HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Renovering av hyreslägenhet. (behöver tips och råd, gärna kritik)
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Sat Nov 19, 2005 21:23 pm    Post subject: Renovering av hyreslägenhet. (behöver tips och råd, gärna kr Reply with quote

Tror det blir bäst om jag ger denna frågan en egen topic, då jag kommer ställa fler frågor efterhand som jag bygger. Jag håller på att piffa upp min lägenhet lite, jag har börjat med köket. Har tagit lite före och efterbilder på det jag gjort hittills. Här kommer dem: http://unix.edu.hm/bilder/index.php?dir=%2FKoket

(OBS det är en hyreslägenhet så jag kan inte riktigt göra exakt som jag vill)

Är långt ifrån klar. Är så mycket som jag vill ha gjort. Men lägger man ner en timme eller två om dagen så blir det nog färdigt sakta med säkert.

Ni som går bygglinjen, skratta inte åt mig... Jag har inte gått en sådan utbildning så allt jag gjort har jag gjort på det sätt som jag tror blir mest rätt om man säger så. Jag har helt enkelt gjort mitt bästa.

Om ni vill ha förklaring till bilderna kommer dem här:

diskhon1-2 = här har vi kopplat om vattenrören något för att koppla in en diskmaskin, jag vet att man igentligen inte får koppla avloppsvattnet ifrån diskmaskinen direkt ner i avloppet utan man skall helst borra ett hål i diskhon och fästa den där så att hon han fyllas med vatten om det skulle bli stopp i avloppet.

kryddhylla-flakt-belysning-1-2 = här skall kryddhyllan bort. Även slangen/röret till/från fläkten skall bytas till ett raktrör i rostfrittstål, den lösa lilla "väggen" skall bort, sedan skall spottar upp under ventilations trumman som går där uppe längsmed under taket. ca 5st skall upp där runt om så det lyser ner på spisen och på mina rostfria kastruller osv.

kyl-vs-diskmaskin-1-4 = Ganska givet vad jag gjort här, flyttat kylen för att ge plats åt diskmaskinen, då jag inte har ett avslopp på andra sidan köket. Med lite färg, en skåps stumme och silicon så fick vi in diskmaskinen på ett snyggt sätt för det priset.

skapsluckorna-1-4 = Dem slipade vi ner och målade om. Innan var det gul färg (vit som gulat) men som ni ser la jag dit en halvblank halvmörk grå färg. Blev faktiskt snyggare än jag trodde.


Vad jag har kvar att göra är:
Måla väggarna = grått nertill, ungerfär 120cm upp kommer det komma en vit linje på ca 3-4cm , sedan grått i en linje på 20-25 cm för att sedan bli vitt i en linje på ca 10-15 cm, för att sedan bli grått i en linje på 3-4cm, och resterande ovanför det kommer att bli vitt.

Väggen ut mot hallen funderar jag att ha som fondvägg. I orange, det brukar passa rätt fint med grått. Sätta upp belysning = Spottar som man kan dimma istället för lysrör. Byta ut smådetaljer till rostfritt. Det är vad jag kommer på just nu med köket. Sedan har jag 5 andra rum som med skall hottas upp lite.

Kom gärna med tips och råd. Ideer osv. Allt är välkommet, även kritik, har ni någon kom gärna med den så fort som möjligt så jag hinner rätta till mina fel.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Sat Nov 19, 2005 21:26 pm    Post subject: Reply with quote

Skall börja måla väggarna i köket nu. typ så här skall dem se ut:



Det jag undrar är: om jag maskerar med vanlig maskeringstejp(i papp) kommer färgen krypa under tejpen? Jag målar med en rätt tjock vattenbaserad färg. Jag försöker att förebygga att färgen kryper under genom att måla vitt över tejpen där det skall vara vitt under, och sedan målade jag med grått det som skall vara grått och en liten bit över tejpen för att det förhoppningsvis skall bli rakt.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Sat Nov 19, 2005 21:34 pm    Post subject: Reply with quote

Testade att måla, vi får se hur slutresultatet blir, änsålänge ser det ut så här:

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Nov 19, 2005 22:23 pm    Post subject: Reply with quote

Gillade bilderna på hunden bäst.

Köket kan nog bli skapligt. Bra smak på luckorna om man inte väljer nåt träslag.
Mer bilder när det växer fram.

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Sat Nov 19, 2005 22:28 pm    Post subject: Reply with quote

Såja, gjort mitt första misstag, jag tejpade lite fel, så att där det skulle bli vitt blev det lite för vitt, jag tänkte helt fel, var ju inte meningen att jag skulle måla väggen med den vita utan bara försegla tejpen.

iallafall så här blev det:


Får måla det vita igen med "orginalfärgen" så det inte lyser så mycket. Förutom det vita blev jag ändå inte riktigt nöjd, på någotvis tycker jag det ser knepigt ut. Kanske får flytta ner den översta gråa linjen, eller göra mellanlinjen som e grå lite bredare (uppåt då så klart)

FLU|Swedish Cop wrote:
Gillade bilderna på hunden bäst.
Köket kan nog bli skapligt. Bra smak på luckorna om man inte väljer nåt träslag.
Mer bilder när det växer fram.

För att det inte skall bli för offtopic tog jag en bild på hunden framför den "nya" väggen, dock lägger jag den under topicen "maffianernas husdjur" Sitt fint hund!

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 0:07 am    Post subject: Reply with quote

Okey, jag gjorde om / rättade till väggen, nu ser den mer ut så som jag vill ha den.

Vad tycker ni själv? Denna eller den förra? (Tänk isåfall bort randen som är för vit)


_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 0:10 am    Post subject: Reply with quote

Sista var klart snyggast! dock tycker jag din bord (bård?) ska va högre upp på väggen (ca 50cm), men det e la en smaksak Wink
Back to top
View user's profile Send private message
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 0:20 am    Post subject: Reply with quote

Fenan wrote:
Sista var klart snyggast! dock tycker jag din bord (bård?) ska va högre upp på väggen (ca 50cm), men det e la en smaksak Wink


Jag har med funderat på det. Tänkte att jag börjar med den längre ner, för det är lättare att flytta upp den än att flytta ner den. Skall sova lite på saken. Kakelplattorna ser lite kala och tråkiga ut. Funderar på att sätta upp lite gråa klisterlappar som dem som visas lite längre ner.

Nu ser dem lite gulare ut än vad dem är eftersom denna bilden inte är tagen i köket utan i badrummet där det är en annan beslysning.


_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 3:49 am    Post subject: Reply with quote

Ring mig om du vill ha lite tips och råd.
Jag har byggt om ett antal lägenheter, men jag kan inte hålla till på forumet just nu.

Du vet mitt nummer. Smile

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 15:22 pm    Post subject: Reply with quote

Om du tänker ha bara gråa plattor av olika slag med vitt kan det vara trevligt med en helt avgränsande färg på några få ställen:
t.ex 2 plattor i skarpt röd eller grön för att få blicken att fastna på något specifikt i mönstret, och göra upplevelsen lite mer spännande än vad enbart grått och vitt kan åstadkomma. Wink

exempel: jag har enbart blått på toa, plastmatta, i olika blå färger, mörkast mot golvet och ljusare med en bård mot taket och sen vitt tak. Jag sa in en illgul matta och har gula handdukar för att avgränsa allt det blåa, och kanske på något bakvänt sätt framhäva det sköna i det blåa mer.

exempel 2: jag ska enbart ha vita och svarta möbler i vardagsrummet, därtill bokfanér på datorbordet (röd träfärg) och en hylla (Billy) i mörkt trä. Till detta, som avgränsade färg ska jag ha röda kuddar i soffan och ett rött draperi över en dörr som jag vill skymma. Bara dessa 2 (eller 3) röda avgränsningar i ett annars livlöst svart/vitt rum.
Back to top
View user's profile Send private message
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 17:49 pm    Post subject: Reply with quote

Jo, någon färgklick kommer, funderar som sagt att lägga in orange någonstans. Vart är jag osäker på. Svaret på det har jag imorgon när jag sovit.

Nu börjar iallafall helhet`en visa sig:





Dock är det många detaljer kvar att ordna, typ lysrörsrampen ni ser åvanför diskbänken (syns bara lite av den precis åvanför kranen) skall bort och rostfria spottar skall upp där.

Ventilationstrumman som ni ser åvanför kastrullerna och dem rostfria köksredskapen, skall förmodligen målas grå den med fast bara på den lodräta sidan (typ väggen av trumman) och på "taket" av trumman skall även där sättas upp rostfria spottar som lyser på dem rostfria redskapen.

Känns även som den översta kanten på kryddhyllan bör målas grått. Det bör den nästa vara va? Aja, vi sover på det med. Iallafall börjar jag bli nöjd med det resultatet som sakta men säkert träder fram.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 17:57 pm    Post subject: Reply with quote

Shiiiiiiiiiiit! Stripes i köket var ju hur snyggt som helst. Jag är imponerad.
_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 18:20 pm    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
Shiiiiiiiiiiit! Stripes i köket var ju hur snyggt som helst. Jag är imponerad.


Är du impad mange blir jag impad Razz

Det blev faktiskt enligt mig själv mycket mycket snyggare än vad jag kunde föreställa mig.

Fyller på med fler bilder allt eftersom det blir färdigt. När det börjar arta sig skall vi få se bilder ifrån andra vinklar. typ mot fönstret där jag har bordet osv.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
malakai



Joined: 18 Nov 2002
Posts: 1176
Location: Borås

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 18:30 pm    Post subject: Reply with quote

Bra jobbat.. blev helt klart snyggt!
_________________
Det har kommit upp nånslags tråd-träd ovanför tråden i tråden och jag hittar inte sidbläddraren!!

"Hur gör man två kilo fett attraktivt? Sätt dit en bröstvårta"
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 18:48 pm    Post subject: Reply with quote

Förbaskat snyggt Mortal Ser nytt å fräsht ut.

När du renoverat klart din lya kan du alltid komma hit å måla lite Smile

Keep up the good Work !

//Tommy

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Sun Nov 20, 2005 19:01 pm    Post subject: Reply with quote

Tack,

Woody wrote:
Förbaskat snyggt Mortal Ser nytt å fräsht ut.

När du renoverat klart din lya kan du alltid komma hit å måla lite Smile

Keep up the good Work !

//Tommy


mm, men skenet bedrar, köksstummen är ca 45år gammal Razz

haha, ja men den energin jag har nu kan jag jogga upp till dig med 5 liters burkar färg i varje hand.

tex kaklet som är vitt är igentligen brunt med oranga blommor. flowerpower... (kaklet är nyare än stommen), orginal färgen på köket ser ni bakom fläkten. Bajjebrunt..

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[KACFM]McRae
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 29 Jun 2004
Posts: 584
Location: Trelleborg

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 16:17 pm    Post subject: Reply with quote

Blir ju bra det!
Ta nu 20W på spotarna, 10W är helt för lite som arbetsbelysning.
Dimmer behövs ej, bättre o sätta den på takbelysningen!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 16:20 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]McRae(MFF) wrote:
Blir ju bra det!
Ta nu 20W på spotarna, 10W är helt för lite som arbetsbelysning.
Dimmer behövs ej, bättre o sätta den på takbelysningen!


ok, skall kolla på 20w:are, men dimmer skall man ha på nästan all belysning, jag är ju en sådan prylgalen kille så dem mesta belysningen har jag fjärrkontroll till.

Om man skall ha en "romantisk middag" vill man ju inte behöva kisa för att se sin gäst. Visst det finns stearinljus men känns bättre att hala fram fjärren och sedan dimma ner eller dimma upp till en nivå som passar just den situationen.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 19:22 pm    Post subject: Reply with quote

ap app app! om du ska installera nytt så bör du väl välja lågenergilampor! Bra för... eh... inte ekonomin i alla fall. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 19:40 pm    Post subject: Reply with quote

Jag vill inte vara en party pooper, men om det är en hyreslägenhet ni gör detta i hoppas jag ni har snackat med värden innan ni började. Speciellt om ni pillar på rören. Det brukar vara så att åtgärder man gör själv måste vara utförda på ett "fackmannamässigt" sätt. Annars kan ni tyvär åka på kostnaden för att återställa lägenheten till ursprungligt skick när ni flyttar.

Kolla med värden och låt honom besiktiga efter ni är färdiga, det är mitt tips. Om ett rör skulle brista och värden får reda på att ni har pillat på dem lär ni få betala eventuella skador. Föräkringsbolagen brukar inte tycka om det heller, om du inte är en fackman så klart.

Annars ser det mycket snyggt ut.


Last edited by Wobin_Hood on Mon Nov 21, 2005 22:20 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 1 of 5

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies