HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Mörkt öl på svenska bolag.
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Thu Apr 26, 2007 20:38 pm    Post subject: Mörkt öl på svenska bolag. Reply with quote

tjoho o hej..... tänkte kontra hälso topicen som blivit upbumpad med en ÖL topic.

En kompis fyller år i morrgon och jag funderar på o köpa en kassa öl till han, killen i fråga gillar mörkt öl o då jag dricker ljust öl så kan jag säga att jag inte är expert på området.

Så är det någon som har tips på lite uda mörka öler som jag kan shoppa in så han möjligen kan får något som han inte prova för.

Spamma lös och har ni något halvmörkt att tipsa om så går det absolut lika bra.

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Thu Apr 26, 2007 21:13 pm    Post subject: Reply with quote

Nåja, kan ju skriva lite, tipset är egentligen bara i slutet. Dricker mest ljust öl själv också.. men..

Menar du med mörkt öl såväl lager som ale och stout och annat sånt?
Jag betvivlar att jag har några jättebra tips på bra mörköl som han inte smakat. Tror nog han hittat till såväl Staropramen Dark och sånt...

Men... om du verkligen är ute efter att ge honom något han inte druckit så kanske (!) någon av de lite udda, ofta svindyra, sorterna kan vara något. Typ... ingen http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11231&Butik=0&SokStrangar=ALE%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3aBeska%3aFyllighet%3aS%u00f6tma%3a
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11204&Butik=0&SokStrangar=ALE%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3aBeska%3aFyllighet%3aS%u00f6tma%3a

Men du... de på bolaget är rätt grymma de också, de kan med stor sannolikhet vara till hjälp här! Fråga, ta tips och köp.

Hur dags ska man komma egentligen?

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Thu Apr 26, 2007 22:20 pm    Post subject: Reply with quote

Mjo man kunde önska men på bolaget här där vi bor så kan dom endast rekomendera en stor sjutifema eller en liten sjutifema Smile

Jag får sätta hoppet till att det kan stå något roligt o montern som jag kan köpa som inte verkar allt för farligt.
Annars får jag väll köpa en flaska mörkbröds sirap och blanda med sprit så smakar det nog det samma Smile

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Thu Apr 26, 2007 22:26 pm    Post subject: Reply with quote

när vi snackar mörkt öl, då snackar vi ale, och vi snackar inte vilken ale som helst utan vi snackar fanimej belgisk ale! Very Happy varför undrar ni kanske? Jo, de ska pappa Alexander förklara, mörka belgiska ales och trappist är det bästa som finns! det har allt, mycket alkohol, stor söttma och stor smak! Very Happy

Jag ska se vad jag kan gräva fram till dig på systemet...

Chimay blå Helt underbar ale med stor fyllighet och sjyst söttma

Kwak Dricks ur glas som sitter i en träställning, glasen har nämligen ingen fot Smile Väldigt trevlig mörk ale som är väldigt fruktig! Smakar lite banan faktiskt Very Happy

Maredsous nr8 Helt jävla fantastik ale! Jag älskar den!! Hade den ett tag på stamkrogen här i stan, dessvärre har dem inte kvar den, men man får passa sig! den är nämligen lömsk som fan för den smakar inte mycke alkohol men håller endå 8% så några sådana sen är man hyffsat på kanylen! Razz

Rochefort 8 Mycket trevlig ale med lite mer bäska, men som sagt endå väldigt trevlig! Very Happy

Så kanske vi ska gå över till lager då Smile För det är inte äckligt med annan mörk öl, men jag tycker själv att ale är jävligt gott!

Heaven En väldigt god lager från sverige, tror det är Jämtlands som gör det (ja de va de). Det tråkiga med Jämtlands är att nästan alla öl dem gör smakar likadant, dem smakar ganska mycke groddar tycker jag, eller typ som blött spannmål luktar Razz Med det säger jag inte att dem är äckliga! Smile

En god mörk Tjeckisk lager som dem inte har på systemet men som ni borde prova när ni är på en bättre pub är Bohemian Black lager. den är kolsvart och har en ganska bränd ton, men den är väldigt god! Very Happy En annan fin mörk tjeckisk lager är Krusovice dark (eller va den heter efter) prova den!

jaha ja, jag orkar inte skriva mer nu Razz men leta upp dem belgiska på systemet! dem är riktigt smarriga om man gillar mörk öl!

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
SilentPredator



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4882
Location: Malmö City !

PostPosted: Thu Apr 26, 2007 22:33 pm    Post subject: Reply with quote

2st rätt mörka ja testade för nån vecka sen var riktigt goda! De hette Leffe och Christoffel (inte säker på stavning), var i glas flaskor, sjukt goda öl asså Smile
_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Thu Apr 26, 2007 22:56 pm    Post subject: Reply with quote

Fallen angel är ett gött öl testa det.
_________________
Are you about done with your pathetic whining?
Feel free to untwist your panties and have a nice, tall, cold, refreshing glass of shut the fuck up already.

[url=http://bullshit.shacknet.nu:8000/stream.ogg.m3u]
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Apr 27, 2007 0:52 am    Post subject: Reply with quote

Det är vanskligt att generalisera öl i ale och lager
(Fairlane, rätta mig där jag har fel... du är ju en ölräv)

Först av allt, färgen på ölen ger oss aningar om vad det är, men inte uteslutande att allt som inte är ljust är ale. Ta t.ex Köstritzer Schwarzbier som är en kolsvart lager... likaså med (som alex nämde) Bohemian Black Lager.
Generell skillnad mellan ale och lager: ale är överjäst medan lager är underjäst. Ale jäses även i högre temperaturer vilket gör att de har kortare jästid än lagers.

Trappistöl är ett släkte för sig, de är luriga rackare... bryggs av trappistmunkar (av runt 170 trappistkloster är det sex som brygger öl, fem i Belgien och ett i Holland) som verkligen kan konsten att göra karateöl.
Trappistöl: ( http://www.trappistbeer.net )
* Bières de Chimay
* Brasserie d'Orval
* Brasserie de Rochefort
* Brouwerij Westmalle
* Westvleteren
* Brouwerij de Achelse Kluis
* Brouwerij De Koningshoeven (La Trappe)

Generellt sett görs belgisk i tre varianter, blonde, dubbel och trippel. Den blonda är vad den heter, den dubbla är mörk och trippeln kan vara mörk eller mer blond, att dra i sig en trippel resulterar nästan alltid i överkonsumtion då de är riktigt starka rackare, inte ovanligt att de ligger runt 13%.
Tittar man på annan vanlig ale, främst engelsk finns det några undergrupper: Pale, brown, dark och cream. Stout och porter är varianter som klassas som dark ale. Jag själv är en sucker för Guinness och produkterna från Shepard Neame (1698, Spitfire, Bishops Finger m.fl) samt Hobgoblin från Wynchwood.


Stout
Färgen kommer från en förhållandevis hög mängd av rostad malt vilket även ger en lite rostad smak och arom.. Vissa stouts (t.ex Guinness) innehåller även mältat korn för att ge lite mer sädeskaraktär hos ölen och en stabilare skumkrona.

Det är viktigt att skilja på stouts och stouts, engelska varianter är oftast betydligt sötare än de irländska, man kallar därför de irländska varianterna för Irish stout eller Dry stout.

Undertyper:
Irirsh eller Dry stout: låg alkoholhalt, runt 4% som t.ex Guinness, Murphy's och Beamish
Imperial Stout: Starkare variant med ursprung i London, den typ som blivit förebild för nordisk, baltisk, polsk och rysk porter. Nils Oscar Imperial Stout är ett mycket bra exempel på Imperial stout med ett gäng priser i klassen.
Milk Stout eller Sweet Stout: TIllsatt laktos som ger en (imho) konstig karaktär hos ölet, exempel: Mackenson's XXX

Skulle jag rekommendera öl idag blir det:

Belgisk öl: Grimberger Dubbel, Delirium Tremens, La giljotin, Leffe Radieuse, XX Bitter och Kwak (förutsatt att du har en träställning och rätt glas vlket är själva grejen med Kwak). Jag Gillar även lambics, typ Kriek Bon, Lindemans apple eller Timmermans Kriek
Trappister: Westvleteren 12, Chimay Röd, Westmalle trippel och rochefort 8.
Engelsk ale: Fullers Vintage Ale, 1698, London Pride, Strong Suffolk. Hobgoblin och en sjuhelsikes massa annat, engelsmännen gör fantastiska ales.
Amerikansk öl: Allt från Brooklyn Brewery, deras produkter gjorde min sommar i fjol.
Svensk öl: Nils Oscars Barley wine, kalasöl och india pale, Fallen Angel och Bärnsten från Jemtland, Allt från Dugges (en go göteborgare med mycket skoj, http://www.dugges.se )
Dansk öl: Återvänder alltid till min gamle hof... men det finns en uppsjö med nya intressanta mikrobryggerier som poppar upp och försvinner.
Tysk öl: Paulaner hefe, Hacker-pschorr, spaten och i viss mån rauchbier.
Tjeckisk öl: Staropramen Granat är min standardlager, annars Gambrinus för ljusare, Urquell för Lättare och Krusovice för lite mer beska.
... fast helst av allt dricker jag Guinness, gärna till frukost, lunch eller middag.

När det kommer till öl finns det inga rätt eller fel, däremot är öl oftast godare från tapp än flaska under förutsättning att du är på ett bra ställe. Du ser rätt omgående på personalens sätt att arbeta om de bryr sig om ölen de serverar eller inte och kan utifrån saker som om de spolar glasen, bygger öl i etapper och låter den bli klar innan de serverar den eller bara med så enkla saker som att sätta loggan på glaset mot dig när de serverar. Jag är jävig, men jag tycker att Bishop's Arms är den kedja som bäst håller kvalitet på öl, sen finns det många bra och framför allt bättre pubar i vårt avlånga land.

visst ja... glömde ju helt bort att nämna härlig blaskig ljus sommarlager som Peroni Nastro D'Azzurro, San Miguel och Cruzcampo... men det pratar vi om en annan dag.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805


Last edited by mts on Mon May 07, 2007 10:17 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Fri Apr 27, 2007 6:50 am    Post subject: Reply with quote

mts vilken härlig post ! Very Happy jag blir törstig av att bara läsa den Razz

Trappist är ju underbara bärs! Har inte fått prova alla än, men rochefort, chimay, westmalle och la trappe har jag provat och visst är det underbart gott Very Happy Men jag hittade många kul öl som jag druckit i din post som jag inte kom på inatt... Engelska ales är ju gott som helvete och ett par som du inte hade med är tex Old Specled Hen (som jag snart ska få dricka på fat!) och Deuchers IPA. Lambics är jag nog inget större fan till... Jag provade en såndär spontanjäst smörja på 0,7l som jag hosta upp 150 spänn för och den smakade fanimej piss ! Razz

På tal om öl från staterna så kan jag varmt rekomendera Anchor Steam! aaaaaaaaaah fy fan va gott det är Smile på fat givetvis Cool

Paulaner hefe, Hoegaarden, Hofbrüe Weisse, Erdinger Weissbier Dunkel och Martini Weissbier Hell är alla helt underbara veteöl Very Happy visserligen inte alls det som du söker till din polare, men jävligt gott att dricka nu till sommaren!

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Apr 27, 2007 11:00 am    Post subject: Reply with quote

Jag tycker du borde lägga upp det du skrivit i guides-sektionen mattias! underbar läsning!
Själv flyr jag kriekölen, inte gott nånstans, men det är ju en smaksak.
Nils Oscar har en mycket trevlig stout också, Nils Oscar Imperial Stout, som är rätt komplex vilket kan vara kul.
Från USA rekomenderar jag även Anchor Steam Beer, som dock mycket mer kommer till sin rätt på fat än på flaska. [edit]missade att du skrev om anchor alex![/edit]
Jag brukar starta förfester med en blå, känns alltid lika gott att komma igång med en stark och god öl, annars är Orval min favorit bland trappistölen.
Tror inte att jag smakat en enda dålig tjeckisk öl. Min pappa kommer från Prag så jag har testat rätt mycket tjeckisk öl. Tjeckisk Pilsner is the shit! Kozel rekomenderas som alternativ om man föredrar Urquell före Staropramen. Staropramen är min favoritlager.

Icke heller att förglömma Miller bland blaskölen mattias! Smile

_________________
Se An Inconvenient Truth!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Apr 27, 2007 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

Jag får väl försöka ge mig på lite tips utifrån vad som finns i butiken i träskmarken där Shrek bor, eftersom det är det som går att ordna via dagen. Mts hade ju en ypperligt fin artikel trots att han glömde bort Imperial Stout från Nils Oscar, men Nimda kompletterade fint där. Även Slottskällans Imperial Stout är fin. Varning båda har hög alkoholhalt. Det funkar fint på de här ölen, men man bör kanske dricka någon flaska färre. Cool

Om vi tittar på den mörka lagern som finns i träskmarken så ser det lite trist ut. Staropramen dark är fin. en öl jag gillar skarpt, men om man vill ha något lite udda så är det nog inte rätt. Nils Oscar kalaspåsköl provade jag på öl/whiskymässan sist om den är mums. Samuel Adams Black Lager kan jag inte påminna mig om att jag har druckit, så jag skulle nog sno åt mig 2 flaskor av den bara för att få testa.

Stouten som finns är Guinness och inget jag själv är speciellt förtjust i, men många gillar ju det. Något nytt och orginellt för någon som gillar mörk öl kan det trots allt inte anses vara. Very Happy

Så kommer vi då in på ale, något som jag delvis gillar. Jag är dock inte så förtjust i de belgiaska varianterna, men Chimay blue ska vara bra sägs det av folk som gillar sånt. Bishops Finger och Hobgoblin är kul saker som man kan dricka lite av. inte något jag dricke en hel kväll, men ok, jag tar väl med 2 flaskor av varje i min påse också. Jämtlands Pilgrim säger mig ingenting, men små lokala bryggerier är kul så det blir nog två sånna också. Så följer jag upp med Kilkenny, Newcastle och Old speckled hen som är fint.

Min födelsedagspåse består alltså av:
2 flaskor Nils Oscar kalaspåsköl
2 flaskor Samuel Adams Black Lager
2 flaskor Chimay blue
2 flaskor Bishops Finger
2 flaskor Hobgoblin
2 flaskor Jämtlands Pilgrim
2 flaskor Kilkenny
2 flaskor Newcastle
2 flaskor Old speckled hen
2 flaskor av något kul jag hittar i butiken som inte finns på nätet

Tja, sådär kan en ölpåse (eller två) se ut när jag ska på fest. Allt behöver ju inte drickas upp vid ett tillfälle, men jag tycker det är kul att handla sånna grejer och två flaskor är minimum. Det är ju trist med en flaska om det visar sig vara en jättehit. Är det skräp så är det ju bara att hälla ut den andra flaskan såvida inte någon annan gillar det.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Apr 27, 2007 13:36 pm    Post subject: Reply with quote

NO Imperial stout är jag inget större fan av, tycker att alkoholstyrkan tränger igenom för mycket och sabbar upplevelsen, Brooklyn Black Chocolate Stout däremot... ujujuj, i med lite kakao och alkoholen försvinner så fint så.
Old Speckled Hen är imo en av de mest överskattade ales som finns, Storhönan "Hens Tooth" däremot är betydligt bättre.

Jag gillar f.ö Fairlanes påse även om den innehåller slamkrypare som Newcastle, Sam Adams och Pilgrim. Newcastle var iofs den ake jag började dricka i mina unga dar så det är alltid lite nostalgi... Sam Adams cream stout är om jag inte missminner mig en riktig höjdare, Anchor Steam porter är likaså en finfin present, sen om du får tag på nån IPA är de också ena riktiga höjdare, caledonian IPA/80 än nog mina favoriter i den genren.
Jag har nämnt ett par ggr att jag älskar produkterna från Brooklyn Brewery, men det finns ett litet bryggeri i Danmark som lyckats med en GRYM New York Lager.

Jag är rätt glad, vi har renoverat vårt ölrum på Bishop's här nere och har utökat till 24 öl på tapp vilket gör oss väldigt stora, lägg till ett hundratal på flaska och en sjuhelvetes massa whisky så har du en underbar arbetsplats Smile
(Synd bara att vi from söndag öppnar uteserveringen och får 250 platser till att ta bordsbeställning på...)

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Fri Apr 27, 2007 17:27 pm    Post subject: Reply with quote

Nynäshamns Ångbryggeri AB är annars ett litet bryggeri med väldigt goda öl, har sett dom på vissa system annars är det beställningsvaror (kartonger á 20st) men hittar du någon av dessa så ta några av varje. Jag tycker att dom är ruggigt goda för att vara mörka. '

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=72255&Butik=0&SokStrangar=

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1410&Butik=0&SokStrangar=

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=72254&Butik=0&SokStrangar=

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=72257&Butik=0&SokStrangar=

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=72256&Butik=0&SokStrangar=
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Fri Apr 27, 2007 20:35 pm    Post subject: Reply with quote

Kan varm rekommendera den belgiska ölen, vi hade lite beglisk ölprovning här i början av terminen en kille som hade dragit in ett antal liter öl från Belgien av de jag kommer ihåg Razz var Chimey Bkue som var riktigt god.....
_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Sat Apr 28, 2007 12:36 pm    Post subject: Reply with quote

Testa Discovery, den och Newcastle "the one and only" Brown ale brukar jag dra i mig.
_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Sat Apr 28, 2007 15:21 pm    Post subject: Reply with quote

Kitano wrote:
Testa Discovery, den och Newcastle "the one and only" Brown ale brukar jag dra i mig.

Discovery (Fulelrs) är en bra ingångsale för dem som gillar lager... den smakar inte mycket mer än just en lager Smile

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Santa_



Joined: 04 Oct 2002
Posts: 246

PostPosted: Sat Apr 28, 2007 20:50 pm    Post subject: Re: Mörkt öl på svenska bolag. Reply with quote

Att blanda ljus och mörk öl är ju faktist en jäkla höjdare! (Säkert någon innan som sagt det men ändå ;P )
_________________
Nickar nAera- nowadays! *smack* vi syns! Wink
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Sun Apr 29, 2007 11:39 am    Post subject: Re: Mörkt öl på svenska bolag. Reply with quote

Santa_ wrote:
Att blanda ljus och mörk öl är ju faktist en jäkla höjdare! (Säkert någon innan som sagt det men ändå ;P )


menar du som en half-n-half? be den du beställer av att ena halvan ska vara guinness, då får han jobba Very Happy

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Mon Apr 30, 2007 0:43 am    Post subject: Reply with quote

Vad ska man tvinga i sig för att börja tycka om öl alls om man nu skyr det som pesten?
Back to top
View user's profile Send private message
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Mon Apr 30, 2007 0:55 am    Post subject: Reply with quote

Makrillo wrote:
Vad ska man tvinga i sig för att börja tycka om öl alls om man nu skyr det som pesten?


Tycker du ska börja med Corona som du lägger en skiva/klyfta lime eller citron i.
Sen kan du väl börja gå över till de lite mer "alldagliga" ölmärkena som kanske Heiniken eller Carlsberg.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Apr 30, 2007 7:36 am    Post subject: Reply with quote

Makrillo wrote:
Vad ska man tvinga i sig för att börja tycka om öl alls om man nu skyr det som pesten?


tvinga i sig öl är helt värdelöst, men det finns lite olika strategier:

1 drick lätta öl som budweiser, miller eller t.ex Pripps Pure
2 Många som "inte gillar öl" har bara provat på heineken, falcon osv. Då förstår jag att man skyr lk om pesten, Prova istället t.ex Gambrinus, en ljus tjeckisk lager med låg beska.
3 Ale... Kilkenny, caffreus eller murphys har jag för mig är rätt bra starters för att gilla ale, de är mjuka och snälla.
4. En del tycker att weissbier funkar bättre att börja med.

Det enda viktiga för att lära sig dricka öl är att kunna koppla det till positiva minnen. Ta en liten tripp till mdelhavet och sitt i lugn och ro med en öl i handen (föreslagsvis en Erdingen ur riktigt, frostat glas) och dröm dig bort. Det funkar nog allra bäst Smile

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies