HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Renovering av hyreslägenhet. (behöver tips och råd, gärna kritik)
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Thu Nov 24, 2005 23:51 pm    Post subject: Reply with quote

Kändes lite tomt på kaklet i köket.
Så jag provade att färgsatta dem med gråa klisterlappar. Känns som det blev rätt. Så här e det tänkt att det skall se ut nästan året runt, fast nu till jul kommer det att komma någon röd klisterlapp bland de gråa och till påsken har jag gula.

Före:



Efter:


Och nej till er som ser det. Jag har inte glömt att måla bakom den skåpsluckan. Det är så enkelt att färgen inte räckte till ordentligt. (pinsamt)

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Nov 24, 2005 23:58 pm    Post subject: Reply with quote

Wobin_Hood wrote:
FLU|Swedish Cop wrote:
Jag har dåliga erfarenheter.
Dom "förhandlade" åt mig när det gällde hyran. Sen var dom jättestolta över att det bara blev 3,5 procents höjning. Jag tycket det var högt så jag ringde upp värden och påtalade detta. Och vips hade jag bara fått en höjning med 1,5 procent.

En annan gång ville värden att jag skulle lämna tillbaka lägenheten för jag köpt hus. Jag sa att jag ville ha kvar lägenheten som övernattningslägenhet.
nej, sa värden. Kontaktade HGF men dom sa att dom inte kunde hjälpa mig. Det var svaret, "vi kan inte hjälpa dig".
Nähä...

Ytterligare en annan gång ville jag hyra ut min lägenhet för att jag skulle plugga utomlans. Värden sa nej men jag hävdade att det får jag göra enligt hyreslagen.
"Ja, stäm oss då, svarde våäden"
Och fortsatte att neka min andrahandsuthyrning.
Ringde HGF men dom bara harklade sig och sa att det där fick jag ta med huresnämnden...Inget för HGF.

En fjärde gång fick min kompis problem med att hon bodde utomlans och skulle göra så i tre år. Värden passade naturligtvis på att säga upp henne då med motiveringen att hon inte behövde lägenheten längre.
Vi tog kontakt med HGF men samma svar där igen.
"Nä, det här kan vi inte hjälpa er med".

Va fan ska man med HGF till????

Och, ja, alla inbalnade parter i berättelserna ovan var medlemmar.


Tyvär är det väl så att även Hyresgästföreningen måste följa lagen. Det är ju inte på bostadsmarkaden som på den facliga sidan, där det mästa är reglerat genom avtal. Avtal kan alltide omförahandlas, men lagen är lagen och i vissa fall har värdarna övertaget.


..alltså, varför finns dom? Vilka hjälper dom? osv...förutom lite råd och då?

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 8:27 am    Post subject: Reply with quote

FLU|Swedish Cop wrote:

..alltså, varför finns dom? Vilka hjälper dom? osv...förutom lite råd och då?


Ganska off topic, men ändå.
Hyresgästföreningen hyresförhandlar så klart, de ger även råd och hjäp på den juridiska sidan. Om du kommer i en juridisk konflikt kan HGF hjälpa dig att driva ditt mål i hyresnämden eller i högre instans. HGF har i bland sammarbetsavtal med värdarna så att lokal föreningar i området kan få verksamhetsmedel.
Back to top
View user's profile Send private message
Micke



Joined: 06 Sep 2004
Posts: 712

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 9:11 am    Post subject: Reply with quote

fint jobbat mortal! Riktigt snyggt! Very Happy
_________________
WSAD! QE! (SPACE)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 10:04 am    Post subject: Reply with quote

Wobin_Hood wrote:
FLU|Swedish Cop wrote:

..alltså, varför finns dom? Vilka hjälper dom? osv...förutom lite råd och då?


Ganska off topic, men ändå.
Hyresgästföreningen hyresförhandlar så klart, de ger även råd och hjäp på den juridiska sidan. Om du kommer i en juridisk konflikt kan HGF hjälpa dig att driva ditt mål i hyresnämden eller i högre instans. HGF har i bland sammarbetsavtal med värdarna så att lokal föreningar i området kan få verksamhetsmedel.


Jättefina ord, men visa mig en person som har fått hjälp. Deras jurister är hur bakbundna som helst av de avtal som du skrev om innan. Man är helt körf mot hyresvärdar och inte ens Hyresgästföreningen kan göra nåt. Och deras "förhandlingar" med hyresvärdarna ger jag inget för. Dom sitter bara och nickar och säger att ja, 3 procent låter bra.
Allmännyttan vågar inte höja mera för då skulle det bli ramaskri i pressen men privatvärdarna höjer så mycket de vill. Och privatväördarna skiter i HGF.
Däremot så får HGF in en jäkla massa pengar genom medlemspengar. Men granska vart dom pengarna går....konstigt att ingen gjort det.
Men, visst, nåt bra kanske dom gör i det hela stora, men varför betala pengar till dom. Du får ju den hyran du får ändå. Och har man privatvärd ska man prata med dom själva, det ger alltid bästa resultat.

* aldrig fel med en disskussion om HGF i den här topicen, för att hålla den vid liv. He,he...renovering tar ju tid och MER BILDER NU!!! *

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 11:38 am    Post subject: Reply with quote

FLU|Swedish Cop wrote:
Wobin_Hood wrote:
FLU|Swedish Cop wrote:

..alltså, varför finns dom? Vilka hjälper dom? osv...förutom lite råd och då?


Ganska off topic, men ändå.
Hyresgästföreningen hyresförhandlar så klart, de ger även råd och hjäp på den juridiska sidan. Om du kommer i en juridisk konflikt kan HGF hjälpa dig att driva ditt mål i hyresnämden eller i högre instans. HGF har i bland sammarbetsavtal med värdarna så att lokal föreningar i området kan få verksamhetsmedel.


Jättefina ord, men visa mig en person som har fått hjälp. Deras jurister är hur bakbundna som helst av de avtal som du skrev om innan. Man är helt körf mot hyresvärdar och inte ens Hyresgästföreningen kan göra nåt. Och deras "förhandlingar" med hyresvärdarna ger jag inget för. Dom sitter bara och nickar och säger att ja, 3 procent låter bra.
Allmännyttan vågar inte höja mera för då skulle det bli ramaskri i pressen men privatvärdarna höjer så mycket de vill. Och privatväördarna skiter i HGF.
Däremot så får HGF in en jäkla massa pengar genom medlemspengar. Men granska vart dom pengarna går....konstigt att ingen gjort det.
Men, visst, nåt bra kanske dom gör i det hela stora, men varför betala pengar till dom. Du får ju den hyran du får ändå. Och har man privatvärd ska man prata med dom själva, det ger alltid bästa resultat.

* aldrig fel med en disskussion om HGF i den här topicen, för att hålla den vid liv. He,he...renovering tar ju tid och MER BILDER NU!!! *


Hmmm jag glömde det bostadspolitiska arbetet också, men det märker ju den enskilde medlemmen inte så mycket av förstås.

De flesta privatvärdar förhandlar faktiskt hyror med HGF. Men sedan är det fel när du säger att privatvärdarna höjer hyran hur mycket de vill. I sverige har vi något som heter brukvärdessystemet, i vilket allmännyttan är hyresledande. Det betyder att privatvärdarna inte får ha mer än 5% högre hyra för en likvärdig hyresrätt i allmännyttan.
Jag vet var pengarna går i Helsingborg, det kan vilken medlem som helst få del av. Inga hemligheter där.

Folk som fått hjälp av HGF känner jag en del, men inte så många. Helsingborgshem är rätt snälla mot sina hyresgäster. De som ofta har problem är de som bor hos privatvärdar med ett litet bestånd. Men det som HGF har gjort mycket på sistone är att försöka klämma åt det värdar som tar betalt under bordet för hyreskontrakt.

Jag kan bara rekomendera dig att läsa vår bostad, för att se vad vi har gjort på sistone.

Sedan vet jag inte riktigt vad du begär. Om löner, entepenad och underhållskostnader höjs, skall inte hyresbolagen få ta ut konpensation för det. Du vet de får bara in pengar via hyrorna, det är inte så att de har tryckpressar som trycker nya pengar i källarna. Du vill väl ha höjd lön varge år?

Det som är illa nu är att om privatvärdarnas organisation får igenom två konkuransmål i EG domstolen gentimot allmänyttan kommer allmännyttan at få höja hyrorna med 20% rakt av och allmännyttan kommer att förlora sin hyresledande ställning vilket gör att privatvädrana succesivt kan saxa upp hyrorna till de nivåer man finner in Europa.

Föresten siter jag just nu i dagarna i förhandlingar med Helsingborgshem, men av förhandlingstekniska själ kan jag inte avslöja varken deras eller vårat bud just nu.
Back to top
View user's profile Send private message
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 11:46 am    Post subject: Reply with quote

FLU|Swedish Cop wrote:
Jättefina ord, men visa mig en person som har fått hjälp. Deras jurister är hur bakbundna som helst av de avtal som du skrev om innan. Man är helt körf mot hyresvärdar och inte ens Hyresgästföreningen kan göra nåt. Och deras "förhandlingar" med hyresvärdarna ger jag inget för. Dom sitter bara och nickar och säger att ja, 3 procent låter bra.
Allmännyttan vågar inte höja mera för då skulle det bli ramaskri i pressen men privatvärdarna höjer så mycket de vill. Och privatväördarna skiter i HGF.
Däremot så får HGF in en jäkla massa pengar genom medlemspengar. Men granska vart dom pengarna går....konstigt att ingen gjort det.
Men, visst, nåt bra kanske dom gör i det hela stora, men varför betala pengar till dom. Du får ju den hyran du får ändå. Och har man privatvärd ska man prata med dom själva, det ger alltid bästa resultat.

* aldrig fel med en disskussion om HGF i den här topicen, för att hålla den vid liv. He,he...renovering tar ju tid och MER BILDER NU!!! *




Jag är av precis samma åsikt. Personligen ger jag inte ett vitten för dem och det är slående hur lika mina erfarenheter är Coppen's. Nae, hellre spolar jag ner pengarna i toaletten än betalar till HGF.

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 12:02 pm    Post subject: Reply with quote

Rickard wrote:
FLU|Swedish Cop wrote:
Jättefina ord, men visa mig en person som har fått hjälp. Deras jurister är hur bakbundna som helst av de avtal som du skrev om innan. Man är helt körf mot hyresvärdar och inte ens Hyresgästföreningen kan göra nåt. Och deras "förhandlingar" med hyresvärdarna ger jag inget för. Dom sitter bara och nickar och säger att ja, 3 procent låter bra.
Allmännyttan vågar inte höja mera för då skulle det bli ramaskri i pressen men privatvärdarna höjer så mycket de vill. Och privatväördarna skiter i HGF.
Däremot så får HGF in en jäkla massa pengar genom medlemspengar. Men granska vart dom pengarna går....konstigt att ingen gjort det.
Men, visst, nåt bra kanske dom gör i det hela stora, men varför betala pengar till dom. Du får ju den hyran du får ändå. Och har man privatvärd ska man prata med dom själva, det ger alltid bästa resultat.

* aldrig fel med en disskussion om HGF i den här topicen, för att hålla den vid liv. He,he...renovering tar ju tid och MER BILDER NU!!! *




Jag är av precis samma åsikt. Personligen ger jag inte ett vitten för dem och det är slående hur lika mina erfarenheter är Coppen's. Nae, hellre spolar jag ner pengarna i toaletten än betalar till HGF.


JAJA, det är ju dit val. Föresten så ör det ju ändå HGF som förhandlar din hyra. Lagen säger nämligen att HGF måste förhandla för all hyrsegäster i en bostad, medlemar eller ej, och för det erhåller de förhandlings erättning av värden. 120 kr per lägenhet tror jag.
Det skulle aldrig fungera om alla hyresgäster skulle förhandla skälva. Tänk hur många enskilda ärende som skulle gå upp i hyresnämden då, tiotusantals.

Föresten kom jag på ett konkret fall där HGF agerade och van i Helsingborg. De fick ett hus att gå till tvångsförvaltning, eftersom värden trackaserade flera av hyresgästerna. Polisen kunde inte göra något åt fallet fast värden hade blivit polisannmäld. (Jag undrar vad vi skall ha polisen till, de hjälper ju aldrig någon?)
Back to top
View user's profile Send private message
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 14:01 pm    Post subject: Reply with quote

Wobin_Hood wrote:
Föresten kom jag på ett konkret fall där HGF agerade och van i Helsingborg. De fick ett hus att gå till tvångsförvaltning, eftersom värden trackaserade flera av hyresgästerna. Polisen kunde inte göra något åt fallet fast värden hade blivit polisannmäld. (Jag undrar vad vi skall ha polisen till, de hjälper ju aldrig någon?)


Ja, någon gång ibland så gör de/ni säkert någon nytta. Alla har väl åtminstone en bra dag antar jag. Razz

Polisen har jag fått mycket hjälp av och för egen del har jag inte mycket att klaga på. Men jag vågar nog misstänka att de får betydligt mer skit än vad HGF får, alla skall ju hacka på polisen. Dock skall det ju helst vara den enskilde "fascistfan jävlar" etc.. Sedan tycker jag dock att polisväsendet skall ha en del kritik och framförallt de styrande politikerna.

Men allvarligt talat så har jag inga bra erfarenheter av HGF. Säkert finns det de som har det, men för mig som inte har det och inte har någon nytta av dem så ser jag det som helt meningslöst att vara medlem i den föreningen.

Det mest slående likheten mellan mina och Coppens erfarenheter var nog den senast hyreshöjningen som skulle göras hemma hos mig. Straxt efter förhandlingarna snackade jag med HGF's representant hos oss (samme dryge gubbe som fick mig att bli medlem - ja, jag var medlem) och där fick jag minsann höra hur bra förhandlingarna gått. Sedan kom hyreshöjningen på över fem procent (har jag för mig). Och planerade höjningar på över 3 procent, per år, de nästkommande åren. Något jag tyckte var fördjävligt högt för att vara i den lilla by där jag bor (och det inte finns något alls) så jag ringde och påpekade detta för min hyresvärd. Jodå, då var det helt plötsligt betydligt lägre hyreshöjning. För egen del så skulle jag faktiskt hellre spola ner pengar toaletten än betala till HGF. Hur andra gör är upp till dem och jag klagar inte på de som är medlemmar. Valet är fritt.

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 14:52 pm    Post subject: Reply with quote

Wobin_Hood wrote:
Rickard wrote:
FLU|Swedish Cop wrote:
Jättefina ord, men visa mig en person som har fått hjälp. Deras jurister är hur bakbundna som helst av de avtal som du skrev om innan. Man är helt körf mot hyresvärdar och inte ens Hyresgästföreningen kan göra nåt. Och deras "förhandlingar" med hyresvärdarna ger jag inget för. Dom sitter bara och nickar och säger att ja, 3 procent låter bra.
Allmännyttan vågar inte höja mera för då skulle det bli ramaskri i pressen men privatvärdarna höjer så mycket de vill. Och privatväördarna skiter i HGF.
Däremot så får HGF in en jäkla massa pengar genom medlemspengar. Men granska vart dom pengarna går....konstigt att ingen gjort det.
Men, visst, nåt bra kanske dom gör i det hela stora, men varför betala pengar till dom. Du får ju den hyran du får ändå. Och har man privatvärd ska man prata med dom själva, det ger alltid bästa resultat.

* aldrig fel med en disskussion om HGF i den här topicen, för att hålla den vid liv. He,he...renovering tar ju tid och MER BILDER NU!!! *




Jag är av precis samma åsikt. Personligen ger jag inte ett vitten för dem och det är slående hur lika mina erfarenheter är Coppen's. Nae, hellre spolar jag ner pengarna i toaletten än betalar till HGF.


JAJA, det är ju dit val. Föresten så ör det ju ändå HGF som förhandlar din hyra. Lagen säger nämligen att HGF måste förhandla för all hyrsegäster i en bostad, medlemar eller ej, och för det erhåller de förhandlings erättning av värden. 120 kr per lägenhet tror jag.
Det skulle aldrig fungera om alla hyresgäster skulle förhandla skälva. Tänk hur många enskilda ärende som skulle gå upp i hyresnämden då, tiotusantals.

Föresten kom jag på ett konkret fall där HGF agerade och van i Helsingborg. De fick ett hus att gå till tvångsförvaltning, eftersom värden trackaserade flera av hyresgästerna. Polisen kunde inte göra något åt fallet fast värden hade blivit polisannmäld. (Jag undrar vad vi skall ha polisen till, de hjälper ju aldrig någon?)


Nu vet jag inte hur polisens arbete kom in i disskussionen men ,men..
I det enskilda fallet du pratar om så kunde polisen inte hjälpa till för det var en civilrättslig historia och då FÅR polisen inte hjälpa till. I samma ärende var det en person som ville anmäla hyresvärden för ofredande men ÅKLAGAREN ansåg inte att det räckte.,
Polisen utredde det som skulle utredas men sedan får du spotta på andra instanser.

Och, jo, privatvärdarna kan höja i princip hur mycket dom vill. Har ett par bekanta som har fastigheter. dett handlar bara om att dom i hyresnämnden måste kunna bevisa att höjningen var befogad och det är det lätt att göra. Reparationer m.m.
Och dom fastighetsägare jag känner garvar åt HGF. eftersom dom inte kan göra mer än vanliga människor (utom lite råd och dåd, IBLAND).
Men vanliga människor har rätt till en timme kostnadsfri rådgivning hos vilken advokatbyrå som helst, så det kan lösa sig äbdå.

Men, jag säger inget om folk vill betala pengar till nåt dom aldrig kommer nyttja. Be mu guest. Det finns folk som lägger i kollektbössan också och tror det går till hjälpande.

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 20:06 pm    Post subject: Reply with quote

FLU|Swedish Cop wrote:


Nu vet jag inte hur polisens arbete kom in i disskussionen men ,men..
I det enskilda fallet du pratar om så kunde polisen inte hjälpa till för det var en civilrättslig historia och då FÅR polisen inte hjälpa till. I samma ärende var det en person som ville anmäla hyresvärden för ofredande men ÅKLAGAREN ansåg inte att det räckte.,
Polisen utredde det som skulle utredas men sedan får du spotta på andra instanser.

Och, jo, privatvärdarna kan höja i princip hur mycket dom vill. Har ett par bekanta som har fastigheter. dett handlar bara om att dom i hyresnämnden måste kunna bevisa att höjningen var befogad och det är det lätt att göra. Reparationer m.m.
Och dom fastighetsägare jag känner garvar åt HGF. eftersom dom inte kan göra mer än vanliga människor (utom lite råd och dåd, IBLAND).
Men vanliga människor har rätt till en timme kostnadsfri rådgivning hos vilken advokatbyrå som helst, så det kan lösa sig äbdå.

Men, jag säger inget om folk vill betala pengar till nåt dom aldrig kommer nyttja. Be mu guest. Det finns folk som lägger i kollektbössan också och tror det går till hjälpande.


Just making a point, det där med polisen. För att man till synes inte har användning för en sak, betyder det inte att det inte är till nytta. Jag har haft lite nytta av polisen (gud ske lov) men för den skull vill jag inte att den skall läggas ned.
(Jag vet hur det är, jag jobbar på kommunen. Vi påstås aldrig göra annat än att fika och snacka skit, men när folk blir utan vatten eller dyligt så är vi bra att ha.)

Sen det där om hyreshöjningar hos privatvärdar, så tyvär om värden utför en så kallad "lyx renovering" så att de sker en standardhöjning så kan man sitta på pottan. Ofta tar värdarna chansen vid större job som stambyten och liknande större underhållsinsatser, så se upp så fort de börjar tala om sådant. Det bästa man kan göra som hyresgäst är faktiskt att alla håller ihop i huset, med eller utan HGF, och att läsa igenom kontrakten innan man skriver på. Ett påskrivet kontrakt kommer du alldrig förbi.
Men nu skall sägas att alla värdar inte är elaka typer, de flesta är faktiskt vanliga hyggliga mäniskor och företag.

Men vist du har rätt till din åsikt. Man kan inte frälsa alla vet du. Tur all inte har samma åsikt som du. Du är inte med i facket heller va?

Och nu på allmän request:

VI VILL SE MER BILDER PÅ RENOVERINGEN!
Back to top
View user's profile Send private message
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Nov 25, 2005 21:29 pm    Post subject: Reply with quote

Wobin_Hood wrote:
FLU|Swedish Cop wrote:


Nu vet jag inte hur polisens arbete kom in i disskussionen men ,men..
I det enskilda fallet du pratar om så kunde polisen inte hjälpa till för det var en civilrättslig historia och då FÅR polisen inte hjälpa till. I samma ärende var det en person som ville anmäla hyresvärden för ofredande men ÅKLAGAREN ansåg inte att det räckte.,
Polisen utredde det som skulle utredas men sedan får du spotta på andra instanser.

Och, jo, privatvärdarna kan höja i princip hur mycket dom vill. Har ett par bekanta som har fastigheter. dett handlar bara om att dom i hyresnämnden måste kunna bevisa att höjningen var befogad och det är det lätt att göra. Reparationer m.m.
Och dom fastighetsägare jag känner garvar åt HGF. eftersom dom inte kan göra mer än vanliga människor (utom lite råd och dåd, IBLAND).
Men vanliga människor har rätt till en timme kostnadsfri rådgivning hos vilken advokatbyrå som helst, så det kan lösa sig äbdå.

Men, jag säger inget om folk vill betala pengar till nåt dom aldrig kommer nyttja. Be mu guest. Det finns folk som lägger i kollektbössan också och tror det går till hjälpande.


Just making a point, det där med polisen. För att man till synes inte har användning för en sak, betyder det inte att det inte är till nytta. Jag har haft lite nytta av polisen (gud ske lov) men för den skull vill jag inte att den skall läggas ned.
(Jag vet hur det är, jag jobbar på kommunen. Vi påstås aldrig göra annat än att fika och snacka skit, men när folk blir utan vatten eller dyligt så är vi bra att ha.)

Sen det där om hyreshöjningar hos privatvärdar, så tyvär om värden utför en så kallad "lyx renovering" så att de sker en standardhöjning så kan man sitta på pottan. Ofta tar värdarna chansen vid större job som stambyten och liknande större underhållsinsatser, så se upp så fort de börjar tala om sådant. Det bästa man kan göra som hyresgäst är faktiskt att alla håller ihop i huset, med eller utan HGF, och att läsa igenom kontrakten innan man skriver på. Ett påskrivet kontrakt kommer du alldrig förbi.
Men nu skall sägas att alla värdar inte är elaka typer, de flesta är faktiskt vanliga hyggliga mäniskor och företag.

Men vist du har rätt till din åsikt. Man kan inte frälsa alla vet du. Tur all inte har samma åsikt som du. Du är inte med i facket heller va?

Och nu på allmän request:

VI VILL SE MER BILDER PÅ RENOVERINGEN!


facklig sedan 15 år tillbaka, nu skyddsombud och sektionsombud. Men detta i ett fack som fungerar och är rätt starkt.
Till skillnad från patetiska komunal, som "vi tar fajten-kampanjen" grävde sin egen grav. En månads strjek och man var nöjd med 3 % i llönelyfr...*suck*
Eller handels, som inte slår näven i bordet när det gäller ensamarbete. Nu var man iofs rätt bra med värdebilarna senast.
N', facket fungerar ibland, ibland inte.
Men HGF, hehe, som du säger, där blir jag aldrig fräslt. men jag är kanske ensam om detta.

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Sun Nov 27, 2005 9:52 am    Post subject: Reply with quote

Det har gått lite sakta med renoveringen då jag fick oväntat besök i fredags och detta besöket gjorde mig rätt sjuk under hela lördagen.

Iallafall så har jag höjt upp klockan. Spraybombat den med en riktigt läcker färg. Den ser ut lite som sten(känns även som sten vid breöring).

Får nog även färgsätta strömbrytaren/kontakterna med samma färg.



Det syns inte så bra på den bilden, men för att se en förstoring klicka här.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Nov 27, 2005 12:07 pm    Post subject: Reply with quote

mortal wrote:
Det har gått lite sakta med renoveringen då jag fick oväntat besök i fredags och detta besöket gjorde mig rätt sjuk under hela lördagen.

Iallafall så har jag höjt upp klockan. Spraybombat den med en riktigt läcker färg. Den ser ut lite som sten(känns även som sten vid breöring).

Får nog även färgsätta strömbrytaren/kontakterna med samma färg.



Det syns inte så bra på den bilden, men för att se en förstoring klicka här.


Sååå ska det se ut. Perfekt!

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Mon Dec 12, 2005 1:22 am    Post subject: Reply with quote

Nu är köket klart som jag vill ha det. Är bara listerna som skall målas och det tänkte jag spara till en dag då jag är så bakfull att jag ändå måste ligga vågrätt hela dagen.

Har samlat alla bilder på ett och samma ställe. Dessa finner ni här. Längst ner hittar ni 3st bilder som är tagna idag.

Nu skall jag ge mig på hallen och toalätten, tar dem två i samma veva. Till dem 2 somrummen (mitt och pojkens) samt vardagsrummet har jag bokat tid så en paintbrush målare kommer hit och skall måla motiv om är sjukt fina både med och utan UV-belysning.

Några av hans verk:





Är dock inte riktigt sådana motiv jag är ute efter men killen har helt klart talang. I Christians rum är det tänkt att ha en fet väggmålning med spindelmannen som hänger över staden och skjuter ut nät för att slunga sig vidare. Spindelmannen, nätet och husen(fönster osv) är tänkt att ha i uv-färg så att när man släker försvinner all bakgrund och då ser det lite ut som han träder fram och slungar sig mellan husen i natten.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
HAP



Joined: 01 Apr 2003
Posts: 897

PostPosted: Mon Dec 12, 2005 2:17 am    Post subject: Reply with quote

mortal wrote:
bla bla bla.


har ni målat en judestjärna på fönstret ? Smile

när jag var liten så dromde jag om att ha ett rum som var "utomhus" med träd målade på väggarna o himmlen i taket sen en grön matta typ Wink

_________________
ALLT beror på någonting annat.
Back to top
View user's profile Send private message
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Mon Dec 12, 2005 2:24 am    Post subject: Reply with quote

HAP wrote:

har ni målat en judestjärna på fönstret ? Smile


Det var inte tanken när den sprayades, liknar det ganska mycket, aja, det är en julstjärna iallafall.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Mon Dec 12, 2005 8:16 am    Post subject: Reply with quote

Satan nice i köket du gjort, fan sen paintbrusha i dem andra rummen har jag fan drömt om oxå, fan va ballt. lycka till med resten Smile
_________________
"So many assholes, so few bullets." Clint Eastwood Dirty Harry.
Back to top
View user's profile Send private message
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Mon Dec 12, 2005 18:06 pm    Post subject: Reply with quote

Gjorde en gipsmask av min sons ansikte, sedan satte jag in en lampa som sitter i adventsljusstakar och hängde masken på väggen. Lite dåliga bilder men men.
För att se resultatet klicka på denna länk.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Mon Dec 12, 2005 19:09 pm    Post subject: Reply with quote

Inte för att vara elak mot din son, men i mörkret där så såg den ut som något ur en skräckfilm. Wink Det gillar vi.... Smile
_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 3 of 5

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies