HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Böcker
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Mon Sep 29, 2003 17:35 pm    Post subject: Reply with quote

Glöm inte Fast Food Nation! (Moore)

Några pärlor till:
Donna Woolfolk Cross - Påven Johanna (OMG! som man skulle sagt i cs), är en skönlitterär doktorsavhandling. Boken utspelar sig tills tor del i Rom under den tidiga medeltiden, nästan alla årtal och händelser är kronologiskt korrekta och sanna. FETBRA! är mitt betyg.

Fredrik Ekelund - Jag vill ha hela världen, jumbogrym bok - Ekelund är utan tvekan en av vår tids största svenska författare. Tragiskomisk på ett väldigt samtida sätt.
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Remoulade



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1709
Location: Sthlm

PostPosted: Tue Sep 30, 2003 9:59 am    Post subject: Reply with quote

Alla böcker om Remo av William Shapiro.
Back to top
View user's profile Send private message
Lindeman



Joined: 20 Jan 2003
Posts: 769
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Sep 30, 2003 16:49 pm    Post subject: Reply with quote

[SSRF]Remoulade wrote:
Alla böcker om Remo av William Shapiro.


Hmmm, Du tänker inte på "skräpböckerna" Remo, som man brukar kunna köpa i typ pressbyrån för 30:-?
Remo o Chiun som är tränade i kampformen Sinanju?
I så fall: JAAAA!!! Remo rular!!! Laughing Laughing
De är skrivna av Warren Murphy & Richard Sapir. Eller, de senaste 40 (finns typ 150 st i serien) eller så är skrivna av spökförfattare. En av orginalförfattarna är död, o den andra blir väl rik nog på royalties...

Hehe, tydligen var det så att de alltid skrev ett visst antal sidor var och disskuterade aldrig handlingen med varandra. Så om den ena var tvungen att bryta en mening på "sin" sista sida skrev han aldrig klart den, utan lämnade helt enkelt över till den andra som fick fortsätta bäst han ville. Laughing

Är det inte de här böckerna du menar får jag väl skämmas lite för att jag läser sånt skräp... eller nej förresten... Det är med dem som med dålig actionfilm med Arnold eller allas vår Dolph Lundgren. Så himla skönt att helt slippa använda hjärnan en stund Very Happy

Annan skräplitteratur jag kan rekomendera är serien "De överlevande".
"De överlevande" är ett samlingsnamn på flera olika "efter katastrofen"-böcker av olika författare.
Leta efter böcker med "Vandraren" av D.B. Drumm. Härlig tankebefriad läsning Very Happy

/Viscera
Back to top
View user's profile Send private message
Skyldig



Joined: 11 Sep 2003
Posts: 22
Location: Solna

PostPosted: Fri Oct 03, 2003 21:10 pm    Post subject: Reply with quote

karlos wrote:
Glöm inte Fast Food Nation! (Moore)

Några pärlor till:
Donna Woolfolk Cross - Påven Johanna (OMG! som man skulle sagt i cs), är en skönlitterär doktorsavhandling. Boken utspelar sig tills tor del i Rom under den tidiga medeltiden, nästan alla årtal och händelser är kronologiskt korrekta och sanna. FETBRA! är mitt betyg.

Fredrik Ekelund - Jag vill ha hela världen, jumbogrym bok - Ekelund är utan tvekan en av vår tids största svenska författare. Tragiskomisk på ett väldigt samtida sätt.


Är väl faktiskt Eric Schlosser som skrivit Fast Food Nation? (Rätt ska vara rätt).

Påven Johanna håller jag totalt med om, otroligt bra historisk "roman".

Alla som tipsar om American Psycho måste läsa Glamorama då den är 100 ggr bättre.

Coupland var det visst nån som nämnde, också mycket bra. Framför allt gillade jag Miss Wyoming.

Två författare som jag inte tror är nämnda är Dave Eggers och Erlend Loe. Svåra böcker att beskriva, men jag lovar att det är värt läsningen!

/Skyldig, bokhandlare
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Fri Oct 03, 2003 21:42 pm    Post subject: Reply with quote

PP|Rex0z wrote:
[KACFM]Viscera wrote:
PP|Rex0z wrote:
läser aldrig böcker men va tvingad i 1:an att läsa en men det har jag förtängt så jag kommer inte ihåg vad den hete Razz


Ojojojoj, då har du missat en hel dimension av livet.
Jag vill inte säga att böcker är "bättre" än annan form av underhållning (film, dataspel m.m.), men personligen skulle jag inte kunna leva utan böcker.
Det är en helt ny värld, som (för mig) sätter igång fantasin på ett helt annat sätt än t.ex. filmer.

Men men, gillar man inte att läsa så... Själv kan jag gå långa perioder (2-3 månader) utan att ens titta åt en bok, för att sedan läsa ut 6 - 7 stycken på en månad.

/Viscera

jag får nån slags panik efter att jag suttit stilla o läst i en bok i ½ timma o tänker det här kommer ta skit mycket tid o läsa klart så jag orkar oftast inte Razz


så tyckte jag med enda tills jag var 17 och lånade david edings första serie som heter sagan om belgarion..... den är lätt läst o man fastnar på 5 sidor sedan läser man tills det blir morgon .

så har du fantasi och tycker om storslaga filmer med stora slag och intriger så helt klart börja läsa fantasy..... varning för Ted Williams han kan få den mest hårdbitna läsare att vekna.
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Fri Oct 03, 2003 21:47 pm    Post subject: Reply with quote

i 4:an börja ja läsa "En världsomsegling under havet" Av Jules verne sendess har ja la läst den en 40-50 ggr (den e 325 sidor) åden e hur bra som helst precis som alla hans böcker Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 0:23 am    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
i 4:an börja ja läsa "En världsomsegling under havet" Av Jules verne sendess har ja la läst den en 40-50 ggr (den e 325 sidor) åden e hur bra som helst precis som alla hans böcker Smile

Jules Verne är bra.
man kan läsa dem utan att tänka på mkt om man vill Smile
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 0:30 am    Post subject: Reply with quote

Skyldig wrote:

Är väl faktiskt Eric Schlosser som skrivit Fast Food Nation? (Rätt ska vara rätt).


Kom på det sekunden jag postade, men orkade bara inte Edit:a.. sorry där.

[KACFM]Volvo 240 wrote:
i 4:an börja ja läsa "En världsomsegling under havet" Av Jules verne sendess har ja la läst den en 40-50 ggr (den e 325 sidor) åden e hur bra som helst precis som alla hans böcker Smile


Alltså ett tips: Pröva några andra böcker ist, totalt meningslöst att läsa en bok mer än 2-3 gånger såvida man inte vill lära den sig utantill.
Back to top
View user's profile Send private message
Korben Dallas



Joined: 01 Nov 2002
Posts: 416
Location: Gbg

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 5:30 am    Post subject: Reply with quote

Grymt med en topic om böcker.

Jag vill inte missa chansen att tycka lite här.

Till att börja med de böcker jag rekommenderar.

Räddaren i nöden (Catcher in the rye) - J.D. Salinger
Helt underbar bok om man är ung eller bara det minsta tänkande individ för den delen.

On the Road - Jack Kerouac
Live the dream.

The secret history - Donna Tartt
Kanske färre som gillar den, men jag älskade den.

Prozac, min generations tröst - Elizabeth Wurtzel
Inget för personer med inlevelseförmåga, höll på att inte ta mig upp efter den boken. Men fortfarande en av de bästa

Ninja, White Ninja, Miko, Second Skin, ... - Eric van Lustbader
Skräplitteratur, men likväl fruktansvärt underhållande sådan.

Den Sanningsökande Hunden - Franz Kafka
En av hans bästa. (Förvandlingen, och Processen borde alla läsa för allmanbildingens skull)

Idoten - Fjodor Dostojevskij
Långsam, men fullkomligt underbar bok.

High Fidelity, About a Boy - Nick Hornby
Kunde inte utelämna High Fidelity, känns som H. skriver vad jag alltid tankt men inte formulerat. Sen även About a Boy som är helt underbar. Fever Pitch är också bra, kunde bara inte identifiera mig riktigt med sportfånar. Smile

Pillars of the Earth - Ken Folett
Inte alls som hans spionromaner. Ett stroverk om en familj till en kyrkbyggare under 11-12hundratalets england.

James Ellroy
Need I say more

L'etranger - Sartre
Standing on the Beach With a Gun in My Hand

Comédia Infatil - Henning Mankell
Återigen ett mästerverk av en författare som mest skriver kioskvältare.

Paul Auster
Again Need I say more

Charles Bukowski
Det mesta jag har läst av honom har haft en underlig charm.


Skulle kunna fortsätta, men detta är det som dök upp i ett drucket sinne.

Sen vill jag passaq på att hålla med ngra tidigare inlägg.
Sagan om Ringen är något av det bästa jag läst även om jag försöker hitta bättre hela tiden.

Böckerna om Arn är sjukt fängslande.

Potterböckerna förtjänar bättre status än barnboksstatus.

1984 är helkul att läsa med facit hand. Om man nu vågar trivialisera en bok av den kalibern.

Eddingsböckerna är nog den enda fantasy jag tyckt om förutom LotR

På Västfronten Intet Nytt - Remarques, vet inte om den nänmts. Anyways den borde ha namnts.

Viscera: Fan vad skönt att se att ngn anna fattar nöjet i De Överlevande Smile

Hahaha Tre Män och en Båt är rolig

Och ooooh discworldserien är rolig.

Sen tillslut maste jag undra lite.


Hur i hela friden kan man tycka om American Psycho?
Vad är så stort med alkemisten?
Varför tycker alla att det är bättre att läsa böcker på engelska även om det inte är originalspråk?

Och sist men inte minst.
Le Dormeur du Val - Arthur Rimbaud
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 9:30 am    Post subject: Reply with quote

Korben Dallas wrote:

Hur i hela friden kan man tycka om American Psycho?
Vad är så stort med alkemisten?
Varför tycker alla att det är bättre att läsa böcker på engelska även om det inte är originalspråk?


För att Bret Easton Ellis skriver det så få vågar göra. Och för att man fastnar efter 5 sidor.

Euh.. Mållös, Alkemisten är en av de bästa livsfilosofiska skildringar jag någonsin läst. Fick du nån 'mis print' eller?.

Tycker alla det?
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Galactus



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1076
Location: LångtbortiJymden

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 10:41 am    Post subject: Reply with quote

Korben Dallas wrote:
Grymt med en topic om böcker.

Jag vill inte missa chansen att tycka lite här.

Till att börja med de böcker jag rekommenderar.

Räddaren i nöden (Catcher in the rye) - J.D. Salinger
Helt underbar bok om man är ung eller bara det minsta tänkande individ för den delen.

On the Road - Jack Kerouac
Live the dream.

The secret history - Donna Tartt
Kanske färre som gillar den, men jag älskade den.

Prozac, min generations tröst - Elizabeth Wurtzel
Inget för personer med inlevelseförmåga, höll på att inte ta mig upp efter den boken. Men fortfarande en av de bästa

Ninja, White Ninja, Miko, Second Skin, ... - Eric van Lustbader
Skräplitteratur, men likväl fruktansvärt underhållande sådan.

Den Sanningsökande Hunden - Franz Kafka
En av hans bästa. (Förvandlingen, och Processen borde alla läsa för allmanbildingens skull)

Idoten - Fjodor Dostojevskij
Långsam, men fullkomligt underbar bok.

High Fidelity, About a Boy - Nick Hornby
Kunde inte utelämna High Fidelity, känns som H. skriver vad jag alltid tankt men inte formulerat. Sen även About a Boy som är helt underbar. Fever Pitch är också bra, kunde bara inte identifiera mig riktigt med sportfånar. Smile

Pillars of the Earth - Ken Folett
Inte alls som hans spionromaner. Ett stroverk om en familj till en kyrkbyggare under 11-12hundratalets england.

James Ellroy
Need I say more

L'etranger - Sartre
Standing on the Beach With a Gun in My Hand

Comédia Infatil - Henning Mankell
Återigen ett mästerverk av en författare som mest skriver kioskvältare.

Paul Auster
Again Need I say more

Charles Bukowski
Det mesta jag har läst av honom har haft en underlig charm.


Skulle kunna fortsätta, men detta är det som dök upp i ett drucket sinne.

Sen vill jag passaq på att hålla med ngra tidigare inlägg.
Sagan om Ringen är något av det bästa jag läst även om jag försöker hitta bättre hela tiden.

Böckerna om Arn är sjukt fängslande.

Potterböckerna förtjänar bättre status än barnboksstatus.

1984 är helkul att läsa med facit hand. Om man nu vågar trivialisera en bok av den kalibern.

Eddingsböckerna är nog den enda fantasy jag tyckt om förutom LotR

På Västfronten Intet Nytt - Remarques, vet inte om den nänmts. Anyways den borde ha namnts.

Viscera: Fan vad skönt att se att ngn anna fattar nöjet i De Överlevande Smile

Hahaha Tre Män och en Båt är rolig

Och ooooh discworldserien är rolig.

Sen tillslut maste jag undra lite.


Hur i hela friden kan man tycka om American Psycho?
Vad är så stort med alkemisten?
Varför tycker alla att det är bättre att läsa böcker på engelska även om det inte är originalspråk?

Och sist men inte minst.
Le Dormeur du Val - Arthur Rimbaud


Känns nästan som om du är min soulmate!! Karlos också!!!
Back to top
View user's profile Send private message
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 12:44 pm    Post subject: Reply with quote

Korben Dallas wrote:

Räddaren i nöden (Catcher in the rye) - J.D. Salinger
Helt underbar bok om man är ung eller bara det minsta tänkande individ för den delen.

den boken gjorde jag misstaget att recensera i skolan för ett tag sen.
den är tydligen nån sorts standardbok på lärarhögskolan så alla lärare får analysera så han (läraren) sågade min analys totalt.
nåja bra bok måste jag säga. även om man inte uppfattar alla djupa saker.
Back to top
View user's profile Send private message
Korben Dallas



Joined: 01 Nov 2002
Posts: 416
Location: Gbg

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 13:16 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:

Korben Dallas wrote:

Hur i hela friden kan man tycka om American Psycho?
Vad är så stort med alkemisten?
Varför tycker alla att det är bättre att läsa böcker på engelska även om det inte är originalspråk?


För att Bret Easton Ellis skriver det så få vågar göra. Och för att man fastnar efter 5 sidor.

Euh.. Mållös, Alkemisten är en av de bästa livsfilosofiska skildringar jag någonsin läst. Fick du nån 'mis print' el.

Tycker alla det?


Vet inte om jag håller med om att han vågar skriva saker som få vågar göra. Bara den enda som blivit rumsren. Tycker fortfarande att den är överskattad Smile

Jag får nog läsa Alkemisten igen då, jag hade kanske lite höga förväntningar.

Och sist: My bad. givetvis inte alla.

ps. ja dålig bok att välja känns verkligen som det skulle kunna vara en standardbok på lärarhögskolan Smile
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 13:40 pm    Post subject: Reply with quote

Korben Dallas wrote:
Quote:

Korben Dallas wrote:

Hur i hela friden kan man tycka om American Psycho?
Vad är så stort med alkemisten?
Varför tycker alla att det är bättre att läsa böcker på engelska även om det inte är originalspråk?


För att Bret Easton Ellis skriver det så få vågar göra. Och för att man fastnar efter 5 sidor.

Euh.. Mållös, Alkemisten är en av de bästa livsfilosofiska skildringar jag någonsin läst. Fick du nån 'mis print' el.

Tycker alla det?


Vet inte om jag håller med om att han vågar skriva saker som få vågar göra. Bara den enda som blivit rumsren. Tycker fortfarande att den är överskattad Smile

Jag får nog läsa Alkemisten igen då, jag hade kanske lite höga förväntningar.

Och sist: My bad. givetvis inte alla.

ps. ja dålig bok att välja känns verkligen som det skulle kunna vara en standardbok på lärarhögskolan Smile


Ja! Läs Alkemisten igen, jag kan förstå vad du menar med att det kanske inte är något speciellt med den. Förmodligen är lättläsheten en utav faktorerna, men lev dig in som aldrig förr så lovar jag en sällan skådad uppenbarelse Wink
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 14:18 pm    Post subject: Reply with quote

13steps wrote:
Korben Dallas wrote:

Räddaren i nöden (Catcher in the rye) - J.D. Salinger
Helt underbar bok om man är ung eller bara det minsta tänkande individ för den delen.

den boken gjorde jag misstaget att recensera i skolan för ett tag sen.
den är tydligen nån sorts standardbok på lärarhögskolan så alla lärare får analysera så han (läraren) sågade min analys totalt.
nåja bra bok måste jag säga. även om man inte uppfattar alla djupa saker.



kass lärare måste jag säga som sågar en elev som går i gymnasiet för att han inte presterar lika bra som en på lärarhögskollan...... ne sätt en känka i röven på han och be en ny lärare läsa den med o ge ett Opartiskt bedömande.


Ps. könga i röven var bildligt tallat o inte en upmaning att du ska göra det i RL Very Happy Ds.
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 14:48 pm    Post subject: Reply with quote

har nu äntligen läst mig genom hella topic o finer att en av mina favoriter inte fina med o det är sagan om Devory av Katrin Kerr (vet inte om stavning av namet är rätt)

det är en av dom lite mer kompliserade fantasy serierna men klart lättläst om man bara klarar av att hålla isär tidsålders skiftningarna och att man inte blandar ihop alla reincarnationerna.


sedan så tycket jag att eddins sagan om spjuthök och Tamuli är klart bästa fantasy bökerna skriva när det gäller att starta up fantasin och där man verkligen blir ett med historien och man kan nästan ta på dom man läser om.
sedan är det helt klart sköna intriger som är svåra men enda så pass lätta så även en fantasy n00b kan följa dom och förstå spänigen i det.

vill varna alla som tänker läsa edings för första gången att börja med belgarion o inte tjuven atalus eller vad den senaste heter för det är klart stolpskot av edings (om man jämför med resterande edings)

mer böker att rekomendera är

demonjägaren av william king (handlar om fårntida nordisk mytologi)

draklanskrönikan av margret weis och tracy hickman (toffsing tagfot äger)

röde orm av frans Gbengtsson (läs både öster och västerled av han dom är klart bra)

roger zelazny har gjort Amber serien en mycket tung fantasy men upfyller alla krav på magi och intriger.


sedab har vi Raymond E feist som nu har ny släp på hans första serie som aldrig gavs ut på svenska så ska ni läsa han och inte har gjort det för så är ett klart tips att börja med dom 2 som fins nu och vänta utt resten för då sliper ni veta saker i förväg.
för dom som läst dom för på engelska så läs dom nya för han har lgt till en massa eXtra matrial som kliptes bort ur den första för att banta den lite.

tom clansy´s summan av skräck.... den bör man läsa för att förstå att filemn var bara en stor propaganda bubla och inte följde boken för 3 secunder.

fritcof nillson piraten har släpt 2 underbara böker enligt mig o det är bombi bitt o Jag samt en bock i örtagård.... den andra ar inte så många läst men den är hur skön som hellst.

återkomer när min hjärna har låst up sig så att jag kan få fram resten jag läst o vill dela med mig av.
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 23:18 pm    Post subject: Reply with quote

måste tänka.

Jag är en väldigt intresserad av olika historiska böcker.

Jag har läst sammansättnigar av Das Kapital osv.

I vanliga fall läser jag ofta klassiker som Skattkammarön Oliver Twist. Osv.

Har även tyckt om J.R.R Tolkien och JK Rowling.

den jag avskyr mest är Jan Guillo , ett riktigt tråkigt och inlevelsedött...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
l3unM@n



Joined: 02 Jan 2003
Posts: 167
Location: Sthlm

PostPosted: Sat Oct 04, 2003 23:35 pm    Post subject: Reply with quote

& ape // Prince^ wrote:

den jag avskyr mest är Jan Guillo , ett riktigt tråkigt och inlevelsedött...


läst arn böckerna??? bästa böckerna jag läst iaf
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Sun Oct 05, 2003 0:32 am    Post subject: Reply with quote

karlos wrote:


[KACFM]Volvo 240 wrote:
i 4:an börja ja läsa "En världsomsegling under havet" Av Jules verne sendess har ja la läst den en 40-50 ggr (den e 325 sidor) åden e hur bra som helst precis som alla hans böcker Smile


Alltså ett tips: Pröva några andra böcker ist, totalt meningslöst att läsa en bok mer än 2-3 gånger såvida man inte vill lära den sig utantill.

Det sa lärarn åxå Wink har läst en massa andra böcker men just denna läste ja bara om å om igen för den va så skröens bra.
Allt me Stephen King aeger å så nån brittistk författare som heter Colin Forbes å Jan Guillos Hamilton böcker är också riktigt jävla skitbra.
robinson Crouse e skoj me Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[GTI]Raskolnikov



Joined: 09 Feb 2003
Posts: 727
Location: sthlm

PostPosted: Sun Oct 12, 2003 22:11 pm    Post subject: Reply with quote

Boing! Veckans boktips!
Kitchen Confidential av Anthony Bourdain.

Intressant självbiografisk beskrivning av restaurangbranchen och livet som köksmästare. Låter kanske inte så intressant men var grymt fängslande och man blir sugen på att börja jobba som diskare.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 4 of 10

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies