HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Lite hjälp? (Gitarr strunt)
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Wed Aug 16, 2006 2:08 am    Post subject: Lite hjälp? (Gitarr strunt) Reply with quote

För er som inte spelar gitarr kan sluta läsa om ni vill Smile


Satt och kollade på en gitarrlektion av Eric Johnson nyss och han sa att han tyckte det var jätteviktigt att veta vad tonerna heter på alla band/strängar över hela gitarren. Alltså så om man bara sätter ett finger på en random sträng/random band så ska man veta vilken ton/not det är. Det tyckte jag var en bra idé. Man skulle nog bli lite mer fri över gitarren om man kunde detta, vilket jag inte kan helt och hållet. Men jag kom på att det kanske är lite jobbigt att lyssna sig till det hela, kanske man kan plugga in det från bild tänkte jag?

Frågan lyder: Vet någon om det finns en karta där det listas namnen för alla toner på hela gitarren? På nätet? I musikbutiken? Jag har då inte hittat något så jag ville kolla om någon vet om det överhuvudtaget finns!
Annars får jag la börja lyssna och skriva ner själv men det lär ju ta en stund...

Tack på förhand flickor!

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Wed Aug 16, 2006 2:50 am    Post subject: Reply with quote



samt



du kan vara flicka! äh palla med noter man hör ju vad som ltåer bra och så spelar man det. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Wed Aug 16, 2006 8:49 am    Post subject: Reply with quote

Här får du en liten lektion:
Tecknens namn:
# = iss
b = ess/ass


Noternas namn:

Ab = ass
Bb = bess
Db = dess
Eb = ess
Gb = gess

A# aiss
C# ciss
D# diss
F# fiss
G# giss

Så här funkar systemet, en liten tabell. Förklaring finns nedanför!
#-tecknet (iss)

Uppåtgående
A
A#
B
C
C#
D
D#
E
F
F#
G
G#

Nedåtgående
A
G#
G
F#
F
E
D#
D
C#
C
B
A#

"b" tecknet (ass/ess)

Uppåtgående
A
Bb
B
C
Db
D
Eb
E
F
Gb
G
Ab

Nedåtgående
A
Ab
G
Gb
F
E
Eb
D
Db
C
B
Bb

Förklaring:
# Betyder höjd ton (från grundvärdet), så ett A med ett #-tecken efter sig betyder att noten är en ton över (eller ett halvt steg/ ett band) ett rent A.

b betyder sänkt ton, så ett A med b-tecken efter sig betyder att noten är en ton under ett rent A.

Som du kanske har märkt så har inte noterna F och C något "b"-tecken (bess) efter sig. Varför?
Pg.av att detta:
Notskalan består av hela och halva steg.
På gitarren så betyder detta att ett helt steg är från t.ex F till G eller från band 1 på E-strängen till band 3 på E-strängen (Två bands avstånd, då man räknar från bandet direkt efter det man utgår från som 1.)
Ett halvt steg är då från F till F# (eller Gb), dvs från band 1 på E-strängen till band 2 på samma sträng (Ett bands avstånd)

A B C D E F G
Här är grundnoterna, spelar du dom här i en följd så har du en ren dur-skala.
Det är när du ändrar intervalerna mellan noterna som du får ut olika skalor som t.ex Moll.
A B c D E f G
De noter som är rödfärgade är de noter i skalan som har en granne som det är ett halvt steg emellan.
Tonen direkt till vänster innan den röda tonen är den som det är ett halvt steg till.

Så mellan B till C är det ett halvt steg, men mellan C till D är det ett helt.
Samma sak mellan E till F och mellan F till G, dvs ett litet steg mellan E och F men ett stort mellan F och G.
Noternas namn och grundavstånd gör att t.ex ett "b" tecken på tonen C är onödigt, pg.av att mellan tonerna B/C och E/F är det redan ett halvt steg (dvs ett bands avstånd på gitarren)
Det går att skriva t.ex B#, du stöter på det i ibland, men det är enklare att bara skriva ett C.
Vilket tecken ska du använda?
Det dikterar skalan som ska spelas. De olika tecknen är till för att sepparera de olika skalorna när du läser noter. T.ex så har Bb-dur och D-dursskalorna 2st toner som är ändrade i båda skalorna.
I D-dur är det F# och C# och i Bb-Dur är det Eb och Bb (Eller D# och A#)
Hittade en sida som listar skalornas olika förteckningar
Bläddra ner lite så ser du dom. Ett tips är att på engelska heter "#" sharp och "b" flat!

Que passa Paradox dox dox dox dox dox dox dox dox dox dox dox


Han har inte med F#/Gb-skalan där, troligtvis pg.av att den har en liten kluring med sig.
I F#-dur skalan så höjer man nämligen E till F i förteckningen! Det blir då E#!
Förjävligt va? Inkonsekvens rockar!
Detta beror på att F#-skalans 7:e ton är just ett F, men eftersom F redan är höjt till F# som är skalans namn (pg.av att grundtonen är F#) så måste man höja E till F genom att skriva E# för att få skalan rätt!
Men om man betäcknar skalan som Gb-dur istället för F#-dur så sänker man C till Cb, dvs ett rent B!
Hahaha, lycka till!

Jag reserverar mig för eventuella felskrivningar, jag har jobbat natt och nu är jag rätt trött!

_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Wed Aug 16, 2006 10:46 am    Post subject: Reply with quote

Hehe tack så mycket grabbar Smile Det kommer säkert att hjälpa Smile
Det sista förstod jag inte mycket av kultan med det där med F och B och deras undantags regler har jag förstått! Thank jooo very match!

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[SSRF]Galactus



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1076
Location: LångtbortiJymden

PostPosted: Wed Aug 16, 2006 11:00 am    Post subject: Reply with quote

Balzamon wrote:
Hehe tack så mycket grabbar Smile Det kommer säkert att hjälpa Smile
Det sista förstod jag inte mycket av kultan med det där med F och B och deras undantags regler har jag förstått! Thank jooo very match!


Men istället för att hårdplugga all det där så tycker jag att det är bättre att Öva in skalor. Dessa kan du sedan flytta över halsen och då vet du per automatik var tonerna ligger. Man blir inte klokare av att veta var alla toner ligger om man inte förstår dess funktion i skalan/harmonin. Kolla in lite böcker om ackordanalys och harmonilära istället.

_________________
eru eller?
Back to top
View user's profile Send private message
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Wed Aug 16, 2006 17:34 pm    Post subject: Reply with quote

[SSRF]Galactus wrote:
Balzamon wrote:
Hehe tack så mycket grabbar Smile Det kommer säkert att hjälpa Smile
Det sista förstod jag inte mycket av kultan med det där med F och B och deras undantags regler har jag förstått! Thank jooo very match!


Men istället för att hårdplugga all det där så tycker jag att det är bättre att Öva in skalor. Dessa kan du sedan flytta över halsen och då vet du per automatik var tonerna ligger. Man blir inte klokare av att veta var alla toner ligger om man inte förstår dess funktion i skalan/harmonin. Kolla in lite böcker om ackordanalys och harmonilära istället.


Jo jag körde den tekniken också ett tag fast det tog ju sån tid kändes det som...Eller så är det bara jag som är lat.


Jag kan ganska många skalor, fast jag vet inte vilka toner jag tar eller i vilket samanhang de kan/ska användas. Oh det ska bli skönt att få en gitarrlärare till hösten hehe. Många frågor aldrig några svar.


Just nu lever jag på ett 30-tal grundaccord, tabs och pentaskala för det jag spelar. Det känns lite fattigt. Jag har inga problem med fingertekniken det är teorin som suger, och det är inte alls glassigt...snyft

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed Aug 16, 2006 20:30 pm    Post subject: Reply with quote

Kultur kastar 30 minuter i sjön.
Att försöka lära Balz nåt är som att äta spillolja med durkslag.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Thu Aug 17, 2006 13:09 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Kultur kastar 30 minuter i sjön.
Att försöka lära Balz nåt är som att äta spillolja med durkslag.


Här på swedish maffia undviker vi enligt bestämda regler personliga påhopp. Jag tycker du ska läsa reglerna nästa gång innan du skriver upp dig till ett commuity.
Razz


Nejdå, jag lärde mig ett & annat. Tack så mycket för hjälpen grabbar!

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
magnusbear



Joined: 22 Nov 2002
Posts: 687

PostPosted: Thu Aug 17, 2006 14:55 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Kultur kastar 30 minuter i sjön.
Att försöka lära Balz nåt är som att äta spillolja med durkslag.


ähhhhh..... killen försöker lära sig och Kultis är hyglig och hjälper till!

Lycka till Linus!
Back to top
View user's profile Send private message
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Thu Aug 17, 2006 15:14 pm    Post subject: Reply with quote

NiP-bearystyLe- wrote:
Fren wrote:
Kultur kastar 30 minuter i sjön.
Att försöka lära Balz nåt är som att äta spillolja med durkslag.


ähhhhh..... killen försöker lära sig och Kultis är hyglig och hjälper till!

Lycka till Linus!


Tack för stödet mange! Very Happy

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[SSRF]Galactus



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1076
Location: LångtbortiJymden

PostPosted: Thu Aug 17, 2006 16:18 pm    Post subject: Reply with quote

Balzamon wrote:
[SSRF]Galactus wrote:
Balzamon wrote:
Hehe tack så mycket grabbar Smile Det kommer säkert att hjälpa Smile
Det sista förstod jag inte mycket av kultan med det där med F och B och deras undantags regler har jag förstått! Thank jooo very match!


Men istället för att hårdplugga all det där så tycker jag att det är bättre att Öva in skalor. Dessa kan du sedan flytta över halsen och då vet du per automatik var tonerna ligger. Man blir inte klokare av att veta var alla toner ligger om man inte förstår dess funktion i skalan/harmonin. Kolla in lite böcker om ackordanalys och harmonilära istället.


Jo jag körde den tekniken också ett tag fast det tog ju sån tid kändes det som...Eller så är det bara jag som är lat.


Jag kan ganska många skalor, fast jag vet inte vilka toner jag tar eller i vilket samanhang de kan/ska användas. Oh det ska bli skönt att få en gitarrlärare till hösten hehe. Många frågor aldrig några svar.


Just nu lever jag på ett 30-tal grundaccord, tabs och pentaskala för det jag spelar. Det känns lite fattigt. Jag har inga problem med fingertekniken det är teorin som suger, och det är inte alls glassigt...snyft


En sak som kanske inte är så jävla kul, men nyttigt, är att spela visor. Dom är enkla i formen och dom går att utveckla. Lär dig några olika visor och försök sedan improvisera över dom, både melodispel och ackord.

_________________
eru eller?
Back to top
View user's profile Send private message
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Fri Aug 18, 2006 10:20 am    Post subject: Reply with quote

Vadå visor Galactus? Vad menar du?
_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Aug 18, 2006 15:57 pm    Post subject: Reply with quote

Det är bra att du stöttar våra kompisar på communityt Bear Smile Tänk om jag var likadan Very Happy

Spela visor, käre örebroare, är smart. Handla upp dig på några olika ex av Vispop. Det är en helt suverän bok. Ni har säkert använt er av den i plugget.
Du kan ju ackord. Sen är det bara att spela melodierna.

Rock on!

[Cat]Jag fixade länken åt dig[/Cat]

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Sat Aug 19, 2006 13:11 pm    Post subject: Reply with quote

Ok nice! Tack så mycke boys!

Fick reda på igår också att jag har kommit in på en gitarrkurs via skolan nu. Elgitarr då alltså...Så de e nice! Snart är jag bättre än malmstiiiiiin Smile

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Sat Aug 19, 2006 16:08 pm    Post subject: Reply with quote

Balzamon wrote:
Ok nice! Tack så mycke boys!

Fick reda på igår också att jag har kommit in på en gitarrkurs via skolan nu. Elgitarr då alltså...Så de e nice! Snart är jag bättre än malmstiiiiiin Smile
Att bli bättre än honom rent teoretiskt blir inte så svårt, åsnan kan ju 3 skalor...
_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Sun Aug 20, 2006 22:26 pm    Post subject: Reply with quote

Kultur wrote:
Balzamon wrote:
Ok nice! Tack så mycke boys!

Fick reda på igår också att jag har kommit in på en gitarrkurs via skolan nu. Elgitarr då alltså...Så de e nice! Snart är jag bättre än malmstiiiiiin Smile
Att bli bättre än honom rent teoretiskt blir inte så svårt, åsnan kan ju 3 skalor...


amen du...snubben kan det mesta som har med gitarr o göra...Kan du inte så mycket om malmsteen eller? Han är extremt skicklig teoretiskt. Eller skojade du bara?

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Mon Aug 21, 2006 18:14 pm    Post subject: Reply with quote

Kultur wrote:
Balzamon wrote:
Ok nice! Tack så mycke boys!

Fick reda på igår också att jag har kommit in på en gitarrkurs via skolan nu. Elgitarr då alltså...Så de e nice! Snart är jag bättre än malmstiiiiiin Smile
Att bli bättre än honom rent teoretiskt blir inte så svårt, åsnan kan ju 3 skalor...

hahaha
Back to top
View user's profile Send private message
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Mon Aug 21, 2006 23:02 pm    Post subject: Reply with quote

Alla är så elaka mot yngwie...Killen kanske är puntad och gör dålig musik men han är fortfarande en av de bästa lirarna någonsin! Uppför er! Smile
_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
fillebus



Joined: 18 Sep 2004
Posts: 627
Location: Lomma

PostPosted: Mon Aug 21, 2006 23:11 pm    Post subject: Reply with quote

lär dig Trans Siberian Orchestra - canon rock. En rock verision på en gammal god klassisk låt Smile den ska jag försöka knåpa på,.. men lär inte gå så bra Sad
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Tue Aug 22, 2006 6:59 am    Post subject: Reply with quote

Balzamon wrote:
Alla är så elaka mot yngwie...Killen kanske är puntad och gör dålig musik men han är fortfarande en av de bästa lirarna någonsin! Uppför er! Smile

Det här är det enda bra yngvie har gjort!



yngwie_tokyo_flight.rar
 Description:
RELEASE THE FUCKING FURY!

Download
 Filename:  yngwie_tokyo_flight.rar
 Filesize:  1.6 MB
 Downloaded:  483 Time(s)


_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies