HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Oönskad bakgrundsbild i windows 2000

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Feb 23, 2006 21:48 pm    Post subject: Oönskad bakgrundsbild i windows 2000 Reply with quote

Jobbdatorn.
Vi är 4 pers som delar på den men jag kan garantera att ingen är inblandad.

En dag när jag kom till jobbet och satte på datorn som vanligt upptäckte jag att bakgrundsbilden (alltså INTE skrivbordsunderlägget) var en bild som varken jag eller mina kollegor men absolut inte ledningen gillar.
Det är en nynasistbild.

Bilden syns vid start och avstägning av datorn.
Vid start efter att windows påloggningsbild och sånt synts, men innan skrivbordsunderlägget kommer fram.
När man stänger av syns den en kort stund innan datorn slocknar.

Hur den kommit dit är det ingen som vet. Jag scannade datorn samma dag och AdAware hittade en trojan. Vet inte om den har med saken att göra.

Bilden måste ju gå att ta bort eller ändra eftersom den inte är windows standard Rolling Eyes

Hur gör man?

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Thu Feb 23, 2006 21:59 pm    Post subject: Reply with quote

För mig var det så med min gamla dator att om man bytte bild startade om och bytte bild igen hade man den första bilden som inloggningsskärms-bild. Testa att byta en gång till och starta om Smile
Om inte det funkar, hur funkar datorn? Är det en Windows-workgroup på en dator eller är den kopplad till en windows-server på en domän? För i andra fallet kan det ju vara därifrån det har ändrats och då borde ju administratören kunna fixa det.

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Diz



Joined: 14 Dec 2002
Posts: 2080
Location: Helsingborg

PostPosted: Thu Feb 23, 2006 23:22 pm    Post subject: Reply with quote

ingen aning om det funkar på windows 2000, men jag följde dessa instruktioner för att byta på min burk (Win-XP)

Quote:
Logins

The simplest and safest way to change a login screen is to use a quality third-party application such as Style XP 2.0 from TGTSoft or Logon Loader by Daniel Milner. If you feel comfortable doing it manually though, here are some excellent instructions courtesy of bFarber Logins.

1. In Explorer, browse to C:\Windows\System32 and find the file named "logonui.exe".
2. Rename "logonui.exe" to "logonui.exe.bak". This way if anything messes up...you have a backup.
3. Place your new login in C:\WINDOWS\SYSTEM32 and rename it to logonui.exe.
4. That's it! Now when you log off your new login screen will be there.

_________________
"Aliquando et insanire iucundum est"
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Feb 24, 2006 1:19 am    Post subject: Reply with quote

Det Diz skrev funkar nog inte i Windows 2000. Nedan länk borde förklara proceduren dock Smile

http://www.littlewhitedog.com/content-9.html

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Feb 24, 2006 12:17 pm    Post subject: Reply with quote

jag tror att ni missförstått det hela en smula.
Vad som antagligen händer är att när ni väl loggar in läser windows in en bild som är satt getnom IE (använd som skrivbordsunderlägg). Innan dess kan det sitta en annan bild som skrivbordsunderlägg dvs den bilden som fren beskriver. Kan du ta bort filen från systemet så är problemet löst, det borde även gå att lösa om du (förutsatt att du har administratörsrättigheter) kan ta egenskaper för skrivbordet, kolla de bakgrundsbilder som finns i mappen, välj "blank" eller ngn du känner igen. Vet at det finns en del gamla trojaner som gillar att byta skrivbordsunderlägg.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Feb 24, 2006 19:09 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
Kan du ta bort filen från systemet så är problemet löst
Det var just det jag tänkte, men jag har ingen aning om vad filen heter och var den ligger.

Jag har ganska stor tillgång till hela datorn. Nätverket är det värre med, men jag antar att bilden ligger på datorn.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Feb 24, 2006 23:06 pm    Post subject: Reply with quote

om jag inte missminner mig ska det där röra sig om "all users" i documents& settings. Alternativt gästkontot om det är aktiverat, längre än så hittar jag inte iom att jag inte har ngn w2k-installation att kolla mot.
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies