HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Böcker
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Lindeman



Joined: 20 Jan 2003
Posts: 769
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 9:02 am    Post subject: Reply with quote

ojojoj, här skulle man kunna fylla ett par sidor på egen hand... hmmm, låt mig se.

Cryptonomicon - Neal Stephenson. Utspelar sig både under WW2 o nutid. Har ni sett "A beautifull mind" kommer ni känna igen er lite, WW2 karaktären är baserad på samma mattesnille. Den här är dock fiktiv.

Snow Crash - Neal Stephenson. En cyber-roman i samma stil som William Gibsons böcker.

Alla böcker av William Gibson, särskilt de tidiga.

Perdido Street Station - China Miéville. En rätt skum blandning av Fantasy o "mekanisk Sci-Fi" (alla maskiner är ångdrivna, typ Jules Verne). Bra som attan men det tar ett par hundra sidor innan man "kommer in" i den.

The dark tower-serien - Stephen King. Rekomenderar jag även till de som normalt inte gillar King. Enligt min mening ett episkt verk. Serien är dock inte avslutad än (tror det har kommit 4 böcker av 7) så är ni som jag o gillar att sträckläsa färdigt allt på en gång så kanske ni ska vänta ett par år till...

American Gods - Neil Gaiman.

Neverwhere - Neil Gaiman. Vill även passa på att rekomendera hans emminenta serie "sandman". Finns i välsorterade serieaffärer.

Otherland-serien - Tad Williams. Cyber-roman, kan kännas rätt långrandig emellanåt men är rätt bra.

Hmmm, det här får räcka för nu. Jag kommer nog på mer så småningom.

Vill bara säga med att om ni kan, så välj att läsa dessa böcker på Engelska. De Svenska översättningarna brukar tyvärr inte hålla måttet. Särskilt King brukar av någon anledning få en riktigt usel översättning.
Det är helt klart värt att sitta med ordlistan i knät istället, jag lovar att ni får en helt annan läsupplevelse.

/Viscera
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 9:09 am    Post subject: Reply with quote

Luffar'n wrote:
& [FreezeBitch]Lupus wrote:
Sergej Fedorov Shocked Razz - Brott och straff...

Typ den bästa bok jag läst. Lita på mig, den fetingäger de flesta kategorier.
PS. Fjodor Dostojevskij som skrivit den alltså... DS.

han spelar ju hockey i detroit.

Palthuvud, vet jag väl, det var ett skämt. Riktige författaren i fetstil. Kände du dig slug nu? Very Happy Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 9:18 am    Post subject: Reply with quote

[KACFM]CrazyDiamond wrote:
& [FreezeBitch]Lupus wrote:
Sergej Fedorov Razz - Brott och straff...

Typ den bästa bok jag läst. Lita på mig, den fetingäger de flesta kategorier.
PS. Fjodor Dostojevskij som skrivit den alltså... DS.


Lyssna inte på honom, den är stentrist. Läs mycket hellre Bröderna Karamazov av samme författare, där händer det i alla fall något.

Då jag inte hunnit längre än till idioten har jag svårt att ställa B&S mot grabbarna grus, men jag tyckte verkligen inte att Brott och straff var stentrist. Handling tyckte jag det fanns gott om, om än stor del av den pågår mer i huvudet och på sättet de olika karaktärerna utvecklas med mera, istället för "Pelle går till kiosken och köper en glass. Pelle äter sin glass".

& [KACFM]kass wrote:
& [FreezeBitch]Lupus wrote:
Sergej Fedorov Razz - Brott och straff...

Typ den bästa bok jag läst. Lita på mig, den fetingäger de flesta kategorier.
PS. Fjodor Dostojevskij som skrivit den alltså... DS.


FFs du kan inte säga att den boken är BRA ?
Jag läste hela SKITEN enbart för att ha läst den för anmällbildningens skull, men det ångrar jag... Fy fan va den suger....svårläst och ingen handling suck !


Du kommer ju in i snacket efter ett tag. Bara du vet vad en samovar är, då klarar du dig. Här ser vi för övrigt en tydlig trend... och ja... det är väl INGEN JÄVLA SLUMP ATT NI INTE GILLAR BROTT OCH STRAFF !!! Razz

FFS ! Lyssna inte på [KACFM], de se ser säkert inte skillnad på en RYSS och en KOMMUNIST !(det gör ju vi andra, eller hur? Smile ) De vill bara släcka lyset för hela bunten. Jävighet. Partiskhet. Håglöshet. (sista la jag till av rent språktekniska anledningar) Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Lonnberg



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 459
Location: kalmar slott

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 9:28 am    Post subject: Reply with quote

Robert Jordan - The eye of the world. (8 eller 9 böcker på engelska)

David and Leigh Eddings - Tjuven Althalus. (halvbra böcker.)

Outsider. (En bra bok)
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]Raskolnikov



Joined: 09 Feb 2003
Posts: 727
Location: sthlm

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 9:41 am    Post subject: Reply with quote

& [FreezeBitch]Lupus wrote:
Sergej Fedorov Razz - Brott och straff...

Typ den bästa bok jag läst. Lita på mig, den fetingäger de flesta kategorier.
PS. Fjodor Dostojevskij som skrivit den alltså... DS.


åh nu blev du min favorit luppe Smile

ok vad ska man rekomendera...det enda som ploppar upp i huvet just nu är
Försvunna städer försvunna spår - (nånting) Fawcett

I början av 1900-talet gjorde en engelsk överste expeditioner in i sydamerika för att leta efter en försvunnen stad. Dessa expeditioner gjorde han under många år och under sin sista(!) expedition försvann han spårlöst. Och det gick länge rykten om att han hade setts på olika ställen. Ett antal år senare hittade en son eller sonson hans gamla dagböcker från tidigare expeditioner och skrev boken Försvunna städer försvunna spår. Den är faktiskt riktigt spännande just för att han har dagboksanteckningar från översten med i boken och man vet att han försvinner vid nåt tillfälle men inte när. aja läs iaf, jag tycker den är bra.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 9:48 am    Post subject: Reply with quote

Trogglar mig genom Crime and Punishment just nu, och anledningen till att jag skrev just "Crime..." är för att jag läser den på engelska.. Något av det tuffaste jag någonsin gjort. Asså jag har läst många engelska böcker (Agatha Cristie, Garland m.fl) men det här är en helt ny företeelse. Grymt bra bok iaf, nu flummade jag iväg.

För er som är lite äldre finns det en bok som är hur skön som helst. Den handlar om fadersrelationer:

Hans Alfredsson - Avbrott
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Raskolnikov



Joined: 09 Feb 2003
Posts: 727
Location: sthlm

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 9:53 am    Post subject: Reply with quote

ajuste ivar l.o johansson!!!!

måna är död och astronomens hus, måna är död handlar om avundsjuka och astronomens hus om äran...ingen lär iofs gilla ivar l.o. ...grymt bra är det iaf..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[KACFM]Widing



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1448
Location: Vadstena

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 10:09 am    Post subject: Reply with quote

Lars ? - Det stora gatloppet (en missbrukares självbiografi).
Dean Koontz - Midnatt, Kall eld, Viskningar (ja alla hans böcker).
Stephen King - Cujo och Lida.
Bret Easton Ellis - American psycho.
Terry Pratchett - Discworld triologin (jag har dock inte läst alla)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[KACFM]Old_Dog



Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1195
Location: Gothenburg / Sweden

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 10:10 am    Post subject: Reply with quote

[KACFM]CrazyDiamond wrote:


Om du gillade böckerna om Arn så kanske: Sinuhe Egyptiern kan vara något? Kommer inte ihåg namnet på författaren, tror att det är en finsk författare?.



Han heter Miika Waltari tror jag.
Back to top
View user's profile Send private message
[KACFM]Simone



Joined: 26 May 2003
Posts: 670
Location: I exil :(

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 10:59 am    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Old_Dog wrote:
[KACFM]CrazyDiamond wrote:


Om du gillade böckerna om Arn så kanske: Sinuhe Egyptiern kan vara något? Kommer inte ihåg namnet på författaren, tror att det är en finsk författare?.



Han heter Miika Waltari tror jag.

Stämmer. För andra bra böcker om Egypten läs Wilbur Smith eller Christian Jacq (fast jag gillar Wilbur mer Smile). En mycket bra bok är The descent av Jeff Long. Läs den!
Back to top
View user's profile Send private message
[HVMK]Linedance



Joined: 12 Dec 2002
Posts: 2531
Location: borås

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 11:38 am    Post subject: Reply with quote

hunter thompson
jack keruack
william burrowghs (kan inte stava)

beats är kul Razz massa knark och massor av dold sarkasm över ett koruppt och sammanfallande samhälle.

när jag gick på högstadiet gillade jag william golding och strindberg. hmm. men jag föreslår att du läser allt du kommer över. det går nog inte läsa för mycket Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 11:56 am    Post subject: Reply with quote

De flesta har väl redan nämnts, but here goes:
Hitch-Hikers Guide to the Galaxy -Douglas Adams. Bland det bästa och roligaste som finns. Ett måste.

Discworld-serien - Terry Pratchett. Gillar du HG2G så gillar du nog dessa, lite likartad humor.

Moment 22 - Joseph Heller. Måste läsas den med, rolig drift med krig, armen o byråkratin osv.

Ondskan - Jan Guillou. Modern klassiker, en riktigt bra sådan.

Arn-trilogin - Jan Guillou. Kankse inte i samma klass direkt, men helt klart underhållande.

Wheel of Time - Robert Jordan. Inte läst mkt fantasy, men har läst denna serien och den är riktigt bra.

Flugornas Herre - William Golding. Ytterligare en klassisk ungdomsbok som nog många läst, men den är bra den med.

Div. Tom Clancy-böcker. Ingen stor litteratur direkt, och flera saker jag stör mig på i alla hans böcker, men de är likväl underhållande och spännande.

Brott och Straff - Fjodor Dostojevskij. Visst, inte den mest lättlästa och lättsmälta bok, men den är bra. Håller på med Bröderna Karamazov nu..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Diz



Joined: 14 Dec 2002
Posts: 2080
Location: Helsingborg

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 13:06 pm    Post subject: Reply with quote

karlos wrote:

...
Imré Kertecz - Mannen utan minne (riktigt ruggig)
Bret Easton Ellis - American Psycho (en av de absolut bästa böcker jag läst)
...


Harry potter - J.K Rowlings Razz *någon mer som längtar till 4an? Wink*
Sagan om drakens återkomst - Robert Jordan (serie på 19 *tror jag* böcker)
Ett UFO har landat - Jonas Gardell
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 13:48 pm    Post subject: Reply with quote

USCH, hatar kultur å böcker å annat tjaffs för då märker man direkt hur allmänbildad man INTE är. läser på tok för lite böcker tror jag.

när jag väl läser så blir det oftast nån deckare och just nu har jag fastnat lite för Leif GW Persson, gillar honom både som författare och tevepersonlighet (han e så skön när han sluddrar på tv3´s efterlyst) Smile

sen finns det en snubbe som heter Willy Josefsson som skriver deckare som utspelar sig i NV-skåne området, spännande och kul om man bor i ängelholm.

sen får man väl ta upp jan guillous Arn-trilogi oxo
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 14:06 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]Diz wrote:

Sagan om drakens återkomst - Robert Jordan (serie på 19 *tror jag* böcker)
Ett UFO har landat - Jonas Gardell


På svenska gör de så att de delar upp alla böcker (Finns 11st hittils) i två delar och översätter. Och alla är inte översatta än vilket gör att det bara finns typ 19st. Rekommenderar att läsa på engelska, både för att få läsa senaste boken och för att böcker skrivna på engelska ska, enligt mig, läsas på engelska.

Sen en annan bok jag gillar, en klassiker den med: Gökboet av Ken Kesey.
Sedan är ju "klassikerna" av författare som Jules Verne, Dumas, Hugo och allt vad de nu heter läsvärda de med.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
MuffinMan



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1906
Location: Malmö

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 14:08 pm    Post subject: Reply with quote

James Jones - Den tunna röda linjen.
Funkar väldigt bra!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Rex0z



Joined: 09 Dec 2002
Posts: 2805
Location: Eksjö

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 14:29 pm    Post subject: Reply with quote

läser aldrig böcker men va tvingad i 1:an att läsa en men det har jag förtängt så jag kommer inte ihåg vad den hete Razz
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 14:37 pm    Post subject: Reply with quote

Staten av Platon är bara nyttigt o läsa...

annars är jag ingen bra bokmal Sad

men kan kolla lite i mitt lilla bibliotek snart så kan jag tipsa er Razz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lindeman



Joined: 20 Jan 2003
Posts: 769
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 14:41 pm    Post subject: Reply with quote

PP|Rex0z wrote:
läser aldrig böcker men va tvingad i 1:an att läsa en men det har jag förtängt så jag kommer inte ihåg vad den hete Razz


Ojojojoj, då har du missat en hel dimension av livet.
Jag vill inte säga att böcker är "bättre" än annan form av underhållning (film, dataspel m.m.), men personligen skulle jag inte kunna leva utan böcker.
Det är en helt ny värld, som (för mig) sätter igång fantasin på ett helt annat sätt än t.ex. filmer.

Men men, gillar man inte att läsa så... Själv kan jag gå långa perioder (2-3 månader) utan att ens titta åt en bok, för att sedan läsa ut 6 - 7 stycken på en månad.

/Viscera
Back to top
View user's profile Send private message
Rex0z



Joined: 09 Dec 2002
Posts: 2805
Location: Eksjö

PostPosted: Sun Sep 28, 2003 15:28 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Viscera wrote:
PP|Rex0z wrote:
läser aldrig böcker men va tvingad i 1:an att läsa en men det har jag förtängt så jag kommer inte ihåg vad den hete Razz


Ojojojoj, då har du missat en hel dimension av livet.
Jag vill inte säga att böcker är "bättre" än annan form av underhållning (film, dataspel m.m.), men personligen skulle jag inte kunna leva utan böcker.
Det är en helt ny värld, som (för mig) sätter igång fantasin på ett helt annat sätt än t.ex. filmer.

Men men, gillar man inte att läsa så... Själv kan jag gå långa perioder (2-3 månader) utan att ens titta åt en bok, för att sedan läsa ut 6 - 7 stycken på en månad.

/Viscera

jag får nån slags panik efter att jag suttit stilla o läst i en bok i ½ timma o tänker det här kommer ta skit mycket tid o läsa klart så jag orkar oftast inte Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 2 of 10

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies