan, kan LÄTT ha minst VG i alla ämnen och ett antal MVG:n men jag prioriterade datorn före allt annat.
Dock slut på det nu, synd bara att mina föräldrar var tvugna att göra något åt det.



LÅNG POST FTW!!!!!!!!!!1111
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Lace



Joined: 15 Feb 2003
Posts: 879

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 20:32 pm    Post subject: Reply with quote

godzpeed/Tisljan wrote:
Shogun wrote:
För att hoppa in i tidigare diskussion lite. Har ni hört talas om; "Första steget är förnekelsen.", "Den sista som inser ett beroende är personen själv.".

Jag tycker detta är 2 klockrena citat. Jag själv har en gång i tiden varit "beroende", mer eller mindre, av att spela ett MMORPG(Tibia). Inte för att jag spolade mitt sociala liv för att lira tibia, men så fort jag umgicks med någon av mina KILLkompisar så var tibia allt snacket handlade om. Man verkligen kände suget av att få komma hem och spela, det låg där undermedvetet.

Flera gånger intalade jag för mig själv; "Jag kan sluta när jag vill, men varför sluta när det är så kul?". Men grejjen var den att jag fick dåligt samvete för att jag spelade så mycket, även fast det var kul. Trots detta fortsatte jag att spela! Jag var beroende; jag ville sluta(Hade dålig samvete), men kunde inte(Jag gick ju inte där ifrån!).

Numera har jag glömt allt vad MMORPG's heter, eftersom de alltid går att powergama dem. Det finns inget slut!


Så ställ den här frågan till er själva; "Är det värt det?"...

Är det värt att ödsla 5-10 timmar varje dag på något som egentligen inte leder någonvart? Är det värt att gång på gång försumma andra roliga saker för att spela ett datorspel? Är det värt att totalt kasta bort en stor del av eran ungdom på lite ettor och nollor?


Jag insåg att så var inte fallet, och jag tycker ni som kan vara i riskzonen bör reflektera över samma sak.


Word.

Jag spelar från att jag kommer hem tills långt efter normal "gå-och-lägga-sig"-tid(För mig). (Inte nu dock p.g.a. problem i skolan)

Det som fick mig att sluta med Cs för WoW var p.g.a. just det att Cs leder ingenstans.
Cs är för mig en sport, kalla mig g33k men jag anser att om man i ett lag spelar mot ett annat lag, bygger upp taktiker, har träningar etc. så är det fan i mig en sport.
Det gäller att sticka ut, gör man inte det så kommer du ingenstans, du sitter i #cscup och #pracc.se dag ut och dag in.
Det är samma sak hela tiden.

Det är där WoW är så väldigt mycket annorlunda, nya saker HELA tiden, verkligen hela tiden.
Nya miljöer, nya människor, och sedan på högre nivå ännu mer saker.
Och jag tycker inte att det är speciellt svårt att komma till den höga nivån(MC/BWL), bara man inte är en fucktard rakt igenom, har lite kontakter så går du väldigt långt.

Detta är på så sätt också väääldigt negativt, jag blev HELT uppslukad, skolan fanns inte, ofta att jag stannade hemma för att spela, om jag gick till skolan så var jag bara där, jobbade inte speciellt mycket, och precis som du, Shogun, sa så var/(Är) WoW samtalsämne #1.

Och detta ledde till vart jag är idag, morsan/farsan låter mig inte spela över huvud taget och skolan är, inte överdrivet men jobbig och det sewger.

Det som jag nästan tycker är lite läskigt är att jag faktiskt helt ärligt inte tycker om så många andra saker, datorn är mitt allt, utan datorn så sätter jag mig och gör läxor i ca. 1h sen sover jag i princip till nästa dag(Oftast).
Jag har inget som helst intresse av idrott eller andra aktiviteter, läser inga böcker, bygger inga modellflygplan etc. ni förstår vad jag menar.
Det är bara datorn som ger mig den där "lycko-känslan".

Så ja, jag anser att jag är beroende av datorn men jag ser ingen anledning att sluta, hade jag brunnit för fotboll så hade jag gått ut och spelat fotboll men eftersom jag inte gör det så gör jag inget annat än att sitta vid datorn.
För mig kvittar det hur länge man sitter vid datorn sålänge man tar vara på viktiga saker så som skola, jobb, husdjur eller vad fan vet jag.

Och det värsta är att jag inte är dum i huvudet, jag har väldigt lätt för mig i skolan, kan LÄTT ha minst VG i alla ämnen och ett antal MVG:n men jag prioriterade datorn före allt annat.
Dock slut på det nu, synd bara att mina föräldrar var tvugna att göra något åt det.



LÅNG POST FTW!!!!!!!!!!1111



Om du inte prövar på nåt nytt så kommer du ju heller alldrig att upptäcka att det finns andra saker än datorn.

Jag var exakt likadan innan, sket i skolan och bråkade med mina föräldrar jämnt om datorn. Gjorde inget annat. För jag visste inte att det fanns annat.

En dag drog jag och några kompisar ut, bara snackade, lyssnade på musik och umgick. Då insåg jag att det fanns mer än att bara sitta hemma och skaffa finnar framför en dumburk. Jag har aldrig mått så bra som jag gör nu, utan WoW. Det förstör ens liv, även fast man inte vet om det. Jag tyckte inte att jag var "otrevlig" innan, men nu har jag insett att jag blev ett dumt jävla as av att sitta vid wow och cs. Så inget mer för mig. Sen behöver man ju knappast sluta med det. Men om wow tar över ens liv, och låter en skita i annat, så ska man ta sig en funderare....

Om du inte har nåt att göra så lär dig att spela gitarr eller nåt annat instrument, svin kul Smile

_________________
www.myspace.com/victorlarsson
www.myspace.com/laceband
http://www.purevolume.com/laceband
www.motiveproductions.se


Last edited by Lace on Thu Nov 10, 2005 20:36 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
&MeGa



Joined: 19 Apr 2003
Posts: 1596

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 20:35 pm    Post subject: Reply with quote

Förut: Ohygglig frånvaro, ingen lärare tänkte högt om mig, kompisar undvek mig, farsan var sur, och litade inte på mig. Mådde själv mentalt skit och hade dåligt samvete.

Sen: Fixade närvaron, fixade G-MVG i alla ämnen, började umgås mer med kompisar, skärde ner WoW och dator till 2h per dag. Började pyssla med hamstrarna, styrketräna, spela biljard med farsan.

Nu: 100% närvaro, mental och fysisk topphälsa, skitbra kontakt med kompisar, farsan är överlycklig och litar på mig till 100%. Lärarna tycker om mig. Allting är perfekt.

Summan av kardemunnan (LoL!!1): För fan, WoW är inte värt det.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Narya/neonb



Joined: 22 Feb 2003
Posts: 1630
Location: Åkersberga!

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 20:45 pm    Post subject: Reply with quote

Allt jag har att säga. Variation.
För mycket festa suger, för mycket wow suger, för mycket träning suger, för mycket skola suger.

_________________
Det finns saker som vi inte ser, bara för att vi inte vet att dom finns.
Nra <Core>
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
patte1



Joined: 19 Dec 2003
Posts: 1712

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 20:51 pm    Post subject: Reply with quote

Måste hålla med Micke, Narcie och Mega här.
Mitt liv var som Mickes förr, jag kom hem och lirade tills jag gick och la mig. Gjorde inget annat. När datorn inte funkade pga. diverse anledningar så hade jag inget att göra, jag gjorde mina läxor och sedan sov jag.

Jag var fast i denna onda cirkel, till en dag.
Mina polare släpade med mig på en fest, jag hade riktigt skoj. Vi träffade ett par brudar, nu är vi lite av ett "kompis gäng" som brukar vara varje dag. Jag började prioritera IRL före WoW, jag lämnade mitt hardcore guild eftersom jag inte kunde lira 6-10h varje dag, men jag la inte ner WoW.

Nu går jag på gym och är med polare, brukar även lira lite WoW med mina polare sedan på kvällen. Det är förvånansvärt va roligt man kan ha att samla ihop alla polare på kvällen och lira lowbie BG's eller något, eller bra dra och ganka i stv (hoppsan vad lam jag är Sad )

Skolan har även fixat sig, förut hade jag G i alla ämnen, och två ynka VG'n. Var på utvecklingssamtal här om dagen och jag fick det roliga beskedet i att jag höjt mig till VG i alla SO ämnen, NO ämnen och i Svenska. Hade även chans att höja mig till MVG i Engelska.
Det blir 8 G'n, 7VG'n och 1 MVG, är hur nöjd som helst.

Måste tacka mina polare för vad dom gjort, dom hjälpte mig att njuta av de andra sakerna här i livet, som faktiskt är betydligt roligare än några siffror på en skärm.
Back to top
View user's profile Send private message
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 21:13 pm    Post subject: Reply with quote

Shogun wrote:
För att hoppa in i tidigare diskussion lite. Har ni hört talas om; "Första steget är förnekelsen.", "Den sista som inser ett beroende är personen själv.".

Jag tycker detta är 2 klockrena citat. Jag själv har en gång i tiden varit "beroende", mer eller mindre, av att spela ett MMORPG(Tibia). Inte för att jag spolade mitt sociala liv för att lira tibia, men så fort jag umgicks med någon av mina KILLkompisar så var tibia allt snacket handlade om. Man verkligen kände suget av att få komma hem och spela, det låg där undermedvetet.

Flera gånger intalade jag för mig själv; "Jag kan sluta när jag vill, men varför sluta när det är så kul?". Men grejjen var den att jag fick dåligt samvete för att jag spelade så mycket, även fast det var kul. Trots detta fortsatte jag att spela! Jag var beroende; jag ville sluta(Hade dålig samvete), men kunde inte(Jag gick ju inte där ifrån!).



Jag insåg rätt tidigt att jag var beroende av detta spel, det tog ganska lång tid innan jag gjorde nått åt det. Det var inte direkt av egen vilja men jag fick mej ett sommarjobb uppe i "stan" där mina föräldrar bor, så jag flyttade dit och hade bara 56k modem under hela sommaren. Jag märkte att jag inte behövde spela och det kändes hur underbart som helst.
Nu på hösten när jag åkte ner till min lägenhet igen i Göteborg jag började spela igen men nu vet jag vad jag håller på med. Går till skolan varje dag och sitter inte hela kvällarna. Smile

Shogun wrote:

Numera har jag glömt allt vad MMORPG's heter, eftersom de alltid går att powergama dem. Det finns inget slut!


Så ställ den här frågan till er själva; "Är det värt det?"...

Är det värt att ödsla 5-10 timmar varje dag på något som egentligen inte leder någonvart? Är det värt att gång på gång försumma andra roliga saker för att spela ett datorspel? Är det värt att totalt kasta bort en stor del av eran ungdom på lite ettor och nollor?



Du kan iofs diskutera det där med "kasta bort ditt liv", jag tycker inte att den tiden jag spenderat framför detta spel har varit bortkastad. Visst, jag har helt ärligt talat förlorat nästan ett halvår i skolan, men då kan man lungt säga att jag var extrem under den tiden. Då tog jag "ledigt" så gott som alla dagar bara för att jag verkligen var tvungen att spela, spela och spela. Jag blev ovänner med kompisar/familj m.m.
Sen så utvecklar men rätt mycket genom att spela detta spel ändå, vi är 50pers som pratar och spelar med varandra många många timmar varje dag. Folk har olika åsikter om det mesta och det uppstår rätt många konflikter och problem man löser. Sen utvecklas ju även hur man pratar med folk, hur man uppför sej och så blir man ju bättre på språket (engelska). Detta gäller iaf för mej.
Jag har träffat många personer i WoW som jag blivit kompisar med, även IRL. Det skulle inte jag vilja kalla bortkastat, det är hur kul som helst. Om jag nu slutar spela detta spel så kommer jag fortfarande träffa dom och ha kul.


Shogun wrote:

Jag insåg att så var inte fallet, och jag tycker ni som kan vara i riskzonen bör reflektera över samma sak.


Iaf ta sej en funderare, väga in allt och tänka på om det är värt det. Många kanske inte är så sociala i det verkliga livet annars heller och då är det ju kanske en annan sak.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
SilentPredator



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4882
Location: Malmö City !

PostPosted: Thu Nov 10, 2005 23:18 pm    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
Ge er. Vi är alla geeks, att skippa skolan är inte geek om man inte behöver gå där för att få bra betyg. Det är frivilligt (då jag utgår att han går på gymnasiet) så ni har ingen rätt att klaga på hur han sköter sin utbildning (sålänge ni inte är hans föräldrar)
Ni kanske är oroliga för att han är beroende men han har nog tillräkligt många i sin närhet som kan kontrollera det åt honom ska ni se.




Ja tar hand om Micke ^^ Razz


Iallafall..
Blev kickad ur min guild idag..ledaren tyckte min dmg var för dålig så han kicka när jag var offline LOL..JÄVLIGT lamt! hittar ingen guild nu som kan göra MC..ingen behöver rogues Sad ...hoppas de kan bli character migration på servern snart! vill göra MC Sad

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Micke



Joined: 06 Sep 2004
Posts: 712

PostPosted: Fri Nov 11, 2005 8:08 am    Post subject: Reply with quote

PatroN wrote:
Måste hålla med Micke, Narcie och Mega här.
Mitt liv var som Mickes förr, jag kom hem och lirade tills jag gick och la mig. Gjorde inget annat. När datorn inte funkade pga. diverse anledningar så hade jag inget att göra, jag gjorde mina läxor och sedan sov jag.

Jag var fast i denna onda cirkel, till en dag.
Mina polare släpade med mig på en fest, jag hade riktigt skoj. Vi träffade ett par brudar, nu är vi lite av ett "kompis gäng" som brukar vara varje dag. Jag började prioritera IRL före WoW, jag lämnade mitt hardcore guild eftersom jag inte kunde lira 6-10h varje dag, men jag la inte ner WoW.

Nu går jag på gym och är med polare, brukar även lira lite WoW med mina polare sedan på kvällen. Det är förvånansvärt va roligt man kan ha att samla ihop alla polare på kvällen och lira lowbie BG's eller något, eller bra dra och ganka i stv (hoppsan vad lam jag är Sad )

Skolan har även fixat sig, förut hade jag G i alla ämnen, och två ynka VG'n. Var på utvecklingssamtal här om dagen och jag fick det roliga beskedet i att jag höjt mig till VG i alla SO ämnen, NO ämnen och i Svenska. Hade även chans att höja mig till MVG i Engelska.
Det blir 8 G'n, 7VG'n och 1 MVG, är hur nöjd som helst.

Måste tacka mina polare för vad dom gjort, dom hjälpte mig att njuta av de andra sakerna här i livet, som faktiskt är betydligt roligare än några siffror på en skärm.


klart för fan, fest på helger. Men mitt på vardagarna orkar jag inte sammla ihop alla kompisar, då ringer man istället enoch leker med honom Laughing . Beroende kan vi alla vara fast vi inte vet det och ja jag e beronde för fan. Tänkt sluta lira wow på ett tag när min tid har tagit slut och börja när expansionet kommer.

Bara för jag lirar mycket WoW så menas det inte jag skiter i skolan. Jag gjorde det så jag kom in på det jag ville jag tar det som jag lyckades det.
1 MVG 4 VG resten G. Jag e nöjd så kom inte och säg att jag skiter i skolan för att spela wow. Finns värre folk som skiter i det helt och kommer aldrig.

_________________
WSAD! QE! (SPACE)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Narya/neonb



Joined: 22 Feb 2003
Posts: 1630
Location: Åkersberga!

PostPosted: Fri Nov 11, 2005 9:59 am    Post subject: Reply with quote

TBH, jag gillar diskussionen vi har uppe, men jag ser hur någon snart kommer och whinar om offtopic.
Min topic, denna diskussion får stanna, men har du dagboks tjafs - posta.

Angående detta med beroende. Jag är 100% beroende, just nu är jag nyvaken och skittrött för jag satt uppe i sängen med min laptop och spelade hela jävla natten.
När jag är i sånna här lägen brukar jag ofta inse vafan jag gör, men det går inte att göra nått åt det + att jag överlever.
Jag tror på en ny tid, när den kommer - det vet jag inte. Men om den kommer, det vet jag.
Alla utvecklas vi, och WoW kommer inte överleva så länge.
Fri blir man, det är bara vänta.

_________________
Det finns saker som vi inte ser, bara för att vi inte vet att dom finns.
Nra <Core>
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> World Of Warcraft All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 4 of 7

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies