HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Skärmupplösning i CS

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 18:03 pm    Post subject: Skärmupplösning i CS Reply with quote

jag kör med...1024...eh? någonting sådant, men de flesta jag känner kör med 800*600, what's the diff?
jag är väldans obelevad i frågan, så läxa gärna upp mig ordentligt. Jag antar att det bara är en bekvämlighets fråga, alternativt hårdvaru fråga för dem som kör med en smula sunkiga burkar (som jag gjorde innan min svettiga 1GHz anlände) och därför tvingas ner till små upplösningar?
Ja som sagt, jag vet inte mycket alls.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sg



Joined: 05 Dec 2002
Posts: 1250

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 19:34 pm    Post subject: Re: Skärmupplösning i CS Reply with quote

&Kultur wrote:
jag kör med...1024...eh? någonting sådant, men de flesta jag känner kör med 800*600, what's the diff?
jag är väldans obelevad i frågan, så läxa gärna upp mig ordentligt. Jag antar att det bara är en bekvämlighets fråga, alternativt hårdvaru fråga för dem som kör med en smula sunkiga burkar (som jag gjorde innan min svettiga 1GHz anlände) och därför tvingas ner till små upplösningar?
Ja som sagt, jag vet inte mycket alls.


En skildnad är att punkten i awp och scout siktet blir mindre vilket gör ditt sikte mer precis!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Squadron-
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 11 Dec 2002
Posts: 1842
Location: Göteborg

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 19:38 pm    Post subject: Reply with quote

Bilden blir pixligare ?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Aug 25, 2003 20:15 pm    Post subject: Reply with quote

Skall tydligen vara lättare att spraya i 640x480... men vad vet jag, lirar själv med 800x600
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
kaktus



Joined: 28 Dec 2002
Posts: 16
Location: Helsingborg

PostPosted: Tue Aug 26, 2003 13:38 pm    Post subject: Reply with quote

det är lättare att spraya eftersom att siktet inte går utanför siktets linjer utan ala skottten hamnar innan för ramen så att säja... men jag kör med 800x600 det blit alldeles för pixligt med 640.
Back to top
View user's profile Send private message
Fargo



Joined: 09 May 2003
Posts: 56
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Aug 26, 2003 16:27 pm    Post subject: Reply with quote

Läste förut att för bästa awp:ande så ska man ha hög res. Stämmer detta? gubbarna, OCH siktet, blir mycket mindre...

Själv tror jag att en mellan ting är alltid bäst 800*600, men kör på 640*480.

Vilket är bäst?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Tue Aug 26, 2003 17:28 pm    Post subject: Reply with quote

Jag provade 800*600 och jag tycker det var hemskt, allting var ju så fult och ihopptryckt tycker jag, tycker det ser mycket snyggare ut i 10...24?...etc etc
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kaktus



Joined: 28 Dec 2002
Posts: 16
Location: Helsingborg

PostPosted: Tue Aug 26, 2003 17:50 pm    Post subject: Reply with quote

jag hade den över 600x800 innnan men jag byttte.. tyckte det kändes konstigt i början men det blev bättre sen testa det
Back to top
View user's profile Send private message
malakai



Joined: 18 Nov 2002
Posts: 1176
Location: Borås

PostPosted: Tue Aug 26, 2003 18:24 pm    Post subject: Reply with quote

ja har länge lirat med 1152x864... före de lira ja med högsta ett tag oxå.. men nu har ja bytt ner mej till 800x600 o hsen sitter oftare..
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Linu_z



Joined: 04 Dec 2002
Posts: 299

PostPosted: Wed Aug 27, 2003 11:11 am    Post subject: Re: Skärmupplösning i CS Reply with quote

&Kultur wrote:
jag kör med...1024...eh? någonting sådant, men de flesta jag känner kör med 800*600, what's the diff?
jag är väldans obelevad i frågan, så läxa gärna upp mig ordentligt. Jag antar att det bara är en bekvämlighets fråga, alternativt hårdvaru fråga för dem som kör med en smula sunkiga burkar (som jag gjorde innan min svettiga 1GHz anlände) och därför tvingas ner till små upplösningar?
Ja som sagt, jag vet inte mycket alls.


Hmm jag har en 1300mhz jah märker inga problem lr skillnader varken lagg lr på fps,en om jag kör 1024 + 768 lr 800 + 600....
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Wed Aug 27, 2003 16:32 pm    Post subject: Reply with quote

Körde med 1152 x 864 tidigare (det var max min gamla burk pallade) eftersom saker blir snyggare i högre upplösning.

Sen märkte jag att många spelade med låg upplösning så jag testade 800 x 600. Trivs bra med det, skillnaden som jag upplever är att det känns som det är lättare att sikta.

Egentligen borde den enda skillnaden vara att det blir kantigare i lägre upplösning, eftersom man inte får större/mindre synfält med hög/låg upplösning borde allt vara samma storlek om man mäter med linjal på skärmen, men det verkar inte funk riktigt så i CS. Tror det har med sprites att göra.. dvs siktenas storlek anpassas efter upplösning.

Om någon har mer koll exakt vad som ändras med upplösningen i CS får ni gärna berätta.. har funderat en del på det också.

Utvikning:
Kultur, upplösningar anges i multiplar av 2 och har oftast i förhållande 4:3, dvs 4x3, 8x6, 12x9, ...... , 640x480, 1024x768, 1152x864, 1280x1024, 1280x1024 (borde egentligen vara 1280x960), 1600x1200 osv. Det finns även widescreenupplösningar med andra format, t.ex. 1280x768 (9:6)
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Wed Aug 27, 2003 16:50 pm    Post subject: Reply with quote

Jag kör på 800x600. körde på det högsta som gick förut men blev tillrättavisad av en kompis. Det gick mycket bättre och jag fortsatte med det. Jag tyckte det var asfult i början men nu förstår jag inte vad som är fel med det. Antagligen så har det med att siktet inte förändras på samma sätt som allt annat när man ändrar upplösning. Men jag vill också hemskt gärna höra förklaringen Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zetx.soo.lazy
Guest





PostPosted: Thu Sep 04, 2003 15:14 pm    Post subject: Reply with quote

själv börja ja lire 640 för ett tag sen o faaan va man sprayar bra Very Happy
Back to top
[Ondingarna]bov



Joined: 02 Sep 2003
Posts: 109
Location: Sundsvall, Sweden

PostPosted: Fri Sep 05, 2003 15:01 pm    Post subject: Reply with quote

Läste nån artikel på Sogamed, tror jag, med nån som hade kollat upp det där med upplösning och aim.
Vad han faststälde var att det hade absolut ingen betydelse vilken upplösning du körde med, förhållandena mellan modellerna var lika stor i alla lägen och han menade att det endast var en smak sak vilken upplösning man körde med.

Hittar tyvärr inte artikeln men tycker det verkar logiskt. Så jag kör på max upplösning för bättre spelkänsla och grafik, sen om nån kommer och påstår att jag aimar bättre med 800x600, so be it. För även om det är skillnad på träff yta osv, så förlorar du säker lika mycket i reaktions tid eftersom du endast ser pixlar istället för fiender. Razz
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jag fakenickar :]
Guest





PostPosted: Fri Sep 05, 2003 20:39 pm    Post subject: Reply with quote

Nimda wrote:
Skall tydligen vara lättare att spraya i 640x480... men vad vet jag, lirar själv med 800x600


Jag med (800x600)
Back to top
BLizZie-



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 304
Location: Å-berga

PostPosted: Sat Sep 06, 2003 13:21 pm    Post subject: Reply with quote

Fargo wrote:
Läste förut att för bästa awp:ande så ska man ha hög res. Stämmer detta? gubbarna, OCH siktet, blir mycket mindre...

Själv tror jag att en mellan ting är alltid bäst 800*600, men kör på 640*480.

Vilket är bäst?
Gubbarna är alltid lika stora, spelar ingen roll vikken upplösning man har. Det är iaf vad jag har läst på en rätt seriös spelsite, kommer inte ihåg vart elr när för det var ett tag sen. Shocked Dom visade bilder oxå i alla upplösningar så man kunde verkligen se att det stämde, o nej, det var ej i en ding ding värld.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Sat Sep 06, 2003 14:45 pm    Post subject: Reply with quote

[siLL]BLizZie- wrote:
Fargo wrote:
Läste förut att för bästa awp:ande så ska man ha hög res. Stämmer detta? gubbarna, OCH siktet, blir mycket mindre...

Själv tror jag att en mellan ting är alltid bäst 800*600, men kör på 640*480.

Vilket är bäst?
Gubbarna är alltid lika stora, spelar ingen roll vikken upplösning man har. Det är iaf vad jag har läst på en rätt seriös spelsite, kommer inte ihåg vart elr när för det var ett tag sen. Shocked Dom visade bilder oxå i alla upplösningar så man kunde verkligen se att det stämde, o nej, det var ej i en ding ding värld.
det är bara va man själv tycker e skönast. det påverkar spelet lika lite som cl_righthand dvs ingenting
utan dete vad personen själv tycker e skönt som spelar roll, typ
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies