HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Gymnasiet (måleri, målare)

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
chuck-chirac



Joined: 14 Jan 2007
Posts: 19

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 14:22 pm    Post subject: Gymnasiet (måleri, målare) Reply with quote

Fanns en tråd om vad man ska göra efter gymnasiet, ville inte stjäla den tråden eftersom detta handlar om tiden i gymnasiet.

Det är så att jag går i andra terminen i ettan, på medialinjen. Jag hade tidigare velat arbeta som journalist eller fotograf, men drömmarna har dött ut totalt av diverse anledningar. Dels har jag tröttnat på allt som har med skolan att göra, lärarna och själva utbildningen.

Jag har därför funderat på att jobba ett år tills nästa termin och börja på måleri och tänkte därför höra med folk hur det är där. Är det mycket plugg, är det min sista chans "i livet" om jag byter? Är yrket något att rekommendera?

Fler frågor kommer säkert när jag fått lite svar. Men grejen är den att jag vill verkligen inte hålla på med någonting jag inte vill göra. Men är det värt det? Är det värt att hoppa av nu?

Tacksam för svar och hej förresten, jag är ny här! Smile
Back to top
View user's profile Send private message
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 14:49 pm    Post subject: Reply with quote

Hade jag fått göra om gymnasiet så hade jag garanterat valt (om jag resonerar som jag gör idag och inte då) något ur byggprogrammet.
Målare hade det säkert blivit då också i och med att man sommarjobbat som det ett par somrar.

Fördelen med byggprogrammet är ju att man i väldigt många fall får ett jobb direkt när man går ut skolan. Man kan rent av bli anställd under tiden man går i skolan till och med.

Jag skulle tro att det är väldigt mycket praktik, första läsåret kan det nog förekomma en del under skolan, grundkurserna. Men på sidan av även praktiska ämnen, som teknik, tapetsering osv...
Andra året blir det väl mer praktik och då ute på fältet i någon målarfirma, och tredje året är det ännu mer praktik. Så fungerar det väl ungefär i byggprogrammet, i allafall det jag fått höra.

Jag skulle absolut hoppat av om jag kände att jag inte ville syssla med det man för tillfället läste till för att få ett mer "säker" utbildning.

Föresten, välkommen! Låter som en mogen pojke. Smile
Hoppas du kommer att trivas!

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
chuck-chirac



Joined: 14 Jan 2007
Posts: 19

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 15:00 pm    Post subject: Reply with quote

miklo! wrote:
Hade jag fått göra om gymnasiet så hade jag garanterat valt (om jag resonerar som jag gör idag och inte då) något ur byggprogrammet.
Målare hade det säkert blivit då också i och med att man sommarjobbat som det ett par somrar.

Fördelen med byggprogrammet är ju att man i väldigt många fall får ett jobb direkt när man går ut skolan. Man kan rent av bli anställd under tiden man går i skolan till och med.

Jag skulle tro att det är väldigt mycket praktik, första läsåret kan det nog förekomma en del under skolan, grundkurserna. Men på sidan av även praktiska ämnen, som teknik, tapetsering osv...
Andra året blir det väl mer praktik och då ute på fältet i någon målarfirma, och tredje året är det ännu mer praktik. Så fungerar det väl ungefär i byggprogrammet, i allafall det jag fått höra.

Jag skulle absolut hoppat av om jag kände att jag inte ville syssla med det man för tillfället läste till för att få ett mer "säker" utbildning.

Föresten, välkommen! Låter som en mogen pojke. Smile
Hoppas du kommer att trivas!


Tack för det varma välkomnandet och det snabba svaret! Very Happy
Hur var det att arbeta som målare under sommaren då? Positivt, negativt? Jag har aldrig varit intresserad av att rita/måla, snackade med en kompis på bussen hem från plugget idag som går i måleri. Jag förklarade att jag inte är intresserad utav att måla och rita och det är tydligen inte han heller. Så det bör inte vara något problem?
Back to top
View user's profile Send private message
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 16:25 pm    Post subject: Reply with quote

Hur det var att arbeta som målare under sommarn? Ptja, slänga av t-shirten och bli brun samtidigt Very Happy
Nae, men det är liksom lugnt, jag har ju bara målat hus, och det finns ju så mkt mer inom yrket.
Jag har heller aldrig varit direkt duktig på att måla/rita och inte heller brunnit för det. G i bild 7an och 9an. Razz Men man klarar ju av att slänga på lite färg på penseln iaf Wink Det bör inte vara några problem nej.

Jag har aldrig sett några för samt nackdelar med något jag jobbat med, då jag är så förbannat tacksam när jag väl får in en fot någonstans och kan tjäna min egna stålar.

Men givetvis finns det väl upp och nedgångar, men det kanske jämnar ut sig då man ändå tjänar ganska bra som fullärd målare Smile

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
chuck-chirac



Joined: 14 Jan 2007
Posts: 19

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 16:46 pm    Post subject: Reply with quote

Det där låter ju toppen! Smile
Ska snacka med farsan sen när jag fått tag i gubben.

Någon mer som har något att säga?

Tack så mycket för dina kommentarer Miklo!
Back to top
View user's profile Send private message
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 17:12 pm    Post subject: Reply with quote

om du känner dej skoltrött så verkar det absolut som en bra idé att byta spår eftersom medieprogrammet i sig inte direkt ger några jobb utan det är ju vidareutbildning som gäller efter gymnasiet..

plugg är det inte särskilt mycket på de yrkesförberedande programmen, svenska A, matte A, historia A, samhälle A, Idrott A och Naturkunskap A (alt. kemi, fysik, biologi A) är väl de kurserna du måste läsa oavsett program, så många fler teoretiska kurser bör det inte vara på ett yrkesförberedande program såvida du inte väljer att läsa mera.

låter ju dock som om du inte har någon som helst aning om huruvida du skulle trivas som målare så ett tips vore ju att försöka prova på det på något vis innan du bestämmer dej. snickare, röris, elektriker, målare etc är ju rätt slitiga jobb och om man jobbar på byggen (vilket de allra flesta gör) så ere tidiga mornar som gäller och om man inte gillar det så bör man tänka efter. dock så är det ju rätt få som har ett och samma yrke hela livet så det är inte kört på något vis om du nu skulle tröttna på vilken utbildning du nu väljer, det går alltid att skola om sig.
Back to top
View user's profile Send private message
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 17:51 pm    Post subject: Reply with quote

Inom målaryrket så ingår väl även tapetsering och allt som hör till eller är jag helt ute och cyklar ?

Har en polare som är målare och han utför en hel del svart jobb så som tapetsering och liknande åt folk (tjänar nån tusenlapp extra i månaden), också en tanke du kan ha i bakhuvudet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 17:56 pm    Post subject: Re: Gymnasiet (måleri, målare) Reply with quote

chuck-chirac wrote:
Fler frågor kommer säkert när jag fått lite svar. Men grejen är den att jag vill verkligen inte hålla på med någonting jag inte vill göra. Men är det värt det? Är det värt att hoppa av nu?

Förlora ett år för att vinna en livstid? Smile
Den andra terminen du inte är i skolan behöver inte heller vara förlorat om du hittar jobb någonstans och skaffar dig arbetslivserfarenhet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
chuck-chirac



Joined: 14 Jan 2007
Posts: 19

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 18:22 pm    Post subject: Reply with quote

"Förlora ett år för att vinna en livstid?", mycket fint och bra sagt!

Jag ser mig som relativt bestämd i valet att gå till målerilinjen nästa termin.
Har dock några frågor till. Är det så att JAG bestämmer vart jag vill gå och byta? Eller är det mina föräldrar som bossar över mig totalt?

Läget är som så att jag har två skilda föräldrar. Farsan har inte mycket till övers för mig och morsan gick aldrig gymnasiet och är rätt ny när det kommer till mitt dilemma. Min mor har jag lyckats övertala ganska väl och hon förstår mig, farsan däremot strävar emot min vilja som vanligt.

Sammanfattad fråga: Är det jag som bestämmer i slutänden, eller måste jag ha båda föräldrars "tillstånd"?
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 18:43 pm    Post subject: Reply with quote

chuck-chirac wrote:
"Förlora ett år för att vinna en livstid?", mycket fint och bra sagt!

Jag ser mig som relativt bestämd i valet att gå till målerilinjen nästa termin.
Har dock några frågor till. Är det så att JAG bestämmer vart jag vill gå och byta? Eller är det mina föräldrar som bossar över mig totalt?

Läget är som så att jag har två skilda föräldrar. Farsan har inte mycket till övers för mig och morsan gick aldrig gymnasiet och är rätt ny när det kommer till mitt dilemma. Min mor har jag lyckats övertala ganska väl och hon förstår mig, farsan däremot strävar emot min vilja som vanligt.

Sammanfattad fråga: Är det jag som bestämmer i slutänden, eller måste jag ha båda föräldrars "tillstånd"?


Är inte helt överens med den juridiska biten, dessutom är jag inte helt säker över hur det är med skolplikten på gymnasiet? Kanske någoN med juristutbildning eller liknande kan svara typ mts? Razz

Själv har det pendlat en hel del mellan min tankar när jag skulle välja linje.

Från ett tidigt stadium i början av min skoltid ville jag bli kock. Skulle då gå Hotell & Restaurang med en klasskompis, som jag nu på senare tid inte hört av så mycket Sad (han gick H&R).
När jag började klättra upp i åldrarna, så där bra inför högstadiet ville jag bli inom hotellbranschen (fråga mig inte varför Razz), men isf önskade jag vara hotelldirektör (oturligt nog finns det ingen sådan linje, som jag visste om Razz).
När jag väl började få in mina betyg i 7:an (omdöme) och 8:an gick det upp ett ljus (rättare sagt tips av päronen). De sa: Vill du verkligen bli någotting i ditt liv ska du satsa på en bredutbildning på gymnasiet.
De syftade på Natur eller Samhäll, som tidigare berättat (i en annan tråd) är matte inte mitt huvudämne, så det fick helt enkelt bli Samhällsprogramet. Eftersom jag även fått lite känn i nyperna i ett Börd-SM och några fina aktieklipp innan IT-bubblan sprack beslöt jag mig helt och hållet för att Samhällsprogramet med inriktning Ekonomi.


Nu är jag en person, som verkligen motiverar mig till saker jag vill få gjort. Tycker jag att det inte är viktigt kan jag va slapp och låta det glida iväg (tar det sen-principen).
När det är något jag tycker om, gillar, eller måste göra tar jag mig i kragen och genomför det.
Jag kan upplysa er att jag själv var måttligt skoltrött i 1:a och 2:a ring i skolan. I 3:e ring hjälpte det inte direkt, med tunga ämnen som jag dumt nog valde extra Redovisning och Kalkylering, Bokföring och något mer onödigt kurs, som ajg idag inte kommer ihåg Razz När jag kunde valt något, som jag verkligen skulle gillat typ Marknadsföring A och B Razz ja ja det är väl de jag skulle vilja ändra på om jag skulle gått i 1:an i dagsläget på gymnasiet.


Japp du kan kanske redan gissa mitt svar annars kan jag ev. förenkla det mycket kort Razz

Fortsätt plugga!!!

Motivering: Skulle nog aldrig få för mig att göra ett studieuppehåll innan jag tagit studenten. Min åsikt är den att få en bred utbildning så jag alltid har något att falla tillbaka på sedan kan jag i princip pyssla med vad jag vill. Sälja is på Arktiskt eller sälja sand i Sahara och en gammal klassiker från Joakim von Ankas memoarer. Sälja vind till vindmöllorna i Holland Razz

Men givetvis kanske det är en lättnad för andra att börja så tidigt som möjligt med ett yrke. Frågan är om du nu hoppar på måleryrket och sedan vid 22-23 tröttnar på att vara målare. Då får du i princip läsa något år på komvux igen för att komma in på någon högskola eller universitet för en vidare utbildning. Kommer ut som student för universitetsnivå när du är 24-25 för att sedan läsa dina studier i 3-5 år. Frågan är då om du inte lite har slösat bort en livstid i onödan?

Detta är mina 50 öre, men det tåls att tänka på. Du kan ju alltid efter en ekonomiexamen, medicinexamen, eller ivilingenjörsexamen osv osv. Alltid pyssla med måleri. Blir dock lite svårare tvärtom Razz

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-


Last edited by KrosuZ on Mon Jan 15, 2007 18:54 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 18:49 pm    Post subject: Reply with quote

Det handlar ju om ditt liv. Det är väl samma ska när du sökte till mediaprogrammet när du gick i 9an. Du valde väl det? Och inte päronen?

Jag bytte klass när jag läste andra året på gymnasiet.
Från "vanlig" Samhäll i 1an - till samhäll ekonomi i 2an, kände att det inte var min grej när det gått någon månad eller två och bytte därför till samhäll med inrikt. idrott. Smile som dessutom hade högre intagningspoäng än vad "vanliga" samhäll hade.

Nog om mig, det jag ville komma till är väl att du bara tar tag i någon på expeditionen och talar om hur det ligger till så hjälper de dig garanterat Smile

Kass: det stämmer bra det.

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
chuck-chirac



Joined: 14 Jan 2007
Posts: 19

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 19:08 pm    Post subject: Reply with quote

Ok, tack för era kommentarer.

Men om man ser det så här då:

Om jag vill ta ett jobb som inte har med media eller måleri att göra, men jag har någon av dessa utbildningar, vilken är bäst?

Jag förklarar så dåligt. Men som en jämförelse.. Är media-betygen bättre generellt sätt jämfört med måleri? Eftersom måleri är en speciell inriktning?

Usch va livet är jobbigt..
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 20:03 pm    Post subject: Reply with quote

byt till bygg om du kan tänka dig att arbeta som snickare, målare eller plåtslagare. Jag tror att det är bättre att skaffa sig en utbildning, sen om du någon dag vill fortbilda dig finns ju alltid komvux. Min åsikt är dock att det är bättre att välja ngt annorlunda men att stanna kvar i skolan än att skita i det. Det är tre år av ditt liv, allt är inte en dans på rosor men du vill inte gå där utan ens gymnasiekompetens en vacker dag.

Byggare med nån inriktning hade jag velat vara, arbeta med händerna och kroppen istället för att sitta över skolböcker (som jag) i nästan 20 år... just nu är jag lite bitter, märks det? Razz

Många av de skönaste människor (eller rättare sagt... de flesta) har nån form av praktisk utbildning som kock, målare, nyckelsmed... åh ej att förglömma polaren som istället för att förvalta familjens _stora_ företag som gått i arv i fem generationer bidde grävmaskinist...

nä usch och fy, akademiska utbildningar är överskattade, det är en rätt stor brist på bra hantverkare just nu på arbetsmarknaden...

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 21:38 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
nä usch och fy, akademiska utbildningar är överskattade, det är en rätt stor brist på bra hantverkare just nu på arbetsmarknaden...


Ligger iof en hel del i det du säger, men det kan iof bero på att det numera är så enkelt att komma in på universitet och hogskolor då den tidigare regering satte ut flera studieplatser.

Fler studierplatser genererar till större omkostnader och sämre utbildning, eftersom det är i princip samma summa de får ut.

Helt klart finns det något i det du säger mts. Många som tar sin examen måste, så fort som möjligt hitta ett jobb, så de kan betala av sina enorma studieskuler. Det är inte alltid lätt att hitta ett jobb, som passar en och i närområdet. Är ju en hel del som flyttar till andra städer osv än den studieort man läser på.

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 21:49 pm    Post subject: Reply with quote

just ja, det där med juridiken kring det hela är milt uttryckt luddigt, generellt sett förordar man att föräldrarna och elevens medtycke men det finns många omständigheter hit och dit, enklast är (som vanligt) att kolla upp med studievägledare/rektor för hur man enklast går tillväga, kan inte tänka mig att det ska vara omöjligt sålänge man har goda skäl och bra motiveringar
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
fillebus



Joined: 18 Sep 2004
Posts: 627
Location: Lomma

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 22:54 pm    Post subject: Reply with quote

Hade jag fått välja om hade jag garanterat valt antingen Bygg eller EL. Dels för att även jag är väldigt skoltrött och orkar inte läsa vidare (som jag nu nästan är tvungen till, går samhäll ekonomi) och dels för att jag tycker det är roligare att arbetea med händerna än hjärnan. Tyvärr tänkte jag inte på det förrän i början av trean och tyckte då det var onödigt eftersom jag redan gått så pass lång tid redan. Men till dig chuck! välj du måleri om du verkligen vill! tror att målare passar dig bättre än något inom media och byt så snabbt som möjligt.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
chuck-chirac



Joined: 14 Jan 2007
Posts: 19

PostPosted: Mon Jan 15, 2007 23:33 pm    Post subject: Reply with quote

Tack så mycket för alla svaren. Har varit en bra "push" för mig. Gjort mig lite självsäkrare i mitt val. Tack!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies