HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
En fråga till Swedish Cop.
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[siLL]RectuM
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1411
Location: Eastside Stockholm , Snakenothing

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 7:11 am    Post subject: En fråga till Swedish Cop. Reply with quote

Tjenare, ja har lite funderingar kring ett kraftigt problem för mig som ja undrar om du har lust att svara på. Nu e de så här att min bror sitter på en öppen anstalt i Asptuna / Norsborg för en incident som hände i början av sommaren. Han ska mucka därifrån runt sista mars , men de kom ett problem emellan.

Han har hafft svåra problem med magen under sin intagningstid och uppsökte läkare på anstalten, lkaren svarade med att han kunde ha canser , utan att ens göra några ordentliga tester.

Alla e väl människor o agerar på olika sätt efter ett sånnt svar. De min bror gjorde va att rymma, han stack igår morse o kontaktade mig under dagen. Ja känner min bror väldigt bra o så instabil har ja aldrig hört honom förut, han va totalt förstörd. ja har nu haft kontinuelig kontakt med honom o han vägrar anmäla sig tillbaka till Polisen igen innan han får ordentlig läkarvård och ett ordentligt svar.

Ja har rint o snackat med Anstaltalten o frågat om de finns nått som hälst undantag i sånna här fall, om jag kan gå igod för att han kommer tillbaka igen efter ett läkarbesök men de avslogs ju självklart direkt. Ja står helt lamslagen och vet inte alls vad jag ska göra. Då kommer alltså frågan, Om jag kan ta honom till sjukhus och få ett ordentligt svar innan jag lämnar in honom igen.? Alltså gör jag själv något olagligt då? jag / vi vet att han kommer hamna på sluten anstalt med indargen permission, men de e vården han vill ha av en läkare som är lite mer smidig o pedagogisk.
Kan läkarna eller receptionen på sjukhuset kalla på polis så dom kommer dit o hämtar honom innnan han har fått den vård han behöver?

Vore grymmt tacksam för ett svar, och ja vill inte ha massa dummheter skrivet här av folk som ska försöka göra de här roligt på något sätt.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 8:38 am    Post subject: Reply with quote

PM:ar länk till denna topic till Coppen. SÅ han läser det och inte missar det nästa gång han besöker forumet...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
skum



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1270
Location: Ölberga

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 10:26 am    Post subject: Reply with quote

Danne ta kontakt med nåna advokat eller nått istället?

maila frågan till: inger.rosell@ks.se på karolinskasjukhuset kanske?
Hon står som informatör på KS!
Eller ring 517 700 00 (KS) Och säg att du vill prata med nån som kan hjälpa dig med ditt problem!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
str



Joined: 07 Feb 2003
Posts: 815
Location: Borås

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 11:13 am    Post subject: Reply with quote

Jag vill ju inte vara dum eller nått sånt men skulle inte coppen till New York Marathon och kommer inte tebax före än vecka? Confused Hoppas d löser sig på något sätt...

// tweety
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]karlos



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 886

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 11:14 am    Post subject: Reply with quote

Jag säger som Lillen, ta kontakt med en advokat.
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]RectuM
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1411
Location: Eastside Stockholm , Snakenothing

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

De har ja redan gjort, o ja har tagit kontakt med jourpersonal på huddinge sjukhus och dom säger att ja måste ta kontakt med den läkaren på anstalten som undersökte honom. Ja ringde anstalten och dom vill och får inte ge ut de nummret.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[siLL]RectuM
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1411
Location: Eastside Stockholm , Snakenothing

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 13:16 pm    Post subject: Reply with quote

De enda ja kan göra är ju att ta honom till sjukhuset, men frågan är ju om inte receptionspersonalen ringer dit polisen, och om ja oxo åker dit då för nått "skyddande av brottsling" eller nått.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 13:30 pm    Post subject: Reply with quote

ärligt talat tror jag du redan ligger lite illa till.
du har en skyldighet att rapportera honom om du vet var han är... Sad
Back to top
View user's profile Send private message
Void



Joined: 14 Feb 2003
Posts: 390
Location: www.vanskapt.com

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 13:51 pm    Post subject: Reply with quote

Ring till någon Polismyndighet och fråga vad du kan göra, har för mig att de har skylldighet att svara ärligt på frågor om sånt. Och kolla om ni inte kan ta er till någon mottagning utan att bli haffade, så länge det inte är fråga om rikslarm så kommer väl inte personalen att kontrollera om det är någon efterlyst dom undersöker. Läkarbesök kan dessutom vara bra att ha som referens sen när han åker tillbaka in.

Lycka till hur som helst.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
PeTTy is d:)



Joined: 21 Jan 2003
Posts: 1328

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 14:54 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Fren wrote:
ärligt talat tror jag du redan ligger lite illa till.
du har en skyldighet att rapportera honom om du vet var han är... Sad


Jo men rectum behöver ju itne veta vart han är bara för att hans bror har ringt han? Rectum kan ju säga att han inte vet vart han är bara att han har kontaktat honom...
Back to top
View user's profile Send private message
&MeGa



Joined: 19 Apr 2003
Posts: 1596

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 15:38 pm    Post subject: Reply with quote

Inte för att jag vet någonting om sånt här, men är inte det här skyddande av brottsling eller vad det heter? Medhjälp till brott?
Ps. Jag är dum som fan så någon mindre genomtänkt kommentar uppskattas _INTE_ ds.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 15:45 pm    Post subject: Reply with quote

Någon som har bra koll på lagarna här i Sverige, ifall den här tråden kan användas som bevis mot rectum, om åtal till "döljande av brottsling" eller vad det nu heter. I sådanafall kan det vara bra att ta bort tråden så snart som möjligt efter att det är löst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[GTI]Raskolnikov



Joined: 09 Feb 2003
Posts: 727
Location: sthlm

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 15:49 pm    Post subject: Reply with quote

är det inte så att vi inte har angivningsplikt i sverige? alltså man kan inte bli straffad för att man inte sätter dit sin familjemedlem? jag har för mig att det finns nåt sånt. han har ju faktiskt inte hjälpt honom att rymma (brottet) utan bara inte ringt polisen. Men jag ska fråga min juridikstuderande granne om inte nån annan kommer med nåt informativt först.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 15:49 pm    Post subject: Reply with quote

&Kultur wrote:
Någon som har bra koll på lagarna här i Sverige, ifall den här tråden kan användas som bevis mot rectum, om åtal till "döljande av brottsling" eller vad det nu heter. I sådanafall kan det vara bra att ta bort tråden så snart som möjligt efter att det är löst.


undrar om polisen verkligen är så nitiskt.
dessutom så tycker jag rect. bror borde ha en chans att klara sig ur det här någorlunda bra (eller så är det bara jag som tycker det borde vara mest rättvist om det blir så).
klarar han sig inte får väl SM ta och åka uppåt landet (neråt för vissa isbjörnar) och demonstrera eller nåt.
annars kontakta media, de brukar vara ganska duktiga på sånna här grejjer och vänder hela svenska folket till din sida
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 16:34 pm    Post subject: Reply with quote

Mig veterligen har vi inte anmälansplikt i sverige. Hade Rectum haft sin bror hemma så hade det varit skyddande av brottsling, men att han vet att hans bror e ute o inte anmäler honom e inget brott. Sä jag tror inte att Rectum är i någon större fara.
Back to top
View user's profile Send private message
[WDB]Rullstol
Senior Admin


Joined: 09 Jan 2003
Posts: 1169

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 17:40 pm    Post subject: Reply with quote

Om jag inte missminner mig helt så är det inte olagligt enligt svensk lag att rymma från en anstalt. Det är vad jag fattat det som kriminalvården som internt förlänger straffet. Har för mig vi disskuterade detta under väktarutbildningen. Om det är fel så ber jag om ursäkt för deta.
Hoppas det löser sig för både dig och din bror.


Rullis
Back to top
View user's profile Send private message
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 17:43 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tycker du skall ta brossan till sjukhus.
Det som talar för är att;

A: personalen på sjukhuset vet med 99% säkerhet inte att din brossa är på rymmen. Vad jag vet har de ju inte gått rikslarm, med tanke på vad din brossa sitter för så är han troligen bara lyst. Din brossa är ju inte Ursut eller Svartenbrand.

B: personalen vet med 99.99% säkerhet inte vem du är om du inte berättar det för dem.

C: jag är till 75% säker på att personalen har tystnadsplikt.

D: han måste ju krypa till baka in i kurran någon gång ändå så om personal rapportera honom så må det ju vara hänt, så länge de undersöker honom först.

E: inälvs cancer är inte att leka med. Det kan gå långt innan syntomen kommer, och det syns oftast inte på utsidan. Vi kan ju hoppas det bara är magsår eller nervös mage. Jag tror jag hade drabbats av magsår om jag satt i kurran.

D: det finns redan en hel del folk i sverige som vet om att du vet var din brossa kan finnas någonstans, i och med att du postade det här. Jag hoppas ingen "golar", men..... Föresten så vet nog polisen redan om att du vet någorlunda var du kan få tag på din bror. Poliser är inte dummare än vanligt folk.

Jag bara hoppas att din brossa inte har cancer och att han inte får för mycket påbackning på straffet, han verkar behöva lite soliga dagar i sitt liv. Synd bara att han fick en sådan taskig läkare. Doktorn kund väl i allafall remiterat honom. Med tanke på köerna till sjukhusen hade nog din brossa muckat för länge sedan. Rolling Eyes

Jag vet ej om du tycker jag är helt ute och cyklar, men jag tycker det jag har sagt verkar logiskt.

Lycka till Danne.
Back to top
View user's profile Send private message
[DaMn]



Joined: 20 Apr 2003
Posts: 526
Location: Söderköping

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 17:55 pm    Post subject: Reply with quote

Rullstol wrote:
Om jag inte missminner mig helt så är det inte olagligt enligt svensk lag att rymma från en anstalt. Det är vad jag fattat det som kriminalvården som internt förlänger straffet. Har för mig vi disskuterade detta under väktarutbildningen. Om det är fel så ber jag om ursäkt för deta.
Hoppas det löser sig för både dig och din bror.


Rullis


det kan ju inte stämma? då borde väl mer folk rymma från anstalterna?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lindeman



Joined: 20 Jan 2003
Posts: 769
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 18:49 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har också fattat det så. Om du rymmer o är borta en vecka, får du sitta av den veckan efter att du egentligen skulle bli släppt. Men straffet i sig förlängs inte.

/Viscera
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 18:58 pm    Post subject: Reply with quote

jag kan kolla med min morsa om det behövs.. (advokat)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies