HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Nya EU-mått på flygbagage

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fall
Master Admin
Technician


Joined: 29 Sep 2002
Posts: 1310

PostPosted: Thu Oct 05, 2006 22:09 pm    Post subject: Nya EU-mått på flygbagage Reply with quote

Aftonbladet wrote:
Nya EU-mått på flygbagage
Inom ett halvår ska EU-länderna ha samma regler för handbagage på flyget. Måtten för kabinväskor blir lika och redan nu öppnar sig lysande möjligheter för den som gör enlitersväskor i genomskinlig plast.

Flaskor och burkar i dessa väskor får inte heller rymma mer än en deciliter, hundra milliliter, per styck. Om ett halvår ska EU-länderna ha infört samma maximimått för kabinväskor. En väska som ska tas med in i kabinen får då inte vara större än 56x45x25 cm.

Okej vi behöver inte ta med oss vad som helst in, men hallå?

Ganska nyfiken på hur de ser övriga värdeprylar.
Ex Laptop, dels använda ombord men också vem vill lägga det i vanliga bagaget som kan försvinna eller förstöras som de behandlas.
Flygbolagen ersätter inte direkt värdesaker som förvaras där.

Rent praktiskt blir det 4kg mindre att ha med sig på flyget då 5kg varit standard.
Största skillnaden blir att vi inte kan förvara halva sprit ransonen i handbagaget.
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Thu Oct 05, 2006 23:56 pm    Post subject: Reply with quote

Vad då samma regler? Vilka länder har regler om 1dl-flarror? Jag har fan inte varit i en enda tax-free som inte har i alla fall 1-litersflaskor.

Bara att köpa frigolitbitar och pop-plast eller vad det heter Smile

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fall
Master Admin
Technician


Joined: 29 Sep 2002
Posts: 1310

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 7:07 am    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
Vad då samma regler? Vilka länder har regler om 1dl-flarror? Jag har fan inte varit i en enda tax-free som inte har i alla fall 1-litersflaskor.

Bara att köpa frigolitbitar och pop-plast eller vad det heter Smile

Hmmm bra fråga, gäller detta krav gäller även vid påstigningen efter vanliga säkerhetskontrollen eller kan man köpa på sig vid taxfree.

1dl kravet har England börjat med och USA flygningar är ännu hårdare.
Back to top
View user's profile Send private message
Fall
Master Admin
Technician


Joined: 29 Sep 2002
Posts: 1310

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 7:19 am    Post subject: Reply with quote

Äsh, jag läste lite fel.. de är ganska stor väska du får ta med dig endå, 1 Liters plastpåsar är vad England kört ett tag.
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 7:27 am    Post subject: Reply with quote

Dem gränserna för vätska gäller ju bara innan säkerhetskontrollen. Efter kontrollen så får du köpa sprit i taxfreen och ta med dig på planet. 56x45x25 är ju ungefär måtten på en vanlig träningsväska typ. jag ser inte vad man ska ha med sig så mycke på planet för Razz

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 8:11 am    Post subject: Reply with quote

[GTI]Zwonka wrote:
Dem gränserna för vätska gäller ju bara innan säkerhetskontrollen. Efter kontrollen så får du köpa sprit i taxfreen och ta med dig på planet.
Stämmer såvida du inte ska till USA, men jag misstänker att man kommer fixa detta. När jag flög till USA för en månad sen så fick man inte ta med sig någon vätska alls och alla väskor genomsöktes. Mitt handbagage bestod av en genomskinlig plastpåse som jag hade lite böcker i. Därmed slapp jag vissa köer, men inte alla. På Heathrow är de galnare än i USA, utan tvekan. Jag hade 2 timmar på mig att byta flyg på Heathrow, men det tog 1,5 timme genom säkerhetskontrollen så det sket sig. Sad

Jag som gillar whisky tänkte ju passa på att köpa lite taxfree, men till USA gick det inte, såvida man inte åkte ett visst bolag (kommer inte ihåg vilket). Om man åkte det bolaget så fick man handla och whiskybutiken såg till att whiskyn kom till gaten så att man kunde ta ombord det under överseende av någon kontrollant, allt för att undvika att man byte ut innehållet. Jag misstänker att man kommer lösa det på något liknande vis hos flera.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies