HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Ja eller Nej till euro?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  

Ska vi ha euro i Sverige?
Nej
41%
 41%  [ 76 ]
Ja
39%
 39%  [ 71 ]
Har inte bestämt mig
17%
 17%  [ 32 ]
Bryr mig inte
1%
 1%  [ 3 ]
Users Voted : 0
Total Votes : 182

Author Message
hOOters



Joined: 10 Jun 2003
Posts: 138

PostPosted: Sun Aug 24, 2003 11:24 am    Post subject: Reply with quote

JAg vet typ inget om EMU och just därför röstar jag nej. Vill ha kvar kronan och tycker vi ska bestämma våran ekonomi själva. UT UR EU!!!! Vi klarar oss själva. Varför slänga ut massa pengar som vinte får tillbaka. Vi har junte ens råd att ta hand om våra egna....
Back to top
View user's profile Send private message
Fargo



Joined: 09 May 2003
Posts: 56
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Aug 24, 2003 11:50 am    Post subject: Reply with quote

Först måste jag säga att jag inte har orkat läsa igenom dessa 6 sidor, så ledsen om jag upprepar saker och ting

1! Svensk ekonomi ska svenskarna bestämma över, inte massa tyskar och engelsmän!!

2! Om vi går med i EMU så kan man aldrig garantera att dem beslut som tas (angående inflationen och räntorna) är för Sveriges bästa, tvärtom!!

3! Genom Svenska Riksbanken så kan vi själva bekämpa inflationen och samtidigt hålla koll på arbetslösheten. Ger vi bort denna maktapparat så kommer arbetslösheten sannolikt öka!!

4! Göran Persson är mer intresserad att vara med dem coola grabbarna. Han har verkligen haft det roligt dem senaste åren med dem andra statscheferna, blir det nej till EMU så tycker dem andra att han inte är cool längre. Stackars göran Sad

5! Säger Göran Nej, rösta Ja!! Säger han Ja, rösta NEJ!!

Tack för mig
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Sun Aug 24, 2003 14:40 pm    Post subject: Reply with quote

hOOters wrote:
JAg vet typ inget om EMU och just därför röstar jag nej. Vill ha kvar kronan och tycker vi ska bestämma våran ekonomi själva. UT UR EU!!!! Vi klarar oss själva. Varför slänga ut massa pengar som vinte får tillbaka. Vi har junte ens råd att ta hand om våra egna....


E det inte lite konstigt att man röstar nej till ngt man inte har en aning om vad det är ? Det är som att rösta nej till en medecin som kan funka som botemedel cancer. Om man inte vet ngt.. rösta blankt istället... fan bättre det än att ni pajjar ngt som ni inte vet ngt om...
Back to top
View user's profile Send private message
Void



Joined: 14 Feb 2003
Posts: 390
Location: www.vanskapt.com

PostPosted: Sun Aug 24, 2003 15:36 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:
hOOters wrote:
JAg vet typ inget om EMU och just därför röstar jag nej. Vill ha kvar kronan och tycker vi ska bestämma våran ekonomi själva. UT UR EU!!!! Vi klarar oss själva. Varför slänga ut massa pengar som vinte får tillbaka. Vi har junte ens råd att ta hand om våra egna....


E det inte lite konstigt att man röstar nej till ngt man inte har en aning om vad det är ? Det är som att rösta nej till en medecin som kan funka som botemedel cancer. Om man inte vet ngt.. rösta blankt istället... fan bättre det än att ni pajjar ngt som ni inte vet ngt om...

Vad är det som säger att EMU skulle bota cancer? Razz

Lite mer allvarligt dock; varför skulle saker och ting förändras om vi röstade nej?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Sun Aug 24, 2003 17:30 pm    Post subject: Reply with quote

Void wrote:
[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:
hOOters wrote:
JAg vet typ inget om EMU och just därför röstar jag nej. Vill ha kvar kronan och tycker vi ska bestämma våran ekonomi själva. UT UR EU!!!! Vi klarar oss själva. Varför slänga ut massa pengar som vinte får tillbaka. Vi har junte ens råd att ta hand om våra egna....


E det inte lite konstigt att man röstar nej till ngt man inte har en aning om vad det är ? Det är som att rösta nej till en medecin som kan funka som botemedel cancer. Om man inte vet ngt.. rösta blankt istället... fan bättre det än att ni pajjar ngt som ni inte vet ngt om...

Vad är det som säger att EMU skulle bota cancer? Razz

Lite mer allvarligt dock; varför skulle saker och ting förändras om vi röstade nej?


drog bara ett exempel....
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Aug 24, 2003 20:47 pm    Post subject: Reply with quote

Fargo wrote:
Först måste jag säga att jag inte har orkat läsa igenom dessa 6 sidor, så ledsen om jag upprepar saker och ting

1! Svensk ekonomi ska svenskarna bestämma över, inte massa tyskar och engelsmän!!


Hoppsan. Vad har englesmännen med det hela att göra?

Quote:

2! Om vi går med i EMU så kan man aldrig garantera att dem beslut som tas (angående inflationen och räntorna) är för Sveriges bästa, tvärtom!!


Man kan alltså garantera att besluten är för Sveriges sämsta?
Självklart kan man inte garantera att alla beslut gynnar alla människor samtidigt.

Quote:

3! Genom Svenska Riksbanken så kan vi själva bekämpa inflationen och samtidigt hålla koll på arbetslösheten. Ger vi bort denna maktapparat så kommer arbetslösheten sannolikt öka!!


Hemskt ledsen, men jag förstår inte på vilket sätt Sveriges riksbank bekämpat arbetslösheten. En intressant(?) jämförelse är Finland, där man inte sett någon ökning av arbetslösheten. Så varför skulle arbetslösheten sannolikt öka?

Quote:

4! Göran Persson är mer intresserad att vara med dem coola grabbarna. Han har verkligen haft det roligt dem senaste åren med dem andra statscheferna, blir det nej till EMU så tycker dem andra att han inte är cool längre. Stackars göran Sad


Vilka skäl Göran Persson har för att vara med vet jag inte även om jag hoppas och tror att de är lite mognare än de skäl du anger. Förhoppningsvis är vuxna människor (även de andra coola statscheferna) mognare än småbarn som avgör vilka som är balla och coola.

Quote:

5! Säger Göran Nej, rösta Ja!! Säger han Ja, rösta NEJ!!


Göran Persson är inte min stora idol, så jag tror jag fattar mina beslut själv istället för att styras av vad han vill och tycker.

Quote:

Tack för mig


Tack för mig
Back to top
View user's profile Send private message
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Sun Aug 24, 2003 21:04 pm    Post subject: Reply with quote

ser man på debatterna på TV lutar det ju mer å mer åt ett rungande JA. Nej-sidan har inte mer än att det kommer kosta mycket att byta.
Back to top
View user's profile Send private message
[KACFM]unarmed



Joined: 04 Nov 2002
Posts: 275
Location: Gothenburg

PostPosted: Sun Aug 24, 2003 23:23 pm    Post subject: Reply with quote

haha vilka folk NEJ-sidan hade att ställa upp med, dom blev ju krossade.
Synd för deras skull att de inte kunde få dit bättre folk på att debattera.
Back to top
View user's profile Send private message
Void



Joined: 14 Feb 2003
Posts: 390
Location: www.vanskapt.com

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 6:14 am    Post subject: Reply with quote

Fenan wrote:
ser man på debatterna på TV lutar det ju mer å mer åt ett rungande JA. Nej-sidan har inte mer än att det kommer kosta mycket att byta.

Helt klart pinsamt dålig argumentation från båda sidorna. Vill jag stärka min nej-lusta så läser jag ja-propagandan, men läser jag nejsidans argument så vill jag bara skita i alltsammans. Men sen läste jag just Fairlanes inlägg här ovan och kände att jag nog skall rösta nej i vilket fall Smile

Tråkigt att folk skall blanda sig i debatten med en massa skitsnack, dumheter, redundans och allt vad man nu kan kalla det (inte Fairlane asså, men inlägget han svarade på). De politiskt engagerade som försöker föra en debatt om saken verkar inte riktigt på det klara över vad det är dom debaterar om, eller så vågar dom inte säga vad dom tänker. Vem vet.

Osäker på om jag kommer skriva mer i denna tråden; ingen lyssnar, ingen luftar sina tankar, ingen som frågar eller tycker. Sad
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[siLL]Dexer
Admin


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 1474
Location: Gävle

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 7:53 am    Post subject: Reply with quote

Jag har inte den blekaste aning.Lutar lite mot ja.
Men man får så mycket olika ja/nej argument så man spyr.
Inte satt mej ner och orkat tänka speciellt mycket på det heller.
Men får väl ta och bestämma sig.
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 8:17 am    Post subject: Reply with quote

jag tycker att det har debaterats ganska mycket här inne.. så jag förstår inte vad du menar med att ingen lyssnar ?
Back to top
View user's profile Send private message
Dude
swm:s byfyllo


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 5883

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 15:22 pm    Post subject: Reply with quote

Idag kom röstkorten!!!

HAHHAA!!

Kolla på baksidan... dom två tanterna som sköter i valsedlarna...ser inte dom lite påtända ut?!

Sen så visar dom att man får korv...jag ska minsan ha korv!
Back to top
View user's profile Send private message
Fargo



Joined: 09 May 2003
Posts: 56
Location: Göteborg

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 15:59 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Fargo wrote:
Först måste jag säga att jag inte har orkat läsa igenom dessa 6 sidor, så ledsen om jag upprepar saker och ting

1! Svensk ekonomi ska svenskarna bestämma över, inte massa tyskar och engelsmän!!


Hoppsan. Vad har englesmännen med det hela att göra?

Quote:

2! Om vi går med i EMU så kan man aldrig garantera att dem beslut som tas (angående inflationen och räntorna) är för Sveriges bästa, tvärtom!!


Man kan alltså garantera att besluten är för Sveriges sämsta?
Självklart kan man inte garantera att alla beslut gynnar alla människor samtidigt.

Quote:

3! Genom Svenska Riksbanken så kan vi själva bekämpa inflationen och samtidigt hålla koll på arbetslösheten. Ger vi bort denna maktapparat så kommer arbetslösheten sannolikt öka!!


Hemskt ledsen, men jag förstår inte på vilket sätt Sveriges riksbank bekämpat arbetslösheten. En intressant(?) jämförelse är Finland, där man inte sett någon ökning av arbetslösheten. Så varför skulle arbetslösheten sannolikt öka?

Quote:

4! Göran Persson är mer intresserad att vara med dem coola grabbarna. Han har verkligen haft det roligt dem senaste åren med dem andra statscheferna, blir det nej till EMU så tycker dem andra att han inte är cool längre. Stackars göran Sad


Vilka skäl Göran Persson har för att vara med vet jag inte även om jag hoppas och tror att de är lite mognare än de skäl du anger. Förhoppningsvis är vuxna människor (även de andra coola statscheferna) mognare än småbarn som avgör vilka som är balla och coola.

Quote:

5! Säger Göran Nej, rösta Ja!! Säger han Ja, rösta NEJ!!


Göran Persson är inte min stora idol, så jag tror jag fattar mina beslut själv istället för att styras av vad han vill och tycker.

Quote:

Tack för mig


Tack för mig


1! Menar självklart fransmän...
2! I och med att de satta räntorna ska gälla ALLA EMU länder, så kan man dra slutsatsen att det kan bli dåligt för Sverige. Varför? Jo, när dem bestämmer räntan, så kollar dem främst på länder som Tyskland, och drar riktlinjer efter deras behov, eftersom det är bla Tyskland som drar det mesta av det tynga ekonomiska jobbet. Småländer som Sverige har inte mycket inflytande.
3! Läs lite ekonomi, så förstår du att inflationsbekämpning påverkar arbetslösheten. EMUs riktlinjer är LÅG inflation, oavsett vad som händer med arbetslösheten. Detta är inte Sveriges riktlinjer
4! Lite komedi från min sida, uppskattades inte av dig...
5! Se 4!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 16:35 pm    Post subject: Reply with quote

Fargo wrote:

1! Menar självklart fransmän...


Då stämmer det bättre. Tyskar, fransmän, Irländare, finnar etc.

Quote:

2! I och med att de satta räntorna ska gälla ALLA EMU länder, så kan man dra slutsatsen att det kan bli dåligt för Sverige. Varför? Jo, när dem bestämmer räntan, så kollar dem främst på länder som Tyskland, och drar riktlinjer efter deras behov, eftersom det är bla Tyskland som drar det mesta av det tynga ekonomiska jobbet. Småländer som Sverige har inte mycket inflytande.


Jag håller med om att det kan bli dåligt (om vi ligger i olika konjunkturer), men kan och att det garanterat blir det är det stor skillnad mellan. Man kan ju också se fördelarna i att ha en stabilare valuta så slipper man spekulationen mot den svenska kronan som vi haft tidigare. SÅ det finns för och nackdelar. Sen tror jag inte en sekund att det är Tyskland och Frankrike som kommer bestämma räntorna.

Quote:

3! Läs lite ekonomi, så förstår du att inflationsbekämpning påverkar arbetslösheten. EMUs riktlinjer är LÅG inflation, oavsett vad som händer med arbetslösheten. Detta är inte Sveriges riktlinjer


Ok, jag erkänner att jag inte är världens skickligaste på ekonomi, men visst begriper jag den biten, men Sveriges riksbank arbetar inte med att bekämpa arbetslösheten idag heller.

Om man istället tänker sig att EMU skulle bidra till en bättre ekonomi i Sverige så skulle det i sin tur påverka arbetslösheten. Jämför med Finland, där det inte på något sätt blivit sämre (inte ens enligt EMU-motståndarna).

Quote:

4! Lite komedi från min sida, uppskattades inte av dig...


OK uppfattade det inte som ett skämt utan som ett argument mot EMU

Quote:

5! Se 4!
Back to top
View user's profile Send private message
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 18:17 pm    Post subject: Reply with quote

Fargo wrote:

2! I och med att de satta räntorna ska gälla ALLA EMU länder, så kan man dra slutsatsen att det kan bli dåligt för Sverige. Varför? Jo, när dem bestämmer räntan, så kollar dem främst på länder som Tyskland, och drar riktlinjer efter deras behov, eftersom det är bla Tyskland som drar det mesta av det tynga ekonomiska jobbet. Småländer som Sverige har inte mycket inflytande.


Hur tror du Riksbanken sätter räntan i dag?
De hittar inte på fritt ialf.. den sätts ungefär enligt ECB:s riktlinjer. Kommer inte bli någon större skillnad där.

Det jag inte fattar är hur sveriges riksbank kunnat bli så omåttligt populär bland nej-sägarna? I ett annat sammanhang hade de säkert kallats feta kapitalistgubbar i kostym.. men nu är de plötsligt nationalhjältar som ska frälsa oss från ECB.


p o d wrote:
danmark röstade ju nej för 3år sedan och se hur det har gått för dom...
ehh varken bättre eller sämmre

Sanning med modifikation. Danskarna röstade nej till euron, men de valde att knyta sin valuta till euron. De får därmed stabiliteten som euron ger, och de får även konsekvenserna, dvs de kan inte devalvera om de skulle vilja det. Varför man vill knyta sin valuta men inte byta den får danskarna svara på.. jag förstår det inte. De går ju miste om inflytande..
Back to top
View user's profile Send private message
Vanilla?



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 223
Location: Sweden/Nykvarn

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 19:30 pm    Post subject: Reply with quote

vi ska inte ha Euro. kommer bara att kosta oss pengar, vart ska dom ta pengar ifrån när dom ska göra om alla blanketter på banken? byta alla prislappar i affärena? byta bensinstationernas pumpar?
kommer inte på mer men vi blir ju bara själv drabbade.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 20:18 pm    Post subject: Reply with quote

dyring wrote:
Kan säga att jag kommer att rösta nej.
Tyvärr så har jag inte så bra koll på de senaste årets utveckling i EU som jag hade velat ha, men åsikten att EMU inte är bra för sverige fick jag redan i samband med EG omröstningen, då jag bl.a läste hela maastrichtavtalet, skummade igenom romfördraget och en bunt annat. Men då gick jag i gymnasiet och hade mycket mer tid än jag haft nu....

Dock så är diskussioner i ämnet nästan meningslösa, därför att både ja och nejsidan överdriver, eller helt enkelt hittar på såpass mycket, att i en diskussion får man spendera mer tid på att hitta bevis för att en sak är felaktig än för att diskutera sakfrågor..

Den där svensk näringslivssidan är ett bra exempel...visst, vi har redan anpassat oss inför EMU genom vissa ändringar....men vi är inte medlemmar för det.

För den som faktiskt tror på svenskt näringslivssajten(hummer?Wink så rekomenderar jag http://www.riksbank.se/ samt att ni tar er fram till frågor och svar/ sverige och EMU.... (det går inte att ta en länk direkt till rätt sida, efterssom det ändå bara blir riksbank.se....:/)
Bara ytterligare ett exempel på hur saker förvrängs..På båda sidor...

//dyring



Jag håller med om att debatten är ganska uppfuckad. Har det blivit dyrare eller billigare i finland? har arbetslösheten gått upp eller ner? Båda JA- och NEJ-sidan står med en bunt papper i näven som "bevisar" deras påstående.
osv, osv, osv

För att kunna bestämma sig får man ta ställning till det som det i grunden handlar om. Euro och EMU är ett led mot ett öppnare Europa. Det är något jag är beredd att skriva under på.

Att rösta NEJ är att rösta för att försöka stanna tiden. Att isolera sig och trycka på pause. Det går inte.. det enda som går är att försöka göra det bästa av situationen.

Argument av typen "vi ska bestämma över vår ekonomi" (har inget med quoten från dyring att göra) är säkert välmenande, men de är minst sagt naiva. Vi bestämmer inte över vår ekonomi och kommer inte göra det heller. Vi är beroende av andra länder för vårt välstånd vare sig vi vill eller inte.. det är inget riksbanken kan ändra med reporäntan.

Om någon är sugen på en dos JA-propaganda som fokuserar mindre på siffror hit och dit, och mer på de grundläggande argumenten så rekommenderas Radikaler för Euros upprop på DN Debatt och även deras argument

Jeje.. mina 50 (euro)cent ialf Razz
...och ja, jag kommer rösta JA om det nu undgått någon Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 21:49 pm    Post subject: Reply with quote

madtruck wrote:
vi ska inte ha Euro. kommer bara att kosta oss pengar, vart ska dom ta pengar ifrån när dom ska göra om alla blanketter på banken?


Blanketterna på banken betalar banken och de är en piss i Nilen jämfört med vad de tjänar på att slippa växla pengar etc.
Quote:

byta alla prislappar i affärena?


De varor som säljs idag behöver inte märkas om. Vi får inte Euron en dag efter omröstningen. Dvs det är nya varor som kommer få nya prismärkningar (både i SEK och Euro). Att sätta dit två priser istället för en kostar knappast särskilt mycket mer. En fördel för dig som konsument är att det blir lättare att jämföra priser i olika länder. Varor från andra länder med Euro skulle teoretiskt åtminstone kunna bli billigare eftersom importören slipper växlingsavgift.

Quote:

byta bensinstationernas pumpar?


Varför måste du byta alla pumpar? Är det inte bara att sätta priset till 1 istället för 10? Eller syftar du på de fåtal pumpar som tar kontanter?
Jag respekterar att folk röstar ja eller nej av olika skäl, men detta känns som ett icke-skäl. Det är helt enkelt småpengar i sammanhanget. Viktigare frågor måste väl vara, inflytande, bestämmande, smidighet/enkelhet, stora summor etc?

Quote:

kommer inte på mer men vi blir ju bara själv drabbade.


Visst kommer en omställning kosta pengar. Datasystem måste förändras, bankomater byggas om, etc etc, men det är engångskostnader. Dessutom kommer det isåfall generera jobb, vilket väl är bra?
Back to top
View user's profile Send private message
[SSRF]Remoulade



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1709
Location: Sthlm

PostPosted: Thu Aug 28, 2003 12:56 pm    Post subject: Reply with quote

Till att börja med börjar jag tröttna på jämförelser med Finland som är en av de kraftigast växande ekonomierna i EU därav framgången som inte har alltför mycket med deras medgång i monetära unionen att göra!!!

För det andra tjänar banker på att växla pengar men det gör inte alltid export/import-sektorn.

En sak som dock är intressant är att det i vår lilla gallup här har fått ett väldigt avvikande resultat med dött lopp som det ser ut just nu och en stackare som hävdar att den inte bryr sig!!!
Back to top
View user's profile Send private message
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 28, 2003 13:36 pm    Post subject: Reply with quote

ECB tar inte någon som helst hänsyn till tillväxten eller arbetslösheten när de sätter räntan. deras enda mål är att hålla nere inflationen i EU-området. Detta är ett av de största problemen då det betyder att hela systemet blir ojämt.
Varje land måste ha möjlighet att välja ränta som passar för just det landet, och som det är nu så är det inte så. Tyskland och Frankrike tex får hög arbetslöshet pga för hög ränta medan Irland drabba av inflation under samma ränta. Räntan verkar för tillfället passa Finland och det är därför svenska ja-sägare ofta lyfter fram dem som exempel. om man dock tittar på arbetslösheten i Finland gentemot Sverige så har Finland nästan dubbelt så många arbetslösa invånare. Under de fyra år som Finland varit med i EMU har deras arbetslöshet ökat med nästan 3%.

Arbetslösheten är en sida som avsiktligt glöms av ja-politikerna pga att det inte är fördelaktigt för dem, de vill ju att du skall rösta ja.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15  Next
Page 6 of 15

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies