HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Mer än 100 fps i 1.6
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
user2



Joined: 18 Apr 2003
Posts: 33

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 20:18 pm    Post subject: Mer än 100 fps i 1.6 Reply with quote

Ja, det går. Själv så har jag fps-toppar på ungefär 230. Detta beror självklart på hårdvaran men om er dator presterar 100 idag så kommer ni förmodligen att få högre än det. Ni ska skriva tre kommandon i console och så *kanske* ni får en förhöjd fps. Det är möjligt att kommandona inte sparas i configen, men jag är inte säker.

Skriv in dessa kommandon:

r_mmx 1
developer 1
fps_max 300

Många tror mej inte så därför lägger jag med en bild som bekräftar att det är möjligt.
Back to top
View user's profile Send private message
Moxx



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 1112

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 20:20 pm    Post subject: Reply with quote

Nice med 7 i loss med..
Back to top
View user's profile Send private message
ScoTT



Joined: 06 Oct 2002
Posts: 569
Location: Näsviken ; Hudik

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 20:22 pm    Post subject: Reply with quote

whoho.. fina siffror.. 7 i loss gör det ju spelbart.. efter ja installera 1.6 så har ja runt 50 i respektive choke och loss.. 40-100 i fps..
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 20:30 pm    Post subject: Reply with quote

...som om det skulle spela nån roll.
För det första måste monitorn klara detta för att visa all denna fps, eller hur man nu säger.
en monitor som bara klarar 60Hz visar bara 60 fps (om jag inte fattat det fel).
Dessutom klarar inte ögat av mer än 72 så... gl hf
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 20:43 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Fren wrote:
...som om det skulle spela nån roll.
För det första måste monitorn klara detta för att visa all denna fps, eller hur man nu säger.
en monitor som bara klarar 60Hz visar bara 60 fps (om jag inte fattat det fel).
Dessutom klarar inte ögat av mer än 72 så... gl hf


vet inte om jag kan hålla med dig om det..... alltså rent tekninskt så hardu rätt men jag själv märker omedelbart om jag börjar dropa under 90 Fps och då siter jag på en 5 år gammal skärm.

men i teorin så ser jag inget fel i ditt resonomang men i spelet så märks det.

sedan det där med loss verkar draba rätt många har jag märkt.... jag där emot har kvar min härlig Loss på 10 oavset vad jag har för instälningar i
cl_cmdupdaterate
cl_cmdrate
och rate har jag på 20000 för att få ner choke till mellan 0 och 5
Back to top
View user's profile Send private message
Void



Joined: 14 Feb 2003
Posts: 390
Location: www.vanskapt.com

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 20:45 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Fren wrote:
...som om det skulle spela nån roll.
För det första måste monitorn klara detta för att visa all denna fps, eller hur man nu säger.
en monitor som bara klarar 60Hz visar bara 60 fps (om jag inte fattat det fel).
Dessutom klarar inte ögat av mer än 72 så... gl hf

Sant, skärmen ritar inte mer än 60 bilder/sekund om den kör i 60Hz. Men hur många bilder ögat klarar varierar ganska mycket. Dom flesta ser väl inte mer än ~70, men som sagt, det varierar.

Och vad har ni för burkar som kör i 230 fps? Min gamla 1133 + Gf4 4200 kör knappt i 60 Sad
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 20:47 pm    Post subject: Reply with quote

wohoo 230 i fps! vm i overkill
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 21:00 pm    Post subject: Reply with quote

som fren skriver så märker man ingen skillnad om det är 70 eller 100, själv föredrar jag köra vsync på och har därmed 60 fps trots att min burk lätt klarar 100.
oger skriver att han märker om fps sjunker under 90, visst pendlar det snabbt mellan 100-80 fram och tillbaka så är det jobbigt men ligger det stabilt så flyter det bra även om man kör på 40 i fps
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Loader



Joined: 09 Mar 2003
Posts: 19
Location: Norberg

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 21:18 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Fren wrote:
...som om det skulle spela nån roll.
För det första måste monitorn klara detta för att visa all denna fps, eller hur man nu säger.
en monitor som bara klarar 60Hz visar bara 60 fps (om jag inte fattat det fel).
Dessutom klarar inte ögat av mer än 72 så... gl hf


Hz = Hertz
1 Hertz = 1 händelse i sekunden
FPS = Frames Per Second = "Bilduppdateringar" per sekund
Som du säger - Hz och FPS har samma innebörd.

Det stämmer att om skärmen är på 60 Hz så får du inte fler bilduppdateringar i sekunden än så. Även fast ditt grafikkort kanske klarar av att leverera 300 fps.
Det andra du skriver, att ögat bara kan uppfatta 72 fps stämmer nog, mina anatomiska kunskaper är för små för att jag ska kunna uttala mig säkert om det.
Det är dock i dom här sammanhangen totalt oväsentligt.
Vi säger att du har ett grafikkort som bara klarar att rita upp 72 fps på den bilden som hdn har postat. Det skulle innebära att ute på stora bomplatsen på aztec med lite smoke och 8 personer inne där, skulle du få ett sånt fett fps-drop (säg 8 fps) att bilden stannade upp helt. Det skulle alltså vara ospelbart.

Konklusion: (som Percy hade sagt).
1. Det spelar en jävligt stor roll hur många fps ditt grafikkort kan leverera, fixar det 230 fps i en stillastående enkel miljö, klarar det nog 80 fps när påfrestningen är som störst - och det är just då det räknas.
2. En bra skärm med hög uppdateringsfrekvens och gärna samtidigt i hög upplösning spelar också roll, dock inte lika stor.

I dagens datorvärld så har intresset för extrema fps-värden sjunkit och man konsentrerar sig mer på en hög bildkvalite (anisotropisk filtrering, kantutjämning osv.) vid en stabil fps än en fps på 300 med v-sync avslaget.

Det cirkulerar på diverse spel- och hårdvaruforum oändligt med skrönor och allmänna missuppfattningar om dom här sakerna (men en tv visar bara 25 fps och den laggar ju aldrig bla bla osv...).

Jag kan ha fel i mina påståenden, kom då gärna synpunkter. Så kan vi reda ut dom.

// Loader
Back to top
View user's profile Send private message
Vanadin



Joined: 06 Jan 2003
Posts: 113
Location: Hässleholm

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 21:31 pm    Post subject: Reply with quote

#2bad.se | Herr Oberst wrote:
som fren skriver så märker man ingen skillnad om det är 70 eller 100, själv föredrar jag köra vsync på och har därmed 60 fps trots att min burk lätt klarar 100.
oger skriver att han märker om fps sjunker under 90, visst pendlar det snabbt mellan 100-80 fram och tillbaka så är det jobbigt men ligger det stabilt så flyter det bra även om man kör på 40 i fps


Har vsync on , kör med 100 hz i cs och 85 på skärmen,, märker direkt om skärmen har för låg HZ, bilden vibrerar störigt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail AIM Address
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 21:34 pm    Post subject: Reply with quote

jo jag har 100hz på skärmen och ogillar lägre, fast när det kommer till fps så trivs jag bäst med 60, vsync on är ett måste
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 22:18 pm    Post subject: Reply with quote

rätta mig om jag har fel, men innebär inte vsync att den försöker hålla fps:n på samma nivå som skärmen?
jag har vsync på, ligger på 100 fps ganska stadigt (drops mitt i ett rökmåln, men bara precis mitt i...) vilket stämmer med de 100Hz jag ställt in skärmen (med RereshForce) att köra i den upplösningen.
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 23:10 pm    Post subject: Reply with quote

Jag gräver fram en gammal förklaring av mig Very Happy

[GTI]Sallow wrote:

Kortfattat: VSync på Grafikkortet fortsätter visa föregående skärmbild (Frame)
ända tills dess den har genererat färdigt en helt ny skärmbild. I bästa fall i samma takt eller
snabbare än skärmen ritas upp (fps = skärmuppdateringen Hz). I sämre fall så tar det
många skärmuppdateringar innan en ny bild genererats klart (lägre fps än skärmuppdateringen).

Mer ingående: Grafikkortet har bla 2 stycken buffers. En Swap-buffer och en Frame-buffer.
Frame-buffer innehåller den bildruta som visas på skärmen. Swap-buffer innehåller den bildruta
som grafikkortet håller på att generera.
När Vsync är på så ritar grafikkortet klart Swap-bufferten och sen väntar den på en *Vsync-signal
(dvs väntar på att grafikkortet ska skicka ut en ny bild till skärmen) innan den skickar över
Swap-buffertens information till Frame-bufferten. Detta gör att det för varje gång skärmen ritas
upp endast en genererad skärmbild i Frame-bufferten.
När Vsync stängs av så ändras detta till att Swap-bufferten överförs till Frame-bufferten så fort
en ny bild har genererats klart i Swap-bufferten.

*(vsync är den signal som grafikkortet skickar till skärmen när skärmen ska börja rita nästa
bild med start i över vänstra hörnet, det finns även en horizontel synkroniseringssignal
som kortet skickar ut varje gång skärmen ska börja rita ut nästa rad vänster till höger)



Klart som korvspad eller hur... Rolling Eyes

VSynch på väntar på en helt ny och fräsh bild ska ritas upp innan den
slängs ut till skärmen och VSynch av skiter fullständigt i vad skärmen håller
på med och skickar ut den nya bilden grafikkortet är färdigt (så med låg Hz
och hög FPS så kan den på skärmen visade bilden bestå av många olika
bilder

Se min högst pedagogiska bild nedan... Rolling Eyes
Skärmen är i 60 Hz och för tillfället trycker grafikkortet ut 180 fps
Elektronstrålen sveper uppifrån och ner

Code:

+--------------------------------+
|                                |
| +----------------------------+ |
| |1111111111111111111111111111| | Den första bilden ur Grafikkortet Visas.
| |1111111111111111111111111111| | Än så länge hänger skärmen med
| |1111111111111111111111111111| |
| |1111111111111111111111111111| |
| |2222222222222222222222222222| | Nu har grafikkortet blivit klar med ny bild
| |2222222222222222222222222222| | och eftersom den struntar i VSynch (av) så
| |2222222222222222222222222222| | skickas den nya bilden ut till grafikkortet
| |2222222222222222222222222222| |
| |3333333333333333333333333333| | Och här har den tredje bilden hunnit bli
| |3333333333333333333333333333| | klar. Alltså tre bilder han visas under en
| |3333333333333333333333333333| | skärmuppdatering
| |3333333333333333333333333333| |
| +----------------------------+ |
|                                |
+--------------------------------+
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 23:34 pm    Post subject: Reply with quote

hmmm....undrar vart jag ska börja..

Ögat uppfattar inte över 45 i fps så länge det är stabilt och inte flaxar upp och ner..
sen det här med fps och mhz..

Slå igång din vsync och sätt din skärm till 85 hz och du kommer inte att få 85 i fps

Det är då så att uppdateringsfrekvens och "frames per second=fps" kommer att synkas ihop så man slipper tearings. (väldigt simpelt förklarat)

Din skärm och grafikort arbetar ihop på uppdateringen per sekund det vill säga 85 ggr per sekund.

Tearings=dom små grafiska slitningarna i texturerna som kan bli

Ta då bort vsync ha kvar din skärm på 85 hz och skriv fps_max 100 så kommer du att nå max vad ditt grafikkort kan leverera i fps på spelet..

Här så arbetar inte grafikkort och skärm i symbios längre uatn det levereras ut mer i FPS och du kommer att få visa småslitningar i texturerna då och då.. exempelvis i hörn och kanter.

Detta är en verkligt förenklad förklaring men ungefär så är det..

Höja fpsen över en konstant nivå över 85-100 är alltså mer skryt än vad det är till nytta...

Vill man kolla prestanda kan man alltid köra in 3Dmark och börja modda grejerna till max och posta vad man får där istället, detta är et gammalt spel och ingen som helst match att köra en mätning i hur mycket fps man få i det..


www.3dmark.com
Back to top
View user's profile Send private message
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Wed Sep 17, 2003 23:41 pm    Post subject: Reply with quote

fps är kul Smile tror jag skall tweaka sönder min cfg i kuk3.. skall få tillbaka mina 600 fps Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Sorcerer



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 1446
Location: Angered

PostPosted: Thu Sep 18, 2003 0:07 am    Post subject: Reply with quote

DukeSwe wrote:
fps är kul Smile tror jag skall tweaka sönder min cfg i kuk3.. skall få tillbaka mina 600 fps Razz


Laughing Laughing Laughing Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
Void



Joined: 14 Feb 2003
Posts: 390
Location: www.vanskapt.com

PostPosted: Thu Sep 18, 2003 0:31 am    Post subject: Reply with quote

FLU | Quest wrote:
Ögat uppfattar inte över 45 i fps så länge det är stabilt och inte flaxar upp och ner..

Jo.


Smile


Alla som haft en skärm som inte klarar mer än 60 Hz vet att det suger. Skallebank och trötta ögon. Minns när jag spelade spel på min Amiga 500 och tappade linserna några gånger för att jag ansträngde ögonen. Man ser detta tydligare om man kollar brevid skärmen, eftersom tappar och stavar (ljusreceptorerna i ögonen) uppfattar bilder olika fort. Jag minna inte vilka som sitter var, men receptorerna i mitten av synfältet är inte lika snabba, men dom klarar å andra sidan färger bättre.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Thu Sep 18, 2003 6:17 am    Post subject: Reply with quote

45 fps är max vad ögat kan uppfatta thats it

Att man akn bli ansträngd av att sitta vid en skärm som har en uppdateringsfrekvens i 60 hz har att göra mde att bilden har inte lika hög uppdatering men det är knappast något som ögat uppfattar..
i så fall hade du alltså fått ett "lagg" på din bild när du sitter och tittar på skrivbordet i windows..

Quote:
FPS - frames per second
Mått på framehastigheten hos video eller film. NTSC video har 29.97 fps, PAL video har 25 fps och vanlig film har 24 fps.


Här kan du alltså lätt jämföra dig med om du sitter och tittar på en film på en vanlig tv som för övrigt oftast har en uppdateringsfrekvens på 50 hz...
så om man ska gå efter det här så innebärt det att du om du har en fps på 24 så kommer du att få det flytande utan att du kommer att märka bildväxlingar...

Vad får man ut av detta då...
jo även jag hade fel värdet var betydligt lägre än vad jag sa...


Last edited by [GTI]Quest on Thu Sep 18, 2003 10:37 am; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Fakenick



Joined: 24 Jan 2003
Posts: 750
Location: Lund

PostPosted: Thu Sep 18, 2003 8:12 am    Post subject: ! Reply with quote

*host* skryta *host*
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Thu Sep 18, 2003 9:01 am    Post subject: Reply with quote

verkar bara vara jag som spelar med medvetet kraftigt sänkt fps
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies